Bättre ray tracing-kvalitet i Cyberpunk 2077 med DLSS 3.5

Permalänk

Måste säga att jag har aldrig haft en så bra CP2077 upplevelse som jag hade igår, kör med ett RTX 4070ti och i5 10600k. PT RR FG och dlss quality kör bara 1440p finns ingen ghosting kvar och har sett ett prestanda lyft som gjort de väldigt spelbart.

Bra jobbat ser fram emot expansionen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagicMushMike:

Måste säga att jag har aldrig haft en så bra CP2077 upplevelse som jag hade igår, kör med ett RTX 4070ti och i5 10600k. PT RR FG och dlss quality kör bara 1440p finns ingen ghosting kvar och har sett ett prestanda lyft som gjort de väldigt spelbart.

Bra jobbat ser fram emot expansionen!

Kör själv 1440p med ett 3080, DLSS performance och det mesta på max och det flyter på riktigt bra nu!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Ditt Playstation 5 är alltså en gammal 3700X med ett 6650XT dator.

Sanningen kan göra ont.

Vilket är bättre än en medel gaming-PC.

Sanningen kan göra ont.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Vilket är bättre än en medel gaming-PC.

Sanningen kan göra ont.

Ja, från 2019.. idag, näe.

3700X och 6650XT är helt ok.. men precis under en mellanbra dator idag.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Ja, från 2019.. idag, näe.

Idag jo.
PS5 är bättre än den medel-PC folk har idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Idag jo.
PS5 är bättre än den medel-PC folk har idag.

Spelar ingen roll hur fet stil du sätter på texten..

En 3700X och 6650XT är precis under medel idag.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Spelar ingen roll hur fet stil du sätter på texten..

Sant, det spelar ingen roll vad någon gör... Men man kan ju ändå påminna om att det var du som tog upp hur kräsna pc-gamers minsann är.

Men sanningen är den att...

Citat:

En 3700X och 6650XT är precis under medel idag

...ovanstående konfig är bättre än vad pc-gamers i snitt lirar på. Vilket gör att ännu ett av dina påståenden skjuts i sank.

Fundering. Tröttnar du aldrig på att i tråd efter tråd leverera felaktiga påståenden? Vad är poängen? Vi har sen länge fattat att du håller din pc högt och att konsoler hade ihjäl din jycke. Good for you, men vad mer finns det att hämta ut?

Permalänk
Medlem

Rojjter och SvenskEnkrona är samma person. Det måste det vara👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Rojjter och SvenskEnkrona är samma person. Det måste det vara👍

Du och Gudrun Schyman är samma person. Det måste det vara👍

Permalänk

Kan dock säga att Xbox versionen som jag alltid tyckt har presterat bra sedan jag skaffade mitt series x är inte längre spelbart, upplever väldigt mycket grafiska buggar som liknar när man kör med en väldigt ostabilt överklockning på grafikkortet

Permalänk
Datavetare

Kul att tekniken går framåt, samtidigt lite skrämmande hur långt före Nvidia är AMD/Intel vad det gäller programvara för GPUer.

Betydligt jämnare på HW-sidan, men Nvidia har sedan länge fattat att programvaran är egentligen viktigare än HW. Nvidia har säkert en 1/10 split mellan antal anställda som jobbar med HW resp. programvara (d.v.s. långt fler jobbar med programvara).

Skrivet av SvenskEnkrona:

På konsolerna körs spel i mycket lägre kvalitet och upplösning.. samt 30 eller 60FPS.. En PC klarar det galant.. nästan all hårdvara.

Du tror inte konsolerna kör något spel i native 4k?

Ut5-motorn skalas upp från 720P till 1440P för att få 60FPS.. och då är skuggor och andra effekter på lägsta nivå.. Detta är på Playstation 5 och Xbox X.

Så det med PC tar skada är rent ut bajssnack.. bara obildade personer som försöker promota konsolerna.

Hade PC-folket haft samma standard som konsolfolket hade alla spel varit superduper bra kodat.. då 30FPS på datorn är en bagatell att uppnå.. speciellt med 720P utdraget till 1440P.

Konsoler har ingen magisk hårdvara och utvecklarna har inte magi som optimerar konsolernas hårdvara till RTX 4090.. det är fysiskt omöjligt.

Det är myt och rent at PR-snack att konsolerna har ''bra optimering'' ... allt är bara vad för krav man vill ha.. och konsolernas kundbas har 30FPS som krav.. det är dem vana vid.

Det är inte myt, problemet ligger att väldigt många helt verkar missuppfatta vad "bra optimering" faktiskt syftar på!

Att det finns en utbredd missuppfattning är kanske inte så konstigt, vi har sett bl.a. på detta forum hur många tror att det är möjligt att göra "magiska" optimerar för någon specifik CPU-modell / mikroarkitektur bara man försöker. Det finns möjligen några ytters speciella uddafall där sådant kan ge en relevant effekt, men generell fungerar det inte så.

Samma för konsoler, framförallt de två senaste generationerna Xbox/Playstation som egentligen är en helt vanligt PC med ett par, i sammanhanget inte jätteviktiga, tweaks.

"Optimeringen" är inte att man gör en 5-stjärnorsrätt av en potatis, det är fysiskt omöjligt.

Konsoler är generellt långt mer optimerade jämfört med PC då man som utvecklare har en enda väldigt specifik konfiguration att förhålla sig till (well, bortsett från PS4/XBO vars potatis CPU kanske var lite väl mycket potatis så det blev en mid-gen upgrade...).

Huvuddelen av "optimeringen för konsol" är att man mix-and-match med tekniker/inställningar till dess att resultatet blir "OK" för den konsol-version man siktar på. I fallet PC går det inte att göra en sådan finmaskig specialanpassning, här lägger man istället en större del hos slutkunden så själv får lura ut inställningar som "fungerar OK" alt. lägga tillräckligt med pengar så det fungerar bra nog.

Nu har jag hoppat denna generation konsoler, men en snabb sökning verkar peka på att få om några spel renderar något i 720p. Många krävande spel kör med dynamisk upplösning (ett exempel på "optimering" som även om det är teoretisk möjligt på PC är utmanande med en så heterogen HW-målgrupp) där 1600x900 typiskt är lägsta nivå i de mest krävande titlarna och som då typiskt skalas upp till 2560x1440.

Andra populära lägstanivåer är 1920x1080 upp till 3200x1800 (som ofta skalas upp till 3840x2160), ju mindre krävande spel ju högre lägstanivå på dynamisk upplösning. Antar att vissa spel även kör med fast upplösning + checkerboard rendering (har denna generation specifikt HW-stöd för checkerboard rendering likt PS4Pro???).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagicMushMike:

Kan dock säga att Xbox versionen som jag alltid tyckt har presterat bra sedan jag skaffade mitt series x är inte längre spelbart, upplever väldigt mycket grafiska buggar som liknar när man kör med en väldigt ostabilt överklockning på grafikkortet

Jag testade spelet på både pc och PS5 igår. Jag tycker PS5-versionen flyter på riktigt bra. Såklart något begränsade visuellt och fps, men ändå "bra". Mitt PS5 är kopplat till min oled-tv. Datorn är i en annan del av huset. Just OLED tycker jag är fantastiskt i Cyberpunk. Så jag kommer nog att köra konsol-versionen av spelet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Kul att tekniken går framåt, samtidigt lite skrämmande hur långt före Nvidia är AMD/Intel vad det gäller programvara för GPUer.

Betydligt jämnare på HW-sidan, men Nvidia har sedan länge fattat att programvaran är egentligen viktigare än HW. Nvidia har ungefär en 1/10 split mellan antal anställda som jobbar med HW resp. programvara (d.v.s. långt fler jobbar med programvara).

Det är inte myt, problemet ligger att väldigt många helt verkar missuppfatta vad "bra optimering" faktiskt syftar på!

Att det finns en utbredd missuppfattning är kanske inte så konstigt, vi har sett bl.a. på detta forum hur många tror att det är möjligt att göra "magiska" optimerar för någon specifik CPU-modell / mikroarkitektur bara man försöker. Det finns möjligen några ytters speciella uddafall där sådant kan ge en relevant effekt, men generell fungerar det inte så.

Samma för konsoler, framförallt de två senaste generationerna Xbox/Playstation som egentligen är en helt vanligt PC med ett par, i sammanhanget inte jätteviktiga, tweaks.

"Optimeringen" är inte att man gör en 5-stjärnorsrätt av en potatis, det är fysiskt omöjligt.

Konsoler är generellt långt mer optimerade jämfört med PC då man som utvecklare har en enda väldigt specifik konfiguration att förhålla sig till (well, bortsett från PS4/XBO vars potatis CPU kanske var lite väl mycket potatis så det blev en mid-gen upgrade...).

Huvuddelen av "optimeringen för konsol" är att man mix-and-match med tekniker/inställningar till dess att resultatet blir "OK" för den konsol-version man siktar på. I fallet PC går det inte att göra en sådan finmaskig specialanpassning, här lägger man istället en större del hos slutkunden så själv får lura ut inställningar som "fungerar OK" alt. lägga tillräckligt med pengar så det fungerar bra nog.

Nu har jag hoppat denna generation konsoler, men en snabb sökning verkar peka på att få om några spel renderar något i 720p. Många krävande spel kör med dynamisk upplösning (ett exempel på "optimering" som även om det är teoretisk möjligt på PC är utmanande med en så heterogen HW-målgrupp) där 1600x900 typiskt är lägsta nivå i de mest krävande titlarna och som då typiskt skalas upp till 2560x1440.

Andra populära lägstanivåer är 1920x1080 upp till 3200x1800 (som ofta skalas upp till 3840x2160), ju mindre krävande spel ju högre lägstanivå på dynamisk upplösning. Antar att vissa spel även kör med fast upplösning + checkerboard rendering (har denna generation specifikt HW-stöd för checkerboard rendering likt PS4Pro???).

Exakt det jag försökte få fram. Tack.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kul att tekniken går framåt, samtidigt lite skrämmande hur långt före Nvidia är AMD/Intel vad det gäller programvara för GPUer.

Betydligt jämnare på HW-sidan, men Nvidia har sedan länge fattat att programvaran är egentligen viktigare än HW. Nvidia har säkert en 1/10 split mellan antal anställda som jobbar med HW resp. programvara (d.v.s. långt fler jobbar med programvara).

Det är inte myt, problemet ligger att väldigt många helt verkar missuppfatta vad "bra optimering" faktiskt syftar på!

Att det finns en utbredd missuppfattning är kanske inte så konstigt, vi har sett bl.a. på detta forum hur många tror att det är möjligt att göra "magiska" optimerar för någon specifik CPU-modell / mikroarkitektur bara man försöker. Det finns möjligen några ytters speciella uddafall där sådant kan ge en relevant effekt, men generell fungerar det inte så.

Samma för konsoler, framförallt de två senaste generationerna Xbox/Playstation som egentligen är en helt vanligt PC med ett par, i sammanhanget inte jätteviktiga, tweaks.

"Optimeringen" är inte att man gör en 5-stjärnorsrätt av en potatis, det är fysiskt omöjligt.

Konsoler är generellt långt mer optimerade jämfört med PC då man som utvecklare har en enda väldigt specifik konfiguration att förhålla sig till (well, bortsett från PS4/XBO vars potatis CPU kanske var lite väl mycket potatis så det blev en mid-gen upgrade...).

Huvuddelen av "optimeringen för konsol" är att man mix-and-match med tekniker/inställningar till dess att resultatet blir "OK" för den konsol-version man siktar på. I fallet PC går det inte att göra en sådan finmaskig specialanpassning, här lägger man istället en större del hos slutkunden så själv får lura ut inställningar som "fungerar OK" alt. lägga tillräckligt med pengar så det fungerar bra nog.

Nu har jag hoppat denna generation konsoler, men en snabb sökning verkar peka på att få om några spel renderar något i 720p. Många krävande spel kör med dynamisk upplösning (ett exempel på "optimering" som även om det är teoretisk möjligt på PC är utmanande med en så heterogen HW-målgrupp) där 1600x900 typiskt är lägsta nivå i de mest krävande titlarna och som då typiskt skalas upp till 2560x1440.

Andra populära lägstanivåer är 1920x1080 upp till 3200x1800 (som ofta skalas upp till 3840x2160), ju mindre krävande spel ju högre lägstanivå på dynamisk upplösning. Antar att vissa spel även kör med fast upplösning + checkerboard rendering (har denna generation specifikt HW-stöd för checkerboard rendering likt PS4Pro???).

Istället för att gräva ner sig i detaljer tycker jag att man ska spela spelen och försöka vara så ärlig som möjligt. Är upplevelsen av "5-stjärnorsrätten" distinkt mycket bättre än "potatis-menyn" i smak (om du förstår vad jag menar)?

Helt ärligt är det andra faktorer som avgör om jag ska spela spelet på pc eller konsol (har båda). Var vill jag sitta? Vill jag sitta i soffan? Är det mycket konstraster i färgerna? Ja, då väljer jag PS5 (som är kopplad till oled-tv).

Är det ett online-spel? Vill jag pilla med lite andra saker samtidigt som jag spelar? Ja, då väljer jag pc.

Jag tycker helt ärligt att upplevelsen när man väl spelar inte är jättestor. Därför tycker jag att din liknelse mellan en stjärnrätt och en potatis inte riktigt håller om vi bortser från det rent tekniska. Spel är en upplevelse och inte siffror i ett kalkylark.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SvenskEnkrona:

Exakt det jag försökte få fram. Tack.

Inte helt, va?

Skrivet av SvenskEnkrona:

Ps5 är som en dator med AMD 3700X och en 6650XT GPU.. sedan sänker spelutvecklaren inställningarna (optimerar) spelet som ska spelas på Playstation 5 till just 30 eller 60FPS, det är inget magiskt.

Så ska PC spela med samma inställningar som Playstation 5 så fungerar alla spel ''bra'' som på PS5'an.

För vad det ändå i förlängningen betyder är att man inte kan plocka fram en CPU/GPU-mässigt likvärdig PC sett till rå beräkningskraft och säga: PS5/XSX motsvara en PC med dessa specs. Även om en PS5 kanske är i stort sett en 3700X/6650XT kommer den i praktiken ha bättre prestanda i spel jämfört med en PC med den konfigurationen.

Just p.g.a. av hur man optimerar till konsoler gör att spelen kommer se något bättre ut och framförallt köra med mer konsekvent prestanda på konsolerna jämfört med en HW-mässigt motsvarande PC.

Det är inte p.g.a. wizard-über-coding i assembler, utan helt enkelt på att man specifikt anpassat mot konsolerna medan motsvarande anpassning inte finns till PC. För att få motsvarande upplevelse på en PC måste man i praktiken ha mer råkraft, konsol har fördelen av att helt enkelt fått mer testning på en väldigt specifik konfiguration.

Sen lär avsaknaden av dynamisk upplösning på PC ställa högre krav på GPU-delen för att nå "motsvarande upplevelse".

På CPU-sidan är det betydligt mindre skillnader, nästan alla optimeringar man kan tänkas göra där tenderar att vara generella och fungerar oavsett plattform (PC eller konsol) eller instruktionsuppsättning (x86_64, ARM64, whatever).

En lite ovanlig situation, mot bakgrund av artikeln vi kommenterar, är att en stor del av PC-marknaden i allt större utsträckning använder tekniker (ray-tracing, machine-learning för både uppskalning och denoiser) som PS5/XSX saknar både råkraft och fullt HW-stöd för att göra. Kan ju bli så att denna generation konsoler kommer åldras ovanligt snabbt trots att de ändå var ett rejält steg upp från föregående generations svagaste länk: CPU-delen.

Klicka för mer information

Till de som tycker dessa tekniker inte är "äkta upplösning": antar att ni räknar era FPS i minuter per frame... För om något fuskas det väsentligt mindre med saker som ljussättning, skuggor och reflektioner nu. Men för att dessa saker ska vara "mer rätt" krävs kompromisser på andra punkter.

Datorgrafik är alltid kompromisser, i alla fall till vi kan rendera allt med oändlig upplösning med fysiskt perfekta modeller!

Visa mer
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Edvin1:

Istället för att gräva ner sig i detaljer tycker jag att man ska spela spelen och försöka vara så ärlig som möjligt. Är upplevelsen av "5-stjärnorsrätten" distinkt mycket bättre än "potatis-menyn" i smak (om du förstår vad jag menar)?

Helt ärligt är det andra faktorer som avgör om jag ska spela spelet på pc eller konsol (har båda). Var vill jag sitta? Vill jag sitta i soffan? Är det mycket konstraster i färgerna? Ja, då väljer jag PS5 (som är kopplad till oled-tv).

Är det ett online-spel? Vill jag pilla med lite andra saker samtidigt som jag spelar? Ja, då väljer jag pc.

Jag tycker helt ärligt att upplevelsen när man väl spelar inte är jättestor. Därför tycker jag att din liknelse mellan en stjärnrätt och en potatis inte riktigt håller om vi bortser från det rent tekniska. Spel är en upplevelse och inte siffror i ett kalkylark.

Det var inte en kritik mot konsolspel, det var bara att belysa att man på konsoler inte helt magiskt kan gå runt den CPU/GPU-kraft man har att jobba med.

Vad man istället gör är att anpassa vilken rätt kan faktiskt lagar till. Man har inte ingredienser till en nobelmiddag, fast man är helt medveten om det och i stället för att göra en dålig nobelmiddag gör man en lysande lite enklare rätt som kan vara nästan lika trevlig att avnjuta. DET är den optimering som görs i bra konsolspel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det var inte en kritik mot konsolspel, det var bara att belysa att man på konsoler inte helt magiskt kan gå runt den CPU/GPU-kraft man har att jobba med.

Vad man istället gör är att anpassa vilken rätt kan faktiskt lagar till. Man har inte ingredienser till en nobelmiddag, fast man är helt medveten om det och i stället för att göra en dålig nobelmiddag gör man en lysande lite enklare rätt som kan vara nästan lika trevlig att avnjuta. DET är den optimering som görs i bra konsolspel.

Det är ju sant. Om det inte hade varit sant hade vi ju aldrig behövt uppdatera hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Jag testade spelet på både pc och PS5 igår. Jag tycker PS5-versionen flyter på riktigt bra. Såklart något begränsade visuellt och fps, men ändå "bra". Mitt PS5 är kopplat till min oled-tv. Datorn är i en annan del av huset. Just OLED tycker jag är fantastiskt i Cyberpunk. Så jag kommer nog att köra konsol-versionen av spelet.

Klassiskt, konsolspelare läger 6k på datorn 20k på skärmen. PC-spelare lägger 20k på datorn, 6k på skärmen.

Vem som får bäst upplevelse beror nog mycket på spelet som du är inne på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Inte helt, va?

Räckte med detta.

En potatis är fortfarande en potatis oavsett hur mycket optimering man gör.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Klassiskt, konsolspelare läger 6k på datorn 20k på skärmen. PC-spelare lägger 20k på datorn, 6k på skärmen.

Vem som får bäst upplevelse beror nog mycket på spelet som du är inne på.

Ibland är det så👍 Personligen använder jag såklart tvn till mer än spel. Med datorn kan jag acceptera lite sämre bildskärm. Tvn är så mycket mer än spel. Jag ser mycket film och serier.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edvin1:

Ibland är det så👍 Personligen använder jag såklart tvn till mer än spel. Med datorn kan jag acceptera lite sämre bildskärm. Tvn är så mycket mer än spel. Jag ser mycket film och serier.

Min bror gjorde liknande.. han har ett Xbox X, spelar forza H5.. köpte en Oled 120hz skärm.. satte xboxet på 120FPS.. han trodde att hans Forza H5 på Xbox hade 120FPS.. han var en ''OMG KOLLA FLYTET''!

Jag och andra tech-nördar ''eh, Forza H5 är fortfarande på 60FPS för det är gränsen för konsolen''

Men brodern min trodde verkligen att hans 60FPS var 120FPS, även om man bevisade att FH5 inte körs i 120FPS på konsolerna.

Konsolspelare är så ignoranta..

Kan tillägga att han hade en annan 60hz skärm innan sin 120hz skärm och han trodde att det var 120fps pga detta..

Det är så roligt när obildade folk inom intresset ska vara viktigpettrar och VETA att det är SÅ.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Klassiskt, konsolspelare läger 6k på datorn 20k på skärmen. PC-spelare lägger 20k på datorn, 6k på skärmen.

Vem som får bäst upplevelse beror nog mycket på spelet som du är inne på.

Jag har lagt 55k på datorn och 20k på skärmen. Tror jag vinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Inser du inte att du inom det här forumet framstår som den ignoranta och obildade? Oj...

Känns helt meningslöst å ens kommentera på artiklar av detta slag med tanke på fokuset i trådarna. Intresset för ny teknik verkar helt död å kvar står meningslöst babbel. Tack gud för Digital Foundry annars tror jag att mitt intresse för hårdvara dött ut.

Bra test av swec 👍

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

RT är så krävande att det bara är irriterande att det finns i dagens spel. Att "fuska" för att få fram realistisk bild är fortfarande långt mycket bättre. Sitter själv på ett 3090. Men med fasit i hand så är RT löjligt dålig. även i bilden ovan så ser man att 4090 inte har en bråkdel av prestandan som krävs för att det ska bli bättre med RT mot rastrering där man "fuskar" fram snygg grafik.

(när man måste leta fram ställen där RT är bättre då blir det än mer pinsamt. Finns fortfarande inte hårdvara för privatpersoner som är i närheten att driva spel där nytta med RT är överlägsen rastrering.) Kommer ta minst +10år innan vi är där.

RT är lite som med en bil med 1000hk Fränt att prata om men nyttan är minimal.

bil
ta med kompisarna så de får känna 0-100km/h o bli poppis. Till och från jobbet känns det meningslöst med 1,5l/mil

Grafikkort
kör ett benchmark test där allt är optimerat för kopisarna och de blir imponerade. Spela sedan spel inse att man tappar +40% i bilder/s och att rummet blir en varmt som i en bastu. Gör att man stänger av RT eller ställer in på minimum.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

RT är så krävande att det bara är irriterande att det finns i dagens spel. Att "fuska" för att få fram realistisk bild är fortfarande långt mycket bättre. Sitter själv på ett 3090. Men med fasit i hand så är RT löjligt dålig. även i bilden ovan så ser man att 4090 inte har en bråkdel av prestandan som krävs för att det ska bli bättre med RT mot rastrering där man "fuskar" fram snygg grafik.

(när man måste leta fram ställen där RT är bättre då blir det än mer pinsamt. Finns fortfarande inte hårdvara för privatpersoner som är i närheten att driva spel där nytta med RT är överlägsen rastrering.) Kommer ta minst +10år innan vi är där.

RT är lite som med en bil med 1000hk Fränt att prata om men nyttan är minimal.

bil
ta med kompisarna så de får känna 0-100km/h o bli poppis. Till och från jobbet känns det meningslöst med 1,5l/mil

Grafikkort
kör ett benchmark test där allt är optimerat för kopisarna och de blir imponerade. Spela sedan spel inse att man tappar +40% i bilder/s och att rummet blir en varmt som i en bastu. Gör att man stänger av RT eller ställer in på minimum.

tumme upp om ni håller med.

Jag håller absolut med. Det är en perfekt egenskap att marknadsföra. Men i praktiken ger det inte så stor upplevd skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Känns helt meningslöst å ens kommentera på artiklar av detta slag med tanke på fokuset i trådarna. Intresset för ny teknik verkar helt död å kvar står meningslöst babbel. Tack gud för Digital Foundry annars tror jag att mitt intresse för hårdvara dött ut.

Bra test av swec 👍

På tal om, DF gjorde en riktigt fin video igår som visar upp mängder av sköna miljöer från Cyberpunk med Pathtracing. Cyberpunk var snyggt innan detta, men nu kan man nästan skita i solsemestern och springa runt i Night City och kolla på vyerna. Ett par generationer till GPU och ännu bättre mjukvara.. Det känns som tekniken snart är redo för att släppas lös på riktigt så att säga. Alan Wake 2 är nästa showroom.

https://m.youtube.com/watch?v=hhAtN_rRuQo&t=5s&pp=ygUPZGlnaXR...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Känns helt meningslöst å ens kommentera på artiklar av detta slag med tanke på fokuset i trådarna.

Fair point. Raderar inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Det är klart förvirrande. Endast 40-serien fungerar med DLSS 3.0 FG, men alla RTX-kort fungerar DLSS 3.5 Ray reconstruction...men samtidigt är endast 3.5-versionen av FG supportad av 40-serien. Men korta svaret är ja.

n-grötvidia gör det rörigt som vanligt med andra ord.. Jösses............

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

n-grötvidia gör det rörigt som vanligt med andra ord.. Jösses............

Fast är det verkligen rörigt?
frame gen = 40xx serien
senaste dlss = 30xx serien? (o 20xx serien också I guess, kommer inte ihåg om de har dlss eller inte,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rojjter:

Fast är det verkligen rörigt?
frame gen = 40xx serien
senaste dlss = 30xx serien? (o 20xx serien också I guess, kommer inte ihåg om de har dlss eller inte,

Nu är AMD riktigt dåliga också, med Hyper-nånting, Chill, Antilag+++ osv. Men detta är rörigt också.

DLSS2, stöd för alla RTX
DLSS3, uppskalningen har stöd för alla RTX, men FG bara för 40-serien
DLSS 3.5, version 3.5 av uppskalaren stödjer alla RTX, samt Ray reconstruction v3.5.., men inte FG som också fått nytt versionsnummer.

I CP2077 ligger man tex kvar på DLSS och FG v3.1.x och använder bara v3.5 ray reconstruction.

Kanske hade det varit klokt att inte lägga in FG i DLSS som ju, enligt namnet, är en uppskalningsteknik. Framledes är det inte otänkbart att olika generationer kort har stöd för fler olika delar av ”DLSS”.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF