Permalänk
Medlem

Omförhandlade två av tre lån nyligen. Killen från banken sa "För att gå rakt på så vad tror du om 1,09% ränta bundet i två år?". Jag hade laddat på med en del argument men kände att det inte behövdes Gick från 1,14% ska väl tilläggas och banken är SEB.

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbe_1:

Omförhandlade två av tre lån nyligen. Killen från banken sa "För att gå rakt på så vad tror du om 1,09% ränta bundet i två år?". Jag hade laddat på med en del argument men kände att det inte behövdes Gick från 1,14% ska väl tilläggas och banken är SEB.

Hade liknande situation när vi förhandlade om 1 av 3 lån nyligen. Jag trodde eftersom vi satt fast med två andra lån på olika bindningstid så lär det inte bli så enkel förhandling. Gick in och sänkte till 1,12% på två år utan att ens blinka.

Satt mer paff där för vi antog ju att de vet om att vi inte har så mycket till val i två år till när vårt sista lån går ut. Så nu band vi två år (när det sista lånet går ut så vi får tillbaka alla lån på samma tid så vi har mer kraft i förhandlingarna sen).

Med det sagt så undrar vi om vi missar något eftersom man läser om folk som får betydligt högre.

Strax över 2,2M i lån, 84% belåning (för referens).

Permalänk
Inaktiv

Skönt att det äntligen kommer lite bevis att allt över 1,20% är skitdåligt. Blir lite förvånad att LF erbjuder så dåliga villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Vad har du att förlora? Vet inte vilka banker som är mest desperata efter kunder just nu men är alltid någon som jagar marknadsandelar. Är ju bara öppna mötet med vad ni fått och höra vad de kan göra bättre.

Avanza ger ju också samma nivå med enda krav på max 60% belåning så om de vill att ni skall ha fler affärer hos dem så får de ju gå ner mer i pris.

Det är sant, om det finns en chans att de kan matcha är det ju lika bra att gå dit. Tänkte ifall nån skull säga att det är helt omöjligt att få så lågt som SBAB så är det ju inte lönt tiden bara (1,5 timme möte bokade på de på bankkontoret. Vet inte vad vi ska snacka om så länge )

Skrivet av anon333222:

Vi du optimera din dit så messar du bara bankmannen att du har fått erbjudande från SBAB på 1,01% bundet två år. Kan ni matcha? Annars är det skitsamma liksom. Gå INTE med att flytta pensionspar eller bli helkund om ni inte kan få årsavgiften för internetbank/kort eliminerad. Jag ringer en gång per år till Danske Bank och ber de ta bort avgiften.

Tack för tipsen!

Permalänk

Fick nu svar från LF

85% belåning på 2 millar
75% bottenlån 1,14% rörlig
10% topplån 1,79%

Ska jag förhandla ner ännu mer? Ser egentligen inget problem med topplånet om jag får lägre bottenlån.

Ringa Danske Bank blir nästa. Deras hemsida fungerar inte senast jag testa.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Fick nu svar från LF

85% belåning på 2 millar
75% bottenlån 1,14% rörlig
10% topplån 1,79%

Ska jag förhandla ner ännu mer? Ser egentligen inget problem med topplånet om jag får lägre bottenlån.

Ringa Danske Bank blir nästa. Deras hemsida fungerar inte senast jag testa.

Vad får du på 1år, 2år, 3år?

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Vad får du på 1år, 2år, 3år?

1.29, 1,40, 1.60

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

1.29, 1,40, 1.60

Shit, varför ger de så usel ränta på bundet :S

Permalänk
Medlem

Jag ska ta mitt första bolån idag. Kommer ha en belåningsgrad på 85%, så blir storbank. Listränta på aktuell storbank ligger på 2,29,1,77,173,177 (3 mån, 1 år, 2 år, 3 år). Antar att deras räntemarginaler är stora, typ 1.4%?
Hur kan jag förhandla räntan utan att ha några lån sedan tidigare? Jag har bra inkomst och inga andra lån, så min kreditvärdighet är mer än tillräcklig. Vad borde jag vara nöjd med?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Jag ska ta mitt första bolån idag. Kommer ha en belåningsgrad på 85%, så blir storbank. Listränta på aktuell storbank ligger på 2,29,1,77,173,177 (3 mån, 1 år, 2 år, 3 år). Antar att deras räntemarginaler är stora, typ 1.4%?
Hur kan jag förhandla räntan utan att ha några lån sedan tidigare? Jag har bra inkomst och inga andra lån, så min kreditvärdighet är mer än tillräcklig. Vad borde jag vara nöjd med?

Svårt att säga, beror på hur stort lånet är etc. men 0,9-1,1 bundet borde du kunna nå. Något högre rörligt.

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Svårt att säga, beror på hur stort lånet är etc. men 0,9-1,1 bundet borde du kunna nå. Något högre rörligt.

Vem kan binda 0,9% bundet med 85% belåning? Högre rörligt?
Min bank ger lägst rörligt och högre bundet.

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Du är en sån kund som banken tycker är lite jobbig. Du har pengar och manöverutrymme. Men SBAB då? No bullshit, bara lån baserat på värde och belåningsgrad.

Jag valde sbab för att slippa det som diskuteras i den här tråden. Det var en bankman som sa att han "förutsätter" att vi flyttar våra lönekonton och sparande till dom när vi tar bolån därför att det tillhör god "bankhygien".

Jag avslutade mötet snabbt.

Men jag vet att om man vill jaga lägsta räntan är det inte sbab som gäller. För min del var mentala hälsan viktigare än plånboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Vem kan binda 0,9% bundet med 85% belåning? Högre rörligt?
Min bank ger lägst rörligt och högre bundet.

Har du lite större lån(4mkr<) så går det rätt fint hos alla storbanker om du kollar runt lite.
Stora lån och höga inkomster är guld hos bankerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Vem kan binda 0,9% bundet med 85% belåning? Högre rörligt?
Min bank ger lägst rörligt och högre bundet.

https://www.handelsbanken.se/sv/privat/lan/bolan/bolanerantor

Nu går det att få betydligt bättre ränta för en attraktiv kund som förhandlar, men som du ser så är 1-3 år i samma härad och börjar stiga först på 5 år (per sep 2021). Detta indikerar ju dock inte heller exakt de räntor som ges om du går in på ett kontor just idag, men visar ändå hur strukturen sett ut i deras erbjudanden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninotramp:

Fick nu svar från LF

85% belåning på 2 millar
75% bottenlån 1,14% rörlig
10% topplån 1,79%

Ska jag förhandla ner ännu mer? Ser egentligen inget problem med topplånet om jag får lägre bottenlån.

Ringa Danske Bank blir nästa. Deras hemsida fungerar inte senast jag testa.

Eftersom du har 85% belåningsgrad så ska du inte välja LF. Det är ju skitdåliga villkor. Topplån ska du undvika om du inte kan få samma som rörligt på LF. Det är ju trams att man fortsätter med det trots att övriga banker har skippat det där med topplån överhuvudtaget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaffeofikaelika:

Jag valde sbab för att slippa det som diskuteras i den här tråden. Det var en bankman som sa att han "förutsätter" att vi flyttar våra lönekonton och sparande till dom när vi tar bolån därför att det tillhör god "bankhygien".

Jag avslutade mötet snabbt.

Men jag vet att om man vill jaga lägsta räntan är det inte sbab som gäller. För min del var mentala hälsan viktigare än plånboken.

Jag minns också ordet "bankhygien". Jag kontrade att jag gillar inte avgifter, visst kan jag flytta över, men då ser ni till att jag inte betalar något för internetbanken/kort under de åren som jag är kund hos er.

Jag brukar tipsa om Compricers Mittbolån. Det blir en kreditupplysning och de hör av sig med några alternativ. I mitt fall så kunde de inte hjälpa mig då det 1,18 3 år på DanskeBank var typ det de kunde erbjuda. Det är viktigt för oss bolånetagare att inte stå där med mössan i hand. De tjänar pengar på oss och det är vi som betalar deras lön. De är inga rådgivare, de är säljare av bankens produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Eftersom du har 85% belåningsgrad så ska du inte välja LF. Det är ju skitdåliga villkor. Topplån ska du undvika om du inte kan få samma som rörligt på LF. Det är ju trams att man fortsätter med det trots att övriga banker har skippat det där med topplån överhuvudtaget.

Tja, om vi räknar efter så är det 1,22 % i snitt om jag tolkar det som 1,7 MSEK i lån, varav 1,5 MSEK till lägre ränta och 0,2 MSEK till högre ränta. Inte fantastiskt, men kanske inte heller riktigt den katastrof diskussionen antyder. SBAB ger som bäst 1,44 på två år om jag matar in samma sak i deras snurra. För att komma ned till ungefär samma måste man ned på 75 % belåningsgrad, så räntemässigt gör de samma sak, fast de inte kallar det för topplån, plus att räntan är sämre vid 85 % belåning.

Permalänk

Förhandlade om mitt Swedbank lån, 2,7milj
1,59-1,79% 4 delar.

Nyttjade mitt Energiklass B fastighet och fick då grönt bolån på 0.94% 1 årigt hos Stabelo. (2 årigt fanns på 0.10% till, har 46% belåningsgrad)
Kostade 11k att köpa ut Swedbank pga ett låst lån.
(lås aldrig lån olika tider!!! Aldrig!)
Grönt bolån är grymt!

Visa signatur

-= In Trance We Trust =-
Intel I7 8086K Limited Edition | 32GB 3600DDR4 | GTX 1070 | 2x1TB WD BLACK SN750 / 2x500GB 850 EVO | AUDIO PRO T8 ADDON |34" LG34UM95-P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Tja, om vi räknar efter så är det 1,22 % i snitt om jag tolkar det som 1,7 MSEK i lån, varav 1,5 MSEK till lägre ränta och 0,2 MSEK till högre ränta. Inte fantastiskt, men kanske inte heller riktigt den katastrof diskussionen antyder. SBAB ger som bäst 1,44 på två år om jag matar in samma sak i deras snurra. För att komma ned till ungefär samma måste man ned på 75 % belåningsgrad, så räntemässigt gör de samma sak, fast de inte kallar det för topplån, plus att räntan är sämre vid 85 % belåning.

Håller med. Topplån eller inte är av mindre betydelse, det är den totala räntekostnaden som är relevant.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Jag minns också ordet "bankhygien". Jag kontrade att jag gillar inte avgifter, visst kan jag flytta över, men då ser ni till att jag inte betalar något för internetbanken/kort under de åren som jag är kund hos er.

Jag brukar tipsa om Compricers Mittbolån. Det blir en kreditupplysning och de hör av sig med några alternativ. I mitt fall så kunde de inte hjälpa mig då det 1,18 3 år på DanskeBank var typ det de kunde erbjuda. Det är viktigt för oss bolånetagare att inte stå där med mössan i hand. De tjänar pengar på oss och det är vi som betalar deras lön. De är inga rådgivare, de är säljare av bankens produkter.

Jag skaffade lånelöfte hos ett flertal banker under en ganska lång period då vi tittade på hus i flera år innan vi köpte. Jag har också vänner med väldigt låga räntor. Min erfarenhet när det gäller personer som "skryter" med låg ränta är att det ofta utelämnar en massa detaljer så som storlek på lån, belåningsgrad, andra affärer med banken, husets pris i förhållande till värdet banken uppfattar att det har och så vidare.

Nån annan i tråden sa att man kan få 0,9% ränta med 85% belåning. Är det ett lån på 20 miljoner då eller? Man undrar.

Banken som har mitt lönekonto föreslog en viss ränta om jag valde dem och jag sa att om det inte blir 0,1%enheter lägre så tar jag mitt pick och pack och går till en annan bank. Jag är höginkomsttagare och har ett sparande som i vart fall är en bit över medel. De sa "ok, tråkigt att höra". Det var knappt någon förhandling alls. Det var deras ursprungliga bud och mitt motbud.

Jag har som sagt tröttnat och valt SBAB därför att jag orkar inte prata med banktjänstemän längre.

Jag är rätt säker på att folk utlämnar mycket. Eller så har ni alla miljoner på banken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaffeofikaelika:

Jag skaffade lånelöfte hos ett flertal banker under en ganska lång period då vi tittade på hus i flera år innan vi köpte. Jag har också vänner med väldigt låga räntor. Min erfarenhet när det gäller personer som "skryter" med låg ränta är att det ofta utelämnar en massa detaljer så som storlek på lån, belåningsgrad, andra affärer med banken, husets pris i förhållande till värdet banken uppfattar att det har och så vidare.

Nån annan i tråden sa att man kan få 0,9% ränta med 85% belåning. Är det ett lån på 20 miljoner då eller? Man undrar.

Banken som har mitt lönekonto föreslog en viss ränta om jag valde dem och jag sa att om det inte blir 0,1%enheter lägre så tar jag mitt pick och pack och går till en annan bank. Jag är höginkomsttagare och har ett sparande som i vart fall är en bit över medel. De sa "ok, tråkigt att höra". Det var knappt någon förhandling alls. Det var deras ursprungliga bud och mitt motbud.

Jag har som sagt tröttnat och valt SBAB därför att jag orkar inte prata med banktjänstemän längre.

Jag är rätt säker på att folk utlämnar mycket. Eller så har ni alla miljoner på banken.

Vilken bank var det? Pallar man inte snacka med banktjänstemän så är ju SBAB och MittBolån(Compricer) rätt bra. Får jag bättre ränta någon annanstans så lämnar jag Danske Bank. 0,9% med 85%, då får man nog vara anställd på banken. Då de får betala förmånsskatt på en del av räntan.

Rent förhandlingsmässigt så bör man ha ett alternativ färdig om man kör "får jag inte det jag vill ha, så sticker jag". Det är absolut enklare för banken att haffa en blivande kund med bättre villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Jag skaffade lånelöfte hos ett flertal banker under en ganska lång period då vi tittade på hus i flera år innan vi köpte. Jag har också vänner med väldigt låga räntor. Min erfarenhet när det gäller personer som "skryter" med låg ränta är att det ofta utelämnar en massa detaljer så som storlek på lån, belåningsgrad, andra affärer med banken, husets pris i förhållande till värdet banken uppfattar att det har och så vidare.

Nån annan i tråden sa att man kan få 0,9% ränta med 85% belåning. Är det ett lån på 20 miljoner då eller? Man undrar.

Banken som har mitt lönekonto föreslog en viss ränta om jag valde dem och jag sa att om det inte blir 0,1%enheter lägre så tar jag mitt pick och pack och går till en annan bank. Jag är höginkomsttagare och har ett sparande som i vart fall är en bit över medel. De sa "ok, tråkigt att höra". Det var knappt någon förhandling alls. Det var deras ursprungliga bud och mitt motbud.

Jag har som sagt tröttnat och valt SBAB därför att jag orkar inte prata med banktjänstemän längre.

Jag är rätt säker på att folk utlämnar mycket. Eller så har ni alla miljoner på banken.

Tror det handlar mycket om inställning också.
Att gå in och vara extremt aggressiv i sin framtoning brukar sällan löna sig, men att vara ärlig och öppen i sin kommunikation brukar man komma långt med.

För egen del frågade jag två banker,
1 där jag inte har några affärer alls och sedan min vanliga där jag har lönekonto.

Belåningsgrad 85%
Fick 1.28% på rörlig och 1.15% på 2år som första förslag vid samtalets start av min nuvarande bank.

Slutade på 1.05% men då är lånebeloppet inte så stor. Går absolut få lägre om man kämpar lite.

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Tror det handlar mycket om inställning också.
Att gå in och vara extremt aggressiv i sin framtoning brukar sällan löna sig, men att vara ärlig och öppen i sin kommunikation brukar man komma långt med.

För egen del frågade jag två banker,
1 där jag inte har några affärer alls och sedan min vanliga där jag har lönekonto.

Belåningsgrad 85%
Fick 1.28% på rörlig och 1.15% på 2år som första förslag vid samtalets start av min nuvarande bank.

Slutade på 1.05% men då är lånebeloppet inte så stor. Går absolut få lägre om man kämpar lite.

Du har mött en duktig bankman. Han/hon har inte bara smickrat dig med framgång utan dessutom fått dig som kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Du har mött en duktig bankman. Han/hon har inte bara smickrat dig med framgång utan dessutom fått dig som kund.

Detta var min nuvarande bank så de hade iofs redan mig som kund
Det hen lyckades bra med var att min insats i tid blev ett 5min telefonsamtal och inget mer, något som jag uppskattar då jag inte vill lägga oceaner av tid på at spara 100:- per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Jag skaffade lånelöfte hos ett flertal banker under en ganska lång period då vi tittade på hus i flera år innan vi köpte. Jag har också vänner med väldigt låga räntor. Min erfarenhet när det gäller personer som "skryter" med låg ränta är att det ofta utelämnar en massa detaljer så som storlek på lån, belåningsgrad, andra affärer med banken, husets pris i förhållande till värdet banken uppfattar att det har och så vidare.

Nån annan i tråden sa att man kan få 0,9% ränta med 85% belåning. Är det ett lån på 20 miljoner då eller? Man undrar.

Banken som har mitt lönekonto föreslog en viss ränta om jag valde dem och jag sa att om det inte blir 0,1%enheter lägre så tar jag mitt pick och pack och går till en annan bank. Jag är höginkomsttagare och har ett sparande som i vart fall är en bit över medel. De sa "ok, tråkigt att höra". Det var knappt någon förhandling alls. Det var deras ursprungliga bud och mitt motbud.

Jag har som sagt tröttnat och valt SBAB därför att jag orkar inte prata med banktjänstemän längre.

Jag är rätt säker på att folk utlämnar mycket. Eller så har ni alla miljoner på banken.

Det beror också på vilken belåningsgrad osv man har också. Men verkar som att sweetspot för min del var ca 60%. Det gav mig 0,85% ränta på SBAB. Dock var det med grönt bolån som ger 0,10% ränterabatt. Detta är 2 års bindningstid.

Om jag hade på 70% så närmade det sig 1% ränta.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Nu höjde SBAB sin listränta för bolån bundna 2 år eller längre med 0,20 procentenheter. Vi får se om andra följer efter. De följde dock aldrig med i SBABs sänkning förut.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nu höjde SBAB sin listränta för bolån bundna 2 år eller längre med 0,20 procentenheter. Vi får se om andra följer efter. De följde dock aldrig med i SBABs sänkning förut.

Typiskt, ska ju ringa snart och tänkte nyttja den nivån...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nu höjde SBAB sin listränta för bolån bundna 2 år eller längre med 0,20 procentenheter. Vi får se om andra följer efter. De följde dock aldrig med i SBABs sänkning förut.

Segt. Jag hann formellt ansöka om lån nu innan höjningen och hon på SBAB sa att de det var 1,01% som gällde för oss på 2 år, men eftersom tillträdet är först i januari gissar jag att det är villkoren som finns då som gäller...

Men men, kanske tar 1 år på 1,11% istället, det är ju också väldigt billigt!

Permalänk
Medlem

Köpt en bostad med min flickvän för 2.2 och vi tänker lägga 30% kontantinsats, har för närvarande tittat på lån från SBAB, Nordea, LF och Danskebank där Danskebank leder med 1,17%(3år) ränta för SACO/TCO medlemmar, vilket jag är.

Var på personligt möte med en bankman på LF idag och den bästa räntan han kunde ge oss på 3 år var 1,56%, alt 1,25% på 2år, vilket fick mig att vilja avsluta mötet ganska omgående.

Kruxet är att hon skall studera, men jag tjänar ganska bra-(>40kkr) så vad är egentligen den lägsta räntan vi skulle kunna förvänta oss?
Hade vi haft 10% till så hade vi nog vänt oss till t.ex. hypoteket alt. stabelo, men nu har vi ej råd att lägga mer än 30% i kontantinsats.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mortal1ty:

Köpt en bostad med min flickvän för 2.2 och vi tänker lägga 30% kontantinsats, har för närvarande tittat på lån från SBAB, Nordea, LF och Danskebank där Danskebank leder med 1,17%(3år) ränta för SACO/TCO medlemmar, vilket jag är.

Var på personligt möte med en bankman på LF idag och den bästa räntan han kunde ge oss på 3 år var 1,56%, alt 1,25% på 2år, vilket fick mig att vilja avsluta mötet ganska omgående.

Kruxet är att hon skall studera, men jag tjänar ganska bra-(>40kkr) så vad är egentligen den lägsta räntan vi skulle kunna förvänta oss?
Hade vi haft 10% till så hade vi nog vänt oss till t.ex. hypoteket alt. stabelo, men nu har vi ej råd att lägga mer än 30% i kontantinsats.

Jag hade personligen låst den där dealen med Danske bank, speciellt om nu tjejen ska börja plugga, bra om utgifterna är förutsägbara. Även verkar väl räntorna vända uppåt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin