Permalänk
Medlem

Radeon 5700/XT

Hej!

Funderar på att införskaffa en ny dator och de flesta byggena jag tittat på så har dom stoppat dit ett 5700 eller ett XT, när man läser runt om dom korten så verkar de som att många har stora problem med korten.. Någon här som har haft samma problem ? eller har dom fixat drivrutinerna ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JarmoHB:

Hej!

Funderar på att införskaffa en ny dator och de flesta byggena jag tittat på så har dom stoppat dit ett 5700 eller ett XT, när man läser runt om dom korten så verkar de som att många har stora problem med korten.. Någon här som har haft samma problem ? eller har dom fixat drivrutinerna ?

Hej!
Vilka problem menar du? Jag har ett MSI 5700 och har inte upplevt några problem.
/ Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av JarmoHB:

Hej!

Funderar på att införskaffa en ny dator och de flesta byggena jag tittat på så har dom stoppat dit ett 5700 eller ett XT, när man läser runt om dom korten så verkar de som att många har stora problem med korten.. Någon här som har haft samma problem ? eller har dom fixat drivrutinerna ?

Har inte ett sånt men, som tumregel så ska man tänka på att folk OFTAST skriver när dom har problem med något, inte när det fungerar, så, vad du än googlar på så kommer du bara finna folk med problem med det ena eller det andra.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

@pekkasteele: Hej

Du har helt klart rätt, men har hittat flera trådar så tänkte att de kunde ligga något i det

Permalänk
Medlem

@Mangee75: Har läst ett gäng trådar om att de kraschar, problem med "VRAM" och att den droppar i fps osv i spel där de inte ska var några problem
Men om de funkar fint för dig så kan de ju lika väl vara så att de är något annat som spökar för dom som har problem och inte kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JarmoHB:

@Mangee75: Har läst ett gäng trådar om att de kraschar, problem med "VRAM" och att den droppar i fps osv i spel där de inte ska var några problem
Men om de funkar fint för dig så kan de ju lika väl vara så att de är något annat som spökar för dom som har problem och inte kortet

Nu har jag inte försökt att överklocka mitt kort då jag tycker prestandan räcker för mig , gick från ett R9 390.
Det kanske är då det blir problem? Men AMD brukar ju vara lite ostabila när deras kort släpps , men fixar det med drivrutiner.
/ Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Köpte mig ett Asus 5700XT kort och är nöjd, hästlängder rappare än mitt gamla GTX 970
Såg att många klagade på skruvar som var för långa o sånt men satt bra på det här kortet jag fick hem iallafall.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Syrran köpte sig ett 5700 XT Red Devil och är supernöjd med det. Hade jag inte fått fatt på mitt 1080ti begagnat för 4500kr förra hösten hade jag utan tvekan köpt ett sånt också när jag byggde datorn i signaturen. Verkar vara grymma kort!

Angående problem...Sålänge sidor som Swec osv inte rapporterar utbredda problem skulle jag inte lägga någon större vikt vid det. Lär nog bli skriverier och youtube videos osv om det är onormalt mycket problem. För problem finns alltid. Går tyvärr inte komma undan. Måndagsexemplar, SBS (skit bakom spakarna) och allt däremellan.

Skulle du få problem, oavsett vad du i slutändan köper, så finns ju garanti på grejerna också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |