Ny lag ska stoppa bluffreor

Permalänk
Melding Plague

Ny lag ska stoppa bluffreor

Falska kampanjer där priser trissas upp kort inpå rean ska få ett slut från och med den 1 september.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Inte en dag för tidigt.

Så jävla tråkigt att behöva granska och jämföra priser hela tiden.

Permalänk
Medlem

Varianten jag hört från en bekant som jobbar på en stor svensk retailkedja:
Man hänger ut enstaka varor i de mest svårsålda storlekarna i butiken (typ XS eller 3XL) till "listpris", sen fyller man på med alla andra storlekar och sänker till "reapris".

Detta blir fortfarande tillåtet då, bara man väntar 30 dagar.

Permalänk
Medlem

kommer inte göra ett skit, ända det kommer göra är att företag måste planera 31 dagar i förut...

Visa signatur

here we go!

Permalänk

I närheten där jag bor finns en butik som har halva priset på alla varor som redan är rödmärkta. Detta har de haft runt 15år och jag imponeras att ingen har reagerat.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om det ö.h.t. kommer göra någon skillnad. Höj priset rejält 30 dagar innan och kör på med en saftig rea? Eller är det något mer som gör detta olagligt?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

kommer inte göra ett skit, ända det kommer göra är att företag måste planera 31 dagar i förut...

Om du ska få in mellandagsrea, påskrea, sommarrea, black Friday etc etc så plötsligt behöver du planera ganska bra och då kan vi iallfall garantera att de kommer ha ordinarie pris 6-8 månader om året för att kunna få in sina reapriser

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Det här sänder en rätt så tydlig signal att en rea ska vara äkta. Sen betyder ju inte lagändringen så mycket i sig om det inte kontrolleras. Och det som kan hända är väl böter för företaget vilket inte är kännbart nog. Jag hade hellre sett ett personligt straffansvar för hjärnorna bakom sådant här fulspel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kommer inte bli någon skillnad mot idag. Ytterligare en tandlös lag.

Men man kan ju förvånas.

Permalänk
Medlem

Kollar alltid prisjakt innan köp för pris historiken.
Lag eller inte får du som konsument ta ansvar för ditt köp, det är dina pengar.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Hela konceptet med rea är i sig en typ av bluff. Tester har gjorts mellan att ha konstant så låga priser som möjligt och ha högre priser med rea och folk handlade betydligt mer på rea även om priset var samma som den andra butikens ordinarie pris. Tror det var på 60 talet. Därför som varenda affär gör med extrapriser på saker varje vecka.

Folk klagar på lockpriser men själva idén går ut just på att locka till sig kunder.

Företaget jag jobbar åt som är ett av de största inom sin kategori har varje vecka en vara som kallas ”dragare” som säljs till förlust eller iaf inte mer än inköpspris för att locka kunder.

I teorin är börsen eller ekonomin i Eve Online bättre då priserna reflekterar det faktiska priset just då.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Fast det är ju redan förbjudet enligt lag. Och ingen har brytt sig. Det här är ju bara ett förtydligande av existerande lag, men inget i praktiken ändras.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddilord:

Varianten jag hört från en bekant som jobbar på en stor svensk retailkedja:
Man hänger ut enstaka varor i de mest svårsålda storlekarna i butiken (typ XS eller 3XL) till "listpris", sen fyller man på med alla andra storlekar och sänker till "reapris".

Detta blir fortfarande tillåtet då, bara man väntar 30 dagar.

Jag förstår inte riktigt vad butiken skulle tjäna på vad du beskriver.
Det vore väl bättre att ha kläderna ute i butiken i alla storlekar och få lite sålt till normalpris.
Det finns ju inget självändamål att ha så mycket produkter som möjligt till försäljning på rea om de kan säljas tidigare till högre pris.

Det skulle vara om butiken plockar hem produkter endast för rean som aldrig skulle säljas för normalpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Inte en dag för tidigt.

Så jävla tråkigt att behöva granska och jämföra priser hela tiden.

I regel så har du väl redan koll på vad det du vill köpa kostar normalt? Eller du handlar saker enbart på hur många procent nedsatt det är?
"Åh en brödrost nedsatt 80%, köp! ...vad ska jag med den till? Jag är ju glutenintolerant..."
Jag vet att varje år är det någon som gnäller över att det inte är tillräckligt med rea på en produkt. Den kostade ju precis samma för ett halvår sen... JA! det är ju för att det var då dom senast hade kampanj på aktuell produkt.

Jag tycker nog det är viktigare att se över andra lagar. Som exempel var där tre snubbar som fick sina straff sänkt från åtta år till tre år pga nån omtolkning av nån lag. Men en diskussionen tar vi inte här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

I närheten där jag bor finns en butik som har halva priset på alla varor som redan är rödmärkta. Detta har de haft runt 15år och jag imponeras att ingen har reagerat.

Känner till en butik som haft så väldigt många år. Skyltarna är dessutom så urblekta att det knappt går läsa vad det står på dem t.ex. Jag gjorde en anmälan om det till kommunen men det hände inte ett skit.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Alltid lika kul på en rea när det de sålt en produkt för 1990:- i en evighet, sedan vid rean står det tidigare 2990:-, nu bara 1890:-! Glad att det förbjuds

Permalänk
Medlem

komplett kommer få svårt att sälja dammsugare nu

Dold text
Permalänk
Medlem

Det värsta är ju fulspelet som vissa handlare ägnar sig åt, bugg eller inte. Men ta en produkt som funnits ett år tex sedan kolla prishistorik på pj så står det nytt pris från det datumet så man kan intese längre vad handlaren haft förut. Men prishistoriken på produkten stämmer fortfarande men att se att handlare x sänker priset var y månad är svårare. Skulle vara intressant och veta om det är bugg eller fulspel

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Kollar alltid prisjakt innan köp för pris historiken.
Lag eller inte får du som konsument ta ansvar för ditt köp, det är dina pengar.

Helt rätt, men ändå tråkigt att det behövs för att säljare ljuger hit och dit.

Permalänk
Medlem

Ska bli skönt att dom realiserar detta!

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Grymt skämt 👌

Skrivet av Akerhage:

Ska bli skönt att dom realiserar detta!

Låt mig gissa, är du en Göteborgare 😂 ?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Känner till en butik som haft så väldigt många år. Skyltarna är dessutom så urblekta att det knappt går läsa vad det står på dem t.ex. Jag gjorde en anmälan om det till kommunen men det hände inte ett skit.

Jag funderade på om det var samma butik, men du bor i Stockholm står det. Det känns som om myndigheterna behandlar olika butiker olika. Det butik jag tänker på säljer helt nya dyrare (pris 500-10 000kr) prydnadssaker Det ligger dock väldigt nära en stor butik.
Deras argument är säkert att samma produkt i ett helt annat land kostar mer och de köper och rear ut.

Jag själv tycker "alla" butiker är bra, mer handel är bra för samhället. Men rea 15år på samma vara är lite för länge och när de aldrig någon under dessa 15år inte har haft en produkt utan halva priset på rött pris.

Permalänk
Medlem

Är väl inte så bra? Många klipp baseras på vad åf får för inköpspris från distributör. Självklart stiger priset efter en sommarrea exempelvis och de inte omöjligt att butiken får köpa ett billigt parti till black friday.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Låt mig gissa, är du en Göteborgare 😂 ?

Det stämmer!

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
DingDongerMcDongface

Kom sent omsider på att citat är skoj, så jag har uppdaterat nyheten med ett faktiskt utdrag ur lagen och förtydligande om att det gäller PIL, samt vilken paragraf

Permalänk
Medlem

Härligt!

Om det nu bara kan gå att implementera, ser att det kan vara en svår bit att bevisa trissning av priser.

man kan ju alltid skylla på valutakurs, dyrare hårdvara, högre fraktkostnad m.m.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Onödigt komplicerat. Bara sätt ett totalförbud mot att ange, eller ens antyda, till något tidigare pris eller normalvärde.

En produkt, ett pris.

Mycket enklare att implementera och utan några potentiella feltolkningar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Onödigt komplicerat. Bara sätt ett totalförbud mot att ange, eller ens antyda, till något tidigare pris eller normalvärde.

En produkt, ett pris.

Mycket enklare att implementera och utan några potentiella feltolkningar.

Ehh, hur tänkte du nu?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Man kan ju göra som Elgiganten gör annars... Man ändrar suffixet i ett produktnamn för var å varannan batch så att det inte går att jämföra pris med vad produkten egentligen kostar eller tidigare har kostat. Sen kan man ju vara kreativ och skylta med typ "rek. pris" som är mycket högre än det man satt det faktiska priset till. Att ha en tidsfrist om 30 dagar lär inte hjälpa mycket. Bara ändra lite i rutinerna hos marknadsavdelningen så kan man köra på som vanligt ändå. Möjligen att man får byta produktnamn och artikelnummer med jämna mellanrum.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Onödigt komplicerat. Bara sätt ett totalförbud mot att ange, eller ens antyda, till något tidigare pris eller normalvärde.

En produkt, ett pris.

Mycket enklare att implementera och utan några potentiella feltolkningar.

Det känns orättvist mot dem som har riktiga reor som Inets Sweclockers Exclusive rea, där Inet för övrigt förlorar pengar.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3