Noctua släpper monteringsram för "deliddade" Ryzen 7000-processorer

Permalänk
Melding Plague

Noctua släpper monteringsram för "deliddade" Ryzen 7000-processorer

Ramen möjliggör montering av kylare på Ryzen 7000-processorer vars värmespridare monterats av – något som kan sänka temperaturerna med upp till 20 °C.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Det skulle vara kul att testa en delid av Ryzen 7000. Var ändå ganska många år sedan jag gav mig på det med min egen 8700K.

Permalänk
Medlem

intressant att det gör sådan skillnad, men chansen att jag vill gå tillbaks till direct die med den finkänslighet jag har vid montering är obefintlig.

Jag är ett kroniskt klantarsle så jag fortsätter nog hylla IHS:er som det bästa sen skivat bröd.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Om delid gör så stor skillnad, varför säljs inte vissa modeller så redan från början eller med tunnare värmespridare? Jag har noll kunskap om delidning, men har svårt att se logiken i det hela..

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Om delid gör så stor skillnad, varför säljs inte vissa modeller så redan från början eller med tunnare värmespridare? Jag har noll kunskap om delidning, men har svårt att se logiken i det hela..

Tyvärr bestämde sig AMD för att göra denna korkade grej bara för att vara kompatibel med flera år gamla kylare från AM4 plattformen.

Edit: ang tjockleken

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Nice !! 😃

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Får ju hoppas att AMD tänker om till nästa generation Ryzen släpps. Deliddning är inget jag själv känner för att syssla med men bättre anpassad IHS vore ju önskvärt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Det borde absolut finnas en marknad för att sälja locklösa processorer, framförallt av varianter som 13900KS.
7000-serien försöker ju göra allt för att mildra prischocken med plattformsbyte, men för min del så skiter man fortfarande i motvind.
8000-serien kanske får bättre lock, kylpasta mellan armarna på 7000-seriens IHS var min första tanke att det inte skulle bli bra. Har man plats med sådana armar så skulle man kunna göra en rund IHS.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att AMD ändrar 8000 serien så man slipper göra så här.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Är inte förvånad att Noctua fixar till saker till deras kylare tumme upp. Finns dom som vill ha sista unset ur cpu och ha den sval.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Swec som alltid brukar köra med löjliga Svenskaöversättningar använder "deliddade"?
Varför inte avlockade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

men för min del så skiter man fortfarande i motvind

Det är väl bara ett problem om man har diarré eller om det blåser upp till storm?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jo, tycker det är enda missen med am5, att de gjorde IHS så jeffla tjock för att behålla kylar-kompatibilitet... för am4 skickade alla tillverkare ut gratis mounting kits, denna gång hade det väl räckt med nya standoffs typ... hade inte ens blivit lika dyrt imho, men istället för vi torska på prestandan...

am5 behöver delidding mest känns det som, så kan fatta deras "move" här.

Skrivet av Octo:

Swec som alltid brukar köra med löjliga Svenskaöversättningar använder "deliddade"?
Varför inte avlockade?

hahaha tack, fick ett gott skratt lmao

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

AMD hade nog varit tvungna att byta monteringshål om de hade velat ändra tjockleken på värmespridaren. Visst det hade ju helt klart varit värt det i slutändan.

Hade de bytt tjocklek och behållit hålbilden aså hade det ju blivit problem med att personer använt AM5 kylare på AM4 och riskerat mosa cpun/knäcka moderkortet, eller tvärt om och inte få tillräckligt med tryck på CPUN vilket skulle kunna förstöra dem.

Att hålla på med olika shims beroende på vad man har för CPU, är ingen bra lösning för slutanvändare helt enkelt.

En lösning vore att de gjort sockeln högre istället, men det är ju för sent för det nu. Hoppas de löser detta tills AM6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

AMD hade nog varit tvungna att byta monteringshål om de hade velat ändra tjockleken på värmespridaren. Visst det hade ju helt klart varit värt det i slutändan.

Hade de bytt tjocklek och behållit hålbilden aså hade det ju blivit problem med att personer använt AM5 kylare på AM4 och riskerat mosa cpun/knäcka moderkortet, eller tvärt om och inte få tillräckligt med tryck på CPUN vilket skulle kunna förstöra dem.

Att hålla på med olika shims beroende på vad man har för CPU, är ingen bra lösning för slutanvändare helt enkelt.

En lösning vore att de gjort sockeln högre istället, men det är ju för sent för det nu. Hoppas de löser detta tills AM6.

fördelen med AMD är ju att de håller fast i en sockel rätt länge... så blir ju en nackdel nu haha. 5-6 år tills am6.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

3.7mm metall är verkligen alldeles för mycket. Hade de bara skickat med lite plastdistanser istället (eller bara gjort sockeln lite högre) så hade allt varit bättre för alla