Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blade80:

Ha, jag har månadens gubbgnäll.

Filmstaden i Umeå förbjuder medtaget godis. Man blir utsparkad om dom kommer på en. Snacka om att gräva er egen grav.

Ja och en sak till av ren vana...den eviga...kan folk lära sig BLINKA i trafiken!=!`!=!=!?=!?!=!=!=!?!?!?=?!?!?!!?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kan inte någon som inte blinkar när dom kör bil i trafiken svara här i tråden, varför? Är ni dumma i huvet på riktigt eller är ni så jävla viktiga så att alla självklart borde förstå vart ni ska?

Det är enkelt: de gör det för miljöns skull! Det spar (faktiskt) energi att låta bli att blinka! /Sen att jag själv blinkar när jag kör ut från min egen uppfart har inte med saken att göra!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Grundsyftet med EPA (och APA) traktorer upplever jag som mindre aktuellt: det var länge sedan jag såg en EPA/APA-traktor som drog en plog på åkern (eller ngt annat redskap)!

(EPA/APA-traktorernas huvudsyfte (ursprungligen) är att vara "traktorer", i efterkrigstidens Sverige. Känns som om man borde kunna "nutidsanpassa" den efterfrågan tämligen enkelt?)

Mer krocksäkerhet i en A-traktor baserat på en nyare bil än en mopedbil. Att den senare får göra 45km/h medan en A-traktor bara får göra 30 är ännu ett byråkratiskt mysterium. Fast det är väl ungefär samma mysterium i samma kategori som Robin Reliant.

Permalänk
Skrivet av blade80:

Filmstaden i Umeå förbjuder medtaget godis. Man blir utsparkad om dom kommer på en. Snacka om att gräva er egen grav.

En stor del av intäkterna kommer ifrån godis och detta har det pratas om detta förbud länge, när jag googlar ser jag lite fler biografer med samma regler.

Det jag mer stör mig på är att det finns så många filmer och serier som jag är beredd att betala skälig pris för men de inte finns för mig. Nyaste Batman, jag betalar lugnt biopris för att se de hemma nu. Att boka tid på en bio, sitta där trångt, ta sig dit och hem så känner jag ej för det.
Det finns några klassiska serier som jag skulle kunna köpa, kanske betala 1500kr för hela serien. (bra betalt) Men enda alternativet är att köpa en mängd dvd, jag vill ej fylla lägenheten med sånt och jag har ingen dvd spelare riktigt startklar. Jag vill streama. Stargate SG1 är en sådan serie.

Skrivet av anon257891:

Grundsyftet med EPA (och APA) traktorer upplever jag som mindre aktuellt: det var länge sedan jag såg en EPA/APA-traktor som drog en plog på åkern (eller ngt annat redskap)!

(EPA/APA-traktorernas huvudsyfte (ursprungligen) är att vara "traktorer", i efterkrigstidens Sverige. Känns som om man borde kunna "nutidsanpassa" den efterfrågan tämligen enkelt?)

Jag upplever endast mängder av Epa och aktraktorer på landsbygden. Och där finns det 2st riktigt legitima skäl. Ungdomar som bor kanske några mil ifrån sina kamrater och sedan äldre personer på landsbyggden som ej har körkort. Och det är bara dumheter att tvinga folk långt över 70, kanske 80år börja ta körkort för att lära sig trafikregler på ställen där de aldrig är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Förbannade april-väder, imorse -2c och lätt snöfall när man drog till jobbet, 1½h senare när man skulle till nästa objekt så sken solen, sedan började det snöa så mycket att man knappt såg längre än nästippen.. sedan sol igen, sedan mer snö.. och nu sol..

Make up your mind ffs.

Klassiskt aprilväder men samtidigt kallt för årstiden. Nästkommande veckor blir det avsevärt varmare, i alla fall de södra delarna av landet om man ska tro svt väderprognos: https://www.svt.se/vader/manadsoversikt-for-april-2022

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon257891:

Grundsyftet med EPA (och APA) traktorer upplever jag som mindre aktuellt: det var länge sedan jag såg en EPA/APA-traktor som drog en plog på åkern (eller ngt annat redskap)!

(EPA/APA-traktorernas huvudsyfte (ursprungligen) är att vara "traktorer", i efterkrigstidens Sverige. Känns som om man borde kunna "nutidsanpassa" den efterfrågan tämligen enkelt?)

Ja, som att totalförbjuda skräpet!

Skrivet av blade80:

Ja och en sak till av ren vana...den eviga...kan folk lära sig BLINKA i trafiken!=!`!=!=!?=!?!=!=!=!?!?!?=?!?!?!!?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kan inte någon som inte blinkar när dom kör bil i trafiken svara här i tråden, varför? Är ni dumma i huvet på riktigt eller är ni så jävla viktiga så att alla självklart borde förstå vart ni ska?

Jag skiter i att blinka om det inte finns någon som kan ha nytta av mitt blinkande.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon257891:

Det spar (faktiskt) energi att låta bli att blinka!

Kina 1987. Nanjing. Utflykt kejsarkanalen en bra bit norrut med flodbåt. Buss tillbaks till Nanjing på sena kvällen och på motorvägen körde ALLA med halvljuset släckt och blinkade bara till med helljuset lite nu och då för att orientera sig. Busschauffören blev åthutad med hot om prygel från resenärerna (expats) om han inte körde med halvljuset påslaget. En "motorväg" full med gångtrafikanter dragandes ox-kärror, trehjulig "traktor" med öppen vattenkylning medelst "skopa från hink" samt vanliga bilar, bussar, långtradare. Kaos. Där var det bara vi västerlänningar som klagade. Komma här med en sketen blinkers, gnällgube där!

Permalänk
Medlem

Jag ramlade in på den här https://www.youtube.com/watch?v=y7QiNgui5Tg.

Kanske är mer häpenhet än gnäll. Hur f-n kan fyra stoppskyltar utan, vad det verkar, någon regel för vem som kör först vara säkert!? Är det något jag missat?

Permalänk
Medlem

Blev lite arg på mig själv, såg en snubbe i en stor svart SUV krocka in i en parkerad bil, såg att han gick ut och tittade på bilen så jag naivt antog att han skulle sätta nån lapp.

Nix! Varför tog jag inte en bild!?

Fick tag på bilägaren och polisen osv och gjorde mitt bästa att beskriva vad som hände och hur han såg ut osv.
Nästa gång får man väl slänga farm mobilen och börja filma... Även om det känns lite oförskämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Jag ramlade in på den här https://www.youtube.com/watch?v=y7QiNgui5Tg.

Kanske är mer häpenhet än gnäll. Hur f-n kan fyra stoppskyltar utan, vad det verkar, någon regel för vem som kör först vara säkert!? Är det något jag missat?

Stoppskyltarna verkar ju vara så alla ger företräde för tåget/spårvagnen. Säkert högerregel för övriga. Min gissning iaf.

grammatik
Permalänk
Avstängd

Men vart sjutton är min pension?! Jag vill ha mina "pensionspengar" NU - kommer aldrig hinna bli 65 innan "det hela är över"!! Att det är "olagligt att planera hur länge man räknar med att man får leva" är sinnes enligt mig!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blade80:

Ha, jag har månadens gubbgnäll.

Filmstaden i Umeå förbjuder medtaget godis. Man blir utsparkad om dom kommer på en. Snacka om att gräva er egen grav.

Ja och en sak till av ren vana...den eviga...kan folk lära sig BLINKA i trafiken!=!`!=!=!?=!?!=!=!=!?!?!?=?!?!?!!?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kan inte någon som inte blinkar när dom kör bil i trafiken svara här i tråden, varför? Är ni dumma i huvet på riktigt eller är ni så jävla viktiga så att alla självklart borde förstå vart ni ska?

Läste precis att Filmstaden förbjuder medhavt godis, snacks, läsk och så vidare. Så det verkar vara en nationell strategi. Snacka om att bita sig själv i röven. https://www.gp.se/kultur/kultur-n%C3%B6je/filmstaden-f%C3%B6r...

För övrigt var jag på bio igår, först gången på länge om man bortser från barnfilmer, och ärligt talat var det inte mycket att ha. Bildkvaliteten var inte så bra, det såg liksom grötigt ut i mörka scener och så, och svärtan var katastrof. Ljudet var väl bättre när det gäller surround-effekter än hemma men samtidigt var det inte så bra ljud liksom, högt var det däremot. Sen har de ju förbättrat stolar och så lite de senaste åren, i alla fall på den bion, mer plats för benen och lite mer bredd på armstöden.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Läste precis att Filmstaden förbjuder medhavt godis, snacks, läsk och så vidare. Så det verkar vara en nationell strategi. Snacka om att bita sig själv i röven. https://www.gp.se/kultur/kultur-n%C3%B6je/filmstaden-f%C3%B6r...

För övrigt var jag på bio igår, först gången på länge om man bortser från barnfilmer, och ärligt talat var det inte mycket att ha. Bildkvaliteten var inte så bra, det såg liksom grötigt ut i mörka scener och så, och svärtan var katastrof. Ljudet var väl bättre när det gäller surround-effekter än hemma men samtidigt var det inte så bra ljud liksom, högt var det däremot. Sen har de ju förbättrat stolar och så lite de senaste åren, i alla fall på den bion, mer plats för benen och lite mer bredd på armstöden.

Frågan är om inte mindre går på bio nu än innan? Och de försöker öka intäkterna genom att begränsa besökarnas rättigheter med eget godis. Det är lite att gräva sin egen grav.

Jag tycker bio har charm. Man är ett gäng kamrater, man går och äter innan, diskuterar vad man tror om filmen, ser på filmen, avslutar med pubben efteråt och diskuterar filmen igen. En jättebra tanke..

I 100% i mina biobesök, i sista stund rusa till biografen, sitta där med okända och tycka det är skit emot att se filmen hemma. Komma ut från biografen sent på kvällen och då tänka på hur man säkert och snabbt ska kunna ta sig hem.

Och nej, jag har polare. Men ingen har tid till något av det ovanför. Att ens planera ett biobesök en viss tid med någon är hopplöst idag. De flesta jag känner idag har inte ens ett filmintresse, det kvittar vilken film som släpps de har inget större intresse ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Frågan är om inte mindre går på bio nu än innan? Och de försöker öka intäkterna genom att begränsa besökarnas rättigheter med eget godis. Det är lite att gräva sin egen grav.

Jag tycker bio har charm. Man är ett gäng kamrater, man går och äter innan, diskuterar vad man tror om filmen, ser på filmen, avslutar med pubben efteråt och diskuterar filmen igen.
jättebra tanke..
I 100% i mina biobesök, i sista stund rusa till biografen, sitta där och tycka det är skit emot att se filmen hemma. Komma ut från biografen sent på kvällen och då tänka på hur man säkert och snabbt ska kunna ta sig hem.

Och nej, jag har polare. Men ingen har tid till något av det ovanför. Att ens planera ett biobesök en viss tid med någon är hopplöst idag.

Ja det blir inte ofta nuförtiden. Förr fick man ju något speciellt liksom, stor bild som var mycket skarpare än man hade hemma med rejält ljud och så. Jag minns till och med när det kändes speciellt att se reklam då det inte fanns på TV. Men idag har ju folks hemmabio gått om standardbiograferna på många områden, storleken på bilden är väl det kvarvarande där bion alltid är bättre, men bildkvaliteten, ljudet och förstås bekvämligheten kan man ju ordna hemma liksom. Och då slipper man tonåringar som pratar, medelålders som kollar sin telefon konstant, godisprassel, popcornkärnor som kommer flygandes och liknande, och förstås en kvart påtvingad reklam. Nu kan man lägga till "Äta och dricka vad man vill" till listan med fördelar.

Den bästa bioupplevelse jag haft var de fåtal tillfällen då vi gick ihop några stycken och hyrde en hel salong. Då var alla lika fokuserade på filmen och det var inget snack och inget prassel.

Sen är ju priset rätt saftigt idag. En vanlig biobiljett kostar ju lätt 150 och ska man sitta i en bättre salong så kostar det ännu mer. Nu har jag inte testat Imax på en vanlig bio, det kanske gör det mer värt igen, men då kostar biljetterna 259 också.

Permalänk
Medlem

När man har en väl gjord plan och 'bara ska'. Men med att planen utförs får man fler och fler uppgifter. POV bytte till sommardäck när något fångade min blick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

När man har en väl gjord plan och 'bara ska'. Men med att planen utförs får man fler och fler uppgifter. POV bytte till sommardäck när något fångade min blick.

https://i.imgur.com/OgYJktZ.jpg

Tur att det fångade din blick innan något hände.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

När man skalar ägg till sin frukostmacka tidigt på morgonen och varje kvadratnanometer av skalet har bestämt sig för att klistra sig fast i äggvitan. Då står man där i 5 minuter o försöker skala sitt ägg, något som normalt tar 15 sekunder, och när man äntligen är klar så ser ägget fan värre ut än månen då halva äggvitan har åkt med skalet

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

När man har en väl gjord plan och 'bara ska'. Men med att planen utförs får man fler och fler uppgifter. POV bytte till sommardäck när något fångade min blick.

https://i.imgur.com/OgYJktZ.jpg

Haha lite remspray eller silikonspray så är det klart 🤣
På en bubbla kan man ju byta remmen på sekunder när motorn är igång med hjälp av en vanlig skruvmejsel.
Tur att det inte var kamremmen i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Haha lite remspray eller silikonspray så är det klart 🤣
På en bubbla kan man ju byta remmen på sekunder när motorn är igång med hjälp av en vanlig skruvmejsel.
Tur att det inte var kamremmen i alla fall.

Kamremmen är 8000 mil äldre än fläktremmen, vill inte ens titta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Men vart sjutton är min pension?! Jag vill ha mina "pensionspengar" NU - kommer aldrig hinna bli 65 innan "det hela är över"!! Att det är "olagligt att planera hur länge man räknar med att man får leva" är sinnes enligt mig!

Problemet är väl att då kommer många ta ut sin pension i förtid och sakna pension. Gissa vem som får betala för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkan42:

När man skalar ägg till sin frukostmacka tidigt på morgonen och varje kvadratnanometer av skalet har bestämt sig för att klistra sig fast i äggvitan. Då står man där i 5 minuter o försöker skala sitt ägg, något som normalt tar 15 sekunder, och när man äntligen är klar så ser ägget fan värre ut än månen då halva äggvitan har åkt med skalet

Prova att skala under rinnande vatten. Brukar släppa enkelt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Kamremmen är 8000 mil äldre än fläktremmen, vill inte ens titta.

Jag förstår det men köp en god dressing och tat lugnt. Då är du förberedd för ventilsalladen i alla fall 😂

Permalänk
Avstängd

Märkte idag, kanske för jag var på dåligt humör att jag verkligen ogillar när folk är i vägen. När man ska parkera kundvagnen tvärs över gången t.ex.

Men något som verkligen stör mig som attan är när folk verkligen ska trycka sig in i kollektivtrafiken innan alla fått gå av. Vet inte hur många gånger jag fått säga till men känns nästan onödigt då det händer nästintill varje gång jag åker kollektivtrafik.

Jag har viss förståelse för att folk vill ha en sittplats men kom igen lite nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MostCritical:

Märkte idag, kanske för jag var på dåligt humör att jag verkligen ogillar när folk är i vägen. När man ska parkera kundvagnen tvärs över gången t.ex.

Men något som verkligen stör mig som attan är när folk verkligen ska trycka sig in i kollektivtrafiken innan alla fått gå av. Vet inte hur många gånger jag fått säga till men känns nästan onödigt då det händer nästintill varje gång jag åker kollektivtrafik.

Jag har viss förståelse för att folk vill ha en sittplats men kom igen lite nu.

Bara gå rätt in i dem. Efter ett par hundra gånger kanske de lär sig.

Permalänk
Inaktiv

Gender reveal partyn måste vara den absolut i särklass larvigaste amerikanska tradition som importerats till Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkan42:

När man skalar ägg till sin frukostmacka tidigt på morgonen och varje kvadratnanometer av skalet har bestämt sig för att klistra sig fast i äggvitan. Då står man där i 5 minuter o försöker skala sitt ägg, något som normalt tar 15 sekunder, och när man äntligen är klar så ser ägget fan värre ut än månen då halva äggvitan har åkt med skalet

Det är straffet för att koka ägg som är för färska.

Permalänk
Medlem

Det suger att vara sjuk på påsken...

Permalänk

När min granne som är pensionär sitter på balkongen med sitt morgon kaffe 06.00 på vardagarna och ska ha en konversation med någon annan på gården nedanför, det är ju ganska långt ner så och hon hör dålig så det slutar med att dom generellt sett måste skrika för att kunna höra varandra, funderar på att börja ställa bilen på utegården tänk alla kallstarter på mornarna 2.5 tums avgassystem 3 liters rak 6a den mullrar ganska högt. Hade nog inte blitt så bra min halvdöva granne hade nog inte hört något utan hade nog väckt alla andra grannarna. Som sagt lite sunt förnuft får man ha. Försöka vara lite tyst på morgonen hade inte skadat, jag ställer alltid bilen i varmgaraget ingen som hör mig men lite omständigare men vad gör det jag gör en god gärning

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem

FAN!!!!! Bröt 3 hjulbultar när jag skulle slänga på sommardäcken.
Dom va som smör, så går det när man är lat och inte beställt nya som jag tänkte förra sommaren.
Bara att lämna in bilen och ta denna smäll
Edit
Tog en runda till Biltema och inhandla ett set med grispittar och nya bultar. Nu skiner bilen med kromade bultar 😊👍🏻
Slutet gott allting gott 👍🏻

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatesunday:

När min granne som är pensionär sitter på balkongen med sitt morgon kaffe 06.00 på vardagarna och ska ha en konversation med någon annan på gården nedanför, det är ju ganska långt ner så och hon hör dålig så det slutar med att dom generellt sett måste skrika för att kunna höra varandra, funderar på att börja ställa bilen på utegården tänk alla kallstarter på mornarna 2.5 tums avgassystem 3 liters rak 6a den mullrar ganska högt. Hade nog inte blitt så bra min halvdöva granne hade nog inte hört något utan hade nog väckt alla andra grannarna. Som sagt lite sunt förnuft får man ha. Försöka vara lite tyst på morgonen hade inte skadat, jag ställer alltid bilen i varmgaraget ingen som hör mig men lite omständigare men vad gör det jag gör en god gärning

Jag bodde en gång i tiden i en liten etta på nedre botten med en uteplats i stället för balkong. En av mina grannar, den där sorten som bullrande och övervänlig tar sig vilka friheter som helst i tron att hans bullrighet och storlek ska förhindra alla protester, i synnerhet som han kunde vara rätt hotfull i vissa sammanhang.
Nåväl, han började parkera, till en början på gångvägen, precis framför min uteplats men med tiden slets buskarna, som separerade min uteplats från gångvägen, ner och hans bil hamnade närmare och närmare min uteplats för att till slut ta en del av uteplatsen i anspråk.
En dag ringde han på hos mig och bullrande och övervänlig som vanligt sa han att det väl inte gjorde så mycket att han stod "lite in på" min uteplats eftersom jag "ju ändå inte använde den så mycket på kvällar och morgnar". Han väntade inte på mitt svar utan dunkade mig på axeln och i ryggen med ett bullrigt och översvallande vänligt "eller hur". Egentligen stod han inte längre på gångvägen utan helt på min uteplats.
Den natten satte jag tändstickor i hans däcksventiler och bröt av dem så han blev tvungen att ta däcken ett efter ett till däcksverkstan som låg tre kvarter bort och få ventilerna rensade och utbytta. På eftermiddagen ringde han på hos mig och övertygad om att jag inte skulle våga uföra detta oerhörda dåd berättade han om vad som hänt och frågade om jag sett något, vilket jag naturligtvis inte hade. Han bad mig hålla utkik och det gjorde jag genom att gå en promenad så att jag kunde se hans lägenhet som låg på tredje våningen rakt ovanför min.
Jag orkade naturligtvis inte varje natt men då och då lyckades jag göra om "dådet" trots att han och hans son försökte hålla vakt. Hoppas det tog på deras krafter. Jag minns inte hur länge det pågick men han gav till slut upp och började parkera på parkeringen som låg obetydligt längre bort från porten än min uteplats.
Hyresvärdens representant undrade om jag hade en aning om vem som "hjälpt till" att få idioten att ändra beteende men jag tyckte det var för riskabelt att erkänna så jag svarade att jag inte visste men att jag var tacksam mot "gärningspersonen".

Bara så du inser att det finns andra att ta hänsyn till än högljudda gamla tanter. Så ditt sunda förnuft är väl på plats.

P.S. Jag satt också ofta på min uteplats och fikade tidigt på morgonen men pratade bara med närmsta granne på andra sidan om det lilla staket som separerade uteplatserna. Han visste förresten vem gärningspersonen var... D.S.

Permalänk
Medlem

Dottern blev diagnostiserad med aspberger häromåret och för nån vecka sen fick jag höra av frugan att hennes brors överreligösa fru sagt till henne att "Det är djävulen som är i XXXX, men ni ska veta att jag ber för henne varje kväll!!!".

Tur för henne att hon inte aa det direkt till mig för det hade slutat okristligt.

Praying - helping by doing nothing...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2