Microsoft vill hjälpa dig installera Linux

Permalänk
Melding Plague

Microsoft vill hjälpa dig installera Linux

På en ny supportsida går Microsoft i detalj igenom hur du kan installera och använda Linux på datorn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fina generösa Microsoft

Permalänk
Medlem

Eller kan det kanske vara så att Microsoft inte längre ser Windows för privatpersoner som något att satsa vidare på? Betalningsviljan för ett framtida Microsoft 365 privat skulle för min del vara obefintlig iaf.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

WSL är väldigt smidigt tycker jag. Det gör att jag kan använda VS Code som om den är installerad i Windows, men det kör via den installerade "appen" Ubuntu egentligen

Permalänk

Kanske är att de går över mer till att fokusera på andra saker istället för Windows. Cloud, AI, 365, Spel!, Xbox, etc

Det vore ju kul om de gav med sig till Linux fullt ut dock.

Permalänk
Medlem

Windows kraschade redan när man la ner Windows 7 anser jag.

Men intressant att Microsoft inte längre tror på sig själva. Fördelen skulle väl vara att Linux får en stor skjuts uppåt om Microsoft byter kärna. Ganska många program / spel skulle väl få gå över till Linux-kod. Frågan är vad Microsoft skulle vinna på detta. Möjligen slippa utveckla kärnan och koncentrera sig UI/UX?

Sedan är det väl Microsofts värsta mardröm om Adobe och spel helt går över till Linux.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Thank you microsoft, bästa ni gjort sedan Windows 7. Med samma strategi som en maskros som säljer ogräsmedel kanske de kan råda bot på Windowsdominansen som råder på OS-marknaden.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Sedan är det väl Microsofts värsta mardröm om Adobe och spel helt går över till Linux.

Det är drömmen för oss andra!

Adobe fungerar redan bättre under macOS, men spel är fortfarande en akilleshäl.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas Microsoft en dag bara ersätter NTOSKRNL.EXE med Linux, så att vi får ext4 och btrfs stöd i windows.
Och allt annat Linux stöder som inte Windows stöder.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Gissar på att man vill marknadsföra WSL.
Tycker WSL börjat fungera så otroligt smidigt, särskilt i Windows 11 där de även har GUI stödet.
Kompilerar sällan något i Windows längre utan kör det via WSL istället, samtidigt som man får fungerande Teams, Powerpoint och annat som behövs i arbetet.

Men Microsoft vill väl få över många utvecklare från Linux och Mac till Windows och WSL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Windows kraschade redan när man la ner Windows 7 anser jag.

Men intressant att Microsoft inte längre tror på sig själva. Fördelen skulle väl vara att Linux får en stor skjuts uppåt om Microsoft byter kärna. Ganska många program / spel skulle väl få gå över till Linux-kod. Frågan är vad Microsoft skulle vinna på detta. Möjligen slippa utveckla kärnan och koncentrera sig UI/UX?

Sedan är det väl Microsofts värsta mardröm om Adobe och spel helt går över till Linux.

Det jag funderar över är hur mycket Microsoft egentligen tjänar på licenser till privatpersoner? Majoriteten av licenserna är ju ändå sålda i bulk till OEMs, och de ger ju ingen support att tala om. Är inte då företag som får direkt support av Microsoft där de tjänar mycket mer? Eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaitra:

Gissar på att man vill marknadsföra WSL.
Tycker WSL börjat fungera så otroligt smidigt, särskilt i Windows 11 där de även har GUI stödet.
Kompilerar sällan något i Windows längre utan kör det via WSL istället, samtidigt som man får fungerande Teams, Powerpoint och annat som behövs i arbetet.

Men Microsoft vill väl få över många utvecklare från Linux och Mac till Windows och WSL.

Exakt. Om man läser originalartikeln så framgår det att det framförallt handlar om virtualisering av Linux i Windows eller Azure.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

WSL är väldigt smidigt tycker jag. Det gör att jag kan använda VS Code som om den är installerad i Windows, men det kör via den installerade "appen" Ubuntu egentligen

Varför? VS Code finns ju till Windows, varför köra
det via omvägen WSL? Har jag missat något?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Varför? VS Code finns ju till Windows, varför köra
det via omvägen WSL? Har jag missat något?

Om jag använder VS Code till Windows har jag inte tillgång till min utvecklarmiljö i Ubuntu. Lite omständigt kanske men smidigare än en dualboot tycker jag. Det kanske finns andra sätt att göra det på som jag inte känner till? Det ska vara lokalt dock, inte via molnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Varför? VS Code finns ju till Windows, varför köra
det via omvägen WSL? Har jag missat något?

Jag tror han kör code I Windows på ett källkodsträd i wsl,
det gör iaf jag.

Permalänk
Medlem

Ni vet den där scenen när Indiana Jones röjt templets alla fällor som halshugger och mosar. Sen rusar en ivrig medhjälpare in..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av Xaitra:

Men Microsoft vill väl få över många utvecklare från Linux och Mac till Windows och WSL.

Typiskt Machiavelliskt manér, kanske lite från gamla Sun Tzu's "Art of War" också... typ "söndra och härska", mer/mindre inifrån så att säga.

"If You can't beat them, join them"... de gör vad de kan för att försöka fortsätta vara oumbärliga. Genom att "infiltrera" Linux "ekosystem" likt en Trojansk häst, och gröta ihop så mycket som möjligt, så kan de fortsätta prångla sina produkter oavsett kundernas OS etc.

På sikt blir kanske Windows mer av en Linux-distro än ett separat OS, och då lär deras fokus hamna på all övrig mjukvara snarare än OS, gällande intäkter.

Numera _behöver_ inte ordinarie/stängda (proprietära) DirectX och övrigt släppas som öppen källkod för att köra grejor ur Windows' ekosystem på Linux, men det skulle inte vara fel om/när det händer.

Jag tror Microsoft har insett att de inte kan fortsätta på deras gamla bana i evigheter och helt enkelt anpassar sig för framtiden, där inlåsta kunder (via Windows som bas) är ohållbart.

Permalänk
Medlem

Kul för med hur windows 11 och 12 ser ut att bli, kommer jag byta efter att windows 10 blir svårt/dåligt att fortsätta med

Och jag är då ändå inte någon stor anti-windows person

Permalänk
Medlem

Känns inte otroligt att Microsoft i framtiden väljer att göra Windows till en Linuxdistro. Precis som man valde att göra med webbläsare, där man gav upp och nu kör Chromiumbaserat istället för att ha något eget.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Radeon RX 7900 XTX | 32GB DDR4

Permalänk

Sådant har dom ju haft länge. Speciellt hur man installerar virtuella linux-servrar.
Ms plöjer ju mycket pengar i olika distar och open source i allmänhet och har gjort i många många år.
Tror inte det leder till year of the linux desktop för att dom släpper ytterligare en undersajt bland många andra..

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Eller kan det kanske vara så att Microsoft inte längre ser Windows för privatpersoner som något att satsa vidare på? Betalningsviljan för ett framtida Microsoft 365 privat skulle för min del vara obefintlig iaf.

Windows för privatpersoner är helklart något de satsar på men det är inte deras "Core business", de tjänar väldigt lite på OS mot tex M365, D365, Azure etc.

Skrivet av Linda_Almighty:

Jag tror Microsoft har insett att de inte kan fortsätta på deras gamla bana i evigheter och helt enkelt anpassar sig för framtiden, där inlåsta kunder (via Windows som bas) är ohållbart.

Microsoft har bytt väldigt kultur sen Satya Nadella tog över, istället för att se alla som konkurrenter så ser de dem som partners och samarbetar så mycket det går. Det syns tydligt med tex Service now, Adobe etc etc.

Skrivet av orig_rejser:

Sådant har dom ju haft länge. Speciellt hur man installerar virtuella linux-servrar.

Ja, detta är absolut inget nytt!

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Sådant har dom ju haft länge. Speciellt hur man installerar virtuella linux-servrar.
Ms plöjer ju mycket pengar i olika distar och open source i allmänhet och har gjort i många många år.
Tror inte det leder till year of the linux desktop för att dom släpper ytterligare en undersajt bland många andra..

Skribenten tar ett enskilt kapitel och använder det för att göra ett felaktigt antagande om artikeln i sin helhet så slutklämmen blir mindre smickrande. WSL är främst ett verktyg för utvecklare och tekniker som jobbar i båda världar och inte ett substitut för Windows. Så nej, en (1) artikel Microsoft begravt bland sina tusentals andra artiklar lär knappast göra Linux till någon kioskvältare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Som jag skrev när jag tipsade redaktionen om detta i går eller i förrgår.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Embrace,_extend,_and_extingui...

Nu är jag helt övertygad om att Linux är ett så stort monster att Microsoft inte skulle kunna döda det även om de vill.
Ballmer och Elop är dock två namn som ekar illa om man ser på historien.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

"Varför Microsoft kan vilja hjälpa användare att ersätta Windows framgår inte,"

WSL -> Linux kör i Windows Hyper-V typ (virtualisering)
VM cloud -> Virtualisering nån annanstans
VM local -> Virtualisering på din egen burk
Bare metal -> På din egen burk, men inte nödvändigtvis istället för din Windows-installation

Men ok, stating the obvious.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Sötast
Skrivet av firstofmay:

Thank you microsoft, bästa ni gjort sedan Windows 7. Med samma strategi som en maskros som säljer ogräsmedel kanske de kan råda bot på Windowsdominansen som råder på OS-marknaden.

Vet inte om det är klockan som gjorde det men det där fetmarkerade var en av de roligaste grejerna jag läst tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vet inte om det är klockan som gjorde det men det där fetmarkerade var en av de roligaste grejerna jag läst tack!

Kul att du uppskattade min kommentar, ibland lyckas man

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Japp kanske dax att byta op och gå över till Linux ska kolla vilka mina spel som fungerar i Linux

Win 11 har jag provat och det fungerar på min dator men den klagar på okänd cpu

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Men oj då,Pyttemjuk!

En gammal Moffagubbe häpnar. Tänk att man fick uppleva den dagen!
Välkommen till insikten,Pyttemjuk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Skribenten tar ett enskilt kapitel och använder det för att göra ett felaktigt antagande om artikeln i sin helhet så slutklämmen blir mindre smickrande.

De flesta av hans artiklar har varit såna eller helt och hållet fel...

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Komiskt hur folk vinklar detta till att Microsoft överger windows och linux kommer ta över allt för privatpersoner o blabla
Dream on typ.