Receiver, hur bör man justera tonkontrollerna?

Permalänk
Avstängd

Receiver, hur bör man justera tonkontrollerna?

Hej. Jag har en Yamaha receiver hemma med tonecontroll. Jag undrar vad man ska höja basen eller diskanten eller både och för bästa ljud och sen skruva upp volymen? Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Finns det bara en tonekontroll så kan du inte höja både bas o diskant samtidigt!
Och finns det både bas och diskant kontroller så heter dom bas/diskant och inte tone.

Utöver det så är det inte bara en ökning av bas heller diskant en tonekontroller gör utan ökar man bas så minskar diskant samtidigt o ökar man diskant så minskar man bas.
Vilket gör att överlag så får man "bäst" ljud om man har tonkontrollern stående i mitten dvs ingen ökning/minskning på nåt alls.
Men det har ju även med vad man har för högtalare/spelar för musik/vad man själv gillar, dvs små saker som gör det 100% totallt omöjligt för nån annan att svara på vad du o dina prylar kan tänkas gilla/ge ut bäst ljud ifrån.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

Finns det bara en tonekontroll så kan du inte höja både bas o diskant samtidigt!
Och finns det både bas och diskant kontroller så heter dom bas/diskant och inte tone.

Utöver det så är det inte bara en ökning av bas heller diskant en tonekontroller gör utan ökar man bas så minskar diskant samtidigt o ökar man diskant så minskar man bas.
Vilket gör att överlag så får man "bäst" ljud om man har tonkontrollern stående i mitten dvs ingen ökning/minskning på nåt alls.
Men det har ju även med vad man har för högtalare/spelar för musik/vad man själv gillar, dvs små saker som gör det 100% totallt omöjligt för nån annan att svara på vad du o dina prylar kan tänkas gilla/ge ut bäst ljud ifrån.

Det är tonecontrol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam16:

Hej. Jag har en Yamaha receiver hemma med tonecontroll. Jag undrar vad man ska höja basen eller diskanten eller både och för bästa ljud och sen skruva upp volymen? Tack på förhand.

https://manual.yamaha.com/av/18/rxv485/en-US/316466699.html - Förklaring till vad tone control är och gör.

I standard läge är både diskant och bas på 0.0db (bypass). Därifrån kan du slå igång den typen av musik du gillar och därefter höjja volymen tills du upplever att det är rätt högt. Sen ändrar du diskanten och basen i tone control, tills det läget du är nöjd med.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Adam16:

Hej. Jag har en Yamaha receiver hemma med tonecontroll. Jag undrar vad man ska höja basen eller diskanten eller både och för bästa ljud och sen skruva upp volymen? Tack på förhand.

Helt smaksak och beroende på vad du har för rum och högtalare mm.
Tar du dyr HI END så finns oftast inte funktionen.

Kort så brukar billiga prylar ha en massa rattar för bas diskant och annat.. medans dyra inte har det.
För när kraven på bra ljud ökar så finns medvetenheten om att kompensera för brister är fel väg och därmed så blir "Bye pass" det läge som används. Dvd kontrollera tillför inget och har något brister åtgärdas bristen där den finns. Inte med tonkontroller. Det finns dyra bra enheter för att fixa fel i ljudet men då är funktionen helt annan och brukar inkluderara mätningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Helt smaksak och beroende på vad du har för rum och högtalare mm.
Tar du dyr HI END så finns oftast inte funktionen.

Kort så brukar billiga prylar ha en massa rattar för bas diskant och annat.. medans dyra inte har det.
För när kraven på bra ljud ökar så finns medvetenheten om att kompensera för brister är fel väg och därmed så blir "Bye pass" det läge som används. Dvd kontrollera tillför inget och har något brister åtgärdas bristen där den finns. Inte med tonkontroller. Det finns dyra bra enheter för att fixa fel i ljudet men då är funktionen helt annan och brukar inkluderara mätningar.

Beror på vad dyr high end betyder? 40k stärkare finns flera med både bas och diskant kontroll. fast du kanske menar ännu dyrare men det är då man börjar separera olika steg istället så man man köpa till moduler som ändrar ljudet.
Sen beror det på hur man är som person. är man renodlad audiofil så ska det låta "korrekt" inte nödvändigtvis bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Beror på vad dyr high end betyder? 40k stärkare finns flera med både bas och diskant kontroll. fast du kanske menar ännu dyrare men det är då man börjar separera olika steg istället så man man köpa till moduler som ändrar ljudet.
Sen beror det på hur man är som person. är man renodlad audiofil så ska det låta "korrekt" inte nödvändigtvis bra.

Ingen regel utan undantag.
Givetvis finns svindyra saker med kontroller.
Men med stigande pris blir dom mindre vanliga och det finns mycket dyra och avancerade kontroller med.

Jag likställer nog låta korrekt med låta bra.

Sedan finns det dom som gillar exempelvis extremt förhöjd bas. Inget fel i det.

Permalänk
Medlem

Man kör flat och inget annat.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Ingen regel utan undantag.
Givetvis finns svindyra saker med kontroller.
Men med stigande pris blir dom mindre vanliga och det finns mycket dyra och avancerade kontroller med.

Jag likställer nog låta korrekt med låta bra.

Sedan finns det dom som gillar exempelvis extremt förhöjd bas. Inget fel i det.

Sen har även rummet och högtalaren i sig stor påverkan så där kan man behövs justera lite. Om man inte byggt ett "ljudrum" vilket nog är ovanligt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Hur kan jag göra när jag lyssnar i hörlurar då? Som jag främst lyssnar i

Permalänk
Medlem

Samma som redan sagts!
Dvs det beror på vad du har för lurar, vilken musik du spelar, vilket ljud du gillar, men det finns även förstärkare där tone kontroller (och även bas/treble) INTE gör någonting alls till hörlursutgångarna.
Har sett/läst om 4-5 sådana förstärkare.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

Samma som redan sagts!
Dvs det beror på vad du har för lurar, vilken musik du spelar, vilket ljud du gillar, men det finns även förstärkare där tone kontroller (och även bas/treble) INTE gör någonting alls till hörlursutgångarna.
Har sett/läst om 4-5 sådana förstärkare.

Så jag får alltså välja hur mycket volym, bass och diskant jag vill ha i hörlurar också?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Adam16:

Hur kan jag göra när jag lyssnar i hörlurar då? Som jag främst lyssnar i

Det beror på lurarna. Mina Sony WH-1000XM3 spelas (och låter bäst) med flat (ickejusterad) kurva.

Permalänk
Avstängd

Jag har JBL live65obtnc. Hur gör jag då?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Adam16:

Jag har JBL live65obtnc. Hur gör jag då?

Du skruvar så att det låter bra - för dig. Musik och ljud är subjektivt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Du skruvar så att det låter bra - för dig. Musik och ljud är subjektivt.

Tack! Du menar skruva på tonecontrollerna och volymen så att det låter bra även i hörlurar eller hur?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Du skruvar så att det låter bra - för dig. Musik och ljud är subjektivt.

Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam16:

Det spelar ingen roll vad andra tycker egentligen, det är dina preferenser du måste utgå från. Skruva tills du tycker det låter bra, särskilt om du har lurar då det ändå bara är du som hör.

Ljud är extremt subjektivt. Alla har olika preferenser, dessutom är hörseln inte identisk för alla. Somliga hör mer, andra mindre i olika frekvensomfång. Därför kan bara du avgöra vad som låter bra för dig.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Vad som låter extremt bra för dig kan låta extremt dåligt för andra.
Tex om en person gillar basdunk till max och inte bryr sig att man knappt kan höra nåt annat i musiken.
Heller en person som hatar basdunk men älskar skrikande diskanter, båda skulle säga att det ena låter skit o det andra låter bra MEN givetvis inte samma.

Sen har vi dom som skiter fullständigt i ljudkvalitet/bas/diskant/etc utan lever med villfarelsen att vrida upp volym ratten mer är ALLTID bättre.
Även om förstärkaren klipper och högtalar koner slår i botten så att det dels låter skit men även lägre volym då förstärkaren helt enkelt inte orkar.
Har ett gäng på 4-5 pers som jag körde fyllechaffis åt några få gånger som ALLA var så var inte volymratten på max volym så var det helt fel, även om man fick högre ljudtryck vid ca 70% och framförallt att man då faktiskt kunde gissa sig fram till vad fan som spelades.
Och det spelade ingen roll om dom var fulla heller nyktra det var samma sak.

Dessa är då tre av dom mest yttersta fallen beskrivna, det finns tusentals andra "graderingar" mellan dessa vilket är varför det är i absolut bästa fall EXTREMT SVÅRT att prata om ljud med personer man ej känner ganska väl.

Det finns annat att tänka på med som med hörlurar då spelar örats och örkanalens form och storlek in ganska mycket på ljudet.
Dvs en viss hörlur kan låta ganska olika mellan olika personer.
Talar vi istället om vanliga högtalare så spelar rummets form och storlek (och även andra rum som är anslutna till det aktuella rummet) samt möbleringen och då både hur mycket möbler/mattor/osv och hur dom är placerade.

Ett exempel jag hade en hembio setup i mitt rum där tv/fram/center högtalare var placerade mitt i rummet.
Köpte ett par nya högtalare och vart väldigt besviken på basen dvs den fanns knappt provade då att vända hembion så att tv/fram/center hamnade vid ena vägen där bakhögtalarna var förrut.
O jävlar vilken skillnad dom vaknade till liv totalt vart nyfiken hur dom gamla högtalarna skulle låta där så provade.
Men det vart tvärtom basen försvann helt så dom gamla ville verkligen stå i mitten av rummet för att låta bra och dom nya ville stå vid väggen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd

Någon här som vet hur man ställer in extra bass på Yamaha receiver? Modell:RX-V463

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Adam16:

Någon här som vet hur man ställer in extra bass på Yamaha receiver? Modell:RX-V463

Du kan ställa in tonkontrollerna hur du vill så länge du tycker det låter bra. Ska du göra nått mer seriöst skaffar du en parametrisk eq och ett mätsystem och mäter och kalibrerar. Tonkontroller är så "grova" att de inte kan användas för kalibrering utan de är till för att kunna färga ljudet efter egen smak så ställ in fritt efter egna preferenser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tone kontrolls (vilket inte är ett direkt lämpligt val av namn på knappen enligt mig) inställningen hittar du i manualen på sidan 307 https://www.manua.ls/yamaha/rx-v463/manual?p=307
Men du har oerhört mycket mer att pilla med som kommer att ändra ljudet betydligt mer om du vill, särskilt om vi talar om mer än bara hörlurar, dvs 2 vanliga högtalare, heller oerhört mycket mer igen om du har mer än 2st högtalare.

Ett tips är att ansluta hdmi utgången från förstärkaren till en tv/skärm i alla fall i början då man ser så mycket mer av menyerna då än dom 1-2 rader som det oftas bara är i displayen på framsidan.
Sen när man väl börjat hitta runt i menyerna så kanske man kan klara saker utan en skärm men det kommer troligen ta tid o lära sig det mesta.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

Tone kontrolls (vilket inte är ett direkt lämpligt val av namn på knappen enligt mig) inställningen hittar du i manualen på sidan 307 https://www.manua.ls/yamaha/rx-v463/manual?p=307
Men du har oerhört mycket mer att pilla med som kommer att ändra ljudet betydligt mer om du vill, särskilt om vi talar om mer än bara hörlurar, dvs 2 vanliga högtalare, heller oerhört mycket mer igen om du har mer än 2st högtalare.

Ett tips är att ansluta hdmi utgången från förstärkaren till en tv/skärm i alla fall i början då man ser så mycket mer av menyerna då än dom 1-2 rader som det oftas bara är i displayen på framsidan.
Sen när man väl börjat hitta runt i menyerna så kanske man kan klara saker utan en skärm men det kommer troligen ta tid o lära sig det mesta.

Min har inte interface.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

Tone kontrolls (vilket inte är ett direkt lämpligt val av namn på knappen enligt mig) inställningen hittar du i manualen på sidan 307 https://www.manua.ls/yamaha/rx-v463/manual?p=307
Men du har oerhört mycket mer att pilla med som kommer att ändra ljudet betydligt mer om du vill, särskilt om vi talar om mer än bara hörlurar, dvs 2 vanliga högtalare, heller oerhört mycket mer igen om du har mer än 2st högtalare.

Ett tips är att ansluta hdmi utgången från förstärkaren till en tv/skärm i alla fall i början då man ser så mycket mer av menyerna då än dom 1-2 rader som det oftas bara är i displayen på framsidan.
Sen när man väl börjat hitta runt i menyerna så kanske man kan klara saker utan en skärm men det kommer troligen ta tid o lära sig det mesta.

Hur gör jag om den inte har interface då?

Permalänk
Medlem

Vad menar du med inget interface?
Ingen hdmi ut?
Heller hdmi ut finns men ingen meny finns/syns på tv/skärmen?
Heller finns det ingen display/ingen meny på displayen? (dvs displayen på förstärkaren)
Kanske displayen är trasig?

Tex så går det på en del förstärkare att slå av menyn på hdmi, dom flesta förstärkare slår av displayen/heller det mesta av displayen om vissa "modes" användes som tex kan heta "direct", "straight" o en del andra namn, men det handlar om att så mycket som helst i förstärkaren slås av för att få så rent ljud som möjligt då digitala saker oftas tillför lite störningar.

Så beroende på om hdmi menyn ej finns alls så får du ju använda menyn på displayen istället.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Skulle nog föreslå att du läser i manualen hur du ska komma åt alla inställningar. Har du den inte så finns den på nätet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2