Helgsnack: Vilka knep har du för att hantera sommarvärmen?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vilka knep har du för att hantera sommarvärmen?

Sommaren är här, vilket får kvicksilvret i termometern att leta sig uppåt mot jobbiga höjder. Vilka smarta knep brukar du ta till när svetten lackar framför skärmen?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nobelaner 2,8%

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem

Tycker inte det har varit så varmt än så länge. Det regnade skapligt igår som kanske håller nere tempen lite
Jag har ju takfläkten annars som blåser en del ifall det skulle bli hett

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Inte snåla utan skaffa luftkonditionering, fast luftvärmepump om möjligt (vindslägenhet eller hus) men annars portabel. Det är helt klart värt det så att man kan sova gott även i värmen.

Permalänk
Medlem

AC. Jag är viking och tycker om snö och kyla. Värme fungerar inte för mig, så AC är det bästa rådet jag kan ge.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Iskalla dushar före sängdags eller åka till jobbet, portabel AC med två-slangs lösning som sänker tempen och luftavfuktar i sovrummet, en 40cm diameter fläkt i vardagsrummet.

Inte alla som kan installera luftvärmepump trots allt.

Lagom temp för att sova bekvämt är 15-16C, lite svårt att uppnå på sommaren även med AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

AC. Jag är viking och tycker om snö och kyla. Värme fungerar inte för mig, så AC är det bästa rådet jag kan ge.

Skulle precis skriva samma sak, älskar kallt väder betydligt mer än varmt. Blir det för kallt tag jag på mig mer kläder, men när det är för varmt. Då duger bara ac för mig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag brukar ha öppet på morgonen, och ha öppet tills dess att temperaturen går över säg 21-22 grader ute.
Då stänger jag fönstrena.

Då blir det lagom temperatur inne, fram till säg klockan 17-18, och då drar jag igång ac:n fram till runt 20-21, och sedan brukar yttertemperaturen ha gått ner så man kan öppna fönster.

Har man fönstret öppet när det börjar bli varmt ute, är det lika varmt inne på kort tid, och det blir jobbigare att få ner temperaturen med ac:n

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Portabel AC när värmen är extrem men annars en eller ett par fläktar i varje rum.
Rätt oslagbara priser på Jula.

Alltid ett sexpack valfri dryck i kylen. Duscha väldigt varmt när det är varmt ute får en tvärtom-effekt och man känner sig sval och go en stund.

Vatten är en oslagbar dryck i sammanhanget, alltid en kanna i kylen.

Persienner neddragna när solen ligger på eller när man dagen innan vet att det ska bli soligt och varmt.
Öppna fönster på natten

För nedkylning är en blomsterspruta med vatten rätt oslagbar med, bara att spraya sig och sitta vid en fläkt - underbart.
Sen kan man ju alltid sticka iväg och bada.

Lärde mig det mesta sommaren 2018

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Jag tog utedelen från en trasig luftvärmepump, kapade bort kompressor osv och tömde den på medel så det var som en enorm radiator. kopplade även om fläkten till vanlig stickpropp. körde man kallvatten från kranen kunde man få ca 3kw kyla med lågt flöde.

Permalänk
Medlem

Kör en rätt kraftig undervolt och underklock på såväl CPU som GPU när jag spelar för att datorn ska ge ifrån sig så lite värme som bara möjligt. Men för det mesta spelar jag inte alls eftersom jag tycker det blir för lökigt de varmaste månaderna. I övrigt störs jag inte nämnvärt av värmen

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Öppna fönster kväll, natt och morgon
Fläkt för att hålla luften i rörelse (då kan man frysa även om det är varmt)
Så klart AC/luftvärmepump om det går
Fönster öppna dagtid på skuggsidan av huset, och om det blåser mot solen kan man öppna där med (dra in luft från kalla sidan på huset)
Inte använda ugnen och spisen för lång lagning av mat, det värmer mer än man tror
Kallt vatten i håret/huvudbonad/kläder, inte så mycket att det droppar, men hjälper avsevärt
Värsta timmarna är det bara att åka till stranden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunke:

Jag tog utedelen från en trasig luftvärmepump, kapade bort kompressor osv och tömde den på medel så det var som en enorm radiator. kopplade även om fläkten till vanlig stickpropp. körde man kallvatten från kranen kunde man få ca 3kw kyla med lågt flöde.

Hade planer på att göra något liknande, men jar inte tagit tag i det. Jag hade dock tänkt en kulare från en bil eller något

Permalänk
Hedersmedlem

Källare, skugga och hoppa i nån sjö när det är allt för odrägligt.

Är inte det minsta kompatibel med värme nån gång på året

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

kämpar 8månder om året för att de är kallt så tängker inte skrämma bort värmen när den kommer med en ac är väll bar jobbnigt att sova när de är uppåt 30 grader
bara ta en kopp te å njuta

Visa signatur

Antec P180 | i5 3570K | Corsair 16GB @ 1600 | Asus P8Z77-V | Sparkle GeForce GTX580 GURU 1536MB | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Cooler Master Hyper 212 EVO | Intel SSD 520 Series 120GB
Är dyslektiker och hoppas med översenede pga detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

AC. Jag är viking och tycker om snö och kyla. Värme fungerar inte för mig, så AC är det bästa rådet jag kan ge.

Skrivet av RVX:

Skulle precis skriva samma sak, älskar kallt väder betydligt mer än varmt. Blir det för kallt tag jag på mig mer kläder, men när det är för varmt. Då duger bara ac för mig.

Samma här, skaffade en AC för 1 vecka sedan och den är guld värd. Hade en portabel AC innan men den låter ju som ett jetplan så lite svårt av sova med den igång.

Permalänk
Medlem

Panasonic luft/luft pump som kyler fint under sommaren och värmer under vintern

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Samma här, skaffade en AC för 1 vecka sedan och den är guld värd. Hade en portabel AC innan men den låter ju som ett jetplan så lite svårt av sova med den igång.

Ingen perfekt lösning här heller med den portabla AC'n utan väntar tills jag är färdig att däcka, stänger av den, och slänger mig i säng så är det fortfarande svalt nog å somna

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Efter helvetes sommaren 2018 så kör jag nu en AC - Electrolux ChillFlex Pro, kylkapacitet 3,5 kW.
Används i ett 10 kvm rum, sticker ner till 16 grader väldigt snabbt även om det är 30+ ute.

Permalänk
Medlem

Fläkt 24/7 blåsande på mig.

Sen sprayar jag vatten på kroppen för att frysa ner mig, fungerar utmärkt och börjar tom frysa

Ni som har skaffat en portabel AC, hur har det påverkat elräkningen? Typ enda anledningen till varför jag har skjutit på det, gillar och dra på lite extra så det kan bli dyrt utan att man märker det

Permalänk
Medlem

Brukar ha öppet (korsdrag) under natten och helt stängt och persiennerna nere under dagen. Då klarar man sig ganska bra tycker jag. Sitta still vid datorn och inte röra sig så mycket gör att man inte blir så varm heller. Man kan gå ut på kvällen då det inte är lika varmt då. I värsta fall får man väl ta på sig en fuktig t-shirt.

Det jobbigaste är den fuktiga värmen som jag tycker har blivit värre de senaste åren pga klimatförändringen. Då återstår ett iskallt bad.

När jag var liten var jag ute hela tiden i trädgården när det var varmt. Känner inte för det längre. Värmen är värre nu. Stänger in mig i lägenheten och sitter vid datorn hela dagen istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Jag tackar och tar emot.. Tids nog blir det kallt, mörkt och snöigt/slaskigt igen

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Fläkt 24/7 blåsande på mig.

Sen sprayar jag vatten på kroppen för att frysa ner mig, fungerar utmärkt och börjar tom frysa

Ni som har skaffat en portabel AC, hur har det påverkat elräkningen? Typ enda anledningen till varför jag har skjutit på det, gillar och dra på lite extra så det kan bli dyrt utan att man märker det

Inte påverkat nånting, vi får tom mindre i elräkning för man har inte datorer, tv, projektor etc i gång så mycket på sommaren plus man är iväg oftare 🙈
Vi störs inte alls av ljudet heller, har igång den hela natten i sovrummet när det är varmt… blir ett sövande konstant brummande ljud.
Har en extra med attt ha i V rummet när det är som jävligast….

Permalänk
Avstängd

Två beprövade knep:
1. Användning av (Portabel) AC.
2. Bo i källare.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

i sverige så njuter jag bara av värmen.. hänger alltid på balkongen (inglasad) med fönstret öppet så man får lite solbränna

när jag var i thailand och gick ut på morgonen och solen slår en i ansiktet som en käftsmäll.. det är jobbigt.

så är man i sverige så är det bara och njuta för snart kommer vintern

Permalänk

Ett bra tips, se till att öppna brevlådan om du har en i dörren. Då det skapar korsdrag och hjälper asevärt.

Permalänk
Medlem

Fläktar
Blöt liten handduk runt nacken och blött pannband (att klä in sig med en stor blöt handduk får motsatt effekt tycker jag)
Vätska vätska vätska
Persiener, mörkläggande gardiner osv.
Alltid öppet när det är svalare luft ute än inne (vilket är oftast förutom när det är 30+c utomhus)

Men i de flesta fall när det är 26+ ute så lider jag som fan.
Jag hatar värmen då jag mår så fruktansvärt dåligt, sådan har jag varit sedan jag var liten. Älskade när det var svalt även som barn. Hade aldrig mössa på mig, gick lättklädd som barn långt in på vintern etc.
Man sitter och kollar väderleken varje dag och hoppas på regn, eller temperaturer under 20c

Annars är det portabel AC vilket jag ännu ej fått prova på som är det jag vill utforska.

När det blir 30++ ett par dagar i rad sticker jag hem till morsan och sover där då hon har luft/luft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

i sverige så njuter jag bara av värmen.. hänger alltid på balkongen (inglasad) med fönstret öppet så man får lite solbränna

när jag var i thailand och gick ut på morgonen och solen slår en i ansiktet som en käftsmäll.. det är jobbigt.

så är man i sverige så är det bara och njuta för snart kommer vintern

Svårt att njuta när man ska sova i 30 grader. 👌

Bästa tipset är att hålla stängt och nerdraget, öppna upp under kvällen/natten när det är svalare utomhus än inne.

Permalänk
Medlem

Lindar in en kylklamp i en tunn handduk och lägger på nacken eller i knävecket. Billigt, snabbt och effektivt.

Permalänk
Medlem

När det var fullständig bristvara på fläktar högsommaren 2018 fulbyggde jag i ren desperation ihop en egen fläktlösning. Klippte av sladden på en gammal mobilladdare med 12 V utspänning och seriekopplade fast två styckna överblivna 120 mm chassifläktar signerade Fractal Design med hjälp av ett löddon. Monterade fast dem på fönsterbrädan vid sovrumsfönstret med varsin snabbtving. Man kan summera det hela med att om det är ser idiotiskt ut, men fungerar, så är det inte idiotiskt.

Den här sommaren har vi riktig portabel AC istället, men jag minns ändå med viss stolthet min förvånansvärt välfungerande ghetto-AC.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)