Dator plötslig omstart eller omstartsloop

Permalänk
Medlem

Dator plötslig omstart eller omstartsloop

Hej,
I förra veckan började min datorn oönskat att gå in i någon form av omstartsloop. Den stängdes ner och började startas om upprepade gånger. Ibland tog det bara ett par sekunder innan en ny omstart började och låt säga 2/10 ggr kunde jag logga in och starta upp program på datorn innan omstarterna började igen efter några minuter.
Under ett par dagars tid har den fungerat som vanligt igen men nu kom samma problem tillbaka och jag blir inte klok på vad det är som orsakar det. Min tanke har varit att det borde handla om CPU temperatur, nätaggregatet alt en trött SSD/hårddisk.

CPU temp ligger på 40-55grader så jag lutar mer åt att det borde vara nätaggregatet.
Testat att ta loss grafikkort o minnen samt startat utan ram-minnen.
Grafikkortet är nytt sedan 3 veckor tillbaka. Resten är knappt 5 år.

Komponenter
Moderkort:MSI p67A-G45
Grafikkort: asus GeForce 960
Processor: i52500k
Nätaggregatet: corsair TX 650

Tacksam för hjälp !

Permalänk
Medlem

1 minne bruka behövas på dagens datorer som man testar i alla platser innan man testar nästa minne på samma sätt. På jätte gamla datorer kunde det varierar. Tex fanns moderkort som krävde 1 fungerande minne på en viss plats för att starta.

Skulle vara bra om du kunde utesluta ALLA diskar, DVD och deras kablar. Koppla ur dom från moderkortet. Kablarna också. Om felet inte händer tillräckligt ofta får du låna en disk som du testar att installera om på men kopplar ur alla andra diskar under tiden.

Kolla att du inte glömt koppla ur saker som inte behövs. Tex är skadad mus, tangentbord, USB kabel, USB pryl, kablar till diskar/DVD, chassi fläkt mm ökända för att kunna orsaka tex startfel, ingen bild, död dator, frysningar mm.

Edit:
Koppla också ur kablarna/knappar/porter som går från chassit till moderkortet. Power SW kabeln/knappen som startar datorn är den enda som behövs men den kan ersättas av en skruvmejsel som man rör metall piggarna på moderkortet. Så testar man om Power SW var trasig eller satt på fel plats (tex på nybyggd dator).

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

1 minne bruka behövas på dagens datorer som man testar i alla platser innan man testar nästa minne på samma sätt. På jätte gamla datorer kunde det varierar. Tex fanns moderkort som krävde 1 fungerande minne på en viss plats för att starta.

Skulle vara bra om du kunde utesluta ALLA diskar, DVD och deras kablar. Koppla ur dom från moderkortet. Kablarna också. Om felet inte händer tillräckligt ofta får du låna en disk som du testar att installera om på men kopplar ur alla andra diskar under tiden.

Kolla att du inte glömt koppla ur saker som inte behövs. Tex är skadad mus, tangentbord, USB kabel, USB pryl, kablar till diskar/DVD, chassi fläkt mm ökända för att kunna orsaka tex startfel, ingen bild, död dator, frysningar mm.

Edit:
Koppla också ur kablarna/knappar/porter som går från chassit till moderkortet. Power SW kabeln/knappen som startar datorn är den enda som behövs men den kan ersättas av en skruvmejsel som man rör metall piggarna på moderkortet. Så testar man om Power SW var trasig eller satt på fel plats (tex på nybyggd dator).

Problemet fortsätter.
Vissa dagar flyter allt på som det ska men plötsligt får den frispel och antingen stänger av sig, går in i någon form av omstartsloop, "startar om" och skärmen bara svartnar. Ibland pågår problemet under flera timmar eller så "löser" det sig efter 3-4 omstarter.
Har även upptäckt att när jag stängt av datorn så brukar oftast power-knappen att börja blinka efter en stund (som om datorn var i viloläge).
Koppla ur alla diskar etc har jag inte riktigt tid/kunskap för att ge mig in på så vill gärna undvika att gå den vägen. Någon annat jag kan göra för att försöka hitta en lösning?

Jag har även gjort SMART-test på min corsair SSD och den bedöms som healthy.

Permalänk
Medlem

Är det som att windows stängs ner/startar om, eller det är som om du tryckt på reset? I det senare fallet brukar det vara nätagget som börjar ge upp.

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

@paran0id:

Det är som om windows stängs ner/startar om i de flesta fall.

Permalänk

Det låter lite som mitt problem jag hade i somras. Mitt problem va den externa power knappen jag hade som det va det fel på. Jag tog bort den och koppla tillbaka standard knappen i chassit. Efter det funka allt som det ska.

Du kan prova att koppla ur dom 2 kablarna som går till power knappen från moderkortet. Sen startar du datorn genom att försiktigt bygla dom 2 stiften på moderkortet med en skruvmejsel och se om problemet fortsätter.

Permalänk
Medlem

@RuneWebradio:

Ok. Menar du menar alltså att det var själva startknappen som hade fallerat och att du fick byta ut den?

Permalänk

Som jag skrev hade jag en separat knapp istället för den på chassit. Det va den separata knappen som det va fel på. När jag då koppla in den vanliga på chassit funka allt bra igen.

Permalänk
Medlem

Lyckas inte få ordning på detta.

Jag har bytt nätaggregat. - Problem kvarstår
Jag har blåst mina hårddiskar och ominstallerat windows. - Problem kvarstår.

Hilfe hilfe...

Permalänk
Medlem

Fortsatt svära över detta.

Enligt HWmonitor så är min CPU temperatur när jag är inne i windows kring 40 grader.
Men när jag öppnar Bios så visar den 85-90 grader.
Hur kommer det sig att det visas olika temperaturer?

Permalänk

Samma problem

Jag har samma problem med min burk. Precis haft den inne på service i 3 veckors tid, då fungerade den felfritt, men såfort jag fick hem den, så började den strula igen dagen efter att jag hade hämtat hem den. Han hade då kollat grafikkort, nätagg, ram osv, ja hela burken, samt körde en clean omformatering på datorn. Han hittade INGA fel, körde en massa stress test på ALLA mina komponenter i datorn, utan en enda krasch. Jag märke dock idag, att det var när jag va inne på en hemsida, för att kolla film den strulade som mest. Då jag ej varit inne på den sidan på hela dagen, så startade datorn inte om en enda gång. Startade hemsidan, då jag beslutade mig för att kolla film under dagens måltid, och då startades datorn om 2 gånger ca 15min in i filmen. Stängde ner hemsidan, och datorn har nu fungerat felfritt i ca 7 timmars tid (utan omstart). Någon som vet ifall att det möjligtivs kan vara hemsidan som strulat till någonting, eller ifall det bara är ett komiskt samanträffande? Då datorn ej blir överhettad överhuvudtaget ligger på ca 25-35 grader vid omstart. Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Testa andra minnen eller ett i taget i olika slots.

Blås rent datorn på damm, även om CPUn inte brinner så mår inte heller andra komponenter bra av att ha ett lager damm på sig.

Om det inte är minnena så kan det va nån mosfet som börjar ge upp på antingen grafikkortet eller moderkortet. Gamla grejer är slitna och sånt här uppstår förr eller senare.

PSUbytet va inte en dålig gissning, synd att det inte var det som var felet.

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //