Hur Felsöka nätverksfel? Nätet dörr slumpmässigt.

Permalänk
Avstängd

Hur Felsöka nätverksfel? Nätet dörr slumpmässigt.

Nyligen bytt ut halva datorn till Z690 plattform med 12700K och DDR4. Rätt färsk Windows 10 installation också med UAC avstängt.
Drivrutiner från moderkortets hemsida som t.ex. Chipset och nätverk.

När jag spelar GTA 5 Online eller Warzone så tappar jag uppkopplingen helt, till och från. Ibland inte alls. Men främst i GTA Online. Hela internet dör, tills jag tabbar ur eller gör något annat med datorn. Konstigt fenomen minst sagt.

Kan det ha någonting med DRM att göra? Då processorn är av typen Hybrid då man har stora och små kärnor. Så det kanske blir någon konstig konflikt? Fast det låter inte troligt, för då skulle väl bara spelet kicka en istället för att hela nätet dör?

Temperaturmässigt så är det inga problem. Processorn håller sig en bra bit under 70c och andra temperaturer på Moderkortet under 55c.

Sitter inte bakom någon router utan datorn är kopplad direkt till väggen. Har dock ett fibra eller numera IP-only modem eller omvandlare i ett skåp bredvid ytterdörren till lght, vilket inte bör påverka i mitt tycke.

Moderkortet är ett MSI Z690 Tomahawk Wifi, använder kabel. Nätverkschippet är ett intel i255-V som tidigare sägs haft strul men de bör ju vara lösta nu? Har provat ändra Duplex till 1gbps istället för Auto till ingen nytta.

Permalänk
Rekordmedlem

Tappar datorn uppkopplingen eller är det bara spelet som tappar uppkopplingen ? Varför har du ingen router ? Installeradfede du om med nuvarande hårdvara eller har du flyttat installationen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du gillar att leva farligt utan UAC och med linan direkt in i burken
Du har väl 2 NIC i den, testat att skifta?

Permalänk
Rekordmedlem

Problemet är kanske att du inte har en router och att moderkortet verkar ha 2,5Gbit ethernet och operatörens utrustning förväntar sig en 1000Mbit port.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tappar datorn uppkopplingen eller är det bara spelet som tappar uppkopplingen ? Varför har du ingen router ? Installeradfede du om med nuvarande hårdvara eller har du flyttat installationen ?

Ja det hade varit intressant att veta om hela burken eller bara applikationen som tappade uppkopplingen.
Typ pingplotter eller en vanlig ping 8.8.8.8 -t i CMD

Skrivet av mrqaffe:

Problemet är kanske att du inte har en router och att moderkortet verkar ha 2,5Gbit ethernet och operatörens utrustning förväntar sig en 1000Mbit port.

Lite nyfiken på varför det skulle orsaka problem, vänligen notera att jag inte är expert på nätverk.
Har du lust att utveckla?
Han skriver ju även att han provat "Har provat ändra Duplex till 1gbps istället för Auto till ingen nytta."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dumfukk:

Ja det hade varit intressant att veta om hela burken eller bara applikationen som tappade uppkopplingen.
Typ pingplotter eller en vanlig ping 8.8.8.8 -t i CMD

Lite nyfiken på varför det skulle orsaka problem, vänligen notera att jag inte är expert på nätverk.
Har du lust att utveckla?
Han skriver ju även att han provat "Har provat ändra Duplex till 1gbps istället för Auto till ingen nytta."

För at 2,5 Gbit teknik är ny och ganska ofta verkar orsaka kompatibilitetsproblem. Det är i vart fall betydligt mer problem med 2,5 Gbit portar idag än det är med 1Gbit som är en beprövad tekik däe man utrotat buggarna sedan 10 år.
Det är inte alltid det funkar att låsa portar till nått visst läge om det inte sker i båda ändar av länken och som sagt kan det även vara rena buggar pga att tekniken är ny som gör att man i verkligheten gör nått annat än det man tror sig göra.
Operatörens utrustning är också troligen äldre än senaste året så den känner nog inte igen 2,5 Gbit portar och då kan en ny router även tvätta bort kompatibilitetsproblem för chansen är att det tex är ett maclås eller liknade som kastar ut datorn om den är direktansluten och det blir ett fel i kommunikationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Tappar datorn uppkopplingen eller är det bara spelet som tappar uppkopplingen ? Varför har du ingen router ? Installeradfede du om med nuvarande hårdvara eller har du flyttat installationen ?

Internet dör för allting i datorn. Tills jag tabbar ur eller gör någonting annat.
För att Telenors router som medföljer inte klarar av trafik. Utan är ämnad endast för slösurfande och netflix.
Ja, ny installation med ny hårdvara. Var samma sak i Windows 11 också, som jag provade innan Windows 10. Färsk installation.

Skrivet av Kalasis:

Du gillar att leva farligt utan UAC och med linan direkt in i burken
Du har väl 2 NIC i den, testat att skifta?

Har bara en såvitt jag vet? Bara 1 nätverksport och allt annat är för Wifi som jag inte nyttjar.

Skrivet av mrqaffe:

Problemet är kanske att du inte har en router och att moderkortet verkar ha 2,5Gbit ethernet och operatörens utrustning förväntar sig en 1000Mbit port.

Använder jag Telenors Wifi6 Router och någon applikation med Peer2Peer trafik och samtidigt tankar ned något genom det så dör internet för alla applikationer förutom den som används för p2p, som t.ex. Origin, Uplay, Epic Games Launcher, Torrent klienter mfl.

Så jag använder bara routern för wifi till telefon, går inte göra några ändringar i Routern då telenor har låst allting.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1613265-telenors-nya-w... finns en tråd här, finns säkert flera runtom på nätet. En dålig router som Telenor envisas med helt enkelt.

Och kommer nog aldrig investera i en router då de i de flesta fallen bara leder till mer strul, med strict NAT och annat som begränsar spelande.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nozomi:

Internet dör för allting i datorn. Tills jag tabbar ur eller gör någonting annat.
För att Telenors router som medföljer inte klarar av trafik. Utan är ämnad endast för slösurfande och netflix.
Ja, ny installation med ny hårdvara. Var samma sak i Windows 11 också, som jag provade innan Windows 10. Färsk installation.

Har bara en såvitt jag vet? Bara 1 nätverksport och allt annat är för Wifi som jag inte nyttjar.

Använder jag Telenors Wifi6 Router och någon applikation med Peer2Peer trafik och samtidigt tankar ned något genom det så dör internet för alla applikationer förutom den som används för p2p, som t.ex. Origin, Uplay, Epic Games Launcher, Torrent klienter mfl.

Så jag använder bara routern för wifi till telefon, går inte göra några ändringar i Routern då telenor har låst allting.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1613265-telenors-nya-w... finns en tråd här, finns säkert flera runtom på nätet. En dålig router som Telenor envisas med helt enkelt.

Och kommer nog aldrig investera i en router då de i de flesta fallen bara leder till mer strul, med strict NAT och annat som begränsar spelande.

Jag tror inte dina problem beror på routern utan på datorn förutom om du måste öppna portar och håller du på att koppla i och ur routern för att få wifi till telefonen eller hur hanterar du det?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte dina problem beror på routern utan på datorn förutom om du måste öppna portar och håller du på att koppla i och ur routern för att få wifi till telefonen eller hur hanterar du det?

Varför skulle jag behöva koppla i och ur routern?

Lägenheter har flera nätverksuttag vet du väl?

Permalänk
Medlem

Har du flera IP adresser ?

Alla lägenheter har nog itne flera inkopplade portar utan en del är till TV och telefoni också

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dax:

Har du flera IP adresser ?

Alla lägenheter har nog itne flera inkopplade portar utan en del är till TV och telefoni också

Datorn är kopplad till Nätverksuttag 1.
Båda uttagen som jag använder, är för Bredband.

Har ingen TV eller trådad Telefon så.

En till tråd gällande routern här.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1627603-ny-router-tota...

Inte för att tråden handlar om den. Då datorn inte är kopplad till den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nozomi:

Varför skulle jag behöva koppla i och ur routern?

Lägenheter har flera nätverksuttag vet du väl?

Men du kopplar inte datorn i routern och du använder routern för wifi till telefonen så då måste du ju koppla om?
Om du inte gör det utan ansluter router och datorn samtidigt i tjänstefördelaren så kan det förklara vad som händer, du får adressproblem, endera har du bara en tilldelad ip för datatrafik och dina 2 enheter får den omväxlande och trafiken dör för den som inte har adress, eller så har du kanske kopplat in en av apparaterna i ett iptvnät som inte alls är för vanlig datatrafik mot internet utan kör iptv via vlan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nozomi:

Datorn är kopplad till Nätverksuttag 1.
Båda uttagen som jag använder, är för Bredband.

Har ingen TV eller trådad Telefon så.

En till tråd gällande routern här.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1627603-ny-router-tota...

Inte för att tråden handlar om den. Då datorn inte är kopplad till den.

Du är alltså helt säker på att du får mer än 1 publik ip av din operatör ? Har du frågat eller gissar du ? Du är också helt säker på att du har en tjänstefördelare som ger dig internetåtkomst på flera portar samtidigt ?
Din problembeskrivning stämmer annars in bra på det som händer om man har en adress som hoppar mellan olika apparater.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du är alltså helt säker på att du får mer än 1 publik ip av din operatör ? Har du frågat eller gissar du ? Du är också helt säker på att du har en tjänstefördelare som ger dig internetåtkomst på flera portar samtidigt ?
Din problembeskrivning stämmer annars in bra på det som händer om man har en adress som hoppar mellan olika apparater.

Problemet sker även om jag kopplar ur Routern helt och inte har något wifi till telefonen så ja. Är 100% säker.
Annars hade ju problemet varit löst, korrekt?

Kommer aldrig använda routern då den leder till mer besvär än någon nytta, då man inte kan tanka ned ett spel via spelklient och surfa samtidigt plus att den startar om sig själv 1 gång i veckan och allt i routern är låst och man har en Strict NAT så man kan inte spela Forza Horizon 5 eller Warzone online.

Permalänk
Medlem

Hade varit löst om du hade router-> dator

jag tror telenor inte har flera skarpa IP adresser i sin utdelning utan man har 1 därav behov av router före dator

Tror du får kontakta deras support och kolla upp hur det är.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dax:

Hade varit löst om du hade router-> dator

jag tror telenor inte har flera skarpa IP adresser i sin utdelning utan man har 1 därav behov av router före dator

Tror du får kontakta deras support och kolla upp hur det är.

Fast nu sa jag ju att Routern leder till Strikt NAT och internet dör för alla applikationer runtom just den som nyttjar p2p Trafik?
Vilket gör internet nästintill omöjligt att använda.

Internet är mycket mer stabilt utan routern än med den. Införskaffa er Telenors Wifi6 router så kommer ni elda upp den direkt!

Telenors support har ingen som helst kunskap om deras hårdvara. Inte ens deras tekniker vet, sist jag ringde, någonting om deras wifi6 router. De vet inte ens vad NAT är.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nozomi:

Problemet sker även om jag kopplar ur Routern helt och inte har något wifi till telefonen så ja. Är 100% säker.
Annars hade ju problemet varit löst, korrekt?

Kommer aldrig använda routern då den leder till mer besvär än någon nytta, då man inte kan tanka ned ett spel via spelklient och surfa samtidigt plus att den startar om sig själv 1 gång i veckan och allt i routern är låst och man har en Strict NAT så man kan inte spela Forza Horizon 5 eller Warzone online.

Du kan fortfarande ha problem om du koppla ur allt utom datorn för det kan finnas ett maclås som går på timer och så måste datorn sitta i en internetport på tjänstefördelaren, vanligast är att bara en av portarna är konfad för datatrafik mot internet, det är nått du behöver kolla med operatören eller deras inkopplingsanvisningar.
Om du inte gillar operatörens router bör du skaffa en egen och om du absolut inte vill koppla via en router så behöver du vara helt säker på hur du ska koppla det och helst även förstå hur du ska skydda datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du kan fortfarande ha problem om du koppla ur allt utom datorn för det kan finnas ett maclås som går på timer och så måste datorn sitta i en internetport på tjänstefördelaren, vanligast är att bara en av portarna är konfad för datatrafik mot internet, det är nått du behöver kolla med operatören eller deras inkopplingsanvisningar.

Om du inte gillar operatörens router bör du skaffa en egen och om du absolut inte vill koppla via en router så behöver du vara helt säker på hur du ska koppla det och helst även förstå hur du ska skydda datorn.

Jag vet vilka portar som ska användas.
Vid fördelaren så sitter det en laminerad lapp med alla uttag och hur det ska kopplas och allting är korrekt.

Routrar idag är dyra om man vill få någonting bra. Förr kunde man få en riktigt bra router för 500 kr, idag kostar motsvarigheten runt 1500.

Permalänk
Medlem

980 pix får du en bra för

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nozomi:

Jag vet vilka portar som ska användas.
Vid fördelaren så sitter det en laminerad lapp med alla uttag och hur det ska kopplas och allting är korrekt.

Routrar idag är dyra om man vill få någonting bra. Förr kunde man få en riktigt bra router för 500 kr, idag kostar motsvarigheten runt 1500.

Om man bara ska routa kostar en bra router 600 kr ny https://www.inet.se/produkt/5402738/ubiquiti-edgerouter-x?utm...
Det är wifi och "finesser" som driver upp priserna men det går ändå att hitta routrar med integrerad wifi för skapliga priser om man letar elerl köper på kampanjer.

Och det är ju som du märker ganska bökigt att få det att fungera utan en fungerande routersetup.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Fast nu sa jag ju att Routern leder till Strikt NAT och internet dör för alla applikationer runtom just den som nyttjar p2p Trafik?
Vilket gör internet nästintill omöjligt att använda.

Internet är mycket mer stabilt utan routern än med den. Införskaffa er Telenors Wifi6 router så kommer ni elda upp den direkt!

Telenors support har ingen som helst kunskap om deras hårdvara. Inte ens deras tekniker vet, sist jag ringde, någonting om deras wifi6 router. De vet inte ens vad NAT är.

Så, dör allt eller bara en endel?

Prova ändra DNS i datorn till google, 8.8.8.8, quad9, 9.9.9.9, cloudflare, 1.1.1.1 och se om det hjälper.

Hjälper det så kan det vara routern eller operatören som har problem med DNS-konfigurationen.

Förövrigt ser den där routern ut att ha en 2.5GB LAN-port?
Kanske är lämpligare att använda denna port istället för LAN1 på routern om du inte redan provat.

Något som även är värt att undersöka är följande:
Gå in i Enhetshanteraren, högerklicka på startmeny-knappen.
Gå ner till nätverks-adaptrar, högerklicka på den för ditt nätverskkort, välj egenskaper.
Någon av flikarna bör ha en rubrik i stil med "Energihantering".
Under denna flik bör du hitta något i still med "Tillåt denna dator att stänga av denna enhet för att spara ström".
Prova deaktivera denna funktion.
Det finns trots allt en liten risk att nätverkskortet av någon anledning stängs ner för att spara ström för att sedan direkt startas upp igen.

Edit, en fråga som måste ställas:
Är det en ny internetansluting, dvs, en ny operatör eller har du haft telenor problemfritt en längre period?

Permalänk
Medlem

Så om jag förstått det rätt:

Dator kopplad direkt i väggen, patchad från uttag till Mediaconverter i skåpet.
Router med Wifi kopplad i annat uttag, sedan patchad från uttag till mediaconverter i skåpet separat?

Om det är så, så är det ju det som är problemet.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viita:

Så, dör allt eller bara en endel?

Prova ändra DNS i datorn till google, 8.8.8.8, quad9, 9.9.9.9, cloudflare, 1.1.1.1 och se om det hjälper.

Hjälper det så kan det vara routern eller operatören som har problem med DNS-konfigurationen.

Förövrigt ser den där routern ut att ha en 2.5GB LAN-port?
Kanske är lämpligare att använda denna port istället för LAN1 på routern om du inte redan provat.

Något som även är värt att undersöka är följande:
Gå in i Enhetshanteraren, högerklicka på startmeny-knappen.
Gå ner till nätverks-adaptrar, högerklicka på den för ditt nätverskkort, välj egenskaper.
Någon av flikarna bör ha en rubrik i stil med "Energihantering".
Under denna flik bör du hitta något i still med "Tillåt denna dator att stänga av denna enhet för att spara ström".
Prova deaktivera denna funktion.
Det finns trots allt en liten risk att nätverkskortet av någon anledning stängs ner för att spara ström för att sedan direkt startas upp igen.

Edit, en fråga som måste ställas:
Är det en ny internetansluting, dvs, en ny operatör eller har du haft telenor problemfritt en längre period?

Haft telenor i ett år snart nu. Kör 8888, 8844 som DNS.

Skrivet av Weuffelhjaern:

Så om jag förstått det rätt:

Dator kopplad direkt i väggen, patchad från uttag till Mediaconverter i skåpet.
Router med Wifi kopplad i annat uttag, sedan patchad från uttag till mediaconverter i skåpet separat?

Om det är så, så är det ju det som är problemet.

Enligt deras instruktioner kan du ha en Wifi Router direkt i användarnoden, och en dator + tv + telefon inkopplad också direkt i noden.

Problemet är ju dock kvar även om jag kör helt utan router. Alltså bara en enhet.

Enligt deras bild så har de som exempel:
Nod -> Nätverkskabel -> Router med Wifi (för ex Telefon, Padda, Laptop)
Nod -> Nätverkskabel -> Vägguttag 1 -> Vägguttag 1 i vardagsrum -> Dator
Nod -> Nätverkskabel -> Vägguttag 2 -> Vägguttag 2 i vardagsrum -> Telefon eller TV osv

Går att välja fritt vilka portar som används, sa de när jag pratade med IP only iallafall i telefon.

Noden har inga specifika uttag för olika ändamål. Har 8st uttag på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Haft telenor i ett år snart nu. Kör 8888, 8844 som DNS.

Enligt deras instruktioner kan du ha en Wifi Router direkt i användarnoden, och en dator + tv + telefon inkopplad också direkt i noden.

Problemet är ju dock kvar även om jag kör helt utan router. Alltså bara en enhet.

Enligt deras bild så har de som exempel:
Nod -> Nätverkskabel -> Router med Wifi (för ex Telefon, Padda, Laptop)
Nod -> Nätverkskabel -> Vägguttag 1 -> Vägguttag 1 i vardagsrum -> Dator
Nod -> Nätverkskabel -> Vägguttag 2 -> Vägguttag 2 i vardagsrum -> Telefon eller TV osv

Går att välja fritt vilka portar som används, sa de när jag pratade med IP only iallafall i telefon.

Noden har inga specifika uttag för olika ändamål. Har 8st uttag på den.

Av vad jag hittar hos IP-Only så är det både ja, och nej. En port är till dator/router, en annan till TV(Box), en tredje till IP-Telefoni. Men att val av port skulle kvitta.

IP-Only om portarna

Dom säger att det rekommenderas att bara använda en port till varje enskild utrustning/tjänst. Tror att det möjligtvis kan ha blivit konstigt i fibermottagaren så den kanske behöver återställas? Hade nog ringt deras kundtjänst imorgon.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Av vad jag hittar hos IP-Only så är det både ja, och nej. En port är till dator/router, en annan till TV(Box), en tredje till IP-Telefoni. Men att val av port skulle kvitta.

IP-Only om portarna

Dom säger att det rekommenderas att bara använda en port till varje enskild utrustning/tjänst. Tror att det möjligtvis kan ha blivit konstigt i fibermottagaren så den kanske behöver återställas? Hade nog ringt deras kundtjänst imorgon.

Ja då har IP Only öppet på sina portar i Mediaomvandlaren/CPEn.

Frågan är om Nozomi har Telenor via deras egna nät Open Universe eller om han har Telenor via Telias öppna fiber?
Kan vara V-lantagging osv på portarna i CPEn ifrån tjänsteleverantören även om nätleverantören inte har det.

Enligt Telenors hemsida har detta betydelse, se länk.

https://www.telenor.se/support/portar/

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Köp en router på t.ex netonnet med wifi och testa i några veckor för att se om det löser sig. Annars lämna tillbaka, kan ju vara problem med media convertern.

Sen om jag förstår rätt använder du lägenhetens internetkabel (1-2) för att få uttag i vardagsrummet? Kan ju vara problem med den, testa i en vecka och koppla direkt till skåpet om så är fallet.

Permalänk
Medlem

Angående nätverkskretsen så kan du verifiera själv om du har den äldre defekta eller den nyare fixade revisionen. Om nätverkskretsen är märkt med SLNMH är det B3, alltså den korrigerade varianten.

B1 är helt kass, B2 ska fungera hjälpligt men ha stabilitets- och kompatibilitetsproblem.

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Medlem

@Nozomi: Koppla in en router i fiberomvandlaren.
Det är väldigt osäkert att sitta med datorn direkt exponerad till Internet.
Du får förmodligen bara en IP adress av ISP.

Koppla alltid enligt följande:
Omvandlare -> Router -> Dator.

Här är en billig och populär:
ASUS RT-AX56U
899 kr på Netonnet
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5214292

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Gissar också på att din dator och din router slåss om den enda IP-adressen där erbjuds.

Gör om, koppla rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Problemet sker även om jag kopplar ur Routern helt och inte har något wifi till telefonen så ja. Är 100% säker.
Annars hade ju problemet varit löst, korrekt?

Kommer aldrig använda routern då den leder till mer besvär än någon nytta, då man inte kan tanka ned ett spel via spelklient och surfa samtidigt plus att den startar om sig själv 1 gång i veckan och allt i routern är låst och man har en Strict NAT så man kan inte spela Forza Horizon 5 eller Warzone online.

Har själv den routern till 10-15 enheter hemma och upplever inte alls det problemet. Har utan problem tankat spel och streamat 4k till Apple TVn samtidigt som två personer surfar på olika datorer och en tredje spelar+streamar sitt spelande utan att det hackar. Har du testat själv eller bara läst tråden?