Helgsnack: Vad får dig att uppgradera till en ny telefon?

Permalänk
Medlem

Har en snart 2 år gammal iphone 13 pro max. Inget fel på den egentligen, väldigt nöjd med den än, men i höst ryktas det om att iPhone äntligen byter till USB C så då kommer jag uppgradera så jag har USB C all the things.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Jag har svårt att förstå mig personer som köper svindyra mobiltelefoner, grafikkort och har dem en evighet. Där de vid nyköp säger att de behöver det bästa, efter något år säger de att de i princip inte gör ett skit med enheten och klarar sig med vilken dritt som helst.

Detta istället för såna som mig som hela tiden har något halvbra som är halvdyrt. Jag själv köper ny mobil för runt 6000kr vartannat år. Såklart lila ofta byte med 15000kr mobil hade gett mig bättre mobiler, till ca tre gånger så hög kostnad.

Med detta sagt väntar jag på att preniummobilernas funktioner kommer till runt 6-7000kr mobilerna.

Permalänk
Medlem

1. Om nya mobilen får något nytt som jag vill ha. Detta händer inte så ofta längre

2. Om min nuvarande går sönder

3. Efter ca 3-4 år när nya modeller har blivit mycket mer kraftfulla än nuvarande som jag har. Behöver det eftersom jag spelar en del på min mobil

Permalänk
Medlem

Framförallt om den gamla telefonen är trasig eller batteriet är för klent för att fortfarande vara användbar. Sedan att systemuppdateringar men framförallt säkerhetsuppdateringar slutat dyka upp.

Sedan kan det vara att något nytt tillkommit i nyare mobiler jag har stor nytta av som kan motivera uppgradering. Senaste årens mobiler utvecklas knappt utan är mest samma sak igen till högre pris.

Inom de kommande 12 månaderna lär jag byta mobil igen. Då pga uppdateringarna då min mobil inte supportas längre och säkerhetsuppdateringarna lär upphöra om ett tag. Oklart vad jag väljer nästa gång men blir att titta på någon annan tillverkare den gången. Blir definitivt ingen Apple eller Samsung, ingen Motorola heller. Gillade min Moto X4 men den nuvarande Edge 20, eller vad det nu är, var på vissa områden en nedgradering. Kanske Pixel, gillade Nexus back in the days.

Har inte jättehöga krav på prestanda då jag i regel aldrig spelar på mobilen. Men bank/betalärenden, värdepappershandel samt lite betting förekommer. Vill ha saker som fungerar och jag kan förlita mig på någorlunda, speciellt då så mycket också är beroende av just BankID.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Mjukvaran förstörs av dåliga uppdateringar, känslan av att den är föråldrad, nya kul funktioner man vill prova, svårt att få tag på nytt batteri av god kvalitet. Har bytt var 3:e-4:e år de senaste gångerna.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

När telefonen är stendöd.

de futtiga timmar jag spenderar pratandes i telefonen så behöver man inte uppdatera mer än typ var 5-10e år eller så såvida inte något slutar fungera på den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

När telefonen jag har börjar visa någon form av defekt. Oftast batterier som blir dåliga.

Permalänk
Medlem

När det finns ett behov för att köpa ny. Har inget intresse av mobiler direkt, har mest för att man måste för att göra vissa saker.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk

Att den blir oanvändbar, tex att senaste OS-versionen inte stödjer en BankID-app som funkar.

Annars är mitt intresse för nya mobiler lika med noll nuförtiden.

EDIT: Min nuvarande är en Iphone 8 Plus som fortfarande funkar prima, om något sämre batteritid. Har haft den i 4 år kanske? Köptes ny på en rea.

Permalänk
Medlem

Lyckades tappa mobilen i marken så skärmen sprack i övre högra hörnet. Dock fungerade den (och gör fortfarande) så den fick rulla på till Black friday då en ny mobil införskaffades. Var sugen på riktig zoom då gamla (Pixel 4A) enbart hade en lins. Blev en Pixel 7 Pro. Såhär i efterhand kan jag säga att jag hade klarat mig med gamla luren ett bra tag till. Nu sitter den konstant i bilen som gps och ljudmätare (har tinnitus så vill veta att det är tyst innan öronpropparna tas ur).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

när den gamla slutar fungera totalt ointresserad av denna skit, tacka vet jag de gamla där man hade bra ljud när man ringde & hade batteritid på 1 v den enda moderna som var ok (förutom batteritid då) var nokia windows phone annars facking google eller apple nej tack även om jag sitter på jobb telefon på sälj jag(mig själv) goggle

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

När den gamla slutar funka eller om jag får en ny på jobbet. Nuvarande lur är 4 år tror jag och fungerar mer än väl än så länge.

Permalänk

När jag kan öka mitt klimatavtryck. Telefoner har dock dålig CO2/kr

Permalänk
Medlem

Är inne på min fjärde smarphone. De 2 första byten har varit ett stort lyft jämfört med telefonen innan. Sista bytet var från en Poco F1 till en F3 vilket inte behövdes. Anledningen var att jag ville få min Peltor WS Alert XP att fungera korrekt så testade att byta luren vilket inte hjälpte. Jag tror dock det är mjukvaran i Peltor WS Alert XP som inte fungerar som den ska med nyare Android versioner.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TeamRocket:

När jag kan öka mitt klimatavtryck. Telefoner har dock dålig CO2/kr

Råkar man köpa en miljövänlig telefon kan man ju bara släppa en extra fis för att kompensera.

Permalänk
Medlem

När telefonen börjat fungera sämre el gått sönder helt, först då den byts. Även när appstödet inte längre finns för t ex BankID.

Jag skulle i teorin kunna byta telefon efter två år, då jag har arbetstelefon och vi får byta tidigast då om vi vill (måste lägga en viss summa själv).
Men varför byta något som fungerar bra och som jag trivs med?

En del i det är dock urvalet av telefoner som går att välja, där det nu endast är Samsung el Apple som gäller och jag hade helst inte velat ha någon av dem. Har hittills kunnat undvika båda helt.

Oftast blivit att jag byter först efter 3-5 år beroende på hur det går och fungerar.
Privat har det tidigare varit mer varierat, där jag haft en del i 6 år el t o m mer, andra betydligt kortare då de gått sönder. Bottenrekordet var nog typ ett par månader el något sådant.

Permalänk
Medlem

Vanligtvis när jag gått på reklamen om hur mycket bättre bilder den nya modellen har kapacitet att ta.
Men det är slut med det nu. Dels för att alla jäkla mobiler som ska ta "fantastiska bilder" är för stora och för att jag alltid blir missnöjd.
Planerar byte om ett år och då till en Pixel 7. Kommer sikta på detta årets mindre modell och nöja mig där.

Vansinniga pengar för vad jag använder telefonen till..

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

Byter när uppdateringarna slutar komma. Har haft min one+ 6T sen den släpptes, men nyligen bytt till en Pixel 7a. Tråkigt att vissa tillverkare bara upphör med uppdateringarna

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Avstängd

Batteritiden

Permalänk
Medlem

Byter när det känns lönt. Man skall känna av en ny modell och helst att ”allt” blivit rejält förbättrat.
Jag byter därför inte varje år om jag säger så.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Framförallt om det sker designändringar eller större skillnader som påverkar skärm, skärmyta, inga knappar/uttag (t.ex faceid) eller batteriförbättringar. Lagring och processor spelar ingen roll, då allt är på molnet och jag använder bara webbläsare. Kameraförbättringar är alltid trevligt men de är för dyra om jag hade betalat själv. Varannat år brukar vara rätt bra, men inte hänt så mycket på sistone jämfört med pengarna.

Nästa feature jag ser fram emot är vikbar skärm eller liknande.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en ny mobil när skärmen på min Huawei P30 Pro sprack och det blev för dyrt att laga.
Men jag väntade såklart tills det blev ett bra erbjudande på nuvarande telefon (Samsung S22 Ultra).

Jag kan tänka mig ett liknande scenario om ett par år igen om det inte är lönt att byta skärm eller batteri.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Att den går sönder (sprucket glas) eller att vitala appar slutar fungera.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

När min skärm spricker.
Nu dock är uppgraderingarna begränsade då jag vant mig och vill alltid ha Xiaomis snabbladdning 120W om inte mer.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Oftast uppgraderat typ vartannat år då jag fått en ny mobil på abbonemanget.

Annars är det ju typ bara batteriet som blir dåligt med tiden och kräver ett byte av telefon. Hade varit najs med utbytbara batterier igen.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Jag hade en Xiaomi 10T pro som jag hade haft i typ 2.5 år. Volymknappen började krångla, och samtidigt hittade jag en deal på S23 ultra med 20 gb i månaden för 600:-/månad i 2 år, så kunde inte hoppa över den dealen

Permalänk
Medlem

Nuförtiden så är det var gång som batteriet inte håller laddning!

Är inte lönt att byta det inbyggda batteriet, då mobilen aldrig blir riktigt bra efter ett byte.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Till en vikbar då jag vill ha en mindre telefon typ 90tal

Permalänk
Medlem

Tror inte det blir något byte. Min mi 10t pro duger fint. Har haft den sedan 2020. Den får nog hänga kvar ett tag till tills säkerhetsuppdateringarna upphör.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Bör tilläggas att jag inte haft egen telefon sedan 2006: jag byter när batteriet blir för dåligt.
Hade det varit min egen mobil så hade jag bytt batteri men eftersom det är företagstelefoner så brukar deras support bara byta hela för det är enklare för dem även om det är dyrare.

Har aldrig varit med om att en i övrigt fungerande telefon inte får uppdateringar längre eftersom jag kör iOS.

Skulle jag uppgradera för en feature så skulle det väl vara fullt os x-stöd med usb, nätverket etc så jag hade kunnat koppla in iPhonen till en skärm och att den då hade fungerat som en fullvärdig Mac.
Det hade varit trevligt Apple - fixar ni det? tack!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.