Cities: Skylines 2-utvecklarna utgår från 30 bilder per sekund

Permalänk
Melding Plague

Cities: Skylines 2-utvecklarna utgår från 30 bilder per sekund

Utvecklarna av stadsbyggarsimulatorn Cities: Skylines 2 har lågt ställda förväntningar på bildhastigheten i spelet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Discokungen

Det är också rätt skönt att slippa 100% stenhård belastning och skrikande fläktar med 25 fps när man ska chilla med ett stadsbyggarspel. Mycket konstigt designval, speciellt när det hade varit ett klockrent spel att spela på mindre kraftfulla datorer.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Men de har desto högre förväntningar på höga försäljningssiffror och där får de säkert rätt. Så länge vi fortsätter betala för halvfärdiga produkter kommer företagen fortsätta med det här upplägget.

Jag hoppas alla som köpt spelet, och känner sig missnöjda, refundar det. Att hålla inne med pengarna är det enda som får sådana här företag att ändra sig.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Har det via gamepass, testade igår... Jag orkar inte, det nitar både cpu och gpu till max, datorn drar typ 450w för att spela lite "simcity". Helt otroligt.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

"för ett sånt här spel". Skitsnack. Man scrollar ju runt precis hela tiden, inte en statisk top down som du endast ibland flyttar

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte ettan flyter ens med någorlunda vettiga grejor, lär nog hoppa tvåan.

Men Unity spel tenderar att vara rätt usla på att nyttja hårdvaran så som många cpu kärnor sedan tenderar spelen att vara rätt dåligt optimerade.

Permalänk

Hade sett fram emot 2:an då jag spelat många många timmar på 1:an. Jag kommer nog vänta med ett köp om alls tyvärr.
Ser heller inte något revolutionerande med 2:an av det jag sett på gameplay som är värt 500kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk

Personligen käns cs2 som exakt samma som 1an fast med marginellt bättre grafik.

Så inget köp för mig förrän man kan plocka en kopia å nåra dlc på humble bundle för skitpeng precis som jag gjorde med 1an.

Har nog närmre 1000h i cs1.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Spelade igår för jag är en som köpte spelet trots farhågorna.

Stängde av depth of field släppte loss fpsen till runt 40-50fps för mig i 1440p (dator i signatur).

Är dock tidigt in i spelet så kommer säkert vara mer krävande ju större stad man får.

Det körts i DX11 och känns inte riktigt 2023 rent grafiskt, skuggorna och lite flicker och skimmer, dålig AA, inget stöd för DLSS etc.

Trots det har jag kul med spelet och ångrar inte direkt att jag köpte det, då utvecklarna ändå varnat för dålig prestanda.

Men trist att denna trend fortsätter tyvärr är man en del av det som köper ofärdiga spel...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Måste ju finnas utrymme för att släppa en 35 FPS-DLC, en 40 FPS-DLC osv.

Permalänk
Medlem

Testade igår och efter lite pillande med inställningarna tyckte jag det flöt på helt ok i 1440p, inte som smör men ändå helt spelbart.
Spelet kändes bra men väldigt oslipat, tex stora problem att "snappa" vattenledningar till varandra, dom hamnar lätt en meter ifrån varandra och man får zooma in massor och försöka "sikta".

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Spelet går ju redan i 6 fps mer än vad ögat kan uppfatta vettu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Har det via gamepass, testade igår... Jag orkar inte, det nitar både cpu och gpu till max, datorn drar typ 450w för att spela lite "simcity". Helt otroligt.

vad kör du för upplösning? Kör själv ett 7900 xt och en 5800x3d och kör nu preset medium med motion blur av i 4k och har mer eller mindre ingen belastning alls på cpun =O

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Pinsamt uttalande för att de inte kan optimera spelet. Sånt här hoppas jag slår tillbaka mot dessa utvecklare förr eller senare. Men spelsidor sitter fortfarande och ger 9/10, 10/10, 4/5 5/5 till dessa titlar är ju skrattretande i sig.

Permalänk
Medlem

Några tips på grafikinställningar som kan göra stor skillnad: https://www.pcgamer.com/cities-skylines-2-immediately-change-...

Det som gjorde störst skillnad för mig var att ändra till: Windowed Fullscreen

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Medlem

Det är den fungerande trenden, vem bryr sig om prestanda, innehåll och kvalitet? Det är ju vad kunden (inte) vill ha som betalar för det gång på gång.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Fast varför ska de optimera mer?
”Folk” accepterar det ju i nuvarande skick. Bra reviews så det lär ju sälja.

Personligen tycker jag det suger och skulle inte köpa det men från företagets försäljningsperspektiv är det uppenbarligen tillräckligt bra för att sälja så skeppa skiten.

Konsumenter lär sig inte - kvider en massa men när nästa spel kommer som har lyckats bygga upp hype så är allt förlåtet.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Hela syftet med strategi genren är att den kan spelas på en brödrost, allt annat är ett fullständigt misslyckande..
Vad är det för monster som spelar det på konsol, gränsfall att det borde vara olagligt..

Permalänk
Medlem

Älskade ettan men tvåan är klart släppt för tidigt, de har stora problem med mipmaps och ändring av zoomnivåer, enbart detta torde vara ganska lätt att fånga som bug innan släpp, sen har de alltså implementerat FSR1, vilket är smått förbryllande att de tagit sig besväret att göra när det är lika svårt/besvärligt att göra som att lägga till FSR2/3 och DLSS. SMAA verkar skapligt trasigt det med med i stort obefintlig AA oavsett inställning. Just detta kan såklart vara en kombo av att nVidia behöver uppdatera en drivare.

Sen stötte jag på en rad spelmekanik buggar på 40 minuters spelande, ett av dom är bulldozer verktyget som inte kan ta bort viss lågspänningsledning.

Spelet är rätt uppenbart i ett väldigt opolerat stadie, jag skulle säga sen beta om jag är snäll. Sen ska vi inte tala om prestandan som är rent skrattretande, i default för min setup så landade jag på 17fps, hur det kan vara default har jag lite svårt att se, efter avstängd DOF, motion blur och volumetrics så landar jag på 40-50fps, med volumetrics igång ligger det på 37-45.

Just DOF och blur verkar vara extremt tunga mot vad de borde vara.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Fast varför ska de optimera mer?
”Folk” accepterar det ju i nuvarande skick. Bra reviews så det lär ju sälja.

Personligen tycker jag det suger och skulle inte köpa det men från företagets försäljningsperspektiv är det uppenbarligen tillräckligt bra för att sälja så skeppa skiten.

Konsumenter lär sig inte - kvider en massa men när nästa spel kommer som har lyckats bygga upp hype så är allt förlåtet.

Nu har jag inte läst massor av recensioner, och visst några har varit positiva trots att det känts ofärdigt, men andra har sagt att det varit ospelbart med ständiga framedrops även på 1080 low. "Runs like a three-legged asthmatic hippo" eller något liknande tror jag en sa

Det har ju inte gått helt under radarn att spelet har prestandaproblem, så det borde verkligen ligga i utvecklarnas intresse att optimera för att få sälja mer

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Har varit super taggad på detta ända sen dom började med sina vlogs. Spelat tusentals timmar av ettan och stort SimCity fan. Sen kom posten kring att dom inte nått prestandamålen för nån vecka sen, då blev jag riktigt orolig. Kändes som ännu en release som ska pushas ut för fort.

Och det verkar ju som det var helt befogat. Helt sjukt och verklighetsfrånkopplat hur dom resonerar att denna prestanda är acceptabel för release och att sen också säga att 30fps är målet/OK bara för att det är en SIM... Det är INTE kul att spela ett spel som laggar på i 30fps där man scrollar/panorerar runt hela tiden och försöker få precision i det man gör.

Deras stora publik av spelare sitter knappast med 32 core CPU och 4090 utan snarare är stora massan som spelar dessa spel low-end spec gamers.

Man blir bara trött... inget köp här heller.

glömde ett ord
Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • Gigabyte RTX3070 Aorus Master • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem

Att vrida ner till 2010-nivå på grafiken och då fortfarande få halvkass bildfrekvens är för mig oförståeligt

Detta kommer aldrig rulla på konsolerna med dagens prestanda. De borde ha väntat med att släppa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Att vrida ner till 2010-nivå på grafiken och då fortfarande få halvkass bildfrekvens är för mig oförståeligt

Detta kommer aldrig rulla på konsolerna med dagens prestanda. De borde ha väntat med att släppa det

Som någon annan klok person sagt vi är beta testare inför konsol releasen.

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Musikälskare

Under all kritik och bortförklaringar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Next level copium

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt det är helt okej att förvänta sig 30 FPS i ett spel som Cities. Spelet innehåller ju inte speciellt mycket "action", så att inte sitta med 144 FPS och istället få lite extra godis på grafik nivån är helt ok. Däremot vette sjutton om jag tycker det ser speciellt snyggt ut (testat via Gamepass och maxade grafik inställningar). Men för mig så länge det inte hackar är det helt okej, och jag upplever att det hackar när det dippar under 30 FPS allting > 30 FPS för mig är silky smooth.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tokar86a:

Som någon annan klok person sagt vi är beta testare inför konsol releasen.

Du tror väl inte att konsolerna kommer få det bättre?

20-30FPS och lägre grafik, samt dynamic res.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Du tror väl inte att konsolerna kommer få det bättre?

20-30FPS och lägre grafik, samt dynamic res.

Nej förmodligen inte men kanske något bättre optimerat spel.

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tokar86a:

Nej förmodligen inte men kanske något bättre optimerat spel.

nej, 30fps är inte bättre optimerat på någon maskin..

De kommer ju att sänka grafiken ytterligare på konsolerna, så som skuggor, gräs.. vatteneffekter, etc.. dvs de går lägre än lägst.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

nej, 30fps är inte bättre optimerat på någon maskin..

De kommer ju att sänka grafiken ytterligare på konsolerna, så som skuggor, gräs.. vatteneffekter, etc.. dvs de går lägre än lägst.

Kan ju bero på att de inte har jobbat färdig med att optimera spelet så därför de sköt fram releasen på konsol sidan.

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/