B kort för att få köra a traktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Du missförstår mig avsiktligt antar jag. Ja, det är många som bryter mot trafikregler hela tiden. Problemet med dessa unga i A-traktorer är att de ofta gör det bara för att irritera och provocera. De visar att de inte har det konsekvenstänk som behövs. Visst finns det de som är vuxna som också saknar det men skillnaden ligger i att de är relativt få, bland de unga så är de kraftigt överrepresenterade. Om jag tolkar dig rätt tycker du alltså det är okej att två-tre ungdomar i varsin bil kappkör och blåser fram i 100 km/h på 70-väg i fordon som bara får gå 30? Detta ser jag nästan dagligen där jag jobbar.

Händer ofta att bilar blåser fram i 100 på 70-väg men inte kräver jag bilförbud för detta. En A-trakor kan inte köra 100 km/h om den inte har manipulerats. Då är det ingen A-traktor utan en bil. Det är olovlig körning och det är redan förbjudet.

Det är fel att straffa stora massan för att få missköter sig. Straffa busarna enbart. Dessutom vore det som sagt var intressant att veta hur många olyckor de vållar jämfört med andra fordonstyper. Riktig statistik. Finns det? Kanske försäkringsbolsgen vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Händer ofta att bilar blåser fram i 100 på 70-väg men inte kräver jag bilförbud för detta. En A-trakor kan inte köra 100 km/h om den inte har manipulerats. Då är det ingen A-traktor utan en bil. Det är olovlig körning och det är redan förbjudet.

Det är fel att straffa stora massan för att få missköter sig. Straffa busarna enbart. Dessutom vore det som sagt var intressant att veta hur många olyckor de vållar jämfört med andra fordonstyper. Riktig statistik. Finns det? Kanske försäkringsbolsgen vet?

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Pressmeddelanden/2022/skarpta-a-traktorkrav-kan-vanda-olyckstrenden/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

"EU-kommissionen väntas föreslå den 1 mars att man måste ha B-körkort för att få köra EPA-traktor från 16 år."
Skulle de då mena att man från 16 år ska få ta B-körkort och då kunna framföra vanliga personbilar i trafik? Det hoppas jag verkligen inte

Blir väl som med A-kort, d.v.s. ett begränsat kort som bara gäller för vissa fordon.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Ja det är väl vettiga åtgärder. Istället för att förbjuda ser man på hur man kan minska riskerna.

Statistiken sa inte så mycket. Varför har olyckorna ökat? Vem var vållande till olyckan? Man jämförde heller inte med exempelvis mopeder, cyklar eller andra långsamtgående fordon. Hur ser vägarna ut nu jämfört med förr? Förr fanns det oftare vägren där de långsamma kunde köra. Mitträcken och 2-1 är mindre optimalt tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Jag är nog kontroversiell som tycker det är kul att epakulturen blivit trendig igen och det är bra att de gör något istället för att sitta hemma framför datorn. Kul också att det är så många tjejer som kör, det fanns inte på min tid. Sen om det kostar mig svordomar bakom ratten så kan jag bjuda på det.

Trendigt? Det är bara allmänt pinsamt att se småungar prutta omkring på vägarna och hindra trafiken. Ett jävla oväsen för de också varhelst de drar fram. EPor borde förbjudas helt på allmänna vägar.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja det är väl vettiga åtgärder. Istället för att förbjuda ser man på hur man kan minska riskerna.

Statistiken sa inte så mycket. Varför har olyckorna ökat? Vem var vållande till olyckan? Man jämförde heller inte med exempelvis mopeder, cyklar eller andra långsamtgående fordon. Hur ser vägarna ut nu jämfört med förr? Förr fanns det oftare vägren där de långsamma kunde köra. Mitträcken och 2-1 är mindre optimalt tänker jag.

Själv bor man mitt i "hillbilly-land" med väldigt många epor.
Det är extremt mycket singelolyckor med dom.
I princip varje helg är det någon som lyckats träffa ett träd 50m ut i skogen, en prestation när man kör i 30Km/t.

För att inte tala om alla improviserade lekplatser som blir drabbade.
Lakrits på asfalten är ju en sak, störande för de som bor i närheten men annars rätt oskyldigt.
Nersladdade stolpar, skador på parkerade bilar och sådan extrem nedskräpning att platserna ser ut som soptippar är en helt annan sak.
Eller favoriten: den improviserade bilstereo MAX dB tävligen utanför korvmojjen en tisdag 04:00....
Och när Harry Hölster till slut (efter timmar) dyker upp är alla förvarnade i god tid via diverse sociala medier.

Nej många 16 åringar är inte mogna nog att kunna hantera ansvaret som ett fordon faktiskt innebär.
Ett mer omfattande (och såklart dyrare) körkort kommer inte ändra på nånting.

Det som kanske skulle fungera är att knyta ungdomens körkort till en vuxens.
Så alla förseelser direkt kan påverka vårdnadshavaren.
Med lite krav på "borgenären" såklart, man vill ju inte får en målvaktssituation t.ex.
Och om Haffa mot förmodan skulle lyckas fånga någon med en manipulerad Epa så skall det vara direkt till skroten utan att passera gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vad menas med digitalt körkort? Hur funkar det om man inte har smartphone med sig? Eller sitter det någon digital krets i själva kortet?

Vet att det har varit diskussioner att ta bort "ID-funktionaliteten" på körkorten då de sägs vara för lätta att förfalska, samt att det gäller i 10 år, etc.
Och då har körkorten ingen funktion längre utöver att vara körkort, så det blir ett du kan ha digitalt i telefonen eller att polisen på plats kollar upp det. Men det kräver ju att du har med dig något annan ID handling istället (ID-kort, Nationellt ID, pass, etc.).

Men är absolut för allt som kan styra upp A-traktor trafikanterna.
De får ju skylla sig själva, i alla fall de rötägg som inte kan hålla sig till reglerna, vilket nu går ut över alla A-traktorer.

Skrivet av mrqaffe:

Ett av EU-kommissionens förslag är att personer redan vid 17-års ålder kan få ta körkort med villkoret att de innan de fyllt 18 år bara får köra tillsammans med en erfaren förare. Ett annat förslag är att öka samarbetet mellan länderna för att minska dagens möjligheter till straffrihet för utländska förare som begår trafikbrott i andra EU-länder, se fler förslag i faktaruta.
http://www.europaportalen.se/2023/03/eu-forslag-vill-ge-17-ar...

Så som det är i Danmark då, fast där är det mer som att man får tillstånd att övningsköra med föräldrarna, då kortet måste tas i en körskola utan att man får övningsköra hemma.

Permalänk
Medlem

Utöver förslaget anser jag att A-traktorer av biltyp ska vara skyldiga att ha registreringsskylt fram OCH bak. Har ringt polisen något fåtal gånger när jag blivit omkörd av ett LGF-fordon som betet sig särskilt illa och deras första fråga är då om regnummer vilket jag såklart inte har eftersom det bara sitter framtill och det är inte ändan jag ser när jag blir omkörd...

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Att ringa polisen i det läget hjälper inte, man får sitta i telefonkö i en timme eller mer, det har jag inte tid med när jag jobbar så därför händer inget.

Ska man inte ringa 112 vid pågående brott? Där är det väl inte 1h telefonkö tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

I don't know, kör på ronny å ragges definition av brudarna? ¯\_(ツ)_/¯
Passar ju rätt bra med trådens tema?

Det jag undrade mest var för att det verkar som att du fokuserade just på att tjejerna skulle köra sämre, och var nyfiken på vad du baserade det på. Inte ordet "brudarna" i sig.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Sötast
Skrivet av lossah:

Det jag undrade mest var för att det verkar som att du fokuserade just på att tjejerna skulle köra sämre, och var nyfiken på vad du baserade det på. Inte ordet "brudarna" i sig.

För att citera mig själv:

Skrivet av Allexz:

Om detta var det enda ordet du hittade som var värt att citera i en 3 sidor lång tråd med längre inlägg än snittet så vet jag inte riktigt varför du läste tråden till att börja med?

Trevligt att det blev ev loop...
Kan ju inte säga att jag inte försökte undvika det innan dock

Jag tolkar det hela som att du fokuserar på ordet för att hitta något att fiska om...och kanske lägga lite ord i munnen på folk.... Känns lite offtopic det hela? Känner igen logiken en hel del dock från mer amerikanska sidor där sjw är utbrett på ett helt annat vis.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

För att citera mig själv:

Trevligt att det blev ev loop...
Kan ju inte säga att jag inte försökte undvika det innan dock

Jag tolkar det hela som att du fokuserar på ordet för att hitta något att fiska om...och kanske lägga lite ord i munnen på folk.... Känns lite offtopic det hela? Känner igen logiken en hel del dock från mer amerikanska sidor där sjw är utbrett på ett helt annat vis.

Men samtidigt kan ju inte du slänga ut barnsliga kommentarer som tillför noll till diskussionen och klaga på att inlägg ifrågasätter vad du menar. Jag känner igen logiken en hel del dock från mer amerikanska sidor dör anti-sjw är utbrett på ett helt annat vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Händer ofta att bilar blåser fram i 100 på 70-väg men inte kräver jag bilförbud för detta. En A-trakor kan inte köra 100 km/h om den inte har manipulerats. Då är det ingen A-traktor utan en bil. Det är olovlig körning och det är redan förbjudet.

Det är fel att straffa stora massan för att få missköter sig. Straffa busarna enbart. Dessutom vore det som sagt var intressant att veta hur många olyckor de vållar jämfört med andra fordonstyper. Riktig statistik. Finns det? Kanske försäkringsbolsgen vet?

Nej, jag kräver inte heller bilförbud för att en del kör som dårar. Problemet här är dock att detta är ungdomar som, återigen, inte har det konsekvenstänk som behövs för att köra på det sättet. Det är alldeles för lätt manipulera dessa bilar. Det gick manipulera de äldre typerna med dubbla växellådor också men det var betydligt svårare. Att det redan är olovlig körning är i mitt tycke en trubbig ursäkt, att säga så snarare rättfärdigar beteendet. Det får det låta som att det är okej att de gör så så länge de inte åker fast.

Tja, gruppbestraffningar är inget nytt. Visst är det orättvist mot de som sköter sig men tyvärr upplever jag att det är avsevärt fler som inte sköter sig än som gör det. Det visar på att generellt sett är de inte mogna för det ansvar detta innebär.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nej, jag kräver inte heller bilförbud för att en del kör som dårar. Problemet här är dock att detta är ungdomar som, återigen, inte har det konsekvenstänk som behövs för att köra på det sättet. Det är alldeles för lätt manipulera dessa bilar. Det gick manipulera de äldre typerna med dubbla växellådor också men det var betydligt svårare. Att det redan är olovlig körning är i mitt tycke en trubbig ursäkt, att säga så snarare rättfärdigar beteendet. Det får det låta som att det är okej att de gör så så länge de inte åker fast.

Tja, gruppbestraffningar är inget nytt. Visst är det orättvist mot de som sköter sig men tyvärr upplever jag att det är avsevärt fler som inte sköter sig än som gör det. Det visar på att generellt sett är de inte mogna för det ansvar detta innebär.

Jag menade inte att det var OK att trimma. Menade just att det redan är förbjudet att trimma och att förbjuda lagliga A-traktorer inte gör de trimmade mer olagliga. Gör dem svårare att trimma då. Typ plombera de delar som de brukar manipulera ungefär som man plomberar taxametrar i taxibilar för att stoppa fusk. Sedan kan man se om de varit trimmade om plomben brutits. Ofta är det väl en elektronisk begränsning? Den måste väl kunna skyddas på något sätt?

Men de som vill bryta mot lagen kan alltid göra det. Typ köra en vanlig bil utan körkort eller köra svarttaxi utan taxameter. Inget förbud stoppar detta helt. Det är ungefär som att tro att man stoppar gängskjutningar genom att förbjuda jaktvapen. Totalförbud förstör bara för de hederliga. Man ska inte heller göra det onödigt lätt att fuska. Tröskeln blir låg och lockelsen stor om det är lätt med låg risk för upptäckt. Gäller att hitta en lagom nivå på reglerna som de flesta kan acceptera. Det är ändå en stor frihet att själv kunna köra vart man vill även om det bara går i 30. Jag tror inte heller på att majoriteten missköter sig. Det är några få som syns mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

För att citera mig själv:

Trevligt att det blev ev loop...
Kan ju inte säga att jag inte försökte undvika det innan dock

Jag tolkar det hela som att du fokuserar på ordet för att hitta något att fiska om...och kanske lägga lite ord i munnen på folk.... Känns lite offtopic det hela? Känner igen logiken en hel del dock från mer amerikanska sidor där sjw är utbrett på ett helt annat vis.

Du skulle ju kunna svara på frågan också. Är inte ute efter att tjafsa, jag är genuint nyfiken. Bryr mig inte ett dugg om du har skrivit 50 uppsatser eller inte. Inte relevant.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

skulle kunna tänka mig samma regler som B körkort, dvs teori och uppkörning samt samma krav som för bil med ändringen att man max får ha 1 passagerare men att hastigheten höjs av anledningen att det är få saker som jag vet orsaka så mycket korkade omkörningar som långsamtgående fordon gör, kan även tänka mig att man ställer hårdare krav på föräldrarna tex binda föräldrarnas körkort till ungdomens hårdare än vad reglerna säger idag, dvs framför ungen fordonet påverkad, "trimmat", trafikfarligt oavsett om föräldrarna känner till det eller ej ska föräldrarna få sina körkort indragna. Har man köpt fordonet till ungen får man sjutton se till att det sköts.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Sötast
Skrivet av lossah:

Du skulle ju kunna svara på frågan också. Är inte ute efter att tjafsa, jag är genuint nyfiken. Bryr mig inte ett dugg om du har skrivit 50 uppsatser eller inte. Inte relevant.

Tack för att du fortsatte jaga mig om det.

Den lilla del av primärinlägget var skrivet i affekt och hade ingen relevans egentligen.

En utlösande faktor var att bara dagen innan blev jag nästan påkörd av en ung tjej på en parkering då hon var på helt fel sida vägen. Detta kombinerades med ett personligt, till viss del förakt för män som beter sig slemmigt och desperat. Vet inte riktigt hur men det blev körskoleläraren i detta fallet som fick bli personen, han sitter ju i en form av maktposition så passar väl temat.

Så handlade definitivt mer om en personligt uppmålad bild om hur jag tolkar vissa typer av män än något annat.
Det hela ledde till en skitkommentar skriven i affekt, vilken jag sedan helt hade glömt bort.

När du sedan fångade den och citerade mig så var det på en av de värsta dagarna denna veckan. Mår psyiskt skit. Jag orkade inte hantera varken mitt eget i min egen vy - felsteg eller en förklaring däritill, vilket mest troligt var ett flyktbeteende.

Sedan har det varit katt och råtta fram tills idag då jag äntligen skärpte till mig och tog itu med inlägget för min egen tillväxt skull.

So uh... High..... Five!... uhh.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tack för att du fortsatte jaga mig om det.

Den lilla del av primärinlägget var skrivet i affekt och hade ingen relevans egentligen.

En utlösande faktor var att bara dagen innan blev jag nästan påkörd av en ung tjej på en parkering då hon var på helt fel sida vägen. Detta kombinerades med ett personligt, till viss del förakt för män som beter sig slemmigt och desperat. Vet inte riktigt hur men det blev körskoleläraren i detta fallet som fick bli personen, han sitter ju i en form av maktposition så passar väl temat.

Så handlade definitivt mer om en personligt uppmålad bild om hur jag tolkar vissa typer av män än något annat.
Det hela ledde till en skitkommentar skriven i affekt, vilken jag sedan helt hade glömt bort.

När du sedan fångade den och citerade mig så var det på en av de värsta dagarna denna veckan. Mår psyiskt skit. Jag orkade inte hantera varken mitt eget i min egen vy - felsteg eller en förklaring däritill, vilket mest troligt var ett flyktbeteende.

Sedan har det varit katt och råtta fram tills idag då jag äntligen skärpte till mig och tog itu med inlägget för min egen tillväxt skull.

So uh... High..... Five!... uhh.......

Tack! Jag förstår vad du menar, jag tänkte mest om det fanns typ statistik på att just tjejer kör sämre än killar i yngre ålder, när det ser annorlunda ut för vuxna (dvs män är värre än kvinnor där) så var nyfiken bara.

Jag hoppas dock du kommer må bättre snart! Been there (som många många andra). Ibland har man jobbiga perioder.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Att inte få göra något roligt för att det kan vara farligt drabbar också barnen. Depression är ett livsfarligt tillstånd.

Bland det dummaste jag har hört. Så nu blir barn deprimerade för att de inte får köra A-traktor. Skärp dig.

Skrivet av ronnylov:

Det är fel att straffa stora massan för att få missköter sig. Straffa busarna enbart.

Barn är busar. Det är en del av barns utveckling att testa gränser och det gör de inte bäst i trafiken.

Skrivet av ronnylov:

Statistiken sa inte så mycket. Varför har olyckorna ökat? Vem var vållande till olyckan? Man jämförde heller inte med exempelvis mopeder, cyklar eller andra långsamtgående fordon. Hur ser vägarna ut nu jämfört med förr? Förr fanns det oftare vägren där de långsamma kunde köra. Mitträcken och 2-1 är mindre optimalt tänker jag.

Så nu vill du att folk redovisa mer detaljerad statistik på varför A-traktorer orsakar fler olyckor samtidigt som du tidigare skrev att cyklar är mindre säkra än A-traktorer. Var är din statistik för det påståendet? Att barn på cykel alltså orsakar större skada på sig själv och andra, än barn som framför A-traktorer? Fram med dina belägg för det tack. Jag hör sällan om barn som är med i allvarliga cykelolyckor (men givetvis förekommer det), med det är vanligt numera att höra hur barn skadas och dör i olyckor med A-traktorer.

Skrivet av Svensktiger:

Det som kanske skulle fungera är att knyta ungdomens körkort till en vuxens.
Så alla förseelser direkt kan påverka vårdnadshavaren.
Med lite krav på "borgenären" såklart, man vill ju inte får en målvaktssituation t.ex.
Och om Haffa mot förmodan skulle lyckas fånga någon med en manipulerad Epa så skall det vara direkt till skroten utan att passera gå.

Bästa förslaget hittills tänkte jag skriva, låt vuxna få ta större ansvar. Bryter ens ungar mot trafikregler så påverkar det ens eget körkort. Samtidigt tycker jag att det vore lite sorgligt om det vore det som gjorde skillnad, att föräldrar bryr sig först när deras eget körkort kan dras in. Ens barn är viktigare än ett körkort. Om det ändå skulle göra skillnad så är det ju bättre än nu. Sen är ju frågan hur man gör om ens föräldrar inte har körkort.

Skrivet av ronnylov:

Men de som vill bryta mot lagen kan alltid göra det. Typ köra en vanlig bil utan körkort eller köra svarttaxi utan taxameter. Inget förbud stoppar detta helt. Det är ungefär som att tro att man stoppar gängskjutningar genom att förbjuda jaktvapen. Totalförbud förstör bara för de hederliga.

Vad vill du ha sagt med detta? Alla lagar och regler är onödiga för folk kan och bryter ändå mot lagar och regler ibland?

Vad är hederligt med att låta barn köra A-traktorer? Ser inget hederligt i det överhuvudtaget. Jaktvapen är däremot ett måste om man ska bedriva jakt vilket vi gör i Sverige. Med din logik kan vi ju däremot tillåta alla skjutvapen för gängkriminella får ju tag i vapen ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Bland det dummaste jag har hört. Så nu blir barn deprimerade för att de inte får köra A-traktor. Skärp dig.

Barn är busar. Det är en del av barns utveckling att testa gränser och det gör de inte bäst i trafiken.

Så nu vill du att folk redovisa mer detaljerad statistik på varför A-traktorer orsakar fler olyckor samtidigt som du tidigare skrev att cyklar är mindre säkra än A-traktorer. Var är din statistik för det påståendet? Att barn på cykel alltså orsakar större skada på sig själv och andra, än barn som framför A-traktorer? Fram med dina belägg för det tack. Jag hör sällan om barn som är med i allvarliga cykelolyckor (men givetvis förekommer det), med det är vanligt numera att höra hur barn skadas och dör i olyckor med A-traktorer.

Bästa förslaget hittills tänkte jag skriva, låt vuxna få ta större ansvar. Bryter ens ungar mot trafikregler så påverkar det ens eget körkort. Samtidigt tycker jag att det vore lite sorgligt om det vore det som gjorde skillnad, att föräldrar bryr sig först när deras eget körkort kan dras in. Ens barn är viktigare än ett körkort. Om det ändå skulle göra skillnad så är det ju bättre än nu. Sen är ju frågan hur man gör om ens föräldrar inte har körkort.

Vad vill du ha sagt med detta? Alla lagar och regler är onödiga för folk kan och bryter ändå mot lagar och regler ibland?

Vad är hederligt med att låta barn köra A-traktorer? Ser inget hederligt i det överhuvudtaget. Jaktvapen är däremot ett måste om man ska bedriva jakt vilket vi gör i Sverige. Med din logik kan vi ju däremot tillåta alla skjutvapen för gängkriminella får ju tag i vapen ändå.

Barn (och alla andra också) mår dåligt om de överbeskyddas och inte får leva ett aktivt liv. Förbjuder man allting och ständigt övervakar dem i en sorts missriktat beskyddande så gör man dem en otjänst. Att förbjuda A-traktor tycker jag är ett exempel på vad folk vill förbjuda för att de är överbeskyddande. Att inte tillåtas få göra något man själv vill kan orsaka depression vilket är farligt. Förstår inte hur folk inte kan förstå att ett förbudssamhälle gör större skada än nytta. Det är nog fler än jag som behöver skärpa sig kan jag tycka.

Det är allmänt känt att oskyddade trafikanter skadas mer vid en olycka. Vad är värst, att bli påkörd av en bil när man sitter på en cykel eller när man sitter i en A-traktor med skyddande plåtskal? Jag ville ha belägg för att det faktiskt är så som vissa påstår att A-traktorerna är så farliga. Folk säger det i tråden men ser inte mycket fakta som stödjer det. Det är mer åsikter att det sker så många farliga olyckor. Är det så jämfört med allt annat? Efterlyser alltså fakta.

Ja jag tycker att de flesta lagar och regler är onödiga. Men ska man ha lagar (vilket är svårt att undvika helt) så ska det vara motiverade och baserade på fakta. Därför ska man först ta reda på sanningen exempelvis med opartisk statistik och reda ut om lagen verkligen löser något problem och inte skapar andra värre problem. Om en lag begränsar människors frihet onödigt mycket är det i mina ögon ett större problem än det löser.

Varför är det dåligt att låta föräldrar och barn själva bestämma vad de ska få göra och inte? Det hederliga med att låta sina barn köra A-traktor eller inte utifrån egna beslut är att man har frihet att själv bestämma över sitt egna liv. Kanske får man barn som lever ett lyckligare och friare liv, men risk att de skadar sig. Ibland är det värt att ta risker för att leva bättre. Men sitter de bara hemma så kan de få sjukdomar och depression. Låt folk få prioritera detta själva tänker jag. Särskilt om det inte går att bevisa att ett förbud i lagen gör nytta sett på helheten. Men du är själv inne på att låta föräldrarna ta större ansvar. Det får man genom att låta dem själva få bestämma tillsammans med sina barn t och också själva få ta konsekvenserna. Man kan inte skylla allt på samhället och ta bort all indivduell frihet.

Det jag vill ha sagt att lagar och förbud löser inte alltid problemen och om de inte löser något problem så bidrar de till att vår frihet begränsas i onödan. Lagar som ändå måste finnas ska vara motiverade sett både till individuell frihet och problemen i samhället. Jag tänker också att vi får ett överkomplicerat samhälle om det finns massa förbud som orsakar problem som skapar andra förbud vilka ger nya problem kanske helt i onödan istället för att låta folk själva få lösa sina problem själva.

Permalänk
Sötast
Skrivet av lossah:

Tack! Jag förstår vad du menar, jag tänkte mest om det fanns typ statistik på att just tjejer kör sämre än killar i yngre ålder, när det ser annorlunda ut för vuxna (dvs män är värre än kvinnor där) så var nyfiken bara.

Jag hoppas dock du kommer må bättre snart! Been there (som många många andra). Ibland har man jobbiga perioder.

Huh... tack

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Barn (och alla andra också) mår dåligt om de överbeskyddas och inte får leva ett aktivt liv. Förbjuder man allting och ständigt övervakar dem i en sorts missriktat beskyddande så gör man dem en otjänst. Att förbjuda A-traktor tycker jag är ett exempel på vad folk vill förbjuda för att de är överbeskyddande. Att inte tillåtas få göra något man själv vill kan orsaka depression vilket är farligt. Förstår inte hur folk inte kan förstå att ett förbudssamhälle gör större skada än nytta. Det är nog fler än jag som behöver skärpa sig kan jag tycka.

Vem avgör vad som är överbeskyddande? För mig är inte att förbjuda A-traktorer att vara överbeskyddande. Lika lite som jag anser att hjälmtvång är överbeskyddande.

Så det enda barn vill i livet är att köra A-traktor menar du? Aldrig ens ägnat det en tanke som barn och jag såg aldrig andra i skolan komma med A-traktor och moped var inte så vanligt heller. Det är för mig något nytt fenomen även om jag vet att det har funnits länge så har jag aldrig sett det så mycket som idag. Bortsett från A-traktorer (som ser ut som skit) så ser mopedbilar ut som nya bilar vilket får mig att tänka att föräldrarna är mer välställda idag som kan köpa så dyra leksaker.

När jag var barn var det helt normalt att gå, cykla (utan el) och ta bussen om man inte blev körd. Då bor jag i stan men jag bor fortfarande i stan. Ändå har dagens ungdomar något konstigt behov av A-traktorer, mopedbilar utöver vanliga mopeder, elcyklar och elsparkcyklar.

Menar du att dagens barn har andra behov än vad min generation hade? Född 90. Kom nu inte med snacket att det är för bondungar för jag snackar alltså om stadsungar nu. Vi har dessutom ännu bättre cykelvägar idag än när jag var liten.

Skrivet av ronnylov:

Det är allmänt känt att oskyddade trafikanter skadas mer vid en olycka. Vad är värst, att bli påkörd av en bil när man sitter på en cykel eller när man sitter i en A-traktor med skyddande plåtskal? Jag ville ha belägg för att det faktiskt är så som vissa påstår att A-traktorerna är så farliga. Folk säger det i tråden men ser inte mycket fakta som stödjer det. Det är mer åsikter att det sker så många farliga olyckor. Är det så jämfört med allt annat? Efterlyser alltså fakta.

Självklart är det så. De flesta, även barn, är dock mer medvetna om att de är oskyddade på en cykel. En A-traktor ger dem en känsla av trygghet och även mopedbilar fast de inte är så trygga.

Dessutom kommer barn inte upp i samma hastighet på cykel även om elcyklar har blivit ett problem då även cyklister saknar trafikvett och inte förstår att det går snabbare än vanligt. Dock har bilister blivit mer uppmärksamma eftersom det alltid är bilisten som "åker dit" om de kör på en oskyddad trafikant. Det är alltså väldigt höga krav på bilister i jämförelser med gående och cyklister.

Skrivet av ronnylov:

Ja jag tycker att de flesta lagar och regler är onödiga. Men ska man ha lagar (vilket är svårt att undvika helt) så ska det vara motiverade och baserade på fakta. Därför ska man först ta reda på sanningen exempelvis med opartisk statistik och reda ut om lagen verkligen löser något problem och inte skapar andra värre problem. Om en lag begränsar människors frihet onödigt mycket är det i mina ögon ett större problem än det löser.

Ja, vi kan ju låta barn fortsätta fara illa innan vi bryr oss. Så vi har bra statistiskt underlag. Det brukar väl vara så, det måste ske ett x antal olyckor innan en rondell kommer till.

Tydligen ska det vara helt okej att framför fordon som barn bara hastigheten är lite längre, utan vare sig utbildning och ålderns mognad. Barn måste ju få leka även om det innebär mitt i trafiken.

Skrivet av ronnylov:

Varför är det dåligt att låta föräldrar och barn själva bestämma vad de ska få göra och inte? Det hederliga med att låta sina barn köra A-traktor eller inte utifrån egna beslut är att man har frihet att själv bestämma över sitt egna liv. Kanske får man barn som lever ett lyckligare och friare liv, men risk att de skadar sig. Ibland är det värt att ta risker för att leva bättre. Men sitter de bara hemma så kan de få sjukdomar och depression. Låt folk få prioritera detta själva tänker jag. Särskilt om det inte går att bevisa att ett förbud i lagen gör nytta sett på helheten. Men du är själv inne på att låta föräldrarna ta större ansvar. Det får man genom att låta dem själva få bestämma tillsammans med sina barn t och också själva få ta konsekvenserna. Man kan inte skylla allt på samhället och ta bort all indivduell frihet.

Det jag vill ha sagt att lagar och förbud löser inte alltid problemen och om de inte löser något problem så bidrar de till att vår frihet begränsas i onödan. Lagar som ändå måste finnas ska vara motiverade sett både till individuell frihet och problemen i samhället. Jag tänker också att vi får ett överkomplicerat samhälle om det finns massa förbud som orsakar problem som skapar andra förbud vilka ger nya problem kanske helt i onödan istället för att låta folk själva få lösa sina problem själva.

Därför alla föräldrar har inte samma kunskap. Inte alla föräldrar är lika engagerade heller. Ingen bestämmer själv idag när eller hur vi får framföra fordon. Vuxna ska ha genomgått en utbildning och har ett stort ansvar när de framför ett fordon (som dessutom kostar en slant). Det är inte upp till var och en att bestämma om de får köra bil. Det finns krav på att få framföra en bil.

Tror inte ett skvatt på att barn blir lyckligare av att få köra A-traktorer. Dessutom rimmar det dåligt med våra miljömål.

Om du nu bryr dig om barns välbefinnande så gynnar A-traktorer knappast detta. Barn är redan stillasittande och alternativet till att sitta inomhus framför en skärm är inte att sitta i ett fordon och gasa. Bättre då att få barn engagerad i olika aktiviter som gynnar både fysisk hälsa såväl som kamratskap.

Permalänk
Inaktiv

På tal om mognad. Ser ofta A-traktorer med osmakliga målade/påklistrade texter och bilder. På min parkering står ibland en A-traktor med en snoppbild på. Säkert en mogen pojke att ha ute i trafiken.

Permalänk
Medlem

Dagligen är det en trafikstockning på 10-tal bilar och förbannat så törs ingen köra om. Då får man köra om en hel kolon med bilar! Bort med dom säger ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

På tal om mognad. Ser ofta A-traktorer med osmakliga målade/påklistrade texter och bilder. På min parkering står ibland en A-traktor med en snoppbild på. Säkert en mogen pojke att ha ute i trafiken.

Fast i ärlighetens namn är det ju inte helt ovanligt att (fysiskt) vuxna människor pryder sina fordon med liknande saker.
Talar såklart om alla raggare och hojjåkare, främst dom som även tycker att fordon skall låta så mycket som möjligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Fast i ärlighetens namn är det ju inte helt ovanligt att (fysiskt) vuxna människor pryder sina fordon med liknande saker.
Talar såklart om alla raggare och hojjåkare, främst dom som även tycker att fordon skall låta så mycket som möjligt.

Det vet jag även om dessa är få till antalet. Ser säkert olika ut i landet men här tycker jag att raggarbilarna är ovanliga förutom när det hålls nån utställning i stan. Då bildas det kö med raggarbilar med alla möjliga utseenden. Kör snabbt och låter gör mer unga (men vuxna) killar i sportbilar.

Nu menade jag inte att detta var nått bevis eller ens ett argument för att inte få köra A-traktor. Menade mer att min bild av förarna inte är att de tillhör de mognare delen av ungdomar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon315148:

På tal om mognad. Ser ofta A-traktorer med osmakliga målade/påklistrade texter och bilder. På min parkering står ibland en A-traktor med en snoppbild på. Säkert en mogen pojke att ha ute i trafiken.

Åker man Hilux kan man tex pryda traktorn så här.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Vet inte vad Hilux är men den bilden har jag sett. Vet inte vad man vill säga med bilden heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Vem avgör vad som är överbeskyddande? För mig är inte att förbjuda A-traktorer att vara överbeskyddande. Lika lite som jag anser att hjälmtvång är överbeskyddande.

Så det enda barn vill i livet är att köra A-traktor menar du? Aldrig ens ägnat det en tanke som barn och jag såg aldrig andra i skolan komma med A-traktor och moped var inte så vanligt heller. Det är för mig något nytt fenomen även om jag vet att det har funnits länge så har jag aldrig sett det så mycket som idag. Bortsett från A-traktorer (som ser ut som skit) så ser mopedbilar ut som nya bilar vilket får mig att tänka att föräldrarna är mer välställda idag som kan köpa så dyra leksaker.

När jag var barn var det helt normalt att gå, cykla (utan el) och ta bussen om man inte blev körd. Då bor jag i stan men jag bor fortfarande i stan. Ändå har dagens ungdomar något konstigt behov av A-traktorer, mopedbilar utöver vanliga mopeder, elcyklar och elsparkcyklar.

Menar du att dagens barn har andra behov än vad min generation hade? Född 90. Kom nu inte med snacket att det är för bondungar för jag snackar alltså om stadsungar nu. Vi har dessutom ännu bättre cykelvägar idag än när jag var liten.

Självklart är det så. De flesta, även barn, är dock mer medvetna om att de är oskyddade på en cykel. En A-traktor ger dem en känsla av trygghet och även mopedbilar fast de inte är så trygga.

Dessutom kommer barn inte upp i samma hastighet på cykel även om elcyklar har blivit ett problem då även cyklister saknar trafikvett och inte förstår att det går snabbare än vanligt. Dock har bilister blivit mer uppmärksamma eftersom det alltid är bilisten som "åker dit" om de kör på en oskyddad trafikant. Det är alltså väldigt höga krav på bilister i jämförelser med gående och cyklister.

Ja, vi kan ju låta barn fortsätta fara illa innan vi bryr oss. Så vi har bra statistiskt underlag. Det brukar väl vara så, det måste ske ett x antal olyckor innan en rondell kommer till.

Tydligen ska det vara helt okej att framför fordon som barn bara hastigheten är lite längre, utan vare sig utbildning och ålderns mognad. Barn måste ju få leka även om det innebär mitt i trafiken.

Därför alla föräldrar har inte samma kunskap. Inte alla föräldrar är lika engagerade heller. Ingen bestämmer själv idag när eller hur vi får framföra fordon. Vuxna ska ha genomgått en utbildning och har ett stort ansvar när de framför ett fordon (som dessutom kostar en slant). Det är inte upp till var och en att bestämma om de får köra bil. Det finns krav på att få framföra en bil.

Tror inte ett skvatt på att barn blir lyckligare av att få köra A-traktorer. Dessutom rimmar det dåligt med våra miljömål.

Om du nu bryr dig om barns välbefinnande så gynnar A-traktorer knappast detta. Barn är redan stillasittande och alternativet till att sitta inomhus framför en skärm är inte att sitta i ett fordon och gasa. Bättre då att få barn engagerad i olika aktiviter som gynnar både fysisk hälsa såväl som kamratskap.

Så det är bättre att staten ska bestämma över dig och dina barn än att ni själva får välja? Om A-traktor är enda sättet att ta sig till aktiviteter så blir ju alternativet att sitta hemma. Det är inte alla som bor inom gång och cykelavstånd till allt, har tillgång till lokaltrafik eller har föräldrar som kan köra. Låt familjen själv få välja färdsätt. Är heller inte OK att ha förbud i städer om man vill kunna köra dit.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon315148:

Vet inte vad Hilux är men den bilden har jag sett. Vet inte vad man vill säga med bilden heller.

Toyota Hilux är en ganska populär pickup att bygga a traktor av och har man en sån kan man pissa på Volvo.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.