Snabbkoll: Är du en kabelhoarder?

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Av siffrorna att döma verkar det här beteendet vara inbyggt i oss alla så man behöver inte skämmas.

Permalänk
Medlem

Sparar alla kablar, men har börjat att rensa så man bara har som mest 2-3st av en sort (beroende på vad det är).

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Har massa men har aldrig den jag behöver..

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

<Uppladdad bildlänk>
Inte i närheten av alla mina kablar, men den största enskilda samlingen i alla fall ... ser jag en IDE-kabel? Kanske börjar bli dags att rensa lite...

EN PATA-kabel bara?
Du måste väl ha kablar i olika längd, färg och som har en eller två anslutningar till HDD?
Sedan kom ju de där "runda" i slutet av PATAs livscykel.
Jag har ett par PATA system som samlar damm (tex sonens första PC med XP).
Måste ha alla slags bra att ha kablar till de systemen.
Och en schysst uppsättning CD- och DVD-enhetrar. Med olika funktion (R, RW etc) i olika hastighet och färg givetvis
Den som har mest datorskrot när han dör vinner.
Är det inte så?

Permalänk
Medlem

Man vet ju aldrig när man behöver en IDE eller en USB-mini kabel (även om jag inte äger något som använder dem). Men snart är USB-C dagen här!

Permalänk
Medlem

Har en jäkla massa micro usb-kablar, många som är riktigt kassa och bara klarar av att leverera 0.5-1 A, borde egentligen rensa ut dem men TÄNK OM man behöver dem nån gång.

Men det värsta jag sparar på är nog ändå UK- och US-stickkontakter till nätadaptrar med utbytbara stickkontakter. För TÄNK OM man flyttar till ett annat land någon gång och vill ta med sig en gammal router eller Ipod-docka man inte använt på flera år, och så sitter man där med fel stickkontakt. Trauma!

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Är inte en hoarder längre. Jag rensade väldigt hårt när jag flyttade senast så nu har jag bara det viktigaste kvar. Dock ångrar jag att jag slängde några som åkte med av bara farten.

Permalänk
Medlem

Allt hos mig ”som kan vara bra att ha” men som inte använts på fem år - det ryker.
Skulle det behövas för nåt retroprojekt i framtiden så finns det MÄNGDER med sådana kablar på second hand.

Sen finns det ju specialkontakter till gamla rakapparater och skit, vilken människa blir lycklig av en kabel som bara kan användas till en enda sak någonsin - när du har slängt den saken och förmodligen aldrig någonsin kommer leta upp en begagnad? Visst man kan klippa kabeln och använda som substitut för en gammal på nån annan apparat men varför bemöda sig med det?

Bra att ha? Pfft.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Givetvis spara man på kablar ” det kan vara bra att ha”.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

"There is no end to the possibilities" / Cable guy(Jim Carrey)

Jag har nog minst 3 flyttlådor med kablar och adaptrar, man vet aldrig när man behöver något, tyvärr saknar jag just nu en adapter för att köra en diskettläsare på en modern plattform(drivrutiner till min 486'a behövs) och en strömkabel till en Lenovo IdeaPad.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Man kan aldrig ha för många kablar. Det saknas alltid någon när man minst anar det.

Kör på överflödstekniken, dvs, om jag vet att jag har en kabel, men ser till att ha flera, så ökar chansen att jag hittar kabelhelvetet den dagen det behövs.

Märkte dock att jag i en Kon-Marie-utrensningsiver gjort mig av med alla utom 2 "klassiska USB-kablar" (A-B), och att de jag sparat visserligen var bra, men alldeles för långa (för min Greaseweazle diskettläsare) så jag fick köpa en kort också.

Har dock skurit mer mycket sedan jag fick familj, har rensat mycket gamla datorer jag köpt för spottstyvrar. Några saknar jag, en PIII på 1GHz, intel 440bx, med nåt Soundblaster AWE Gold, tidstypiskt grafikkort med 128MB minne, NEC1100a-brännare, osv. Skulle vilja ha den brännaren i min Amiga 1200T. Nåja, har en NEC 3500, den är ju mycket bättre i sig men känns inte lika retro.

Skrivet av ThomasLidstrom:

EN PATA-kabel bara?
Du måste väl ha kablar i olika längd, färg och som har en eller två anslutningar till HDD?
Sedan kom ju de där "runda" i slutet av PATAs livscykel.
Jag har ett par PATA system som samlar damm (tex sonens första PC med XP).
Måste ha alla slags bra att ha kablar till de systemen.
Och en schysst uppsättning CD- och DVD-enhetrar. Med olika funktion (R, RW etc) i olika hastighet och färg givetvis
Den som har mest datorskrot när han dör vinner.
Är det inte så?

Jo. Jag upptäckte att jag, när jag retro-fixade lite med gamla hårddiskar, Amigor, osv, att jag inte hade en PATA-förlängningskabel. Och den var inte helt enkelt att hitta, utan att betala mycket. Hittade en billigt till min Raspberry Pi, så det löste sig.

Skrivet av Kent:

Har orimligt många "bra och ha"-kablar i div. lådor. Har bl.a. två tjocka och bångstyriga kvalitetsscartkabler på 5m. Tar upp orimligt mycket plats och vad bövelen ska jag ha skiten till? Få bli en hårdrensning någon gång i #framtiden.

Ja, jag har också sparat en kvalisorts-SCART-kabel (plus en eller två vanliga). Kan vara bra att ha. Den tjocka har jag använt till min SVHS som är inkopplad till en av TV-apparaterna, men nu tror jag det bara är en av de tunnare pga all annan skit som ska få plats i det stackars TV-skåpet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Eftersom jag är född 1998 så fanns inget val som kändes självklart
Sparade faktiskt inga kablar när jag var 2 år gammal.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Man vet aldrig när man behöver en SCSI-terminator eller en 25 meter lång VGA-kabel.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Mycket kablar blir det genom åren. Har nog aldrig använt en enda.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Ja, kablar sparas så länge de fungerar. Jag brukar dock göra en röjning i samband med flytt, och då ryker allt som är till prylar jag inte har kvar och kablar av tveksam art (gamla, nypta, etc.). I samband med senaste flytten åkte exempelvis ett halvdussin nätverkskablar som hängt med i 20 år då de inte presterade överdrivet bra och jag nu kände att jag kunde kosta på mig nya.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Tror jag har minst 2-3 flyttkartonger med kablar.
Men känns skönt att jag inte är den enda som hoardar. 😁
Det enda jag skulle vilja göra är att skaffa kabeltestare.
Har nog sjukt många billiga/dåliga usbkablar som borde gå som skrot. Då alla produkter kom med usbmicrokabel med två sketna ledare, med högre resistans än isoleringen på kabeln.

Permalänk

Har några lådor med bra att ha kablar, de få nödvändigaste kablarna har jag i två Peak Design Tech pouch.
Köpte några nya kablar idag

Permalänk
Medlem

Har en massa kablar som jag inte ens vet vad de hör till längre. Kanske borde göra någon slags rensning ändå.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ja, jag är en hoarder.
Massor av gamla SATA, PATA, Molex, DVI och VGA.
Allt osorterat och nertryckt i en stor låda med en gammal diskettläsare i botten.
Tack för att jag fick tala ut om det här!

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Kastar bara bort trasiga kablar, så ja, jag har fler än en rejäl kabelhärva med allt möjligt smått, stort och gott. För att inte tala om alla adaptrar.

Men ju färre kabel- och kontaktstandarder desto bättre. USB-C för vinsten.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har alldeles för mycket...har tom kvar gamla PS/2-kablar, trots att jag inte har användning för dom

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur många SATA-kablar jag har liggandes... Inte haft en vanlig hårddisk inkopplad sen jag bytte dator för tre år sen!
Säkert två antennkablar med, har inte ens en antenn men de kan säkert vara bra till något?
+Mer

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kablar ja..
Min mor brukar säga att jag måste älska kablar.

Men jag har vid en del tidigare tillfällen haft brist på olika kablar, störande när man ska göra något och inte har rätt kabel/pryl/verktyg.

En del i det är väl också en miljöskada från arbetet som IT-konsult/-tekniker, antalet gånger jag löst saker och klarat av situationer bara för att jag haft med mig rätt kabel/sak.
Kollegor vittnar om liknande som de varit med om.

En annan del är att det lokalt inte bara är att åka och köpa saker. Då jag bor och bott på mindre orter där utbudet varit väldigt begränsat, samt att det vid beställningar tagit ett flertal dagar. Låt säga att jag skulle behöva något en tisdag em och beställde direkt då, vanligtvis skulle jag då ha det som beställts någon gång under nästkommande måndag.
Ska man köpa in el beställa saker i arbetet är det mer formellt och tar också längre tid.

Jag har därför sett till att bygga upp ett lager av de flesta sorters kablar och adaptrar, samt även bl a verktyg m m. Så med det jag har hemma och ev tillfälligt kunde låna via jobbet (ibland har det varit tvärt om också, att jag behövt låna kabel/adapter hemifrån till jobbet), är det inte många kabeltyper för IT/teknik som jag inte med kort varsel kan få fram.

Sen stöter man ändå ibland, inte minst i arbetet, på högst ovanliga varianter som man inte råkar ha el ens sett. Var ett ställe där det behövdes en kabel med C5 i ena änden och C14 i andra, båda vanliga i sig men inte den kombinationen och det behövdes just en kabel och inte bara adapter.
Även kabel med micro-USB till fullstora USB-B.

Tidigare var det mer varierat vilka skärmkontakter som förekom, gällde att ha adaptrar mellan det mesta och veta vad som var tekniskt möjligt att kombinera.

Har försökt sortera och organisera i backar såväl hemma som på arbetet, för att få en bättre överblick. Men det blir oundvikligen mycket prylar ja.
Hade man vetat exakt vad man kommer att behöva, samt att det bara hade varit snabbt att åka och köpa lokalt vore det en annan sak. Behovet av att samla och lagra saker hade då varit klart mindre.

Slänger man något som man inte tror sig behöva el knappast någonsin använt, så är det ju just en sådan man behöver två veckor senare.

Nu gäller det ju långt ifrån bara kablar, utan div andra prylar och kartonger m m också, men min kollega brukar slänga ett flertal släplass med IT-relaterade saker från sina förråd årligen.

Permalänk
Medlem

Sparar så många av varje som jag använder samtidigt

usbA till usbC t.ex. behöver jag mer än en av. Resten slängs i metallåtervinningen och när jag inte längre har någon enhet kvar som har en viss kontakt så gör jag mig av med den sista också.
Det jag har mest av är säkerligen TPkabel eftersom det ibland händer att jag behöver koppla ihop ett gäng datorer så det är bra att ha.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Trihxeem:

Det jag har mest av är säkerligen TPkabel eftersom det ibland händer att jag behöver koppla ihop ett gäng datorer så det är bra att ha.

Jag har ca 2 pallar hemma (är nog ett tusental) 10, 20 och 30m långa.
Alltid redo.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haikopaiko:

KabeljoClockers

Pappsen pratade mycket om att de fick "Kabbeljo" i skolan, han var född -44.
Har bara smakat torkad skrej (Torrfisk) och favoriten "Jukola" som är björkrismörad, lättrökt, torkad gädda, riktigt gott speciellt om man lyxar med lite skirat smör att doppa den i.

Brukar vara rätt svårt att få tag i dock, nån gång skall jag göra min egen.

https://www.trappern.se/wilma/mat/jukola/28.jpg

Ja, den enda jag hört använda ordet i verkligheten är nog min mormor, född 35. Sen har jag sprungit på ordet i text någon gång när jag kollat upp "bacalao/bacalhau" som det heter nere på Iberiska halvön, där det fortfarande är vanligt att det äts.

Jukola såg ju helt fantastiskt ut!

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Brukade spara för att det var bra o ha. Men har på äldre dar insett att jag har ekonomin att bara köpa en ny vid behov.

Samma sak med gamla plankor, reglar och annat bråte.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Klart man spar! Rätt som det är ska du få liv i gammal elektronik och de kräver äldre kablage som kan vara svårt att få tag på i affärer idag.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Har börjat köra med metoden "Har jag haft användning för denna senaste året?"

Ja: Spara
Nej: Hiva till återvinning.

Gäller annat än kablar också, blir så jäkla mycket skräp i hemmet annars.
Kan jag övertala kollegorna så får vi samma princip på kontoret också, vem behöver liksom 100x VGA-kablar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Ja, den enda jag hört använda ordet i verkligheten är nog min mormor, född 35. Sen har jag sprungit på ordet i text någon gång när jag kollat upp "bacalao/bacalhau" som det heter nere på Iberiska halvön, där det fortfarande är vanligt att det äts.

Jukola såg ju helt fantastiskt ut!

Skall upp till Norrland nästa månad, skall se om jag får tag i lite torrgädda. Kan nog skicka över en påse isåfall

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)