Permalänk

Få ut 144hz via Dockstation

Hejsan!

Har lite problem med min dockstation till min bärbara dator och externa skärmen.

Såhär ligger det till:
Jag har min Asus datorn, från den har jag USB till USB-B till min dockstation, allt fungerar (ljud, usb portar, displayport osv) Men jag får bara 100hz på min 144hz skärm.
Om jag köper en USBC till USB-B och kopplar in i Thunderbolt uttaget. Kan jag då köra 144hz på min skärm? För jag antar nu efter lite sökande att USB-A 3.2 inte har möjlighet att skicka ut 144hz? Eller har ni någon annan ide?

Alltså: Nu kör jag USBA 3.2 till min dockstation och får ut 100hz
Vill: Köra USBC till min dockstation och få ut 144hz

Dockstationen: https://www.datagrottan.se/hp-3005pr-usb-30-portreplikator/ca...
Bärbara dator https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BulanDeluXe:

Hejsan!

Har lite problem med min dockstation till min bärbara dator och externa skärmen.

Såhär ligger det till:
Jag har min Asus datorn, från den har jag USB till USB-B till min dockstation, allt fungerar (ljud, usb portar, displayport osv) Men jag får bara 100hz på min 144hz skärm.
Om jag köper en USBC till USB-B och kopplar in i Thunderbolt uttaget. Kan jag då köra 144hz på min skärm? För jag antar nu efter lite sökande att USB-A 3.2 inte har möjlighet att skicka ut 144hz? Eller har ni någon annan ide?

Alltså: Nu kör jag USBA 3.2 till min dockstation och får ut 100hz
Vill: Köra USBC till min dockstation och få ut 144hz

Dockstationen: https://www.datagrottan.se/hp-3005pr-usb-30-portreplikator/ca...
Bärbara dator https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Saxat från spec på dockan: DisplayPort 1.2

Mycket tveksamt att det kommer fungera som du hoppas oavsett metod du kopplar den med. Det är en begränsning av dockan som inte kan hantera mer. Väldigt vanligt med likande begränsningar i denna typ av produkt

Enklast är att köra direktsladd till skärmen och köra resten via dockan. Visserligen två sladdar att ansluta istället för en, men borde fungera felfritt

Permalänk
Skrivet av medbor:

Saxat från spec på dockan: DisplayPort 1.2

Mycket tveksamt att det kommer fungera som du hoppas oavsett metod du kopplar den med. Det är en begränsning av dockan som inte kan hantera mer. Väldigt vanligt med likande begränsningar i denna typ av produkt

Enklast är att köra direktsladd till skärmen och köra resten via dockan. Visserligen två sladdar att ansluta istället för en, men borde fungera felfritt

Okej så problemet ligger i Dockan? Den har ju även HDMI utgång men antar att det inte heller fungerar? :/ '

Så hur jag än kommer göra så måste jag köpa en ny dock?

Permalänk
Inaktiv

Problem 1. Dockstationen samt displayport kabeln behöver stödja rätt version av displayport. Vilken version detta är för att köra 144hz, beror på vilken upplösning du använder.
Problem 2. Dockstationen, datorn, och USB-kabeln däremellan behöver stödja rätt version av USB. Vilket format på kontakterna (USB-A, USB-B, USB-C) spelar mindre roll för att kunna driva signalen.

Svar 1. Dockstationen stödjer DP 1.2, vilket kan ge dig uppemot 1080p @ 240 Hz, eller 4K @ 75 Hz. Bör även klara 1440p @ 144hz. Förutsätter att din kabel också stödjer DP 1.2.
Svar 2. Datorn har 3.2 Gen 1 USB portar, men dockstationen har bara USB 3.0 från vad jag kan se. Det är förmodligen här skon klämmer. USB3.0 stödjer bara 4.8 Gbps, medans du behöver minst 9Gbps för att få 144hz i 1080p..

Du behöver med andra ord en bättre dockstation.

Permalänk
Skrivet av anon334363:

Problem 1. Dockstationen samt displayport kabeln behöver stödja rätt version av displayport. Vilken version detta är för att köra 144hz, beror på vilken upplösning du använder.
Problem 2. Dockstationen, datorn, och USB-kabeln däremellan behöver stödja rätt version av USB. Vilket format på kontakterna (USB-A, USB-B, USB-C) spelar mindre roll för att kunna driva signalen.

Svar 1. Dockstationen stödjer DP 1.2, vilket kan ge dig uppemot 1080p @ 240 Hz, eller 4K @ 75 Hz. Bör även klara 1440p @ 144hz. Förutsätter att din kabel också stödjer DP 1.2.
Svar 2. Datorn har 3.2 Gen 1 USB portar, men dockstationen har bara USB 3.0 från vad jag kan se. Det är förmodligen här skon klämmer. USB3.0 stödjer bara 4.8 Gbps, medans du behöver minst 9Gbps för att få 144hz i 1080p..

Du behöver med andra ord en bättre dockstation.

Okej vilket bra svar! Tack så jättemycket.
Tanken var att köra 1920x1080 och 144hz, men om jag förstår dig rätt på svar 1.
Så klarar dockstationen 144 via 1920x1080, min dator klarar det via USBC?
Så förmodligen klarar inte kablen där imellan? Eller missförstår jag? Behöver jag en ny kabel eller går det inte lösa alls förutom att köpa en annan dockstation?
Mvh

Permalänk
Skrivet av medbor:

Saxat från spec på dockan: DisplayPort 1.2

Mycket tveksamt att det kommer fungera som du hoppas oavsett metod du kopplar den med. Det är en begränsning av dockan som inte kan hantera mer. Väldigt vanligt med likande begränsningar i denna typ av produkt

Enklast är att köra direktsladd till skärmen och köra resten via dockan. Visserligen två sladdar att ansluta istället för en, men borde fungera felfritt

Min dator har HDMI, men får bara ut 60HZ via HDMI (?) Tror det kan bero på kablen? Och sen har den inte Displayport så kan inte köra via det heller >:( Så en ny dock är det ända isåfall? Annars köpa en ny HDMI kabel eller en USBC till Displayport adapter?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BulanDeluXe:

Okej vilket bra svar! Tack så jättemycket.
Tanken var att köra 1920x1080 och 144hz, men om jag förstår dig rätt på svar 1.
Så klarar dockstationen 144 via 1920x1080, min dator klarar det via USBC?
Så förmodligen klarar inte kablen där imellan? Eller missförstår jag? Behöver jag en ny kabel eller går det inte lösa alls förutom att köpa en annan dockstation?
Mvh

USB-portarna på dockstationen klarar inte bandbredden som krävs för att försörja displayporten med 144hz 1080p. Det behöver vara bättre USB-portar. Sedan måste även dator samt kabel klara det, och portarna på din dator klarar det redan. Så om du skaffar rätt kabel, samt kollar på en dockstation med rätt versioner av USB och DP, så bör det i teorin gå. Sen är det också upp till hur dockstationen är byggd, bara för att portarna klarar det så kanske inte kretskorten inuti gör det.

Permalänk
Skrivet av anon334363:

USB-portarna på dockstationen klarar inte bandbredden som krävs för att försörja displayporten med 144hz 1080p. Det behöver vara bättre USB-portar. Sedan måste även dator samt kabel klara det, och portarna på din dator klarar det redan. Så om du skaffar rätt kabel, samt kollar på en dockstation med rätt versioner av USB och DP, så bör det i teorin gå. Sen är det också upp till hur dockstationen är byggd, bara för att portarna klarar det så kanske inte kretskorten inuti gör det.

Okej tusen tack, tror jag börjar få grepp på detta nu, ursäktar om jag inte förstår 100% haha

Men om vi leker med tanken
Jag köper denna dockstation
https://www.inet.se/produkt/8906886/acer-usb-c-dockningsstati...

Då skulle jag kunna köra 144hz 1920x1080 via Displayport?
Även kunna köra 144hz 1920x1080 via HDMI om jag har rätt HDMI kabel?

Om det inte skulle fungera, skulle du kunna länka en dockstation som skulle fungera för det jag söker?

Tillägg: Kan jag ladda min dator via USB-C? Den heter USB 3.2 Gen 2 Type C DP 1.4?

Permalänk
Medlem

Det du troligen vill ha är en docka med thunderbolt

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det du troligen vill ha är en docka med thunderbolt

Okej, och den jag länkade längre upp från Inet, fungerar den då med thunderbolt? Har ju thunderbolt 4 igenom USB-C 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av BulanDeluXe:

Okej, och den jag länkade längre upp från Inet, fungerar den då med thunderbolt? Har ju thunderbolt 4 igenom USB-C 😬

Nej den fungerar inte. Du måste ha en med Thunderbolt. Då står det Thunderbolt på den. De brukar kosta ~4000 kronor, eftersom det oftast är företag som köper dem.

Permalänk
Medlem

Men, med allt det här sagt, om du har en skärm med thunderbolt så agerar ju skärmen docka, det är så det är tänkt - Så du kopplar dator med thunderbolt till skärm, och ditt USB junk in i skärmen, sen kopplar du daisy chain displayport från den skärmen till nästa skärm.

Tada, Bob's your uncle.

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Nej den fungerar inte. Du måste ha en med Thunderbolt. Då står det Thunderbolt på den. De brukar kosta ~4000 kronor, eftersom det oftast är företag som köper dem.

Okej då blev det väldigt för dyrt🫣
Men om jag kör en hdmi direkt ifrån skärmen till datorn så borde jag få 144hz? Så får jag köra laddning, dock och skärm till datorn 👍🏼

Permalänk
Medlem

Edit: Kollade upp laptoppen - Den har HDMI 2.0b, så den borde klara av 1080p@144hz utan problem, om nu skärmen klarar det via HDMI, vilket inte är säkert, du får väl prova hehe

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Inte en aning vad det är för HDMI anslutning, jag har aldrig använt HDMI till datorer så jag har inte koll på vilka versioner som klarar av vad.

Har din laptop bara HDMI ut eller?

Kan du se bilden? Aldrig länkat via icloud innan!

https://share.icloud.com/photos/03d1AsTVKlDyvyOv2vH_CSoHg

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Edit: Kollade upp laptoppen - Den har HDMI 2.0b, så den borde klara av 1080p@144hz utan problem, om nu skärmen klarar det via HDMI, vilket inte är säkert, du får väl prova hehe

Okej Nice då börjar vi komma någonstans 👌🏻
Men jag testade att köra in hdmi i den, men fick bara 60hz då 🫣 Kan det antingen vara kabeln eller skärmens HDMI? Behöver HDMI vara minst 2.0 i skärmen för att fungera? Annars får jag köra Displayport till HDMI adapter? 🫣

Permalänk
Medlem

Den dockan kör DisplayLink. Kanske kan någon nyare firmware hjälpa, men DisplayLink känns som något man helst vill undvika.

https://support.displaylink.com/knowledgebase/articles/525038...

Permalänk
Skrivet av walkir:

Den dockan kör DisplayLink. Kanske kan någon nyare firmware hjälpa, men DisplayLink känns som något man helst vill undvika.

Japp ladda ner det, men förstod inte riktigt hur det fungerade eller meningen med det 🫣

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Edit: Kollade upp laptoppen - Den har HDMI 2.0b, så den borde klara av 1080p@144hz utan problem, om nu skärmen klarar det via HDMI, vilket inte är säkert, du får väl prova hehe

Såg nu att skärmen bara har HDMI 1.4
Så det ända jag kan göra nudå är att köpa en antingen USB C till Displayport adapter
Eller HDMI till displayport adapter?😐

Permalänk
Bildexpert 📺

Att köra 1080p/144 på skärmen via HDMI direkt från HDMI på en spellaptop med moderna prylar är normalt en no brainer. Men det finns ju saker som kan gå fel. Handlar i stort sett aldrig om versioner på specifikationerna. Det handlar om de individuella prylarna man använder och vad de är kapabla till. Man behöver påminna om detta varje vecka i forumet, men om TS skriver vad det är för skärm som används så slipper vi ägna dussin inlägg till att gissa om problemet.

Pryl nr 1: datorn
En gaminglaptop med diskret grafik, likt TS modell med RTX3060 har så gott som alltid en normal och numera halvmodern HDMI-anslutning kapabel till 18 Gbps – det som ofta kallas "2.0" – kapabel till 1080p/240, 1440p/144, 4K/60 etc. Undantagen på moderna laptops är främst de som förlitar sig på Intels iGPU för HDMI:n och där stryper Intel av någon anledning bandbredden till 9 Gbps – vilket inte har med någon HDMI-version att göra, särskilt inte "1.4" som det så märkligt kallas eftersom inget med HDMI 1.4-specen är funktioner som har med spelskärmar att göra. Tja, 3D-bild då, men det är ju dött.

Men det är inte fallet här. Så check på datorn, den borde klara 1080p/144 via dess inbyggda HDMI, likt 95+ procent av alla moderna gaminglaptops.

Pryl nr 2: dockan
Enkla dockor baseras normalt som skrivet i inlägga ovanför på Displaylink och fungerar för att ansluta en extra skärm, mer sällan för spel eftersom GPU-accelerationen inte kommer till användning. Att det nås max 100 Hz över HDMI är intressant av två skäl (det andra senare) där det tyder på att dockan använder en maximal bandbredd om ≈7,5 Gbps vilket räcker för 1440p/60 och just 1080p/100. Men inget game via dockan.

Tumregeln generellt för laptops och spelskärmar med höga frekvenser där man vill åt GPU:ns kapacitet är att man bör undvika de enkla vanliga dockorna eftersom riktar sig till kontorsanvändarna som behöver nätverksladd och extra skärm till MS Office. I stället går man direkt på USB-C-donglar för DP eller USB-C-DP-kablage som använder sig av DP Alt Mode. Det finns en tydlig vikt baserat på tidigare diskussioner att använda laptoptillverkarnas egna DP-donglar för detta.

Thunderbolt 4 bör lösa detta problemet men det är mycket ovanligare med TB4-dockor och de kostar mer. Hör därför sällan om framgångar den vägen. Och kräver att TB4 finns på laptopen också.

Pryl nr 3: skärmen
1080p/144-skärmar tillverkade efter 2015 och senare ska klara 144 Hz på sin HDMI. Finns ju alltid undantag (likt ökända XL2411Z och någon Asus 248-någonting) som i grunden är hårdvara från tidigt 10-tal som sålts som lågprisprodukter. Men också HDMI-anslutningen på skärmar med G-syncmodul. Dessa kan vara nedlåsta till 60 Hz. Men återigen 95+ procent av spelskärmar från 2015 och framåt klarar 18 Gbps på åtminstone en av HDMI-anslutningarna.

Att TS skärm faktiskt fungerat med HDMI i 100 Hz via dockan är ett tecken på att den är normal. För hade skärmen varit strypt eller gammal hade den inte gjort mer än 60 Hz. Så här underlättar det om TS berättas vilken skärm han försöker använda. HDMI-versioner säger ingenting.

Pryl nr 4: kabeln
Ska mycket till för att hyfsat ny HDMI-kabel misslyckas orkar ≈10 Gbps bandbredd för 1080p/144. Det är inte kabeln som talar om för Windows vad kabeln orkar med (kablar är normalt plast och koppartråd) och då märker istället av en dålig kabel på att man fortfarande kan välja önskad upplösning och frekvens i drivrutiner/windows men bilden blir svart eller får störningar. Samtidigt som den fungerar på lägre frekvenser som kräver lägre bandbredd.

Den möjliga lösningen
En skärm berättar för grafikkortet via EDID vilka upplösningar den vill ta emot och det är vad som normalt presenteras och syns i drivrutiner och Windows. När det inte går att välja 144 Hz utan endast 60 Hz så är det alltså inte kabelns fel. Utan något annat man gör där skärmen inte vill presentera önskat frekvens.

TL;DR: Den vanligaste missen är då att man försöker köra videoformatet 1080p snarare än VESA/PC-formatet 1920x1080 som faktiskt är olika signaltimings där skärmen kanske endast meddelar att den klarar max 1080p/60 Hz, men väl 1920x1080/144 Hz. Lösningen är kanske att TS behöver titta lite närmare på vad som erbjuds i Nvidia-drivrutinen.

Permalänk
Medlem

Fy faan vad du levererar Laxpudding. Typ världens äckligaste maträtt, men bästa display guru.

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite och låter @laxpudding bita i ett riktigt irriterande problem!

Först av allt, vad har jag för något?

Produkter:
LG UltraGear 45GR95QE 45" - En bildskärm med HDMI 2.1 och 240Hz
Satechi Thunderbolt 4 Multimedia Pro Dock - En Thunderbolt 4-docka med HDMI 2.1 och USB 3.2 Gen 2 10Gbps
Dell Latitude 7420 - En Dell-laptop med Thunderbolt 4 och USB 3.2-port Gen 1
Logitech BRIO 4K - En Logitech webbkamera som är kapabel till 4K

Kablage:
HDMI 2.1-kabel mellan dockningsstation och bildskärm
Medföljande Thunderbolt 4-kabel mellan laptop och dockningsstation

Värt att nämna:
Logitech BRIO 4K måste anslutas till en USB-port av minst 3.0-standard, för att kunna nyttja 4K. Annars är maximala upplösningen FHD

Problemet i korthet:

1. Oavsett vilken port på dockningsstationen jag kopplar in webbkameran så kan jag enbart nyttja FHD, trots att webbkameran borde kunna använda 4K. Hur vet jag att det inte är fel på webbkameran? Jo, jag har provat webbkameran i min stationära dator i signaturen nedan. Enbart och endast då fungerar webbkameran med 4K.

Jag har även provat att koppla webbkameran direkt in i laptopen - inte ens då får jag ut 4K, utan det maximala FHD - trots att porten på min laptop är av typen USB 3.2!

2. Jag får enbart ut 85Hz från bildskärmen när jag kör via laptop och dockningsstationen. Enligt tillverkaren Satechi är detta konstigt, då dockningsstationen enligt dom själva bara ska klara av maximalt 4K 60Hz. Själv tycker jag detta är märkligare åt andra hållet, då jag anser att jag borde få ut fulla 240Hz - skärmen stödjer detta och alla portar samt kablage stödjer detta!

Jag blir galen på dessa begränsningar, när man försöker göra sin research och säkerställa att allt är kompatibelt! Vad är det jag har missat?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Bildexpert 📺

@YamahaDGX630: Vad jag kan se om Laptopen är den baserad på Intels iGPU:er där Intel bestämt sig för att vara motvallskärringen och för HDMI genererar de inte mer än 10 Gbps – 2006 års specificerade nivåer vilket räcker för 4K/30. Däremot verkar just Intels Xe-version vara mer modern och köra 18 Gbps, 2013 års nivåer som räcker för 4K/60. Över DP verkar Xe klara av mer och använda DSC. Men det hjälper ju inte om du kör HDMI.

18 Gbps räcker för 3440x1440 i ca 100 Hz, men beroende på hur LG programmerar EDID kan det vara så att 85 Hz är den förprogrammerade nivån som skärmen meddelar grafikkortet via EDID.

Detta är då gränsen för vad Dellen själv kan generera för signal över HDMI. Beroende på hur omvandlare och adaptrar fungerar, inklusive dockor är den allra vanliga lösningen en passiv krets som säger åt grafikkortet att skicka signalen, vilket är HDMI-signal för HDMI-anslutna skärmar.

Detta är enkelt att testa. Kör DP till skärmen från dockan istället. Får du ut mer då?

För övrigt ett klockrent exempel på hur man aldrig ska titta på versionsnummer. Satechi skriver "HDMI 2.1" men är inte specifik. Samtidigt som deras support menar "max 4K/60". Vad är det som är "2.1"? Det är då inte 48 Gbps bandbredden i alla fall. Att den hanterar DSC (som är mandatory i 2.1-specen) kanske. Ingen aning. Det är aldrig tydligt. Titta efter funktion, inte version.

Så enkelt svar där. Du lär aldrig kunna köra 3440x1440 i 240 Hz via Dellen, en dockningstation och HDMI den här vägen. Du behöver koppla direkt mot laptop med en diskret GPU och HDMI som kör full bandbredd/FRL för att nå den frekvensen. Men behöver du 240 Hz på en laptop som är för jobb? 60 eller 85 Hz borde räcka bra.

Nu blir det alltid rörigt med alla prylar ihop, men räkna på bandbredden. Thunderbolt 4 är 40 Gbps idealiskt och på pappret. 40 Gbps kräver bra Thunderbolt-certifierade kablar. Annars sjunker det och typiskt verkar vara 20 Gbps

3440x1440 i 240 Hz utan komprimering är inom 48 Gbps, alltså mer än TB4. Med DSC-komprimering är den nivån ofta nere på 18 eller 24 Gbps. Även då riskerar du nå taket. För även om dockan har 40 Gbps i teorin ska dessa 40 Gbps fördelas på allt du har anslutet. Men om du endast har 20 Gbps pga av kabeln inte är Thunderbolt4-kapabel så har du som följer:

18 Gbps för HDMI-bilden (85 Hz utan DSC, högre med DSC som din Dell inte klarar över HDMI)
2 Gbps över till resten.

Webbkameran vill med "USB 3.0" alltså ha minst 5 Gbps. Så testa om kameran fungerar i 4K om du väljer att köra skärmen på Dellens HDMI istället. Då vet du att du har kört bandbreddstaket. Då kan du fundera på en certifierad TB4-kabel.

Dockor är inte särskilt användbara i de här fallen. Allt måste samsas på samma anslutning och bandbredden tar slut direkt när man kör vill köra höga nivåer som 4K och 240 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@YamahaDGX630: Vad jag kan se om Laptopen är den baserad på Intels iGPU:er där Intel bestämt sig för att vara motvallskärringen och för HDMI genererar de inte mer än 10 Gbps – 2006 års specificerade nivåer vilket räcker för 4K/30. Däremot verkar just Intels Xe-version vara mer modern och köra 18 Gbps, 2013 års nivåer som räcker för 4K/60. Över DP verkar Xe klara av mer och använda DSC. Men det hjälper ju inte om du kör HDMI.

18 Gbps räcker för 3440x1440 i ca 100 Hz, men beroende på hur LG programmerar EDID kan det vara så att 85 Hz är den förprogrammerade nivån som skärmen meddelar grafikkortet via EDID.

Detta är då gränsen för vad Dellen själv kan generera för signal över HDMI. Beroende på hur omvandlare och adaptrar fungerar, inklusive dockor är den allra vanliga lösningen en passiv krets som säger åt grafikkortet att skicka signalen, vilket är HDMI-signal för HDMI-anslutna skärmar.

Detta är enkelt att testa. Kör DP till skärmen från dockan istället. Får du ut mer då?

För övrigt ett klockrent exempel på hur man aldrig ska titta på versionsnummer. Satechi skriver "HDMI 2.1" men är inte specifik. Samtidigt som deras support menar "max 4K/60". Vad är det som är "2.1"? Det är då inte 48 Gbps bandbredden i alla fall. Att den hanterar DSC (som är mandatory i 2.1-specen) kanske. Ingen aning. Det är aldrig tydligt. Titta efter funktion, inte version.

Så enkelt svar där. Du lär aldrig kunna köra 3440x1440 i 240 Hz via Dellen, en dockningstation och HDMI den här vägen. Du behöver koppla direkt mot laptop med en diskret GPU och HDMI som kör full bandbredd/FRL för att nå den frekvensen. Men behöver du 240 Hz på en laptop som är för jobb? 60 eller 85 Hz borde räcka bra.

Nu blir det alltid rörigt med alla prylar ihop, men räkna på bandbredden. Thunderbolt 4 är 40 Gbps idealiskt och på pappret. 40 Gbps kräver bra Thunderbolt-certifierade kablar. Annars sjunker det och typiskt verkar vara 20 Gbps

3440x1440 i 240 Hz utan komprimering är inom 48 Gbps, alltså mer än TB4. Med DSC-komprimering är den nivån ofta nere på 18 eller 24 Gbps. Även då riskerar du nå taket. För även om dockan har 40 Gbps i teorin ska dessa 40 Gbps fördelas på allt du har anslutet. Men om du endast har 20 Gbps pga av kabeln inte är Thunderbolt4-kapabel så har du som följer:

18 Gbps för HDMI-bilden (85 Hz utan DSC, högre med DSC som din Dell inte klarar över HDMI)
2 Gbps över till resten.

Webbkameran vill med "USB 3.0" alltså ha minst 5 Gbps. Så testa om kameran fungerar i 4K om du väljer att köra skärmen på Dellens HDMI istället. Då vet du att du har kört bandbreddstaket. Då kan du fundera på en certifierad TB4-kabel.

Dockor är inte särskilt användbara i de här fallen. Allt måste samsas på samma anslutning och bandbredden tar slut direkt när man kör vill köra höga nivåer som 4K och 240 Hz.

Som vanligt blir man bortskämd med både utförliga svar och snabb återkoppling, eloge för det!

Med DisplayPort 1.4-kabel mellan dockningsstation och bildskärm får jag endast ut 60Hz, mot 85Hz via HDMI 2.1-kabeln.

För att förtydliga: Jag använder alltså den medföljande Thunderbolt 4-kabeln mellan dockningsstationen och bildskärmen. Du tror väl inte att det kan vara så att den kabeln är av sämre kvalitét?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av YamahaDGX630:

Som vanligt blir man bortskämd med både utförliga svar och snabb återkoppling, eloge för det!

Med DisplayPort 1.4-kabel mellan dockningsstation och bildskärm får jag endast ut 60Hz, mot 85Hz via HDMI 2.1-kabeln.

För att förtydliga: Jag använder alltså den medföljande Thunderbolt 4-kabeln mellan dockningsstationen och bildskärmen. Du tror väl inte att det kan vara så att den kabeln är av sämre kvalitét?

Ingen aning om kabeln håller eller inte. Du behöver testa skärmen direkt mot datorn via HDMI och via USB-C för att se vad som är möjligt där till att börja med. Då vet du ifall begränsningarna sitter i dockan eller datorn. Jag misstänker att dockan inte klarar mer än HBR2-hastighet, dvs 4K/60-nivån.

Det finns en bandbreddsproblematik med dockor som jag inte vet riktigt hur de löser eller hur man som användare får kontroll över. För plussar man ihop vad alla anslutningar på dockan skulle kunna kräva om det används fullt ut kommer man långt över de teoretiska 40 Gbps som TB4 kan ge. Så det måste fördelas och begränsas på något sätt.

DP och HDMI (så vitt jag vet) har diskreta nivåer. Displayport har sina RBR, HBR, HBR2, HBR3 etc. HDMI brukar ha 9 Gbps, 13,3 Gbps eller 18 Gbps och FRL är det 6, 8, 10 eller 12 per kanal med fyra kanaler. Så om något inte kan nå rätt nivå blir nästa nivå steget nedanför.

60 Hz med DP-kabel kan vara tecken på att dockan där kör HBR-hastighet, ≈10 Gbps snarare än HBR2 med ≈21 Gbps. Då blir 60 Hz maximalt frekvens istället för de 120 eller 144 Hz som går att få med HBR2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ingen aning om kabeln håller eller inte. Du behöver testa skärmen direkt mot datorn via HDMI och via USB-C för att se vad som är möjligt där till att börja med. Då vet du ifall begränsningarna sitter i dockan eller datorn. Jag misstänker att dockan inte klarar mer än HBR2-hastighet, dvs 4K/60-nivån.

Det finns en bandbreddsproblematik med dockor som jag inte vet riktigt hur de löser eller hur man som användare får kontroll över. För plussar man ihop vad alla anslutningar på dockan skulle kunna kräva om det används fullt ut kommer man långt över de teoretiska 40 Gbps som TB4 kan ge. Så det måste fördelas och begränsas på något sätt.

DP och HDMI (så vitt jag vet) har diskreta nivåer. Displayport har sina RBR, HBR, HBR2, HBR3 etc. HDMI brukar ha 9 Gbps, 13,3 Gbps eller 18 Gbps och FRL är det 6, 8, 10 eller 12 per kanal med fyra kanaler. Så om något inte kan nå rätt nivå blir nästa nivå steget nedanför.

60 Hz med DP-kabel kan vara tecken på att dockan där kör HBR-hastighet, ≈10 Gbps snarare än HBR2 med ≈21 Gbps. Då blir 60 Hz maximalt frekvens istället för de 120 eller 144 Hz som går att få med HBR2.

Hm okej! Tack för förtydligande! För att krångla till det ännu lite mer var det ju en överraskning att sambons HP EliteBook 840 G6 klarade 120 Hz via dockan nu för en stund sedan! Rätt häftigt!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av YamahaDGX630:

Hm okej! Tack för förtydligande! För att krångla till det ännu lite mer var det ju en överraskning att sambons HP EliteBook 840 G6 klarade 120 Hz via dockan nu för en stund sedan! Rätt häftigt!

En ledtråd om inte annat – något med Dellen som håller tillbaka hastigheten på dess TB-port kanske?

Klarar den 3440x1440 i 120 Hz är det i alla fall tecken på att det körs DP med HBR2-nivå ≈21 Gbps. Vilket jag förmodar är den övre gränsen för vad dockan klarar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En ledtråd om inte annat – något med Dellen som håller tillbaka hastigheten på dess TB-port kanske?

Klarar den 3440x1440 i 120 Hz är det i alla fall tecken på att det körs DP med HBR2-nivå ≈21 Gbps. Vilket jag förmodar är den övre gränsen för vad dockan klarar av.

Definitivt en ledtråd!
På din fråga om man verkligen behöver 120/144/240 Hz för kontorsarbete så är svaret såklart nej. Jag tänkte bara att när jag ändå köper en såpass dyr bildskärm så är jag mån om att kunna nyttja den fullt även vid arbete! Vem skulle tacka nej till 240Hz-flytet vid kontorsarbete?

Nåväl. Jag är väldigt nöjd med svaren och har förhoppnings lärt mig något av detta!

Jag kan knyta ihop säcken genom att berätta att jag returnerar Logitech BRIO 4K, och beställde istället en Insta360 Link 4K. Svindyr webbkamera, men ack så cool! Och framförallt, den verkar vara egen av sitt slag, då den drivs genom USB 2.0. Detta löste alla mina problem, och jag får nu ut 4K genom dockningsstationen. Detta tillsammans med 120 Hz genom sambons dator, som faktiskt kommer att sitta majoriteten av tiden med dockningsstationen - så är jag extremt nöjd med vad jag åstadkommit!

Tack ännu en gång för din hjälp!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless