Skrivet av lillaankan_i_dammen:
Men jag är mer nyfiken på hur andra har det och då få bättre inblick i hur andra hanterar det.
Ad-hoc, fast med en god dos av "expection management", framförhållning och vettiga chefer och kunder. Samt att det underlättar för flexibiliteten att inte ha familj.
Jag känner igen mig i att vara den enda som har koll på en lösning (enpersonersprojekt) eller vara den enda som har full koll på helheten och därmed kunna felsöka effektivt (flerpersonersprojekt). Det är i konsultbranchen en naturlig del av att kunden vill ha maximal funktionalitet för minimalt pris, det blir inte mycket redundans vad gäller personal. Just första driftsättningen till produktion är ju lite speciell eftersom det handlar om en miljö som man troligen aldrig kört i förut, men man bör med åren bli bättre på att förbereda driftsättningar redan under utveckling och test, man dokumenterar när man förutser problemen eller stöter på dem i testmiljön (en produktionslik testmiljö har man, alltid). Man ska se risken för problem och planera efter det, men om man tror att man kommer få problem i en driftsättning har man gjort något fel.
Tydlig, tidig kommunikation mot alla inblandade hjälper. Projektledare, chefer och kunder behöver uppfostras och när man ska göra det hjälper det att ha ryktet att alltid vara engagerad och hårt arbetande.
Om man i tidigt skede kommunicerat att "driftsättningen blir när vi är så säkra vi kan vara på att det kommer fungera, inte förr, troligen vecka X eller Y", så brukar det gå bra att skapa luft i tidplanen. Vad ska dom göra, ta in någon annan som det tar två veckor för att sätta sig in i systemet och bli försenade på det viset i stället? I vissa fall krävs koordination med andra intressenter, men ovanstående taktik brukar ändå fungera för att köpa flexibilitet. Naturligtvis är det du som ska driftsätta som bestämmer, inte någon projektledare, kund eller säljare - de är för kassa för att åstadkomma något själva och det ska de förstå, även om man kanske ska uttrycka det lite diplomatiskt. Och som sagt, de har inget val, eftersom de valt att inte betala för redundans, antingen gör du det på dina villkor eller så gör ingen det.
Hur bekanta ska förstå vad jag gör? Ingen aning, jag vet ofta inte själv vad jag faktiskt kommer göra när jag kommer till jobbet på morgonen. Jag tänker på mig själv som "IT-hora", jag gör vad kunden behöver/vill ha för pengar. Att kalla sig "IT-arkitekt" ger dock mer pengar, även om det jag helst vill syssla med nog skulle kunna kallas "systemutvecklare" - ibland känner jag att jag lyckas vara just det.
För familj och bekanta brukar jag mest förklara vad kunden sysslar med och hur det jag gör passar in i kundens affär.