Bra och enkel NES/SNES emulator för Android med support för bluetoothcontroller?

Permalänk
Medlem

Bra och enkel NES/SNES emulator för Android med support för bluetoothcontroller?

Hej,

Var först inte riktigt säker på om tråden platsade här, men såg sedan att scopet för forumdelen var "Tabletdatorer, plattformar, operativsystem, appar med mera", så det borde vara hyfsat rätt, annars får gärna MOD hjälpa att flytta

Har en TAB S7 FE som jag precis provade en NES emulator till, Nostalgia NES. Lirade lite Super Mario Bros och man blev ju helt klart sugen på mer Och japp, jag äger faktiskt det spelet + Duckhunt och några andra, de är dock nerpackade i en låda men jag saknar själva konsolen sedan många år tillbaka. Bara ifall någon funderar över den lagliga biten. Det är dock bara Super Mario som jag är sugen på just nu.
Dock har inte den emulatorn support för bluetoothcontroller vad jag kunde se. Är helt grön på emulatorer, så vill gärna kolla med er om ni vet någon som är hyfsat enkel att sätta uppp, samt har stöd för bt-controller och som fungerar bra ihop.

Någon som vet något?
En annan fråga: Nostalgia NES var enkel på så vis att det var bara att ladda ner ROM:en, packa upp den och så hittades den automatiskt i emulatorn. Funkar de flesta andra nes emulatorer likadant, eller hur ligger det till?

Såå, sammanfattningsvis:

- Enkel att komma igång med
- Stöd för bt-controller
- Det ska inte funka halvdant

Någon?
Tack på förhand.

//P

Rättade skrivslarv
Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Lemuroid. Den är en multiplattformsemulator likt RetroArch men med ett mer städat och enklare utseende.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.swordfish.l...

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Jag kan rekommendera Lemuroid. Den är en multiplattformsemulator likt RetroArch men med ett mer städat och enklare utseende.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.swordfish.l...

Tack, den verkade ju väldigt bra! Gamepad support också, kanon. Har du kört den själv och vet hur pass krabbigt det är att få det att funka med en bluetoothcontroller, eller är det bara att ansluta till plattan som vilken annan bt-enhet som helst, och så funkar det i spelet sedan?

Tack på förhand!

//P

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Tack, den verkade ju väldigt bra! Gamepad support också, kanon. Har du kört den själv och vet hur pass krabbigt det är att få det att funka med en bluetoothcontroller, eller är det bara att ansluta till plattan som vilken annan bt-enhet som helst, och så funkar det i spelet sedan?
//P

Jodå, annars hade jag inte rekommenderar Lemuroid. Och jag har kört denna med mina 8bitdo gamepads utan problem.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Avstängd

Retroarch är inte superenkelt att sätta upp, men ganska och funkar väldigt bra. Stöd för massor av konsoler (och arkadmaskiner och så), men jag använder det bara för de fram till SNES typ. PS/N64 och framåt är rätt tungdrivet så de funkar bättre i dedikerade emulatorer.

Det fina är att den stöder en massa "cores" som är liksom plugin-emulatorer för olika system, och gränssnittet finns inbyggt så det är bara att ladda ner dem inifrån appen (dock bara om man sieloadar den, den på playstore har inte inbyggd nedladdare för "cores" vad jag förstår, även om den del guider verkar säga att den gör det). Man kan också ladda ner thumbnails, teman och så utan mekande. Sen kan man sätta upp kontroller per emulator, och systemkontroller som gäller för andra (typ spola framåt, bakåt, quick save/load, stäng av och så).

Det finns massor av guider, som denna exempelvis. Det viktigaste enligt mig är att direkt ladda ner ett nytt tema för default är jobbigt, sen är det mesta ganska självförklarande.