Hur upplever ni förståelsen för ert tekniska jobb är med bekanta?

Permalänk
Medlem

Jobbar som it konsult, mjukvaruutvecklare. Min familj tror att jag sitter och pillar navelludd och svarar i telefonsupport för folk som har problem med modermodemet.

Det är liksom svårt att förklara när man löst en bugg i något system som gäckat en en vecka när föräldrarna knappt vet var strömknappen är på datorn. Middagar och dylikt blir alltid drygt så jag är tyst för det mesta, orkar inte förklara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och vissa saker är så komplexa så det i praktiken inte går ha för mycket redundanta personal som kan precis allt hela tiden.

du är oumbärlig?

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så jag påstår att för mindre projekt blir folk oumbärliga för att kostnaden med att ha personer som är väl insatta i allt som ska driftsättas är svindyrt.

Då är ju produkten/tjänsten felprissatt.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och det finns ett ordspråk, ju fler kockar desto sämre soppa.

Absolut, och människor som använder det ordspråket har aldrig ätit på en Michelin-krog eller annan finare restaurang.

Men jag tolkar dig som att du vill vara oumbärlig mer än något annat, och lämnar diskussionen där, och önskar dig allt gott.

Permalänk
Medlem

Intressant tankeställning. Nu jobbar jag inte direkt inom IT, men upplever samma situationer som andra här beskrivit när ger mig på att förklara de jag gör inom finansbranschen. Den lätta vägen ut är att säga något i stil med konsult, men det blir minst sagt en simplifiering. Men så är det nog med de flesta yrkena som grundat sig i en längre utbildning, dvs. en läkare säger sig enkelt vara en läkare, en attackdykare säger sig vara sjöman etc. Vi kan ju låtsas oss förstå vad det innebär, men det faktiska arbetet är nog mycket djupare än vad vi oss tror.

Kudos till er alla som gör sådana spännande saker som jag aldrig ens kommer höra om!

Permalänk
Medlem

Jag är IT tjänsteägare idag - handlar mycket om att översätta teknisk förmåga till säljbar produkt. Avtalsbilagor, kostnadskalkylering, tidsuppskattning för implementationer, etc. Många möten med både tekniker och säljare, mycket Word, Excel och Powerpoint.

När jag förklarar det på det viset brukar de flesta förstå, men det finns fortfarande många i min bekantskapskrets som tror att jag fortfarande sitter och skruvar i datorer och skriver kod om dagarna, för det gör väl alla i IT-branschen?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Alla vet att CERNs LHC använde Ceph

Bland det roligaste jag läst på länge

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Något jag stör mig mycket på är argument som de får anställa fler personer. Som om det skulle vara en lösning på problemet att man själv har utvecklat ett system i kanske 2 månader och en helt annan person skulle kunna ta över driftsättningen med några timmars varsel.

Så är det nog ofta men jag har blivit mer ödmjuk under åren och inser att ingen är oersättlig utan tippar jag av pinn idag så har en ny man tagit min plats inom en ganska kort tid. Visst kan det bli en utmaning men världen rullar på och är sällan så beroende av en så mycket som man kanske önskat

Permalänk
Medlem

Jag försöker inte ens då jag gör så många olika saker (egenföretagare) och inte bara pysslar med en enda sak hela dagarna.
Frågar någon så säger jag IT... sen får de dra slutsatserna själva 🤣
Familjen vet "nåt med datorer", o de räcker gott o väl i min värld.

Råkar man säga något detaljerat så blir det alltid "men va bra, då kan du göra ABC åt mig".
- Japp, betalar du så
Då blir de tyst och diskussionsämnet släpps rätt snabbt.
Nu har jag börjat svara "du har inte råd" istället, blir mycket roligare följdkonversationer 😁

En dam i området där jag bor ville ha hjälp, de va inte lite heller utan rätt omfattande i hennes salong, som hon tyckte jag kunde göra gratis.
Så jag frågade vad hon jobbade med. - I vården va svaret. (salongen kör hon på kvällar/helger, typ nagel-tjafs)
Så jag frågade om hon brukade spontan-vårda folk efter jobbet helt gratis i flera timmar.
Den diskussionen dog också rätt snabbt.

Så förklara vad man gör har jag slutat med sedan många år, för de blir alltid följdfrågor att man ska göra något - helst gratis.
Är jag riktigt trött på folk svarar jag: Brevbärare

Enda gången det går att säga något är till andra kunniga på området, eller andra företagare som fattar hur det är.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

Min vänner och bekanta har lagt ner försöken att förså mig och mina jobb:

Jag är utbildad officer och har tjänstgjort utomlands vid olika tillfällen. Jobbat som brandman inom räddningstjänsten, jobbat som säkerhetsdykare på oljeplattform, utbildade mig sedan till sjuksyrra med 2 efterföljande specialistutbildningar. Idag jobbar jag med digital verksamhetsutveckling på en statlig myndighet och av alla jobb jag har haft är det jag har idag helt klart svårast att förklara för nära och kära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Frågar någon så säger jag IT... sen får de dra slutsatserna själva 🤣
Familjen vet "nåt med datorer", o de räcker gott o väl i min värld.

Gör samma sak, så fort man sagt "IT" så brukar det vara färdigpratat om man vad man gör om det inte är någon som är i branschen själv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Specialistyrken med flera års utbildning/erfarenhet är alltid svårt att förklara på ett lätt sätt. Att få folk utan it-kunskap att fatta min programmering är ungefär lika lätt för en mekaniker att förklara skillnader mellan olika hydrauliska komponenter eller annat. Går såklart att göra liknelser inom IT med men oftast blir det aldrig förståelse på andra sidan, utan man får samma fråga igen nästa gång man ses

Permalänk
Medlem

Är i liknande situation så det som nämns här i tråden är mycket välbekant.
Men det är egentligen två olika delar som diskuteras:
A. Hur förståelsen för vad man gör är bland bekanta/familj m fl.
B. Hur arbetssituationen är och hanteras, samt hur förståelsen för den är för arbetsgivaren/kollegorna/kunderna.

När det gäller A är det varierat, de flesta frågar inte ens och vet heller inte mycket om det. Det är något med "data" el "teknik" och de nöjer sig med det för att inte verka alltför okunniga.
I den närmaste familjen, för tillfället främst mor och far, är förståelsen olika beroende på vem det är. Där ena dels gått IT-utbildning och dels anstränger sig mer för att förstå, medan den andra också är pensionär sen många år och har betydligt mindre förståelse för såväl området som vad det innebär att arbeta.

B är mer komplicerad.
Som konsult med många olika uppdrag åt olika kunder/användare gäller det att kunna vara flexibel med tider och var man är. Kan inte räkna med att bara sitta på samma ställe hela dagen och ha lunch/fika/slut på dagen på exakta tider. Samtidigt som det gäller att kunna ta ansvar för att saker verkligen blir lösta. Man vet långt ifrån alltid hur länge något kommer att ta. Man jobbar inte utifrån ett schema utan baserat på ärenden/uppdrag, som man debiterar sina timmar för.
Om man dessutom har mycket hög beläggning och man gör saker som få andra vet något om kan det bli påfrestande, man är mycket ensam om sitt.
Att varken konsultchef el de flesta av kollegorna förstår hur det är el knappt vad man gör förbättrar ju inte direkt situationen.
Sen har jag ju även några kollegor som förstår mycket väl hur det är, men inte vågar säga så mycket åt chefen och istället lider i det tysta.

Det är en stor utmaning att rekrytera personal lokalt, då folk inte vill flytta till mindre orter som de inte har anknytning till. Det innebär även att mer erfarna konsulter många gånger behöver göra grundläggande saker som borde kunna skötas av juniorer, om det fanns tillräckligt med sådana. Sen är steget till att göra de mer komplexa sakerna enormt stort och kräver betydligt mer djup. Dvs nya/juniorer kan på sin höjd hjälpa till med en del mer grundläggande saker rätt snabbt, men för att göra mer krävs intresse och många års erfarenhet.
Sen är det också skillnad mellan de som bara tar det som ett jobb, dvs någonstans att vara på dagarna för att få pengar utan att engagera sig desto mer, eller de som gör det med stor passion och plikttrogenhet. En alltför stor del tillhör den förstnämnda kategorin.

Bland kunderna är förståelsen också olika. En del förväntar sig att om man jobbar inom IT ska man veta och kunna lösa absolut allt, andra förstår att det finns olika specialiseringar och folk om sköter olika områden.

Jag möter för övrigt många olika yrkesgrupper på olika nivåer, inser hur svårt det är att förstå vad folk egentligen gör.

Permalänk
Medlem

har jobbat med programmering sedan tidigt 2000tal men något som kliar lite i din beskrivning är: "man ska åka till kund och ha en fysisk driftsättning, " <- the hell? fysisk driftsättning? pratar vi hårdvara som ska levereras samtidigt (kan hända, jag har varit del av projekt som inneburit avsevärd hårdvara till användare))?

Iaf: Ingen utomstående förstår vad det innebär att "deploya till prod" Även om man försöker förklara att det man jobbat på senaste halvåret nu innebär att företaget tjänar/sparar miljoner per år så grokar de inte det och entusiasmen är inte i närheten av vad den borde vara! Tur att man iaf kan gå på AW med teamet och klappa varandra på axeln!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Då är ju produkten/tjänsten felprissatt.

Fast det stämmer inte alltid, kunden vill inte alltid betala det som det skulle kosta med någon premiumlösning, de vill oftast ha så billigt som möjligt, även om man berättar vad det innebär.

Hänt flera gånger:
"Finns det något sätt vi kan göra detta billigare?"
"Visst, vi kan t.ex ta bort X,Y och Z"
"Men då gör vi det!"

6 månader senare:

"Detta är inte det vi beställde"
"Vad menar ni?"
"Skulle inte X, Y och Z ingå?"

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Säger jämt att jag jobbar med tunnelbanan och alla tror att jag kör tunneltåg, men icke sa nicke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men jag är mer nyfiken på hur andra har det och då få bättre inblick i hur andra hanterar det.

Ad-hoc, fast med en god dos av "expection management", framförhållning och vettiga chefer och kunder. Samt att det underlättar för flexibiliteten att inte ha familj.

Jag känner igen mig i att vara den enda som har koll på en lösning (enpersonersprojekt) eller vara den enda som har full koll på helheten och därmed kunna felsöka effektivt (flerpersonersprojekt). Det är i konsultbranchen en naturlig del av att kunden vill ha maximal funktionalitet för minimalt pris, det blir inte mycket redundans vad gäller personal. Just första driftsättningen till produktion är ju lite speciell eftersom det handlar om en miljö som man troligen aldrig kört i förut, men man bör med åren bli bättre på att förbereda driftsättningar redan under utveckling och test, man dokumenterar när man förutser problemen eller stöter på dem i testmiljön (en produktionslik testmiljö har man, alltid). Man ska se risken för problem och planera efter det, men om man tror att man kommer få problem i en driftsättning har man gjort något fel.

Tydlig, tidig kommunikation mot alla inblandade hjälper. Projektledare, chefer och kunder behöver uppfostras och när man ska göra det hjälper det att ha ryktet att alltid vara engagerad och hårt arbetande.

Om man i tidigt skede kommunicerat att "driftsättningen blir när vi är så säkra vi kan vara på att det kommer fungera, inte förr, troligen vecka X eller Y", så brukar det gå bra att skapa luft i tidplanen. Vad ska dom göra, ta in någon annan som det tar två veckor för att sätta sig in i systemet och bli försenade på det viset i stället? I vissa fall krävs koordination med andra intressenter, men ovanstående taktik brukar ändå fungera för att köpa flexibilitet. Naturligtvis är det du som ska driftsätta som bestämmer, inte någon projektledare, kund eller säljare - de är för kassa för att åstadkomma något själva och det ska de förstå, även om man kanske ska uttrycka det lite diplomatiskt. Och som sagt, de har inget val, eftersom de valt att inte betala för redundans, antingen gör du det på dina villkor eller så gör ingen det.

Hur bekanta ska förstå vad jag gör? Ingen aning, jag vet ofta inte själv vad jag faktiskt kommer göra när jag kommer till jobbet på morgonen. Jag tänker på mig själv som "IT-hora", jag gör vad kunden behöver/vill ha för pengar. Att kalla sig "IT-arkitekt" ger dock mer pengar, även om det jag helst vill syssla med nog skulle kunna kallas "systemutvecklare" - ibland känner jag att jag lyckas vara just det.

För familj och bekanta brukar jag mest förklara vad kunden sysslar med och hur det jag gör passar in i kundens affär.

Permalänk
Medlem

Efter 25 år i yrket vet min mor fortfarande inte vad jag jobbar med…..
Sitter man på ett bröllop, sidan om en okänd person, brukar jag säga att jag är en reparatör som jobbar inom kemiindustrin. Sällan någon som ej jobbar inom samma bransch är mer intresserad än så. Om mot förmodan de är, så kan man nämna att instrumenten används till utveckling av läkemedel, för narkotika test, i dopinglaboratorium, analys av kemiska stridsmedel, etc.

När jag startade så var branschen väldigt liten, vi var tre ingenjörer som täckte Norden +Baltikum. Det ledde till att det blev Mycket resande (150 hotellnätter och över 100 flygningar /år). Då man inte vet när saker går sönder eller hur lång tid det tar att laga, är det inte lätt att planera min fritid. Har tappat räkningen på hur många konsertbiljetter jag har gett bort för att jag har vart tvungen att åka iväg. Då kunderna har 48 timmars responstid är det bara boka flyget och åka. En vecka lyckades jag att arbeta i samtliga Länder i Norden, när jag vaknade på fredagsmorgonen Helsingfors visste jag inte var jag var någonstans.
När man är borta och jobbar är arbetsdagen ofta 10-14 timmar för man vill ju komma hem så fort som möjligt. Är där inget som behöver göras tar man telefonen i bakfickan och gör vad man vill, och det är det som kompisarna ser:” Du har det så bra som kan spela golf på arbetstid ”. Intressant hur selektivt man kan se på saker…
Nuförtiden finns det betydligt fler instrument och därmed fler ingenjörer som är utspridda runt om i mitt territorium, så mitt resande är betydligt mindre. På gott och ont, det blev en livsstil att resa, det är lite svårt att vänja sig att sova hemma nästan var natt..men frun står fortfarande ut med mig (23 år and counting)

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

du är oumbärlig?

Då är ju produkten/tjänsten felprissatt.

Absolut, och människor som använder det ordspråket har aldrig ätit på en Michelin-krog eller annan finare restaurang.

Men jag tolkar dig som att du vill vara oumbärlig mer än något annat, och lämnar diskussionen där, och önskar dig allt gott.

Nej kunden är intresserad av vad det kostar. Att ha personer som är väl insatta i allt, lycka till att få alla jobb inom alla områden och vara prisvärd. Det finns otroligt mycket man vill göra, kunder är dock väldigt intresserad av pris. Detta till den grad att man bör undvika skriva dokumentation i ens tidrapport.

Ordet oumbärlig kan man tolka på många sätt. Men det är väldigt vanlig att vissa personers närvaro krävs vid en driftsättning, annars får den skjuta upp och kanske 10 personer inklusive kund får planera om. (ej gratis)
Att en person då blir oumbärlig handlar enbart om att det tar tid för andra att sätta sig in i det.

Man kan se det lite som att man har suttit och råluggat på en tenta på högskolan, på morgonen blir man sjuk. Men man har en bekant som kan skriva tentan åt en och denna person har läst samma kurs för 15år sedan och fick en 5a, men sedan ej rört ämnet mer. Ja, det är ej tillåtet. Men min poäng är att den som har färsk kunskap om något unikt inte enkel går att ersätta.

Permalänk
Medlem

Hm, mitt problem jag har är även hur jag förklarar för kollegor på företaget världen över vad jag jobbar med. Tjänsteägare? Chef? Projektledare? T.om min titel är helt åt h*e. Har super problem att hitta en beskrivning när jag skall löneförhandla.

Att beskriva mitt jobb för vänner, blir alltid "jag jobbar med IT".

Permalänk
Medlem

@anon228747
Nätverkstekniker trodde arbetsförmedlingen vara samma sak som att dra kabel i fastigheter. Nätverk som nätverk.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

@fumped
Nätverkstekniker trodde arbetsförmedlingen vara samma sak som att dra kabel i fastigheter. Nätverk som nätverk.

Det är samma sak. Det finns absolut inget som en certifierad elektriker inte kan göra som en certifierad nätverkstekniker inte kan göra eller vice versa. På morgonen dagen sitter man och kollar upp datapaket och analyserar varför de ej kommer fram, på eftermiddagen är man inne på el elskåp inom industrin och analyserar varför olika problem finns.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker inte det är så svårt att förklara vad jag gör, men det betyder ju inte att andra förstår vad det innebär eller hur mycket jobb som krävs. Det är tydligt att många har en väldigt låg nivå på sina kunskaper, "Jaså du jobbar som utvecklare, då kan väl du bygga en hemsida åt mig/felsöka min dator/rekommendera en telefon/fixa gratis Office/ordna lite billiga komponenter...".

Den andra frågan har jag mer landat i på senare år. Jag jobbar inte på min fritid, så enkelt är det. Det betyder inte att jag är totalt oflexibel eller så, är det ett viktigt möte med externa personer eller liknande så är jag förstås med på det, samma om vi exempelvis har fått låna ett kundsystem för testning på helgen eller så. Men det är mer det vardagliga där jag säger nej. Vi har exempelvis flex mellan 7-9 och 16-18, jag börjar ofta tidigt för då kan man få saker gjorda innan alla andra kommer och behöver få svar på frågor, få hjälp eller så. Om då någon bokar in ett möte som inte är kritiskt eller som inte måste hållas just då, klockan 16, så tackar jag nej och skriver i svaret att det är utanför min arbetstid. Om vår kundsupport får in ett problem från en kund fem i tre på fredag eftermiddag och ber mig om hjälp kastar jag ett öga, men om det inte är jag som gjort bort mig eller det verkligen är något extremt kritiskt, så blir svaret att jag kan ta en titt på måndag.

En annan aspekt är att mitt företag inte har någon övertidsersättning, den är "bortförhandlad" som regel vilket inte följer kollektivavtalet (där står det att en sådan överenskommelse ska vara undantag, och kunna omförhandlas av tjänstemannen, bland annat), så vi får bara tiden i tidbanken 1 mot 1. Vilket förstås gör mig mindre benägen att vara generös med min tid liksom. Det är inte pengarna som är grejen, de få hundralappar extra ett möte efter arbetstid hade gett spelar ingen roll, utan det är principen av det hela. Vill ni att jag ska "ställa upp" så kan ni för i helvete ge mig betalt för det, annars är det kontorstid som gäller.

Permalänk
Medlem

Arbetar som QA/Mjukvarutestare.
Brukar kort och gott säga jag jobbar inom IT och ska försöka ta sönder saker, för att kolla hur "hållbart" det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hej hur upplever ni förståelsen för ert tekniska jobb är med bekanta?
Jag själv jobbar med IT bygger saker och driftsätter dem, jag är på möten med olika personer etc.

Sedan umgås jag med folk som lever i en helt annan värld med noll fattningsförmåga att om man har utvecklat något riktigt stort, man ska åka till kund och ha en fysisk driftsättning, så är det inget jobb som är superlätt att ersätta med en helt annan person. Samma sak förberedelse kvällen innan, det är inte bara hoppa över viss granskning som man ej har hunnit med. Även ta ledigt, man har deadlines. Tar man ledigt en dag så kan man få stora problem att hinna med deadlinen.

Nå jag är nyfiken på hur det är för er andra? Jag tänker att speciellt familjer kan ha det tufft.

*edit*
Något jag stör mig mycket på är argument som de får anställa fler personer. Som om det skulle vara en lösning på problemet att man själv har utvecklat ett system i kanske 2 månader och en helt annan person skulle kunna ta över driftsättningen med några timmars varsel.

Tror inte det här är unikt för någon som har ett tekniskt jobb utan för någon som prioriterar arbete och kvalitet på det man gör. Sen låter det som att du och din familj kanske inte har samma förväntningar på din arbetssituation, du låter rätt nöjd med hur det fungerar men de kanske skulle vilja att du var mer flexibel. Det går ju att ordna på många sätt men det låter som att du tycker om att känna dig oumbärlig. Själv jobbar jag alltid på att bli överflödig, då får man något nytt att hitta på!

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

"Du bara sitter där, och trycker på dina knappar.." Min far, om (kanske aningen överdrivet) datorintresse i ungdomen. Som senare ledde till lukrativa jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är samma sak. Det finns absolut inget som en certifierad elektriker inte kan göra som en certifierad nätverkstekniker inte kan göra eller vice versa. På morgonen dagen sitter man och kollar upp datapaket och analyserar varför de ej kommer fram, på eftermiddagen är man inne på el elskåp inom industrin och analyserar varför olika problem finns.

Hur många decibel ska det vara på en aruba med en 4år gammal google crome?
Hur många volt är det efter att tman lagt till 100m på 3fas i ett elskåp som även ska koppla om till fiber till STH via tåglinjen?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Jag jobbar som Devops, sitter även i helpdesk och fixar saker. utöver helpdesk driftsätter jag ofta nya system, nätverk konf, tjänster, docker, underhåller osv.

Ingen förstår vad jag gör och när jag pratar om vad jag gjort under min arbetsdag med bekanta eller med tjej så tröttnar dom fort eftersom dom inte förstår något.

Alla andra kollegor(150 st +) utanför IT avdelningen tror nog bara att jag sitter i helpdesk och hjälper dom med deras problem.

Undviker ofta att prata om jobbet pga det.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Jag jobbar som Devops

Du kanske bara slarvar med dina uttryck, men för branschens skull: Ta en kik på vad Kim, Willis, Humble och Forsgren skriver/säger om DevOps. Att "jobba som DevOps" är per definition inte möjligt och att folk uttrycker sig på det viset gör det mycket svårare för oss som försöker hjälpa företag och organisationer att förstå vad DevOps är.

Bra läsning:

Bra videor:

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JBE:

"Du bara sitter där, och trycker på dina knappar.." Min far, om (kanske aningen överdrivet) datorintresse i ungdomen. Som senare ledde till lukrativa jobb.

Jo men jag tror det gäller typ alla kontorsjobb. Jag jobbade som fönsterputsare en del på somrarna på gymnasiet och så och de som jobbade där mer permanent var ju ganska speciella individer. De flesta hade suttit i fängelse exempelvis, en hade varit torped åt ett MC-gäng och hade mördat någon med en hammare (och suttit inne för det), och en annan dog plötsligt av en överdos metadon en helg, bland annat. Men vi var ju mycket på kontor och putsade fönster och mina kollegor uttryckte ju ofta att de aldrig skulle kunna sitta på ett kontor och knappa på en dator eller vända papper liksom. "Jag skulle bli galen av att sitta på samma plats och göra samma sak hela tiden" och liknande. Men de fattade ju inte att det är på kontor som innovation sker liksom. Jag vill inte heller sitta och klippa och klistra i Excel hela dagarna exempelvis, men det gör jag ju inte utan jag försöker komma på nya sätt att göra saker, koppla ihop system, nya algoritmer för olika syften och liknande. Utifrån ser kontorsarbete ganska tråkigt och enformigt ut, och det finns förstås en massa sådana jobb också, men nästan allt nytt vi har kommer ju från några tjänstemän på ett kontor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Du kanske bara slarvar med dina uttryck, men för branschens skull: Ta en kik på vad Kim, Willis, Humble och Forsgren skriver/säger om DevOps. Att "jobba som DevOps" är per definition inte möjligt och att folk uttrycker sig på det viset gör det mycket svårare för oss som försöker hjälpa företag och organisationer att förstå vad DevOps är.

Bra läsning:

Bra videor:

Ungefär samma som att säga SSD-disk eller andra felaktiga teknikaliteter. Alla förstår vad som menas, sen om man säger jobbar med devops eller jobbar som devops-operatör eller vad man nu vill säga spelar mindre roll i min värld

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alla förstår vad som menas, sen om man säger jobbar med devops eller jobbar som devops-operatör eller vad man nu vill säga spelar mindre roll i min värld

Nope. Majoriteten förstår inte vad DevOps är, varför jag skrev ovan. Eftersom du skriver devops-operatör verkar inte heller du förstå vad DevOps är.

Men det här blir off topic, så nu skippar vi den här diskussionen.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕