Permalänk
Medlem

För måleri och liknande är det Anza till 100%, men det är för att jag blir sponsrad av min mor med allt jag behöver. (dvs. hon jobbar på Anza)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Är ingen direkt fanboy av något märke, men visst har man sina favoriter. För batterimaskiner blir det dessutom ganska dyrt med massa olika batterisystem.

Så för batterimaskiner blandar jag Hilti och Makita. Brukar bli den maskin som är vettigast av maskinslaget. (Exempelvis verkar ingen annan än Hilti ha förmågan att producera en vettig skruvautomat)
<Uppladdad bildlänk>

För nätdrivna maskiner så blandar jag vilt bland tillverkarna för att köpa den som är bäst för jobbet i fråga. Har blivit en salig blandning av, Makita, Dewalt, Hilti, Blå Bosch, Hikoki etc.

När det kommer till handverktyg så köper jag helst,
Wera, knipex, Hultafors. Undantag bits där jag köpt en del Milwaukee, för att Weras är lite för mjuka för slagskruvdragare.

Och sist men inte minst mätinstrument, här blir det Fluke och en och annan blå Bosch.

när du säger wera är för mjuka för slagskruvdragare, talar vi då om deras standard bits eller deras version för slagskruvdragare?
(har inte hunnit öppna mina så är dom för mjuka byter jag nog ut dom mot milwaukee om dom är bättre)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

när du säger wera är för mjuka för slagskruvdragare, talar vi då om deras standard bits eller deras version för slagskruvdragare?
(har inte hunnit öppna mina så är dom för mjuka byter jag nog ut dom mot milwaukee om dom är bättre)

Provat båda, och även deras impaktor tycker jag är för mjuka och slits fort. Till vanlig mejsel är de bra, men med slag så är iaf deras ph2 och pz2 lite för veka för de Essve skruv jag vanligen använder.

Permalänk
Medlem

Parksid Lidls grejer

Titta in på Lidl om du inte andvänder det dagligen eller professionellt. Skulle ja rekommenderar Lidls grejer. Bara ha utkik i deras blad🤗

Permalänk
Medlem

någon som kan tipsa vilken kompressor man ska välja från bitema för följande användande?
ren blåsning av bevattningssystem modell stort (tar vanligen 1-2 timmar att tömma systemet)
spika, händer inte ofta men är bra att kunna göra
fylla på vatten leksaker (typ ringar man drar efter båt)
fylla på hjulen på atv och bilar
samt gillar frugan att använda den som löv blås i carporten (tycker det är smidigare än riktig löv blås)

räcker det med denna: https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/kompressorer/kompres...
eller bör jag gå på denna: https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/kompressorer/kompres...
eller bör jag gå på en helt annan modell? tanken är nu att montera den ute i en låda i stället för att ha den i förrådet.

tillägas ska att den jag haft nu i 15år servades aldrig (jag är väldigt lat när det gäller underhåll) den funkar dock fortfarande men jag sparkade ut den då oljepluggen hade åkt bort där man fyller på olja så hel min filmsamling blev fint målad av kompressor olja. så i ren irritation gav jag den till grannen som dock blev glad.
sedan var det bara typ 25L behållare på den vilket är i minsta laget när jag ska tömma bevattningssystemet. (tog 3 påfyllningar för varje spridare)

Edit: det blev den oljefria, den större tanken och att slippa underhållet med olja avgjorde valet,

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Biltemas verktyg med 10års garanti fungerar oftast toppen.

Jula kör nu för tiden typ samma leverantör som biltema på mycket.

Saker där det är värt att satsa på kvalitet (inte samma sak som pris) är de komponenter som överför kraften från dig/maskin till godset. Det bästa exemplet är typ gängtappar.

Har gängat massor med billiga tappar och det fungerar oftast helt OK men när det kommer till tjockare gods och knepigare material så är det en fröjd att plocka fram dormer-tapparna.

Men då är det 200-500:- per gängtapp. Samtidigt får man en hel sats för 199:- på de flesta varuhusen om man nöjer sig med billiga märken. Så en bra kombo är ett billigare kitt och sen kompletterar man med bättre tappar i de dimenssioner man använder oftast och som går sönder.

Lite mer konkret förslag till hemmapularna/halvproffsen (dvs de som inte använder sin hilti till att bila betong 8h om dagen 5ggr i veckan). Raddar upp det jag kommer på på rak arm.

Biltema: Nycklar, hylsor, spärrskaft (med tillbehör), släggor.

Skruvmejslar/bits:
Wera, Wiha, Bosch pro (mycket bra fasta bits till tex altanbygge osv).

Maskiner:
Makita/Blå Bosch är väldigt bra för pengarna.
Ryobi, sådär, de är helt OK men den största styrkan är att man kan hitta väldigt billiga batterier och de har ett stort ekosystem.

Borrar:
SDS Plus - Makita Nemesis eller Bosch 7x.
Biltema har en likadan variant (4 skär) som är billigare men man får kolla lösningarna av skären bara. Många dåliga lödningar.
Annars duger Bosch vanliga finfint.

Bosch Kobolt är väldigt bra till metall.
Biltema hade en billig och jättebra kobolt-sats tidigare.

Men till metall hade jag hållt mig till Bosch Pro borrarna i dagsläget sett till pris/prestanda.

Dormer tar vi som en separat notis... Dom är ju helt toppen men de kostar så mycket så de är overkill för hemmapularen.

Gängtappar/snitt:
Dormer om du ska gänga knepiga/tjocka saker.
Tex ska du gänga något i hjulnavet på din ända bil så köp dormer innan du börjar och blir utan bil.

Annars fungerar faktiskt biltemas tappar/snitt ganska ok till vanliga saker. De kanske inte är varje dag gemene man gängar 10mm i gjutjärn.

Lim/fog:
Trälim - Cascol
Fog - Sika(flex)

Skruv:
Grabber är prisvärda och bra.
Dock svårt att slå julas pris om man bara vill ha C4 skruv. 200-300:- för 600 skruv typ.

Byggmax har bra pris på skruv/bult/mutter i lösvikt.
Dock ganska begränsat utbud mot tex swedol men de kostar typ 1/4 också.

Tänger:
Knipex - i princip omöjliga att slå.

Men med de sagt så fungerar Biltema osv fint om man bara vill ha en polygrip och en avbitartång hemma.
Bultsax så duger också biltema osv fint.

Sågar:
Bahco fungerar fint och ligger bra till prismässigt.
Sen har vi japansågarna och då blir de knepigare. De flesta japanska tillverkarna är bra faktiskt. Vanliga västerländska tillverkare som gör något japan-inspirerat bli sällan jättebra.

Hantverksknivar:
Mora är ypperliga för pengarna man ger.

Fällknivar/multiverktyg:
Victorinox och Leatherman är bra båda två. Har "en del" av båda och tycker att Victorinox är trevligare.
Gerber har en del saker som är bra men överlag så gillar jag dem inte av erfarenhet. Gerbers Armbar Drive är toppen!

Benchmade gör bra saker men är lite överhajpade som mycket av det amerikanska.

Spyderco är det väl inget fel på i sig men har aldrig gillat dem.

QSP (D2) knivarna är nog bland de bästa man kan få billigt om man letar efter en ren fällkniv.

Fällkniven är ju toppen om man ska ut i skogen och ha sig men då springer priset iväg.

Yxa:
Gränsfors, haha vågar man säga något annat kostar därefter också.
Fiskars yxor är faktiskt ruskigt bra för pengarna. Rekomenderar dem starkt. Så pass billiga och bra att man nästan inte kan motivera att köpa något annat.

Sekatörer:
Nu kommer entusiasterna skrika japanska märken...
Felco är överskattat och det finns bättre men nu är vi inne på proffs/yrkesmässigt bruk.
Fiskars sekatör med rullande handtag är helt outstanding.
Det är just det rullande handtaget som är hela grejen!

Är det någon som vill ha mer specifika tips osv så är det bara att säga till/fråga!

Kan ju konstatera att Fiskars sekatörer med rullande handtag (PowerGear serien) är jättebra! ...så länge man är högerhänt. Är man vänsterhänt så rullar handtaget åt fel håll vilket känns rätt skevt Men så länge man klarar sig med höger hand så fungerar dom utmärkt!

Permalänk
Medlem

Till er som köpt Bacho verktyg dom senaste åren!
Hur upplever ni kvalitén på dom jämfört med gamla riktiga Bacho?
Dvs dom blev MYCKET sämre när Snap-On köpte upp Bacho runt 2000 och flyttade tillverkningen runt 2005 (om jag minns rätt på åren).

Frågar för runt 15 år sedan så började jag skippa Bacho helt och hållet och har inte tittat på dom alls sedan dess.
Anledningen var att dom hade lika heller sämre kvalitet som det absolut billigaste kina skiten man kunde hitta men kostade som gamla Bacho.
Och det handlade om skiftnycklar/spärrskaft/nycklar som glappade mer än en från kina för 1/6 del av pengarna.
Tänger/rörtång/mejslar/och en hel del annat med som helt enkelt hade dålig kvalitet och det kändes så fort man höll i dom i mer än 1,63 sekunder.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Milwaukee batterimaskiner. Kör både privat och på jobbet.

Wera skruvmejslar. Verkligen bra spets som greppar otroligt bra och håller länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Till er som köpt Bacho verktyg dom senaste åren!
Hur upplever ni kvalitén på dom jämfört med gamla riktiga Bacho?
Dvs dom blev MYCKET sämre när Snap-On köpte upp Bacho runt 2000 och flyttade tillverkningen runt 2005 (om jag minns rätt på åren).

Frågar för runt 15 år sedan så började jag skippa Bacho helt och hållet och har inte tittat på dom alls sedan dess.
Anledningen var att dom hade lika heller sämre kvalitet som det absolut billigaste kina skiten man kunde hitta men kostade som gamla Bacho.
Och det handlade om skiftnycklar/spärrskaft/nycklar som glappade mer än en från kina för 1/6 del av pengarna.
Tänger/rörtång/mejslar/och en hel del annat med som helt enkelt hade dålig kvalitet och det kändes så fort man höll i dom i mer än 1,63 sekunder.

det känns som kvalitén sjunkit allteftersom, sista mejslarna jag köpte var svin mjuka med väldigt dåligt grepp.(gått över till wera)
deras avbitare har fortfarande samma höga kvalité sist jag köpte (5år sedan) däremot tycker jag nostängerna glappar dom sista åren. och nosen böjer sig väldigt lätt
rörtänger och polygrip hade samma kvalité som tidigare dvs väldigt bra (igen är nog 5-7år sedan jag köpte sist)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Angående Bahco så har Snap-on behållit en del tillverkning i Europa (en del var redan flyttat från Sverige) , en del tillverkas i USA och en del i Asien. Hylsnyckelsatsen jag köpte för något år sedan (såndär väska som ofta säljs för "halva priset"), ringnyckar, polygrip, känns rätt ok men jämför man med Bahcos polygrip, hylsnyckalr för proffs, etc, som man köper "löst" märks skillnad. Tror dock det ska duga för mig.

Skiftnycklarna kanske är lika bra som förut rent stålmässigt, men det är ju svårt att veta redan nu, däremot har de sämre finish, glappar mer, etc. Eller så stötte jag på en dålig batch sist jag kollade.

Funderar på om mejslar överlag är mjukare nu än för 30 år sedan. Spetsen på mina Ergo-mejslar från 80-talet (flitigt använda av min far) är lite slitna, men har hållit formen. Nyare mejslar slinter man med en gång och så ser de naggade ut. Köpte nya Ergo för att komplettera, får se hur de håller.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Är man inte en hantverkare så är det oftast bortkastade pengar med dyrare modeller. Känner folk som köper proffssaker för tusentals kronor för att sedan använda dom 3 gånger...OM ÅRET för att dra i ett par skruvar.

Jag har fastnat för ryobis utbud. Dom har de flesta saker man behöver men även saker för camping och trädgård och mycket annat. Batteri kontakten är densamma som för 20 år sedan så nya batterier passar till gamla verktyg och vice versa.
Min första skruvdragare fick jag i present för 8 år sedan, tillsammans med tiger såg och cirkelsåg. Alla fungerar fortfarande bra, skruvdragaren har verkligen blivit misshandlad och skruvat MÅNGA skruvar under dessa år men den är lika glad för det. de små 1.3ah batterierna börjar bli trötta men fungerar fortfarande bra med mindre krävande saker såsom skruvdragaren. De större sakerna gör sig bäst med 4ah eller större batterier.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Angående Bahco så har Snap-on behållit en del tillverkning i Europa (en del var redan flyttat från Sverige) , en del tillverkas i USA och en del i Asien. Hylsnyckelsatsen jag köpte för något år sedan (såndär väska som ofta säljs för "halva priset"), ringnyckar, polygrip, känns rätt ok men jämför man med Bahcos polygrip, hylsnyckalr för proffs, etc, som man köper "löst" märks skillnad. Tror dock det ska duga för mig.

Skiftnycklarna kanske är lika bra som förut rent stålmässigt, men det är ju svårt att veta redan nu, däremot har de sämre finish, glappar mer, etc. Eller så stötte jag på en dålig batch sist jag kollade.

Funderar på om mejslar överlag är mjukare nu än för 30 år sedan. Spetsen på mina Ergo-mejslar från 80-talet (flitigt använda av min far) är lite slitna, men har hållit formen. Nyare mejslar slinter man med en gång och så ser de naggade ut. Köpte nya Ergo för att komplettera, får se hur de håller.

Skulle nog vilja säga att det är skruvarna som har blivit bra mycket sämre. Blir runda för ingenting.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Till er som köpt Bacho verktyg dom senaste åren!
Hur upplever ni kvalitén på dom jämfört med gamla riktiga Bacho?
Dvs dom blev MYCKET sämre när Snap-On köpte upp Bacho runt 2000 och flyttade tillverkningen runt 2005 (om jag minns rätt på åren).

Frågar för runt 15 år sedan så började jag skippa Bacho helt och hållet och har inte tittat på dom alls sedan dess.
Anledningen var att dom hade lika heller sämre kvalitet som det absolut billigaste kina skiten man kunde hitta men kostade som gamla Bacho.
Och det handlade om skiftnycklar/spärrskaft/nycklar som glappade mer än en från kina för 1/6 del av pengarna.
Tänger/rörtång/mejslar/och en hel del annat med som helt enkelt hade dålig kvalitet och det kändes så fort man höll i dom i mer än 1,63 sekunder.

De hade livstids garanti förut, inte längre. Nu har dock ironside det istället har jag för mig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Till er som köpt Bacho verktyg dom senaste åren!
Hur upplever ni kvalitén på dom jämfört med gamla riktiga Bacho?
Dvs dom blev MYCKET sämre när Snap-On köpte upp Bacho runt 2000 och flyttade tillverkningen runt 2005 (om jag minns rätt på åren).

Tycker Bacho's kvalitet numera ligger i linje övrigt skrot man kan hitta relativt billigt... Slutade köpa det när tillverkligen flyttades från Sverige.

Kör normalt Wiha för mejslar, Knipex och NWS för tänger, Stahlwille för blocknycklar... Kör Milwaukee-bits för slagskruvdragarna, och Weras satser för de ordinarie... Allt vad gäller insex kör jag Wera, deras hex-plus är underbar.

Enda jag äger från Bahco numera är ett par gamla skiftnycklar... Som är tillverkade i Sverige.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Är man inte en hantverkare så är det oftast bortkastade pengar med dyrare modeller. Känner folk som köper proffssaker för tusentals kronor för att sedan använda dom 3 gånger...OM ÅRET för att dra i ett par skruvar.

Jag håller med dig, bitvis... Är inte hantverkare längre, men har varit. Och har man under flera års tid använt riktiga maskiner, vill man ofta inte använda något annat. Sen använder jag mina maskiner rätt mycket, men bara privat. Men för de flesta som drar nån skruv då och då är t om Ryobi overkill... Äger man däremot villa och vill ha lite saker i trädgården är det perfekt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är man inte en hantverkare så är det oftast bortkastade pengar med dyrare modeller. Känner folk som köper proffssaker för tusentals kronor för att sedan använda dom 3 gånger...OM ÅRET för att dra i ett par skruvar.

Jag har fastnat för ryobis utbud. Dom har de flesta saker man behöver men även saker för camping och trädgård och mycket annat. Batteri kontakten är densamma som för 20 år sedan så nya batterier passar till gamla verktyg och vice versa.
Min första skruvdragare fick jag i present för 8 år sedan, tillsammans med tiger såg och cirkelsåg. Alla fungerar fortfarande bra, skruvdragaren har verkligen blivit misshandlad och skruvat MÅNGA skruvar under dessa år men den är lika glad för det. de små 1.3ah batterierna börjar bli trötta men fungerar fortfarande bra med mindre krävande saker såsom skruvdragaren. De större sakerna gör sig bäst med 4ah eller större batterier.

skulle säga att det beror på vad man ska göra, personligen har jag väldigt höga krav på finish tex vid sågning vilket ofta är väldigt svårt att få med budgetverktyg. för att inte tala om att dom billiga sågarna jag kört som börjat ryka efter några sekunders sågande. (köpte en cirkelsåg på gekås som började brinna nästan direkt. köpte en kap/gersåg på k rauta den började ryka efter ett par timmars sågande och var lite otäck för den flexade så att den slog i ramen vid sågning. (slog sönde klingan) (så man fick passa sig som sjutton hur mycket man körde ner handtaget. Fördelen att välja bättre kvalite är att det håller oftast hela livet och är väldigt mycket trevligare att arbeta med.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Tycker Bacho's kvalitet numera ligger i linje övrigt skrot man kan hitta relativt billigt... Slutade köpa det när tillverkligen flyttades från Sverige.

Kör normalt Wiha för mejslar, Knipex och NWS för tänger, Stahlwille för blocknycklar... Kör Milwaukee-bits för slagskruvdragarna, och Weras satser för de ordinarie... Allt vad gäller insex kör jag Wera, deras hex-plus är underbar.

Enda jag äger från Bahco numera är ett par gamla skiftnycklar... Som är tillverkade i Sverige.

Jag håller med dig, bitvis... Är inte hantverkare längre, men har varit. Och har man under flera års tid använt riktiga maskiner, vill man ofta inte använda något annat. Sen använder jag mina maskiner rätt mycket, men bara privat. Men för de flesta som drar nån skruv då och då är t om Ryobi overkill... Äger man däremot villa och vill ha lite saker i trädgården är det perfekt.

Har du varit hantverkare så har du givetvis helt andra krav på vad en vanlig svensson som knappt hållit i en skruvdragare.
Jag har trädgård och hus och gör mycket själv, har tex aldrig varit på verkstad med någon av mina bilar dom fixar jag helst själv. Så för mig är ryobi ett utmärkt val.

Skrivet av aragon:

skulle säga att det beror på vad man ska göra, personligen har jag väldigt höga krav på finish tex vid sågning vilket ofta är väldigt svårt att få med budgetverktyg. för att inte tala om att dom billiga sågarna jag kört som börjat ryka efter några sekunders sågande. (köpte en cirkelsåg på gekås som började brinna nästan direkt. köpte en kap/gersåg på k rauta den började ryka efter ett par timmars sågande och var lite otäck för den flexade så att den slog i ramen vid sågning. (slog sönde klingan) (så man fick passa sig som sjutton hur mycket man körde ner handtaget. Fördelen att välja bättre kvalite är att det håller oftast hela livet och är väldigt mycket trevligare att arbeta med.

Känns som du köpt defekta och VÄLDIGT billiga verktyg. dessa kan fungera men ofta till mycket enkla och simpla saker. risken finns att du pressade dessa verktyg för hårt. Få läser idag instruktioner och där kan det ofta visa tydliga brister dessa lider av men det du beskriver låter som solklara fall av reklamation.

Sen är det såklart stor skillnad på en vanlig svensson som vill kapa en planka och någon som du som kräver en viss kvalité på snittet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Till er som köpt Bacho verktyg dom senaste åren!
Hur upplever ni kvalitén på dom jämfört med gamla riktiga Bacho?
Dvs dom blev MYCKET sämre när Snap-On köpte upp Bacho runt 2000 och flyttade tillverkningen runt 2005 (om jag minns rätt på åren).

Frågar för runt 15 år sedan så började jag skippa Bacho helt och hållet och har inte tittat på dom alls sedan dess.
Anledningen var att dom hade lika heller sämre kvalitet som det absolut billigaste kina skiten man kunde hitta men kostade som gamla Bacho.
Och det handlade om skiftnycklar/spärrskaft/nycklar som glappade mer än en från kina för 1/6 del av pengarna.
Tänger/rörtång/mejslar/och en hel del annat med som helt enkelt hade dålig kvalitet och det kändes så fort man höll i dom i mer än 1,63 sekunder.

Bahco har ju gått ner sig helt, men vissa saker är fortfarande bra.
Deras sågar är faktiskt bra, inte alla kanske…
Deras snabbtvingar är också helt OK förutsatt att man köper dem på typ julas rea (som är återkommande).

Men annars har de gått ner sig totalt som sagt.

Har nog kvar någon grön bahco-skjuvmejsel som säkert är 50år och spetsen ser bättre ut än vad många moderna gör efter 5 minuter.

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Angående Bahco så har Snap-on behållit en del tillverkning i Europa (en del var redan flyttat från Sverige) , en del tillverkas i USA och en del i Asien. Hylsnyckelsatsen jag köpte för något år sedan (såndär väska som ofta säljs för "halva priset"), ringnyckar, polygrip, känns rätt ok men jämför man med Bahcos polygrip, hylsnyckalr för proffs, etc, som man köper "löst" märks skillnad. Tror dock det ska duga för mig.

Skiftnycklarna kanske är lika bra som förut rent stålmässigt, men det är ju svårt att veta redan nu, däremot har de sämre finish, glappar mer, etc. Eller så stötte jag på en dålig batch sist jag kollade.

Funderar på om mejslar överlag är mjukare nu än för 30 år sedan. Spetsen på mina Ergo-mejslar från 80-talet (flitigt använda av min far) är lite slitna, men har hållit formen. Nyare mejslar slinter man med en gång och så ser de naggade ut. Köpte nya Ergo för att komplettera, får se hur de håller.

Vi kör Bacho på tung industri och gubbarna är inte direkt varsamma med grejerna. Håller hur bra som helst. Mejslar har ju dock aldrig varit bra jämfört med Wera.

Skrivet av svalle:

Skulle nog vilja säga att det är skruvarna som har blivit bra mycket sämre. Blir runda för ingenting.

Nääää! Skruvar har standarder avseende material, drag och hållfasthet samt toleranser på spår och gänga. Det är nog bara så att vi konsumenter väljer billigare skruv.

Permalänk
Medlem

Jag har börjat köpa på mig verktyg från Ryobi! Absolut inte de bästa som finns på marknaden, men hyffsat billiga plus att de har ett enormt sortiment med verktyg som går på samma batteri, så för den som inte använder det i tjänst 6-8h om dagen funkar det kanon.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag blir bara förbannad om verktygen är för dåliga, så jag köper nästan aldrig det billigaste. Ett av de bättre köpen måste vara en Makita slagskruvdragare, visst det låter men så otroligt skön att använda. Mycket mer ork (vridmoment) än en vanlig skruvdragare men samtidigt skonsam mot handleden.
Har byggt en hel altan plus lite annat med den och mitt torx-bitset från Wera, inte en enda bits har blivit dålig.

Skruvmejslar och bits brukar jag köpa Wera, inte billigt men bra kvalité. Har lite andra bits och krafthylsor från Bosch, helt okej till priset man kan hitta dem på hos Amazon.

Permalänk
Medlem

Skall man mecka nätverk så är en Macbook Air 11" med ubuntu lite adatptrad för trådat nätverk ett bra tips.

Permalänk
Medlem

En bild säger mer än tusen ord

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

En bild säger mer än tusen ord
https://puu.sh/Jl5Ex/e9a03dd7b6.jpg

att kunna stapla är väldigt underskattat, tidigare har jag varit mycket för att köpa blandat med maskiner från olika tillverkare och inte förstått hur jäkla bra det är med att hålla sig till ett märke på maskiner.
numera är jag helt såld på bosch L-boxx lösning för att inte tala om deras 12 och 18v. otroligt smidigt att kunna bygga helt anpassat för vad man behöver och dessutom kunna skapa mer utrymme (har tidigare inte kunnat gå in i förrådet på grund av alla prylar, nu ser man sjutton golvet som varit helt täckt dom sista 12 åren. funderar till och med på att byta ut mina festool bara för att få in maskinerna i 18v och L-boxx sortimentet, alternativet är att köpa l-boxx lådor till dom fast då vita så maskinerna inte blir för sura

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Till er som köpt Bacho verktyg dom senaste åren!
Hur upplever ni kvalitén på dom jämfört med gamla riktiga Bacho?
Dvs dom blev MYCKET sämre när Snap-On köpte upp Bacho runt 2000 och flyttade tillverkningen runt 2005 (om jag minns rätt på åren).

Frågar för runt 15 år sedan så började jag skippa Bacho helt och hållet och har inte tittat på dom alls sedan dess.
Anledningen var att dom hade lika heller sämre kvalitet som det absolut billigaste kina skiten man kunde hitta men kostade som gamla Bacho.
Och det handlade om skiftnycklar/spärrskaft/nycklar som glappade mer än en från kina för 1/6 del av pengarna.
Tänger/rörtång/mejslar/och en hel del annat med som helt enkelt hade dålig kvalitet och det kändes så fort man höll i dom i mer än 1,63 sekunder.

Deras handverktyg är helt okej. Mitt i mellan så att säga.

Tex deras hylsor har okej toleranser och hållbarhet, men kan vara ganska tjocka väggar på.

Köper hellre Biltema med 10 års garanti dock, mycket mera prisvärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

att kunna stapla är väldigt underskattat, tidigare har jag varit mycket för att köpa blandat med maskiner från olika tillverkare och inte förstått hur jäkla bra det är med att hålla sig till ett märke på maskiner.
numera är jag helt såld på bosch L-boxx lösning för att inte tala om deras 12 och 18v. otroligt smidigt att kunna bygga helt anpassat för vad man behöver och dessutom kunna skapa mer utrymme (har tidigare inte kunnat gå in i förrådet på grund av alla prylar, nu ser man sjutton golvet som varit helt täckt dom sista 12 åren. funderar till och med på att byta ut mina festool bara för att få in maskinerna i 18v och L-boxx sortimentet, alternativet är att köpa l-boxx lådor till dom fast då vita så maskinerna inte blir för sura

Verkligen, och det är smidigt att Makpacs också säljs separat! Har av den anledningen även funderat en hel del på att köpa en massa tomma lådor bara för att få allt förvarat så effektivt som det bara går i stapel

L-Boxx gillar jag också enormt, har dock bara kvar ett verktyg i en sådan efter jag fasade ut Blå Bosch mot Makita. Älskade min Bosch GSB 18V-85 C för mycket för att sälja den, och... Den har Bluetooth för smartphone-anslutning vilket är kul ur nördperspektiv, går att ändra på inställningar som vanligtvis inte finns tillgängliga

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Verkligen, och det är smidigt att Makpacs också säljs separat! Har av den anledningen även funderat en hel del på att köpa en massa tomma lådor bara för att få allt förvarat så effektivt som det bara går i stapel

L-Boxx gillar jag också enormt, har dock bara kvar ett verktyg i en sådan efter jag fasade ut Blå Bosch mot Makita. Älskade min Bosch GSB 18V-85 C för mycket för att sälja den, och... Den har Bluetooth för smartphone-anslutning vilket är kul ur nördperspektiv, går att ändra på inställningar som vanligtvis inte finns tillgängliga

Makpacs ser ut att ha samma låsning som mina festool lådor, är det samma så dom är kompatibla?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Skulle behöva tips på arbetsbänkar (gärna på amazon, smidigt att få det till dörren)
behöver en som är mellan 120cm-140cm L 50-60cm B på den ska det stå en större laserskrivare samt en större 3d skrivare så den behöver vara väldigt stabil så det inte gungar är 3d skrivaren jobbar.

sedan behöver jag en för lite grövre saker så man kan fästa ett skruvstäd och som håller när man drar till med hammaren, gärna med en vägg så man kan fästa verktygen, gärna med någon låda samt hylla under vid sidorna för förvaring. den bör inte vara runt 150-170cm L 40-60 cm bred.

är det någon som testat dom bänkar som säljs där tex: https://www.amazon.se/Arbetsb%C3%A4nk-h%C3%A5lv%C3%A4gg-upph%...

eller: https://www.amazon.se/Q-Rax-Svart-Arbetsb%C3%A4nk-100cm-kapac...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Ett par tankar kring arbetsbänkar.
Hittade inget vettigt på amazon.se som jag själv skulle valt nån enstaka skitdyr sak var kanske i närheten av vad jag skulle kallat tillräcklig.
Det är då främst tjockleken på stålet i stommen/etc jag funderar på hittade inte en enda bänk som speccade det så min gissning är då att det troligen handlar om "heliumsteel".
Mer info om heliumsteel finns på scarp & pallet mans youtube men kort är att det är tunt flimsigt stål som knappt orkar hålla uppe sin egen vikt.

Vilket till tex en hylla är ganska dåligt men till en arbetsbänk är en katastrof.
En annan sak är hopsättningen är det inte skruvar utan fast monterade flärpar (heller vad man ska kalla dom?) som på tex denna.
https://www.amazon.se/Q-Rax-Svart-Arbetsb%C3%A4nk-100cm-kapac...
JAG skulle undvika det, till en hylla så kan det gå men arbetsbänk/3dskrivare/etc som ständigt gör att det kommer röra sig på så absolut inte det kommer bara bli glappare o glappare.
Och det förutsätter ju att det är ganska tajt från början vilket jag tvivlar på med dessa billiga bänkar.

MITT råd! Bygg själv!
Du kommer få nåt som kommer hålla tio gånger bättre för minst halva priset troligen ännu billigare av en bättre butiks arbetsbänk.
Låna/köp en vinkelslip/järnsåg/svets och köp in lite fyrkantig/rektangulära stålrör=lättare att svetsa ihop än runda rör och lite färg för plywooden och stålrören.
Sen köp en/två skivor plywood 12-15mm tjock och en näve spik/skruv för att hänga saker på som verktygstavla.
Samt en skiva plywood 15mm som bänkskiva kommer man rätt långt med, ännu bättre är att "klä" den med en 1-1,5mm plåt så håller det betydligt bättre/längre, gärna rostfri (rostfri är dock mycket jävligare att bocka/borra i och undvik att svetsa i den).
Ut steg till är att använda nåt ännu tjockare som tex 2"x4" och klä i plåt det håller i en livstid.

Jag hjälpte en kompis att bygga en stor lång 3m hög 50cm djup 5m lång hylla av 25x25mm fyrkantsrör och billigaste hyllplanen av spån från tex bauhaus/etc (och då dom vita som har en ganska vattenskyddande hårdare "faner" yta).
En verktygstavla bestående av 2st 1200x800mm plywood skivor uppskruvad på väggen samt en 6-7m bredx60cm djup bänk av 4"x4" ben och spåntade 2"x4" klädd med 2,5mm tjock rostfri plåt för ca 20 år sedan.
Bänken och hyllan ser ut som nya 2-3 hyllplan har fått bytas då dom fick hål i ytan och sög in vatten och murknade fort, verktygstavlan ser använd ut och har lite hål här o där då det flyttats om en del under åren annars så är den felfri än.

Det tog oss en lördag med en del ölpauser att svetsa ihop hyllan och det var med planen att den ska stå efter den vänstra väggen med två fönster som helst inte ska täckas för mycket och mätande/etc för olika höjder för hyllplan/osv gjordes allteftersom dvs hade gått mycket fortare med en plan från start :=).
Så en bänk med tavla går nog att bygga på ett par timmar alternativt att helt enkelt bara skruva upp tavlan på väggen för att undvika att behöva bygga in den i bänken.

En STADIG arbetsbänk är väldigt underskattat enligt mig, det ska ju svara bra om man vill banka lite med en 25kg slägga och om man råkar tappa en bigblock V8 på bänken så ska det inte bli några skador på bänken

Glömde länkar till rören.
Tex dessa räcker långt men kanske lite kraftigare till ben https://www.amazon.se/-/en/dp/B01N9T0E53/ref=sr_1_31?keywords...
Och för stag/tavel hållare så räcker ju dom mindre tex dessa https://www.amazon.se/-/en/dp/B01NCXHSZ4/ref=sr_1_26?keywords...

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Ett par tankar kring arbetsbänkar.
Hittade inget vettigt på amazon.se som jag själv skulle valt nån enstaka skitdyr sak var kanske i närheten av vad jag skulle kallat tillräcklig.
Det är då främst tjockleken på stålet i stommen/etc jag funderar på hittade inte en enda bänk som speccade det så min gissning är då att det troligen handlar om "heliumsteel".
Mer info om heliumsteel finns på scarp & pallet mans youtube men kort är att det är tunt flimsigt stål som knappt orkar hålla uppe sin egen vikt.

Vilket till tex en hylla är ganska dåligt men till en arbetsbänk är en katastrof.
En annan sak är hopsättningen är det inte skruvar utan fast monterade flärpar (heller vad man ska kalla dom?) som på tex denna.
https://www.amazon.se/Q-Rax-Svart-Arbetsb%C3%A4nk-100cm-kapac...
JAG skulle undvika det, till en hylla så kan det gå men arbetsbänk/3dskrivare/etc som ständigt gör att det kommer röra sig på så absolut inte det kommer bara bli glappare o glappare.
Och det förutsätter ju att det är ganska tajt från början vilket jag tvivlar på med dessa billiga bänkar.

MITT råd! Bygg själv!
Du kommer få nåt som kommer hålla tio gånger bättre för minst halva priset troligen ännu billigare av en bättre butiks arbetsbänk.
Låna/köp en vinkelslip/järnsåg/svets och köp in lite fyrkantig/rektangulära stålrör=lättare att svetsa ihop än runda rör och lite färg för plywooden och stålrören.
Sen köp en/två skivor plywood 12-15mm tjock och en näve spik/skruv för att hänga saker på som verktygstavla.
Samt en skiva plywood 15mm som bänkskiva kommer man rätt långt med, ännu bättre är att "klä" den med en 1-1,5mm plåt så håller det betydligt bättre/längre, gärna rostfri (rostfri är dock mycket jävligare att bocka/borra i och undvik att svetsa i den).
Ut steg till är att använda nåt ännu tjockare som tex 2"x4" och klä i plåt det håller i en livstid.

Jag hjälpte en kompis att bygga en stor lång 3m hög 50cm djup 5m lång hylla av 25x25mm fyrkantsrör och billigaste hyllplanen av spån från tex bauhaus/etc (och då dom vita som har en ganska vattenskyddande hårdare "faner" yta).
En verktygstavla bestående av 2st 1200x800mm plywood skivor uppskruvad på väggen samt en 6-7m bredx60cm djup bänk av 4"x4" ben och spåntade 2"x4" klädd med 2,5mm tjock rostfri plåt för ca 20 år sedan.
Bänken och hyllan ser ut som nya 2-3 hyllplan har fått bytas då dom fick hål i ytan och sög in vatten och murknade fort, verktygstavlan ser använd ut och har lite hål här o där då det flyttats om en del under åren annars så är den felfri än.

Det tog oss en lördag med en del ölpauser att svetsa ihop hyllan och det var med planen att den ska stå efter den vänstra väggen med två fönster som helst inte ska täckas för mycket och mätande/etc för olika höjder för hyllplan/osv gjordes allteftersom dvs hade gått mycket fortare med en plan från start :=).
Så en bänk med tavla går nog att bygga på ett par timmar alternativt att helt enkelt bara skruva upp tavlan på väggen för att undvika att behöva bygga in den i bänken.

En STADIG arbetsbänk är väldigt underskattat enligt mig, det ska ju svara bra om man vill banka lite med en 25kg slägga och om man råkar tappa en bigblock V8 på bänken så ska det inte bli några skador på bänken

Glömde länkar till rören.
Tex dessa räcker långt men kanske lite kraftigare till ben https://www.amazon.se/-/en/dp/B01N9T0E53/ref=sr_1_31?keywords...
Och för stag/tavel hållare så räcker ju dom mindre tex dessa https://www.amazon.se/-/en/dp/B01NCXHSZ4/ref=sr_1_26?keywords...

tack för tankarna och länkarna, Jo jag har funderat på att bygga bänkarna själv men det är ju så smidigt att köpa färdigt, tyvärr så har du nog helt rätt om kvalitén på dom färdiga bänkarna. får nog be polaren svetsa ihop ett par bänkar åt mig i stället. fördelen är ju då att man kan välja exakta mått.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa mejl en bitsmejsel men har några preferenser (om än inte hårda krav), utan inbördes ordning:

1. Jag vill ha ett kit som täcker de vanligaste skruvhuvudena, både äldre och nyare.
2. Spärrhandtag
3. Tillverkat under humana villkor, i ett demokratiskt land.
4. Inte gärna över 400 kr.
5. ”Bra kvalité”

Jag har spanat på dessa:
https://www.bauhaus.se/bitssats-makita-47-delar#go-to-descrip...
https://www.bauhaus.se/bitssats-bahco-med-sparrhandtag-36-del...

Vad tror ni och har ni andra tips?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305