GoDaddy med Hemma Spel Server IP:PORT

Permalänk
Medlem

GoDaddy med Hemma Spel Server IP:PORT

Hej använder nuvarande GoDaddy som domain för mina spelservers o hemsida.

har en liten fråga om någon vet det.

Har en minecraft server + en Rust Server,

Men just nu kan jag inte ha 2olika domäner för varje server
Tex

Rust - rust.Domän.com
Minecraft - mc.Domän.com

för använder jag båda så kan jag även connecta med rust.domän.com på Minecraft eller typ
Rust - play.domän.com
Mc - play.domän.com

o min tanke är hur blir det om jag tex har 2 mc servers
Då blir det ju samma domän ip på båda och då bör det krocka?
Så kan man något sätt göra så att

rust.domän.com bara funkar för Rust
och
Mc.domän.com Funkar till 1 mc server
mc2.domän.com Funkar till 2a mc server.

Kanske lite klyddigt skrivet, fått höra från många att jag förklarar saker kompliserat.

Mvh Cikk

Permalänk
Medlem
Permalänk

Kortfattat, du har en publik ip adress dvs din hemma IP adress. Men spelen använder oftast olika portar för att ansluta. tex <din ip>:16645.

Men den gemensamma nämnaren för dig är just din ip adress. Även om du ansluter via mc.domän.com så är det precis samma ip adress som rust.domän.com.

Enda som skiljer dom åt är portarna dom ansluter sig via. Så det är förväntat beteende som man säger.

[Edit]
Så med andra ord, skulle du kunna ha en samlings domän för alla dina spel. t.ex: online.domän.com, så kan man ansluta sig oavsett vilket spel man spelar. Fast ja, det är inte lika häftigt som specifika domännamn

Skillnaden mellan olika instanser av t.ex. minecraft är just vilka portar man ansluter sig med. Men det sätter man upp själv innan man startar servern. Så spela mer, oroa dig mindre är mitt råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindBlaster_303:

Kortfattat, du har en publik ip adress dvs din hemma IP adress. Men spelen använder oftast olika portar för att ansluta. tex <din ip>:16645.

Men den gemensamma nämnaren för dig är just din ip adress. Även om du ansluter via mc.domän.com så är det precis samma ip adress som rust.domän.com.

Enda som skiljer dom åt är portarna dom ansluter sig via. Så det är förväntat beteende som man säger.

[Edit]
Så med andra ord, skulle du kunna ha en samlings domän för alla dina spel. t.ex: online.domän.com, så kan man ansluta sig oavsett vilket spel man spelar. Fast ja, det är inte lika häftigt som specifika domännamn

Skillnaden mellan olika instanser av t.ex. minecraft är just vilka portar man ansluter sig med. Men det sätter man upp själv innan man startar servern. Så spela mer, oroa dig mindre är mitt råd.

Jo det där förstår jag, men min fråga är, om jag ska ha uppe 2 olika mc servers, så måste jag ha 2 olika subdomäner via godaddy för att connecta det till 2 olika portar tex 25565 och 25566, och hur gör jag det via godaddy är min fråga 😊

Permalänk
Medlem

Domän/subdomän har ingenting med portar att göra.
En domän/subdomän översätter bara ett namn till en ip adress.

Så länge du bara har en publik ip adress så kommer du inte kunna separera dina servrar som ligger på olika portar till olika subdomäner.

Dina spelare kommer därför behöva ange serverns port när de ska ansluta för att välja vilken server de ska ansluta till (om du inte kör spelets standardport). På grund av detta finns det ingen anledning att skapa olika subdomäner för de olika servrarna.

Permalänk
Sötast

Spelservrar är inte lika lätt att proxy-a trafik som en webbserver t.ex

Men spelservrar använder portar vilket redan har löst problemet för dig.

Om du kör 3 olika mc servrar så binder du dem till 3 olika portar

anslut.cikk.se:25565
anslut.cikk.se:25575
anslut.cikk.se:25585

3 unika mc servrar som kommunicerar på samma IP-adress, samma subdomän men på unika portar.

Denna lösning har du redan ovetade använt för dina nuvarande rust och mc servrar.

när du anslutit till rust.mindomän så har rust klienten anslutit till spelets standardport på domänen och därmed funkat
när du anslutit till mc.mindomän så har mc klienten anslutit till det spelets standardport på domänen och därmed funkat.

Så du kan därför namge dem snyggare också med hjälp av portarna i adressen:

Låt säga du har 3 servrar med namnen lexis, roan och meno

lexis.cikk.se:25565
roan.cikk.se:25575
meno.cikk.se:25585

eller
mc1.cikk.se:25565
mc2.cikk.se:25575
mc3.cikk.se:25585

eller:

mc.cikk.se:25565
mc.cikk.se:25575
mc.cikk.se:25585

Då alla adresser oavsett directar till din publika IP så kvittar det lite hur du gör, sålänge som port är specificerad.
Vilka portar du använder är generellt frivilligt också, men man bör undvika standardportar.

Permalänk
Medlem

Eftersom du har samma publika IP-adress räcker det med 1 domän. Tjänsterna du hostar kommer inte lyssna på vilket domännamn som klienten ansluter med. Så du behöver köra olika portar på respektive tjänst istället.

Det kan vara en fördel för framtiden att köra olika domän-namn på de olika servrarna. Ifall de växer och du vill flytta dem till andra platser med olika publika IP-adresser. Då behöver du inte tappa några spelare och slipper marknadsföra ett nytt namn.