Permalänk

Ny router och kanske Asus RT-AC87U ?

Har idag en Asus RT N56U som fungerar ok.
Den routern täcker 2/3 av huset och helt fel del av trädgården. Visst jag skulle kunna flytta den men orkar inte.
Idag får N56 hjälp av en gammal N15 för att täcka resterande behov.
Känner oxå att de orkar inte riktigt med när huset är fullt av barn som alla vill åt nätet.

Vi har en 500/500 fiber som vi inte riktigt utnyttjar till max såvidare det inte är på den kabelkopplade datorn.

Min fråga är helt enkelt;
Är det stor skillnad, range, stabilitet, hastighet mellan AC68U och AC87U ?
Kommer jag märka en skillnad om jag byter ut min gamla trotjänare N56U eller kommer jag behöva den som ""förlängare" ?

Blev detta tydligt eller bara snurrigt ?

Visa signatur

Konsoller: PlayStation 4, PlayStation 2, Nintendo Wii

Dator: MacBook Pro M1 16gb
AMD Ryzen 5, 16 GB RAM, Win11, GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Blir antagligen snabbare men räckvidden blir nog inte bättre.
Hur är N15 uppsatt?

Om du köper en ny Asus router kan du använda N56U som Access Punkt.
Du skall inte köra den som repeater utan den skall kopplas med kabel till huvudroutern.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@Cliffisen:
Jag har haft RT-AC87U & visst det är en "häftig" All-In-One apparat, samt att den har Quantenna 5GHz chip, men skulle inte rekommendera den, då jag upplevde mycket instabilitet. Omstart behövdes ibland nästan dagligen. Drivrutinen för Quantenna är "kass", m.m. Så jag gav upp det plastiga konsument träsket & gick in på Ubiquiti Unifi produkter istället. Har inte ångrat mig. Super stabilt, modulärt & bra WiFi räckvidd.

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Blir antagligen snabbare men räckvidden blir nog inte bättre.
Hur är N15 uppsatt?

Om du köper en ny Asus router kan du använda N56U som Access Punkt.
Du skall inte köra den som repeater utan den skall kopplas med kabel till huvudroutern.

Lite så jag tänkte mig.
N15 är satt som en AP men av någon anledning så har jag döpt Wi-fi till något annat.
Fick rådet av någon att var olika namn på dem. Är detta korrekt ?

Verkar som om att jag egentligen kunde köpt en N56U till och byta ut N15 istället.
Svårt detta med nätverk

Visa signatur

Konsoller: PlayStation 4, PlayStation 2, Nintendo Wii

Dator: MacBook Pro M1 16gb
AMD Ryzen 5, 16 GB RAM, Win11, GeForce RTX 3060

Permalänk
Skrivet av frav:

@Cliffisen:
Jag har haft RT-AC87U & visst det är en "häftig" All-In-One apparat, samt att den har Quantenna 5GHz chip, men skulle inte rekommendera den, då jag upplevde mycket instabilitet. Omstart behövdes ibland nästan dagligen. Drivrutinen för Quantenna är "kass", m.m. Så jag gav upp det plastiga konsument träsket & gick in på Ubiquiti Unifi produkter istället. Har inte ångrat mig. Super stabilt, modulärt & bra WiFi räckvidd.

Hmmm.. du har inte bra erfarenheter av AC87U. Det var fler som har haft meck med den enligt "nätet". Trodde i min enfald att en router som är så pass "gammal" borde ha drivrutiner som är stabila och buggtestade vid det här laget.

Unfi låter onekligen coolt, men ett för stort projekt för mig.Tack för tipset dock

Visa signatur

Konsoller: PlayStation 4, PlayStation 2, Nintendo Wii

Dator: MacBook Pro M1 16gb
AMD Ryzen 5, 16 GB RAM, Win11, GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av frav:

@Cliffisen:
Jag har haft RT-AC87U & visst det är en "häftig" All-In-One apparat, samt att den har Quantenna 5GHz chip, men skulle inte rekommendera den, då jag upplevde mycket instabilitet. Omstart behövdes ibland nästan dagligen. Drivrutinen för Quantenna är "kass", m.m. Så jag gav upp det plastiga konsument träsket & gick in på Ubiquiti Unifi produkter istället. Har inte ångrat mig. Super stabilt, modulärt & bra WiFi räckvidd.

Kan bara hålla med. Jag hade en som hängde sig minst 3ggr per vecka, fick den utbytt mot en ny. Den nya hänger sig visserligen inte, men den bootar om sig stup i kvarten. Längsta " upptid" som jag sett på den är 8 dygn, lite skillnad mot min gamla Mikrotik som låg på 530 dygn innan blixten dödade den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cliffisen:

Köpte en AC87U på grund av 100/100 fiber och kan endast starkt rekommendera!
Presterar underbart och har inte krånglat öht sedan den startades.

Uptime är just nu 32 dagar. Har haft den mer än så men kommer ihåg att jag uppdaterade firmware osv.
Hastigheten är alltid 100% via kabel samt 5GHz wifi.

Permalänk
Medlem

Frågan är om det finns olika h/w revisioner som skapar olika upplevelser? Mina var från början på 2015, om jag kommer ihåg rätt. Har du gjort factory reset efter f/w upgrade eller bara uppdaterat & kört vidare? Jag provade båda varianterna, men utan långvarigt stabilt resultat. Mina gjorde även självmant omstarter lite då och då. Hur som så kan man konstatera via olika forum world wide att upplevelsen är varierande.

Visa signatur

// Fredrik