Helgsnack: Vad fick du i julklapp?

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Inget än, barnen värmde upp med lite Corona och min fru testade positivt dagen före julafton (Vi är vaccinerade och inte så bekymrade, det här går säkert jättebra)

Barnen fick dock Ring Fit Adventure till Switch (stor succé, väl värt sina 5xx kr på Amazon Black Friday), tillbehör till ångmaskin, och lite annat bös, så de rätt nöjda trots karantän. De får en Jul2 med kusinerna nån gång framöver.

Sen spontanköpte jag en Galaxy S21 till mig på Black Friday, så jag sade storsint att jag inte behöver så många julklappar i år

Jag hoppas för bövelen ni inte tror bara för att ni är vaccinerade att ni går utanför huset. Har man corona som vaccinerad ska man ha två veckors isolering oavsett.

Permalänk
Medlem

Köpte nya längdskidor, stavar och pjäxor till mig själv. Siktar på vasaloppet 2023! 😁

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag hoppas för bövelen ni inte tror bara för att ni är vaccinerade att ni går utanför huset. Har man corona som vaccinerad ska man ha två veckors isolering oavsett.

Jag tror han syftar mer på att vaccinerade ofta får mildare symptom.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Fick du någon klapp du länge trånat efter, eller något du inte visste att du behövde? Diskutera julklappar i veckans helgsnack!

Läs hela artikeln här

Ingenting:)

Permalänk
Medlem

En wokpanna

Permalänk
Skrivet av Garvey:

Jag tror han syftar mer på att vaccinerade ofta får mildare symptom.

Var inte det jag syftade på mer att man ska ha två veckor isolering oavsett om du är vaccinerad eller inte. Har sett för mycket idioter där ute som tror bara för att de är vaccinerade kan gå omkring som vanligt pre corona bland folk.

Permalänk
Medlem

En lampa! Perfekt på mitt skrivbord!

Permalänk
Medlem

Ett par tofflor att ha på jobbet (som tyvärr var ovanligt stora)

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Blev en ny telefon Samsung Galaxy A12, 64 gb lagring och 4 gb ramminne, overkill för det jag gör vilket är för det mesta att kolla på youtube, twitch streams,steam, slösurfa och grejer i bankappen för o betala räkningar osv.

Var då dags att byta ut min huawei p9 som hängt med sedan 2017 - 2016 eller så skulle jag tro.
Batteriet på den har börjat blivit kasst ca 40% per dag försvinner från den med wifi igång.
Tillsammans med att ena simkortsplatsen börjat glappa så den tappade bort simkortet trots att den låg på skrivbordet bara.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Jag fick Far Cry 6 och Devil May Cry 5 till PlayStation 5 av min fru. Samt en trevlig stund kvällen före dopparedan 💋

Då kanske det var doppa dan redan innan dopperedan

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Lite OT, men vi avslutar snabbt, det här har delvis med mellandagsrea att göra. Gå inte på den, fysiskt.

Skrivet av Dinkefing:

Jag hoppas för bövelen ni inte tror bara för att ni är vaccinerade att ni går utanför huset. Har man corona som vaccinerad ska man ha två veckors isolering oavsett.

Vi är som sagt i karantän, trots visst litet motstånd från barnen nu under julen. Vi har varit hemma från jobb och skola i ca 2 veckor redan, VAB och smittbärandepenning (tror vi oss få i februari) för oss föräldrar. Vi har ekonomiska möjligheter att tappa 2 veckolöner i december och kanske få ca 70% av detta i februari-mars (VAB-pengarna får vi januari, som vanligt)

Dottern fick med sig gurgeltest från skolan, alla klasser skulle testas pga utbrott, som vi gjorde och lämnade in. Hon var helt symptomfri. Sedan nös hon *en gång* på kvällen, inga andra symptom, och vi skämtade lite om att hon kanske hade Corona. Men höll henne hemma för säkerhets skull, pga utbrottet i skolan. Visst hade hon Corona, precis som många andra barn helt symptomfritt. Hade vi inte testat henne hade vi nog missat även brodern och min fru som fick corona i tur och ordning därefter. Däremot inte jag, än.

Det jag menar är att mycket av smittan sker symptomfritt. Och det är många smittade nu. Vi har sannolikt Deltavarianten. Är man inte smittad sedan tidigare lär man få Corona snart. Inget läge att resa eller shoppa nu.

Skrivet av Garvey:

Jag tror han syftar mer på att vaccinerade ofta får mildare symptom.

Japp, så var det. Och så hoppas jag att det blir. Barnen har haft helt triviala symptom, om något. Min fru inget alls, om hon inte "efterkänner". Klart man är lite torr i halsen på morgonen ibland.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Jag är inne på 3e året

Jag har opererat ryggen 3 ggr. Jag hade nåt dom kallar SRS. Svårdiagnostiserat och kräver i princip steloperation. Första op in m skruvar, andra op byte av skruvar för dom hade ”lossnat” typ. Tredje op bort med allt pga interna ”skavsår”. Nu 100% bra i ryggen. Höll på med ryggskott å skit sen 2011. 2014 första op.

Men åter till tråden 😂

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Skrivet av Garvey:

Jag tror han syftar mer på att vaccinerade ofta får mildare symptom.

Hur vet du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag hoppas för bövelen ni inte tror bara för att ni är vaccinerade att ni går utanför huset. Har man corona som vaccinerad ska man ha två veckors isolering oavsett.

Njae det är väl en vecka om man är sjuk? Symptomfri 2 dgr?

https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/handelser-och-...

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Lite OT, men vi avslutar snabbt, det här har delvis med mellandagsrea att göra. Gå inte på den, fysiskt.

Vi är som sagt i karantän, trots visst litet motstånd från barnen nu under julen. Vi har varit hemma från jobb och skola i ca 2 veckor redan, VAB och smittbärandepenning (tror vi oss få i februari) för oss föräldrar. Vi har ekonomiska möjligheter att tappa 2 veckolöner i december och kanske få ca 70% av detta i februari-mars (VAB-pengarna får vi januari, som vanligt)

Dottern fick med sig gurgeltest från skolan, alla klasser skulle testas pga utbrott, som vi gjorde och lämnade in. Hon var helt symptomfri. Sedan nös hon *en gång* på kvällen, inga andra symptom, och vi skämtade lite om att hon kanske hade Corona. Men höll henne hemma för säkerhets skull, pga utbrottet i skolan. Visst hade hon Corona, precis som många andra barn helt symptomfritt. Hade vi inte testat henne hade vi nog missat även brodern och min fru som fick corona i tur och ordning därefter. Däremot inte jag, än.

Det jag menar är att mycket av smittan sker symptomfritt. Och det är många smittade nu. Vi har sannolikt Deltavarianten. Är man inte smittad sedan tidigare lär man få Corona snart. Inget läge att resa eller shoppa nu.

Japp, så var det. Och så hoppas jag att det blir. Barnen har haft helt triviala symptom, om något. Min fru inget alls, om hon inte "efterkänner". Klart man är lite torr i halsen på morgonen ibland.

Synd att inte alla sett den här videon när det begav sig. Ja det är ’JRE’, men innan han blev galen...

Här sitter alltså en forskare och beskriver grundläggande fakta om covid, som att den smittar innan symptom, och använder ord som ’att det är som att försöka stoppa vinden’.

Detta lades upp tidigt i Mars 2020, och har varit känt utan tvivel sedan dess. Det enda nya som hänt sedan dess är Delta och Omicron, men de var en naturlig följd av utvecklingen så fort det blev globalt.

Inget vi gör är för att ’stoppa’ sjukdomen, det vi gör är att sprida den sakta så sjukvården hinner med

Permalänk
Medlem

Fick en tidig julklapp, vinterkräksjukan kl 22:00 den 23/12 så får se när det blir julfirande... Vi kör lite extra karantän på detta, inget man vill dela med sig av. Sambon blev glad för sin present en stickad kofta så det känns kul

Nu börjar hela familjen tillfriskna, så har distans att skriva det här inlägget :'D

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Köpte "hade riktig tur" till mig själv, G.Skill Trident Z5 DDR5 6000mhz CL36 RGB!

Visa signatur

I9 12900K - Custom loop | Maximus Z690 Hero | G.Skill Trident Z5 32GB 6000mhz CL36 RGB | ASUS Strix RTX 3080 - Custom Loop | be quiet! Straight Power 11 1000W | Samsung 980 Pro 1TB | Kingston 2TB NVMe, 4TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Om du testat den, kan du ge ett subjektivt betyg vad du faktiskt verkligen verkligen verkligen tycker? Känns som de flesta tester är köpta eller sponsrade av Philips.
Jag använder traditionell hyvel (säkerhetshyvel) och emellanåt Gillette Fusion bla bla bla. Men skägget växer som ogräs och då verkar ju den One Blade utmärkt om den är så bra som den verkar.

Man blir trött på både säkerhetshyvlar och Gillette alltså…. Man vill bara att det ska gå fort och bli bra resultat. Testat diverse svindyra rakapparater från Braun och Philips men de är för mitt grova skägg rätt så värdelösa tyvärr…

Har själv köpt mig en OneBlade. Som du säger verkar en stor del av recensionerna vara mer eller mindre köpta när det gäller rakprodukter.

Men jag blev faktiskt otroligt nöjd. Min hud på halsen klarar ej av rakning. Får utslag, finnar, inåtväxande skäggstrån och skit. Körde förut med den klassiska, lilla apparaten från Braun som man kan köpa på var och varannan affär. Philipsen som jag har nu är med lithiumbatterier så det är en av de stora fördelarna. Håller hur länge som helst jämfört med vanliga AA. Rakningningen är närmare än Braunen, bra mycket närmare, dock inte jämförbart med hyvelrakning (så klart). Men använder man den varje dag så får man ett hyfsat cleant resultat. Har dock glest skägg så jag vet inte hur det funkar på just dig.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Jacka och whiskey från frugan. Annars är det roligaste att se mina 6 barn öppna klapparna.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Hur vet du det?

Om du läst klart hans inlägg så står det klart och tydligt att ungarna är nöjda trots att dom sitter i karantän. Simpel slutledningsförmåga med andra ord. Vederbörande har även bekräftat min teori.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Japp, så var det. Och så hoppas jag att det blir. Barnen har haft helt triviala symptom, om något. Min fru inget alls, om hon inte "efterkänner". Klart man är lite torr i halsen på morgonen ibland.

Skönt att höra! Önskar er god bättring och ett hyffsat nyår 😀

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

En pickup från Audio Technica med Shibata - slipad nål vilket innebär ett rejält ljudlyft för vinylsamlingen.
Fick även en intressant 15 - årig whisky samt boken Dune av Frank Herbert. Så ljudnörden, whiskynörden samt scifinörden i mig betraktar för närvarande livet genom ett rosa filter!

Permalänk
Medlem

Skall jag begränsa mig till det jag fått av andra så var det min sämsta jul någonsin. Har inte fått färre, sämre och mindre inspirerade klappar på 50 år.
Men, det är troligen självförvållat. Har seriöst undabett mig teknik prylar för det leder bara till felaktigheter och returer, är lite petig vad gäller kläder (vafan kan ni inte ens mina storlekar!) och det har också lett till returstrul förr. Vad gäller spontana saker som folk tror att jag vill ha eftersom de känner mig så var det tomt.

Så med facit i hand tomt under granen - åt mig iaf.

Men, å andra sidan lyckades jag hyfsat väl med att GE folk vad de önskade sig och vad jag ansåg att de behövde, så det var ju definitivt plus på det kontot. En hit var yllefiltar som jag raskt införskaffade på Klippans Yllefabrik och skänkte till höger och vänster. Även hunden visade uppskattning för sin.

Kompenserar tomheten genom att beställa lite serveruppgraderingar på Ebay...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Då vi har sluta ge varandra julklappar (vi vuxna alltså) blev det enbart en julklapp som jag fick av mig själv En bok av Fredrik Lindström med en samling av 100 olika svenska dialekter. Är en kombinerad text och ljudbok (med egen högtalare) så man kan höra hur det ska låta. Väldigt trevlig då jag älskar dialekter

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag fick ett par skor, några fina öl, en schysst axelremväska, 1000 kronor(får alltid en gåva av mormor och morfar) och en paradis-ask. Jag ger betydligt fler presenter än vad jag får, men eftersom jag älskar att ge bort presenter till frugan så är det okej. Jag är mer än nöjd med årets skörd. Och ja, vi är alla vuxna men tycker det är superkul och mysigt med julklappar under granen. Även våra fyrbenta familjamedlemmar får presenter.

Permalänk
Medlem

Inom familjen har vi slutat ge julklappar men fick däremot av mina närmsta vänner
1 specialgjord nyckelring av den ena och valfritt spel av den andra så blev new world!

Köpte även en riktig uppgradering till mig själv i julklapp en 12900k, mobo, ram, kylare, m.2or

Visa signatur

Gaming Rigg: Intel i9 12900k, Mobo: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 GPU:Gigabyte Geforce RTX 3080 Ti 12GB AORUS MASTER, RAM: Kingston Fury 32GB (2x16GB) 3200 Mhz CL16, SSD: Samsung 980 PRO 1TB, Kingston NV1 2tb, PSU: Corsair AX860i 80+ Platinum, Case Coolermaster CM700P
Skärmar: Samsung Odyssey C49G95, Mission SG MF34144UWQHD

Permalänk
Medlem

Vi vuxna (har ingen egen familj så firar med föräldrar, syskon och deras respektive+barn) har kommit överens om att skippa julklappar mellan oss vuxna och bara ge till barnen. Jag fick dock en julklapp av brorsans äldsta barn, ett sällskapsspel.

Känns skönt att kunna fokusera på att umgås, äta gott och ha trevligt i stället för att jaga meningslösa julklappar åt vuxna som har råd att köpa det de behöver själva, och vet bättre själva vad de vill ha.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Fortsättning från förra året?

I år fick jag strumpor, mugg, Lego (Orkidé) , ryggsäck för laptop och ett presentkort.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Bildexpert

Inget. Jag firar inte jul helt enkelt. Så skönt.

Permalänk
Avstängd

Nästan inget, precis som det ska vara #2022

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR