Permalänk
Medlem

Behöver jag en annan PSU?

Har kopplat in det mesta i datorn men med nätagget jag har så är det en 2x3 kontakt (tror den går till GPU'n) och en 4-pin kontakt över.
Försöker koppla in till en ATX 12V 2X4 kontakt i moderkortet.

PSU = FSP Group FSP500-60APN 85+ 500W

Mobo = GA-Z87MX-D3H

Det jag undrar är, funkar 4pin kontakten att använda (kollat runt gamla trådar på olika sidor som sagt att det går, men har inte hittat något för just detta moderkortet) eller går det att använda en adapter?

Eller behöver jag skaffa ett annat nätagg?

Visa signatur

<i7-8700K CPU><Crucial 2x8GB DDR4 3000MHz><ZOTAC GAMING GeForce RTX 3080 Ti Trinity OC><Fractal Design Celsius S24 240mm><Fractal Design Define R6 Black>

Permalänk
Medlem

Ja, det går att använda 4-pin i 8-pin. 6-kontakten är för GPU. Vad är det för komponenter i övrigt? PSU:t ser ut att vara väldigt billigt och snart tio år gammalt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ja, det går att använda 4-pin i 8-pin. 6-kontakten är för GPU. Vad är det för komponenter i övrigt? PSU:t ser ut att vara väldigt billigt och snart tio år gammalt.

Tänkte inte på att PSU'et var så gammalt när jag köpte det av CDON (3 dar sen), Annars är grejerna i burken;

GPU: MSI GeForce GTX 1050 Ti 4GB Aero ITX OC

CPU: Intel i5-4460

RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x4GB

Chassi: Kolink Aviator M Micro-ATX Case

Visa signatur

<i7-8700K CPU><Crucial 2x8GB DDR4 3000MHz><ZOTAC GAMING GeForce RTX 3080 Ti Trinity OC><Fractal Design Celsius S24 240mm><Fractal Design Define R6 Black>

Permalänk
Medlem
Skrivet av linkon18:

Tänkte inte på att PSU'et var så gammalt när jag köpte det av CDON (3 dar sen), Annars är grejerna i burken;

GPU: MSI GeForce GTX 1050 Ti 4GB Aero ITX OC

CPU: Intel i5-4460

RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x4GB

Chassi: Kolink Aviator M Micro-ATX Case

Ah, my bad. Modellen verkar vara sex år gammal, men är det nytt så, kör på.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ah, my bad. Modellen verkar vara sex år gammal, men är det nytt så, kör på.

Hur vet jag vilken slot 4pin kontakten ska in i 8pin uttaget?

Visa signatur

<i7-8700K CPU><Crucial 2x8GB DDR4 3000MHz><ZOTAC GAMING GeForce RTX 3080 Ti Trinity OC><Fractal Design Celsius S24 240mm><Fractal Design Define R6 Black>

Permalänk
Medlem

Kontakten går egentligen bara att sätta åt ett håll. Kollar du på bilderna så ser du att kontakten inte kommer att passa ifall du försöker sätta den fel.
https://bulk.fsp-europe.com/fsp500-60apn-85

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ja, det går att använda 4-pin i 8-pin. 6-kontakten är för GPU. Vad är det för komponenter i övrigt? PSU:t ser ut att vara väldigt billigt och snart tio år gammalt.

Om nätdelen är 10 år gammal spelar ju ingen större roll viktiga är ju att den fortfarande funkar som den ska.
I en av mina datorer så sitter det en Tagan BZ800W från 2008 som driver en klockad 5820k och 2st 1070s i sli.
Nätdelen satt ifrån början ihop med min gamla 920 som har fått en annan nätdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Kontakten går egentligen bara att sätta åt ett håll. Kollar du på bilderna så ser du att kontakten inte kommer att passa ifall du försöker sätta den fel.
https://bulk.fsp-europe.com/fsp500-60apn-85

Skrivet av ExcZist:

Om nätdelen är 10 år gammal spelar ju ingen större roll viktiga är ju att den fortfarande funkar som den ska.
I en av mina datorer så sitter det en Tagan BZ800W från 2008 som driver en klockad 5820k och 2st 1070s i sli.
Nätdelen satt ifrån början ihop med min gamla 920 som har fått en annan nätdel.

Jag tror jag gör det enklaste och gör en retur och beställer en annan med kablarna som det ska vara, känner mig mer säker så.

Visa signatur

<i7-8700K CPU><Crucial 2x8GB DDR4 3000MHz><ZOTAC GAMING GeForce RTX 3080 Ti Trinity OC><Fractal Design Celsius S24 240mm><Fractal Design Define R6 Black>