Att tänka på inför köp av moderkort hos komplett alt inet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Böjda pinnar i sockeln på ett nytt moderkort innebär mest sannolikt att det inte är nytt, utan att det har returnerats av någon annan kund och sen sålts igen som en ny produkt p.g.a. inkompetens i kedjan som tog emot och kontrollerade det. Det är ju precis detta som varit på tapeten med Newegg i USA, vilket GamersNexus haft ganska omfattande undersökningar omkring.

Jag har aldrig råkat ut för böjda pins själv, varken orsakat eller fått en produkt med, men förväntar mig att butiker som säljer produkter som "öppnad kartong" inte låter någon returnerad produkt glida tillbaka in bland nya produkter.

En plombering på antistat-påsen kanske vore något för svenska butiker att lägga till på kort som saknar det?

Att det skulle vara böjda pins från fabrik lär inte hända med tanke på att man bl.a. fotograferar sockeln på fabriken för att sortera bort defekta produkter.

Plombering skulle fungera i butik, men inte de som säljs på distans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Plombering skulle fungera i butik, men inte de som säljs på distans.

Varför skulle det inte fungera på distans menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Varför skulle det inte fungera på distans menar du?

Ångerrätt vid distansköp.

https://www.hallakonsument.se/fragor-och-svar/2811575/kan-jag...

Permalänk

När det gäller mitt Asus moderkort så var varken antistatpåsen eller kartongen plombad på nåt sätt, någon nämde att chansen att fabriken skulle dabba sig var en på miljonen,så kanske skulle Databutikerna kräva plombering från tillverkaren så ingen misstanke att de öppnat produkten. Fyndvara skulle aldrig kunna mixas ihop med ett nytt kort, bara en tanke

Visa signatur

Den som har mest grejer när man dör ,vinner.

Permalänk
Medlem

Hmm just det ja. Nu ger det ju förvisso inte rätten att lämna tillbaka en produkt trasig, men det kanske behövs något mer än en plombering för att det ska bära sig rent juridiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedenleaf:

När det gäller mitt Asus moderkort så var varken antistatpåsen eller kartongen plombad på nåt sätt, någon nämde att chansen att fabriken skulle dabba sig var en på miljonen,så kanske skulle Databutikerna kräva plombering från tillverkaren så ingen misstanke att de öppnat produkten. Fyndvara skulle aldrig kunna mixas ihop med ett nytt kort, bara en tanke

Nä, det stämmer med mitt vid det här laget gamla Asus-moderkort också. Jag tror dock att mitt Asus RTX 3080 hade en gul plombering på påsen som man fick riva upp, så det kanske är något de börjat med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Böjda pinnar i sockeln på ett nytt moderkort innebär mest sannolikt att det inte är nytt, utan att det har returnerats av någon annan kund och sen sålts igen som en ny produkt p.g.a. inkompetens i kedjan som tog emot och kontrollerade det. Det är ju precis detta som varit på tapeten med Newegg i USA, vilket GamersNexus haft ganska omfattande undersökningar omkring.

Jag har aldrig råkat ut för böjda pins själv, varken orsakat eller fått en produkt med, men förväntar mig att butiker som säljer produkter som "öppnad kartong" inte låter någon returnerad produkt glida tillbaka in bland nya produkter.

En plombering på antistat-påsen kanske vore något för svenska butiker att lägga till på kort som saknar det?

Att det skulle vara böjda pins från fabrik lär inte hända med tanke på att man bl.a. fotograferar sockeln på fabriken för att sortera bort defekta produkter.

Köpte ett Sabertooth Z77-kort från Webhallen för drygt 10 år sedan, en pin såg ut att vara böjd när jag packat upp kortet. Fanns ingen plombering, och Webhallen ville mena att så var det när jag kontaktade dem och undrade om jag fått ett skadat returex.

I efterhand trodde jag dem dock. ESD-påsen såg väldigt slät och ohanterad ut, inga skarpa veck, fingeravtryck, eller liknande som borde synts. Gissar att det är nästan omöjligt att få ur och tillbaka ett moderkort i påsen utan att lämna några som helst märken på den.

Det visade sig sedan att pinnen snarare hamnat ur position än att deformeras plastiskt. Kunde med stor försiktighet peta tillbaks den i läge med en knappnål, syntes ingen skillnad på den och resten av pinnarna efteråt.

Givet hur lite kraft som behövdes för att återställa pinnen, behövde i princip bara nudda den för att den skulle ramla tillrätta, är det fullt rimligt att pinnen skulle kunnat hamna som den gjort under en stötig transport eller något. Jag vet förstås inte säkert, men kan inte tänka mig att grundkonstruktionen är så värst annorlunda i senare LGA-socklar än 1155. Kan det vara så att det kan ske under transporten, och att de allra flesta fall av "böjda pinnar" är väldigt lätta att fixa?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kan det vara så att det kan ske under transporten, och att de allra flesta fall av "böjda pinnar" är väldigt lätta att fixa?

Jag tror att samtliga fall jag sett bilder på har pinnar som är uppenbart deformerade, beroende på att något har kommit i kontakt med pinnarna. Med tanke på hur dåliga många datorbyggare är så är det väl inte superförvånande att de lyckas klanta sönder sockeln heller, vanligaste är säkert att de tappar eller släpper CPUn för att de inte tänkt igenom hur de ska få ner den till moderkortet utan att släppa den sista biten.

Permalänk

När det gäller mitt Asus-kort visade det sig vid närmare titt på pinsen att en pin var bränd , denna pin sitter inte i kanten utan i mitten i högra kortsidan.
Att lyckas förstöra en enda pin i mitten är en bragd bara i sig ,hur kan det uppstå?,denna pin var sannolikt inte böjd vid installation utan brunnit vid uppstart av datorn,är min bedömning, vad tror ni?.Tappar man exempelvis processorn på pinsen vid montering så böjer man nog inte bara en pin utan ett helt gäng skulle jag tro.

Visa signatur

Den som har mest grejer när man dör ,vinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedenleaf:

När det gäller mitt Asus-kort visade det sig vid närmare titt på pinsen att en pin var bränd , denna pin sitter inte i kanten utan i mitten i högra kortsidan.
Att lyckas förstöra en enda pin i mitten är en bragd bara i sig ,hur kan det uppstå?,denna pin var sannolikt inte böjd vid installation utan brunnit vid uppstart av datorn,är min bedömning, vad tror ni?.Tappar man exempelvis processorn på pinsen vid montering så böjer man nog inte bara en pin utan ett helt gäng skulle jag tro.

Den vanligaste anledningen till gnistbildning i sockeln på Intel-CPUer är fläskig överklockning.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Swedenleaf:

Jag införskaffade nyligen ett moderkort från Komplett, jag var i kontakt med dem och de skulle göra ett ärende på detta trots att jag nämnde en trasig pin på moderkortet. Är det bara bortkastad tid att skicka tillbaka kortet då ni på komplett alldeles säkert kommer hävda att jag förstört det, eller ska jag lämna in det för lagning till någon som kan laga det utan att lämna kortet till till er.
Kanske har det nåt med garantin att göra om nån annan lagar det och inte någon av era underentreprenörer?

Tjena.
Ursäkta att svaret här kommer först efter semestertiderna. Du har under tiden kanske redan varit i kontakt med vår kundservice/retur och fått mer info eller lösningar?

Jag kan inte svara specifikt för ditt ärende utan bjuder på ett generellt svar.
Böjda pinnar klassas i regel som handhavandefel och tillverkarens garanti för produkten är då förbrukad. Vad som gäller för enskilda tillverkares garantier vet jag inte. Men jag TROR inte att en tillverkare ger garantier på ett moderkort efter att det reparerats av någon som tillverkaren inte godkänt eller hänvisat till.
Vi förmedlar eller tillhandahåller inte sockelreparationer. Därför rekommenderar jag att du hör av dig till tillverkaren för att få mer info om hur deras garantier gäller efter en reparation och om de har rekommenderade servicepartners eller verkstäder som de kan hänvisa till.

Ha det fint.
//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram