Fungerar TV på en 32LG3000 som enbart stödjer HDMI v1.3, men inte HDMI 2.0 med någon TV box 2023?

Permalänk

Fungerar TV på en 32LG3000 som enbart stödjer HDMI v1.3, men inte HDMI 2.0 med någon TV box 2023?

Hej

Äldre granne har flyttat in hos Familjebostäder och har en äldre TV, en 32LG3000.
Har inget internet. All media kommer dock från en media box med Ethernet kabel. Inget alternativ finns.

Bilder från Arris boxen visas på TV'n fram till att den startar om efter att ha uppdaterat sig, då bilden bara blir orange-gul.
TV box från Telenor visade sig inte fungera. Telenor support vet inte orsaken, och har inte hört om liknande problem.
Fungerar igen med fabriksinställningarna tills Arris boxen återigen uppdatera sig.
Samma sak på båda HDMI ingångarna.
Alla kablarna nya.

(I min lägenhet fungerar boxen med en nyare smart-TV, samma kablar.)

---
Jag gissar på att TV box från Telenor bara skickar HDMI 2.0, och Telenor påstår sig endast kunna (vilja) stödja HDMI v2.0 eller nyare när jag frågar. 32LG3000 TV'n stödjer HDMI 1.3. Finns ingen uppdatering med v2.0 vad jag ser.

Kan grannen se TV på en 32LG3000 som enbart stödjer HDMI v1.3, men inte HDMI 2.0 med någon TV box, eller måste man köpa ny TV?

/Vincent

Permalänk
Medlem

Kanske fungerar det att ersätta boxen med en Chromecast med google TV om telenor har en streaming app?

Annars köpa en ny TV - du kan ju ändå inte köpa någon annan TV-box som fungerar med Telenor? Eller är operatörsbyte aktuellt?

Det finns ju annars magiboxar (https://hdfury.com/) som kan lösa de flesta HDMI problem men det är knappast värt att köpa en sådan bara för att behålla TVn.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av VAndreasson:

Hej

Äldre granne har flyttat in hos Familjebostäder och har en äldre TV, en 32LG3000.
Har inget internet. All media kommer dock från en media box med Ethernet kabel. Inget alternativ finns.

Bilder från Arris boxen visas på TV'n fram till att den startar om efter att ha uppdaterat sig, då bilden bara blir orange-gul.
TV box från Telenor visade sig inte fungera. Telenor support vet inte orsaken, och har inte hört om liknande problem.
Fungerar igen med fabriksinställningarna tills Arris boxen återigen uppdatera sig.
Samma sak på båda HDMI ingångarna.
Alla kablarna nya.

(I min lägenhet fungerar boxen med en nyare smart-TV, samma kablar.)

---
Jag gissar på att TV box från Telenor bara skickar HDMI 2.0, och Telenor påstår sig endast kunna (vilja) stödja HDMI v2.0 eller nyare när jag frågar. 32LG3000 TV'n stödjer HDMI 1.3. Finns ingen uppdatering med v2.0 vad jag ser.

Kan grannen se TV på en 32LG3000 som enbart stödjer HDMI v1.3, men inte HDMI 2.0 med någon TV box, eller måste man köpa ny TV?

/Vincent

Versionsnummret syftar specifikationen, det PDF-dokument som beskriver tekniken. Produkter och prylar har funktioner och där finns svaren. Diskussioner runt versionnummer ger därför väldigt sällan svaren och sambanden, utan är främst sammanträffanden som inte säger så mycket.

32LG3000 är från 2008 så 15 år gammal. Den är därför rätt begränsad i vilka signaltyper och funktioner den hanterar. Framför allt kommer TV:n inte kunna hantera metadata/EDID om funktioner och signaltyper som är nyare än 2008. Det är ofta det som spökar.

Det man kan försöka sig på är att i högre grad styra upp boxens inställningar. Den kan finnas någon kryptisk inställning om hur den ska kommunicera med äldre enheter, till exempel just "HDMI-version" så att boxen slutar prata funktioner som är okända för TV:n.

Alla inställningar runt bild, ljud och signaltyp (Upplösning, RGB eller YCbCr, deep color, HDR etc) som har ett "Auto"-läge bygger på kommunikation via EDID. Ifall den kommunikationen inte fungerar pga av åldersskillnad kan det fungera bättre att manuellt välja rätt inställningar istället. 32GL3000 torde må bäst med 720p, RGB video, 8-bitar och HDR: off. Vilket då kanske återställs när boxen får en uppdatering.

Tyvärr är ju boxarna byggda för att massproduceras billigt, så de är ofta extremt begränsade i möjligheten där.

Alternativet – som sällan är värd pengarna – är någon form av EDID-emulator/fixare som kopplas mellan enheterna. Men kostar pengar och tid och är ingen garanti. Då är det kanske enklare att helt enkelt köpa en ny TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VAndreasson:

Hej

Äldre granne har flyttat in hos Familjebostäder och har en äldre TV, en 32LG3000.
Har inget internet. All media kommer dock från en media box med Ethernet kabel. Inget alternativ finns.

Bilder från Arris boxen visas på TV'n fram till att den startar om efter att ha uppdaterat sig, då bilden bara blir orange-gul.
TV box från Telenor visade sig inte fungera. Telenor support vet inte orsaken, och har inte hört om liknande problem.
Fungerar igen med fabriksinställningarna tills Arris boxen återigen uppdatera sig.
Samma sak på båda HDMI ingångarna.
Alla kablarna nya.

(I min lägenhet fungerar boxen med en nyare smart-TV, samma kablar.)

---
Jag gissar på att TV box från Telenor bara skickar HDMI 2.0, och Telenor påstår sig endast kunna (vilja) stödja HDMI v2.0 eller nyare när jag frågar. 32LG3000 TV'n stödjer HDMI 1.3. Finns ingen uppdatering med v2.0 vad jag ser.

Kan grannen se TV på en 32LG3000 som enbart stödjer HDMI v1.3, men inte HDMI 2.0 med någon TV box, eller måste man köpa ny TV?

/Vincent

Ethernet, kom väl med HDMI v1.4 någonting om jag inte . minns fel. Säg till grannen att det är bättre att köpa ny TV.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av seville57:

Ethernet, kom väl med HDMI v1.4 någonting om jag inte . minns fel. Säg till grannen att det är bättre att köpa ny TV.

Ethernet över HDMI-kabeln kom förvisso i 1.4-versionen men den funktionen har aldrig använts på någon färdig produkt. Den pinne som används för Ethernet används för istället till ARC.

Har alltså inget med situationen att göra. 🤓

Permalänk

Laxpudding, det var väldigt bra och uttömmande svar.

Tackar för alla svaren, skall försöker hjälpa till införskaffa en ny TV till henne. Försökte bjuda på en TV här
Men kändes lite kymigt att bara fokusera på det innan man fick lite stöd för att det inte fungerade med någon annan inställning eller annan leverantör än Telenor.