Permalänk
Skrivet av joakim99:

Det är mellanstadiematte så du räknar nog rätt. Sedan kanske inte alla har samma ekonomiska marginal och då kan såklart 800 kr mer i månaden (innan ränteavdrag) vara en nog så jobbig kostnadsökning.

Är man två och köper ett hus hur kan 800kr mer göra någon större skillnad om båda tjänar minst en medianlön var dvs 30tusen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är man två och köper ett hus hur kan 800kr mer göra någon större skillnad om båda tjänar minst en medianlön var dvs 30tusen?

800 kronor per miljon i lån.
Har du två miljoner är det 1600, har du tre är det 2400. Volym spelar roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är man två och köper ett hus hur kan 800kr mer göra någon större skillnad om båda tjänar minst en medianlön var dvs 30tusen?

Om man tror att en miljon räcker till ett vettigt hus med normal belåningsgrad för nyare köpare måste man bo i ett glesbygdsruckel. Inget fel med glesbygd, men rätt långt från verkligheten för befolkningsflertalet prismässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är man två och köper ett hus hur kan 800kr mer göra någon större skillnad om båda tjänar minst en medianlön var dvs 30tusen?

Fast det finns väl gott om ensamstående som har köpt bostadsrätter för ett par miljoner också? Då har man kanske inte samma marginal?

Dock är räntorna även med dagens höjning på en nivå som alla bör ha räknat med när de har tagit sina lån. Det kommer dock leda till att man kommer att spendera sina pengar på ett annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Så var styrräntan satt till 1.75%, ni som har rörligt hur påverkar det er ekonomiskt?

Ingenting.. har 10 % belåning på 5m 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast det finns väl gott om ensamstående som har köpt bostadsrätter för ett par miljoner också? Då har man kanske inte samma marginal?

Dock är räntorna även med dagens höjning på en nivå som alla bör ha räknat med när de har tagit sina lån. Det kommer dock leda till att man kommer att spendera sina pengar på ett annat sätt.

Bankerna har ju räknat med runt 6-7 % på senare år, men det betyder förstås inte sett det blir så många roliga semesterresor för de som maxat kalkylen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

800 kronor per miljon i lån.
Har du två miljoner är det 1600, har du tre är det 2400. Volym spelar roll.

och är det fyra miljoner, 3200 kr. 1600 kr per person extra i månaden. Kaffepengar ju.

Permalänk
Skrivet av freddyfresh:

Tack för din input, detta uppskattar jag. Så detta snack med att dela upp lånet pga ränterisk är mao bara ett sätt för bankerna att tjäna lite extra om nu räntan skulle öka? Jag tycker det låter rimligt.

Jag har haft för avsikt att låsa ned hela också - då jag haft en föraning att räntan ska stiga snart, att låsa det på 3.70 (nuvarande erbjudande) på längre sikt (3år) varit klokare, men du menar att låsa det på kortare tid ger bättre möjlighet till förhandling om räntan?

Jag har valt SBAB som bank för mitt lån och har möjlighet att lägga upp lånet i deras app så som jag behagar, men har inte kommit dit än, då lånet inte är fullbordat ännu.

Längden på bindningstiden I sig ger inte bättre möjligheter att förhandla om räntan.

Personligen skulle jag säga att tåget har gått för att binda räntan och att man på en 5 års sikt kommer ha sparat på att ha haft rörlig ränta jämfört med att binda nu, men det är ju en högst personlig åsikt och beror ju helt på om man har utrymmet i ekonomin att iaf i korta perioder klara en ränta uppåt 5-10% genom att t.ex avsätta skillnaden mellan nuvarande rörliga ränta och motsvarande 3,70% ränta varje månad till framtida räntehöjningar.

Att du har en föraning om att räntan kommer stiga är du inte ensam om, det har banken också (eftersom riksbanken har aviserat att det kommer komma ett flertal räntehöjningar det kommande året) och redan prisat in i din erbjudna bundna ränta (med lite marginal på deras sida). Du ska nog snarast se bunden ränta som en försäkring som du får betala lite extra för, än att du ska spara pengar på det. Att du kommer veta vad ditt lån kostar under bindningstiden, så att du inte hamnar i en jobbig situation om räntorna stiger ännu mer än förväntat och du inte klarar av räntekostnaderna.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Låter ju som riktiga småpengar eller räknar jag fel?

Är väl många bäckar. Ex högre matkostnader, el, räntor, bensin.

I slutänden kan det bli 5-20 000 mer i månaden. Och kanske mer än så under vintern.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Är väl många bäckar. Ex högre matkostnader, el, räntor, bensin.

I slutänden kan det bli 5-20 000 mer i månaden. Och kanske mer än så under vintern.

För en familj med två ungar med bolån. Den ensamstående utan bolån är vinnaren även om den också går back.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Är väl många bäckar. Ex högre matkostnader, el, räntor, bensin.

I slutänden kan det bli 5-20 000 mer i månaden. Och kanske mer än så under vintern.

Räntehöjningen är riksbankens försök att just begränsa de övriga prisökningarna. Om det är rätt strategi eller inte, det får historien utvisa. Men det är alltså inget dom gör för att försöka utarma hushållen. Utan något dom försöker göra för att åtgärda att vi snabbt får mindre pengar att tillgå iom att inflationen ser ut att fortsätta.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da MusH:

Räntehöjningen är riksbankens försök att just begränsa de övriga prisökningarna. Om det är rätt strategi eller inte, det får historien utvisa. Men det är alltså inget dom gör för att försöka utarma hushållen. Utan något dom försöker göra för att åtgärda att vi snabbt får mindre pengar att tillgå iom att inflationen ser ut att fortsätta.

Så är det nog på lång sikt.

Men kortsiktigt är det högre kostnader att invänta

Permalänk
Skrivet av Da MusH:

Räntehöjningen är riksbankens försök att just begränsa de övriga prisökningarna. Om det är rätt strategi eller inte, det får historien utvisa. Men det är alltså inget dom gör för att försöka utarma hushållen. Utan något dom försöker göra för att åtgärda att vi snabbt får mindre pengar att tillgå iom att inflationen ser ut att fortsätta.

Nja, de höjer ju räntan för att det ska bli dyrare att låna så att det finns mindre pengar att handla andra saker för vilket gör att efterfrågan sjunker och priserna inte stiger lika snabbt/stannar av/sjunker. Så på sätt o vis är det visst för att ut arma hushållen (men så lite som möjligt såklart).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Denna fråga kanske är helt offtopic, men då det ändå snackas om relaterade ämnen: varför har man valt ett system där pengamängden varierar? Varför kan man inte bara, "i tidens början", tillåta x-penningmängd och thats it, ungefär som cryptovalutorna gör? Och sedan låta staten/andra godkända institutioner, ha en påse av pengarna, varken mer eller mindre, för att låna ut till ett pris (denna penningmängd sätts från början till en viss % av den totala penningmängden och ändras aldrig). Om pengarna till utlåning är slut hos dessa institutioner, så är det slut. Man får ställa sig i kö för att få lån, där något institut väger ändmålen för olika lån på något sätt, och släpper fram nya låntagare i samma takt som befintliga lån betalas av.

Jag förstår att det kan finnas vinster med att ha system där man tillåter mer kredit än penningmängden, men överträffar dessa vinster verkligen förlusterna? Ser idag att Tyskland har ett PPI på 45% YoY i Augusti. Det är inte lika illa här, men blir ändå fundersam varje gång jag går till mejerihyllan och ser ett paket Bregott för 62kr (det är inte ens ovanligt idag).

En fråga: betalar kreditgivare, som Klarna eller Wasa eller whatever, för privilegiet att kunna tillskapa kredit, och i så fall, till vem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Denna fråga kanske är helt offtopic, men då det ändå snackas om relaterade ämnen: varför har man valt ett system där pengamängden varierar?

Vill man ha ett system som bygger på tillväxt så får man acceptera att mängden pengar kan växa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vill man ha ett system som bygger på tillväxt så får man acceptera att mängden pengar kan växa.

Varför kräver tillväxt att penningmängden ökar? Jag uppfattar tillväxt som att nettomängden och kvaliteten i tillgångar ökar: lambos, tjänster, mängden av naturresurser, kunskap, whatever. Måste tillväxt, så förstådd, ha något med penningmängden att göra?

Om det finns 100kr och 100 identiska tillgångar (lambos, diamanter, whatever), så kommer varje tillgång att kosta 1kr st. Om det sedan genom framsteg i någon bransch i något avseende är så att världen rymmer 110 identiska tillgångar, blir de alltså värda 0,91kr st. Omständigheten att det alltid finns, säg 100kr, i omlopp, och aldrig mer eller mindre, förhindrar inte forskare att forska, diamantgruvor att gräva, postverket att posta, etc. Vad spelar det för roll om "pengar växer", när pengarnas köpkraft sjunker, i samma proportion som de växer?

Systemet vi har nu gynnar de som kan investera kapital i hårda tillgångar, och skickar notan genom inflation till de som inte kan investera kapital i hårda tillgångar.

Permalänk
Medlem

Hur brukar banker tänka vid utköp av bostadsrätt och hur borde man själv tänka? Jag och min sambo kommer under hösten att gå skilda vägar men då jag gillar området vi bor i funderar jag på att köpa ut henne. Detta skulle då innebära att jag behöver ta ett lån på runt 1.5. Tjänar runt 40k och inga andra lån eller bil finns. Däremot finns ett sparande på runt 200k.
Lånet blir under 50% av den värdering vi fått av mäklare nu, men runt tre fjärdedelar av vad vi köpte för. Funderar på rörlig ränta och låna hela utköpsbeloppet för att ha kvar sparandet till oförutsedda utgifter om det inte är bättre att använda delar av det för att minska lånebeloppet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Varför kräver tillväxt att penningmängden ökar? Jag uppfattar tillväxt som att nettomängden och kvaliteten i tillgångar ökar: lambos, tjänster, mängden av naturresurser, kunskap, whatever. Måste tillväxt, så förstådd, ha något med penningmängden att göra?

Om det finns 100kr och 100 identiska tillgångar (lambos, diamanter, whatever), så kommer varje tillgång att kosta 1kr st. Om det sedan genom framsteg i någon bransch i något avseende är så att världen rymmer 110 identiska tillgångar, blir de alltså värda 0,91kr st. Omständigheten att det alltid finns, säg 100kr, i omlopp, och aldrig mer eller mindre, förhindrar inte forskare att forska, diamantgruvor att gräva, postverket att posta, etc. Vad spelar det för roll om "pengar växer", när pengarnas köpkraft sjunker, i samma proportion som de växer?

Systemet vi har nu gynnar de som kan investera kapital i hårda tillgångar, och skickar notan genom inflation till de som inte kan investera kapital i hårda tillgångar.

i ditt system skulle man tjäna på att bara ha pengar i madrassen vilket leder till mindre investeringar, mindre innovation och därmed sämre utfall för samhället.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Jag har valt SBAB som bank för mitt lån och har möjlighet att lägga upp lånet i deras app så som jag behagar, men har inte kommit dit än, då lånet inte är fullbordat ännu.

Som jag förstått det så kan man inte förhandla om räntan hos SBAB och isåfall kanske nackdelen som tagits upp här nu med flera delar inte gäller på samma sätt? Räntan man får hos SBAB bestäms väl helt utifrån lånets storlek och belåningsgraden bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast det finns väl gott om ensamstående som har köpt bostadsrätter för ett par miljoner också? Då har man kanske inte samma marginal?

Dock är räntorna även med dagens höjning på en nivå som alla bör ha räknat med när de har tagit sina lån. Det kommer dock leda till att man kommer att spendera sina pengar på ett annat sätt.

Det här är ju första gången för väldigt många bostadsägare som det blir snabba, kraftiga kostnadsökningar. Det är en sak att räkna på det men en helt annan sak att uppleva det och i många fall när man kalkylerar X% ränta så tar man knappast med 200% ökad elkostnad samt dyrare matvaror i samma kalkyl.

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag har haft bankkontakter där det inte heller varit ett problem att få förlängd ränterabatt med uppdelat lån men så har den bankkontakten slutat och jag har fått en ny bankkontakt där det varit helt omöjligt att få lika bra rabatt helt plötsligt. Så det är ganska slumpmässigt skulle jag säga. Men att man sitter i en dålig förhandlingssits är det inget tvivel om.

Självklart kan det finnas ett element av slump som du säger, men jag vill påstå att du har alla möjligheter att omförhandla rabatter ganska hårt. Kommer du påläst och uppdaterad om marknadsläget och vad konkurrerande banker erbjuder, så har du goda möjligheter. Det är ganska enkelt att räkna ut hur mycket man skulle spara genom att byta till en bank med bättre räntevillkor även om man sitter med bundna räntor. Det är bara att räkna på hur många år det tar att hämta in kostnaden på inlösen av de bundna lånen hos nuvarande bank genom bättre räntevillkor hos ny bank. "Folk" gör ju dock inte det eftersom det är jobbigt. Men om man kommer till sin nuvarande bank med en sån kalkyl, så lovar jag dig att de är beredda att förhandla för att behålla dig. Den nya banken hjälper liksom till med det mesta. Sen ÄR det historiskt sett nästan alltid bättre att köra med rörliga räntor, men om man tror att man saknar förhandlingsutrymme med fasta räntor, så har man fel. Är man påläst och beredd att lägga lite tid på förarbete innan man träffar banken så är chanserna att lyckas goda.

Permalänk
Skrivet av Major Pain:

Självklart kan det finnas ett element av slump som du säger, men jag vill påstå att du har alla möjligheter att omförhandla rabatter ganska hårt. Kommer du påläst och uppdaterad om marknadsläget och vad konkurrerande banker erbjuder, så har du goda möjligheter. Det är ganska enkelt att räkna ut hur mycket man skulle spara genom att byta till en bank med bättre räntevillkor även om man sitter med bundna räntor. Det är bara att räkna på hur många år det tar att hämta in kostnaden på inlösen av de bundna lånen hos nuvarande bank genom bättre räntevillkor hos ny bank. "Folk" gör ju dock inte det eftersom det är jobbigt. Men om man kommer till sin nuvarande bank med en sån kalkyl, så lovar jag dig att de är beredda att förhandla för att behålla dig. Den nya banken hjälper liksom till med det mesta. Sen ÄR det historiskt sett nästan alltid bättre att köra med rörliga räntor, men om man tror att man saknar förhandlingsutrymme med fasta räntor, så har man fel. Är man påläst och beredd att lägga lite tid på förarbete innan man träffar banken så är chanserna att lyckas goda.

Sitter man med olika bindningstid så saknar man bokstavligen förhandlingsutrymme. Banken kan säga nej och du har inget att komma med. Eller visst man kan betala ränteskillnadsersättning som du säger men det brukar bli dyrt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Själv hade jag nog hellre sätt att istället för att höja räntan så förbaskat hade det nog varit bättre att öka amorteringskravet då sjunkande bopriser nu kommer göra att vissa kommer få högre lån än vad fastigheterna blir värda.
Tycker det är mycket märkligt i en stundande lågkonjunktur att höja räntan så drastiskt efter att den varit så extremt låg under så lång tid.
Det kommer bara skapa en massa andra följdproblem.

Hur som mailade jag banken idag för att fråga hur jag går tillväga för att göra en större inbetalning på mitt bolån.
Kommer kanske inte göra massor på mina utgifter per månad men det känns ända som jag kommer sova bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Själv hade jag nog hellre sätt att istället för att höja räntan så förbaskat hade det nog varit bättre att öka amorteringskravet då sjunkande bopriser nu kommer göra att vissa kommer få högre lån än vad fastigheterna blir värda.
Tycker det är mycket märkligt i en stundande lågkonjunktur att höja räntan så drastiskt efter att den varit så extremt låg under så lång tid.
Det kommer bara skapa en massa andra följdproblem.

Hur som mailade jag banken idag för att fråga hur jag går tillväga för att göra en större inbetalning på mitt bolån.
Kommer kanske inte göra massor på mina utgifter per månad men det känns ända som jag kommer sova bättre.

Det är styrräntan (tidigare reporäntan) som Riksbanken höjer. Det är inte bara räntor för bolån som påverkas utan för hela räntemarknaden. Du pratar om att byta ut detta mot endast en förändring för bolånekunder. Det blir helt fel.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

i ditt system skulle man tjäna på att bara ha pengar i madrassen vilket leder till mindre investeringar, mindre innovation och därmed sämre utfall för samhället.

Du har rätt, tack, intressant. Jag tar med mig det, det finns skäl att låta penningmängden följa "utvecklingstakten".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det är styrräntan (tidigare reporäntan) som Riksbanken höjer. Det är inte bara räntor för bolån som påverkas utan för hela räntemarknaden. Du pratar om att byta ut detta mot endast en förändring för bolånekunder. Det blir helt fel.

Helt riktigt att det inte bara är bolån eller privatlån som påverkas, dock skulle även dessa kunna ändras.
Det finns heller inget som säger att styrräntan inte skulle kunna delas upp och reglera olika områden bara för att nämna ett.
Det blir nämligen som det är idag ett väldigt trubbigt instrument som blir svårt att använda på ett bra sätt. Se bara hur många olika stora duktiga bankanalytiker som har så vitt spridda analyser av lösningar mot tex riksbanken.

Att jag nämner just bolån är för att det troligen är det vanligaste lånet vi svenskar idag har som finansierar en extremt viktig grund som lätt kan komma i rejäl svängning och skapa enorma ringar på vattnet när stora höjningar kommer på kort tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Som jag förstått det så kan man inte förhandla om räntan hos SBAB och isåfall kanske nackdelen som tagits upp här nu med flera delar inte gäller på samma sätt? Räntan man får hos SBAB bestäms väl helt utifrån lånets storlek och belåningsgraden bara?

Korrekt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Har ena halvan av bolånet låst till december 2026 på ca 1.6 procent och andra halvan låst till januari 2024 på ca 1.7 procent. Ingen amortering (lånen är dessutom under ca halva värdet av bostaden). Räknar med att det blir ca 1500 kr mer i månaden (efter ränteavdrag) när ena halvan läggs om om 1.5 år.

Så jag är rätt så opåverkad av räntepaniken just nu.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har bundet till 2024 januari. Men det är just den kombinerade effekten av inflation, räntan och ökade energipriser som slutligen tar knäcken av en familjs ekonomi. Jag som har en årslön på banken och andra tillgångar står aningen bättre mot det här jämfört med en maxbelånad, ensamstående mamma med 3 barn. Det räcker att folk oroar sig för att strypa sin konsumtion och det går snabbt utför.

Permalänk
Medlem

Har bundit räntan på 1,25% tills slutet på januari, ser ut att bli trevlig höjning tills dess så lär få betala iaf 20 papp i månaden i ränta innan avdraget.