Test: Intel Core i7-14700K – fler kärnor för samma pengar

Permalänk
Melding Plague

Test: Intel Core i7-14700K – fler kärnor för samma pengar

Testlabbet tar sig en titt på mellansyskonet i7-14700K i Intels Core 14000-serie, det bjuds på några fler kärnor och bra men förväntad prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Discokungen

Den presterar rätt bra men så har den ett effektuttag på det dubbla. Är det inte till en enorm nackdel? Kan den verkligen konkurrera med den värmeutvecklingen?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Därtill rekommenderas att användaren har en väl tilltagen kylare för att hålla processorn tyglad när strömbudgeten låses upp.

Som stockklockare kan man alltså med gott samvete köra med luftkylare...?

Permalänk
Medlem

Är det det här ett år ska göra… att kalla detta för en ny generation är lite att ta i. Denna borde heta 13750K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Den presterar rätt bra men så har den ett effektuttag på det dubbla. Är det inte till en enorm nackdel? Kan den verkligen konkurrera med den värmeutvecklingen?

Beror på vad man jämför med, men håller med, över dubbla effektutaget mot x3d processorerna från AMD. Har haft nuvarande processor i 6 år, så sneglar på att byta ut den. Men med dagens elpriser så blir det ju en rätt stor skillnad på AMD och Intel i passiv kostnad under kommande 6 år. Dock inte direkt att man lär märka skillnaden månad för månad, men pengar är pengar.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Enkel sammanfattning: intel är omåkt och ifrån körda av amd. 14000 serien är typ samma lika tågurspårning som 11000 serien var när den kom. Sett speltestare av riktigt stora sidor där 14900k kommer över 600w strecket i spel.

Bättre o köpa 13000 serien är 14000 serien då man får typ samma prestanda för mindre pengar men bästa är att köra på amd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Beror på vad man jämför med, men håller med, över dubbla effektutaget mot x3d processorerna från AMD. Har haft nuvarande processor i 6 år, så sneglar på att byta ut den. Men med dagens elpriser så blir det ju en rätt stor skillnad på AMD och Intel i passiv kostnad under kommande 6 år. Dock inte direkt att man lär märka skillnaden månad för månad, men pengar är pengar.

Detta är nog den största besvikelsen med 14:e generationens Intel Core, att de inte gjort ett dyft åt energiförbrukningen, vilket ytterligare cementerar att det här är en meningslös mellangeneration som mest av allt är ett försök att farma pengar från okunniga kunder genom att låtsas som att de släppt något nytt.

Bajs för alla oss i kritiskt uppgraderingsbehov som behöver ha Intel.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Sveklockarn:

Som stockklockare kan man alltså med gott samvete köra med luftkylare...?

Det går absolut med luftkylare. Där den drar iväg är primärt när den får härja helt fritt och behöver bibehålla boost under lång tid, så är det enbart spel som står på menyn ser jag inte att luftkylare ska vara några problem.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Ghuntax:

Enkel sammanfattning: intel är omåkt och ifrån körda av amd. 14000 serien är typ samma lika tågurspårning som 11000 serien var när den kom. Sett speltestare av riktigt stora sidor där 14900k kommer över 600w strecket i spel.

Bättre o köpa 13000 serien är 14000 serien då man får typ samma prestanda för mindre pengar men bästa är att köra på amd

600w är med stor sannolikhet för hela systemet, vilket också är de siffror vi redovisar i våra effektmätningar. Man bör egentligen redovisa package power över tid för att komma så nära verkligheten som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det går absolut med luftkylare. Där den drar iväg är primärt när den får härja helt fritt och behöver bibehålla boost under lång tid, så är det enbart spel som står på menyn ser jag inte att luftkylare ska vara några problem.

Tack, jag misstänkte detta, men kändes bättre att fråga.

Jag tänker ju att majoriteten inte använder sina datorer hemma till produktivitetslaster, men vad vet jag.

Permalänk
Medlem

Det är nästan så att man börjar önska att EU skulle kliva in och kräva ECO-läge påslaget som standard för CPUer, för de kan ju bevisligen vara väldigt energieffektiva om tillverkarna lät bli att sätta effektgränserna så orimligt högt bara för att vinna benchmarks. Det är rätt bakvänt att det nu för tiden är mer aktuellt med nedklockning än överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det det här ett år ska göra… att kalla detta för en ny generation är lite att ta i. Denna borde heta 13750K

Håller med, det enda man får är en bra mycket strömtörstigare CPU.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är nästan så att man börjar önska att EU skulle kliva in och kräva ECO-läge påslaget som standard för CPUer, för de kan ju bevisligen vara väldigt energieffektiva om tillverkarna lät bli att sätta effektgränserna så orimligt högt bara för att vinna benchmarks. Det är rätt bakvänt att det nu för tiden är mer aktuellt med nedklockning än överklockning.

XD " mer aktuellt med nerklockning än överklockning" kan bara hålla med...

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

XD " mer aktuellt med nerklockning än överklockning" kan bara hålla med...

Swenedclockers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Swenedclockers?

Sweclockers säger ju faktiskt inget om det är överklockning eller nerklockning, väldigt clairvoyant namn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

600w är med stor sannolikhet för hela systemet, vilket också är de siffror vi redovisar i våra effektmätningar. Man bör egentligen redovisa package power över tid för att komma så nära verkligheten som möjligt.

Det verkar ju som att dom flesta moderkorts-tillverkarna sätter PL1=PL2 när det kommer till strömbudget, mitt asrock kort kom dock i stock med 125w för pl1 på min 12700k, och iaf enligt dom testerna jag gjort så tappar jag orimligt liten prestanda för vad som är i princip halva strömförbrukningen när pl1 slår igång. Ni har inte funderat på att i ström-sektionen att köra CPU i stock enligt Intels pl1 nivåer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Enkel sammanfattning: intel är omåkt och ifrån körda av amd. 14000 serien är typ samma lika tågurspårning som 11000 serien var när den kom. Sett speltestare av riktigt stora sidor där 14900k kommer över 600w strecket i spel.

Bättre o köpa 13000 serien är 14000 serien då man får typ samma prestanda för mindre pengar men bästa är att köra på amd

Frånåkta? Jag känner inte att "frånåkta" är ett uttryck som lämpar sig för 12000-14000-serien.

Jag tycker mer att skillnaderna är relativt små i spel och därmed en stor del av Sweclockers läsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Frånåkta? Jag känner inte att "frånåkta" är ett uttryck som lämpar sig för 12000-14000-serien.

Jag tycker mer att skillnaderna är relativt små i spel och därmed en stor del av Sweclockers läsare.

De är ju extremt överklockade med dubblerad effekt. Svårt att dra mycket andra slutsatser än att de ligger efter och pressar allt till max för att hänga med alls

Permalänk
Viking

Måste ändå säga att det är imponerande av de att lyckas försämra prestandan i vissa spel med en ny generation samt högre strömförbrukning. (jämfört med 13700k)

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av sKRUVARN:

Det verkar ju som att dom flesta moderkorts-tillverkarna sätter PL1=PL2 när det kommer till strömbudget, mitt asrock kort kom dock i stock med 125w för pl1 på min 12700k, och iaf enligt dom testerna jag gjort så tappar jag orimligt liten prestanda för vad som är i princip halva strömförbrukningen när pl1 slår igång. Ni har inte funderat på att i ström-sektionen att köra CPU i stock enligt Intels pl1 nivåer?

Vi testar med med det som i Asus BIOS heter "Enforce all limits" vilket sätter det absolut maxvärdet för package power för 14700K och 14900K på 253 W vilket även är det Intel specar som maximum turbo power. I de flesta fall känns det som den rimligaste metoden för att testa processorerna. Sen vill många moderkort by default ställa in upplåst effektbudget men det brukar vi som sagt inte göra förutom när det är dedikerade sektioner för just detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Sett speltestare av riktigt stora sidor där 14900k kommer över 600w strecket i spel.

Förlåt, men det stämmer bara inte. 140W kan du nog få en 14900k att göra av sig med i spel, vilket fortfarande är mycket jämfört mot X3D, men knappast några 600W. Skillnaden mellan en X3D och denna i spel är en vanlig glödlampa, om man nu har sådana kvar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Mycket gäsp över denna lansering som väntat. Ser mer fram emot gen 15 när Intel troligen gör sin comeback.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av sKRUVARN:

Det verkar ju som att dom flesta moderkorts-tillverkarna sätter PL1=PL2 när det kommer till strömbudget, mitt asrock kort kom dock i stock med 125w för pl1 på min 12700k, och iaf enligt dom testerna jag gjort så tappar jag orimligt liten prestanda för vad som är i princip halva strömförbrukningen när pl1 slår igång. Ni har inte funderat på att i ström-sektionen att köra CPU i stock enligt Intels pl1 nivåer?

PL1=PL2 är Intels stockinställningar för K-seriens processorer sedan lanseringen av Core 12000 Alder Lake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

600w är med stor sannolikhet för hela systemet, vilket också är de siffror vi redovisar i våra effektmätningar. Man bör egentligen redovisa package power över tid för att komma så nära verkligheten som möjligt.

Nä va just för cpun och inte hela systemet då det kördes med 4090.

Permalänk
Medlem

De största problemen med dessa ökade effektutag diskuteras sälllan när det kommer till datorer, oftast diskuterar man pris eller värme, men den verkliga risken är belastningen på elnätet och på säkringar i husen. Själva datorn idag ligger ju långt under vad en säkring klarar, men på varje säkring är inte ovanligt att det ligger många uttag ibland (i mitt hus tex) även flera rum på säkringen och det blir väldigt svårt att räkna ut den totala belastningen. Utöver det så är frågan hur kablarna i väggen mår. Ett ställe där detta verkligen börjat märkas och pratas om är med de så kallade nödladdarna till bilar som kan pluggas in i valfritt uttag. Men hus är sällan kopplade för att ligga på tex 10A flera timmar i sträck och kablarna blir glödheta

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Ghuntax:

Nä va just för cpun och inte hela systemet då det kördes med 4090.

Har du en länk till det här testet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

PL1=PL2 är Intels stockinställningar för K-seriens processorer sedan lanseringen av Core 12000 Alder Lake.

Sedär, jag tog för givet att det inte var fallet iom att mitt moderkort iaf körde base power värdet som PL1 även med en 12700k.

Hittade detta från TH - som bekräftar det du säger:

Intel also used to define a Tau variable that specified the duration of the boost/PL2 state before the chip dropped back into PL1. Intel has since stopped defining Tau for K-series models because it assigns PL1 and PL2 as the same value for Alder Lake and following gens in the reference BIOSes that it sends to OEMs — a first. This means the chip always operates in a boosted/PL2 state.

Intel's new policy of sending reference BIOSes with PL1=PL2 settings basically invalidates even having a PL1 value, and the fact that it still exists on the spec sheet as a "Processor Base Power (PBP)" setting — the lower of the two power specs — is misleading.

Hade dock fortfarande vart intressant att se både prestanda och effektivitet vid samma och lägre strömbudget

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det det här ett år ska göra… att kalla detta för en ny generation är lite att ta i. Denna borde heta 13750K

Uff, bara jag som hatar alla möjliga kombinationer av siffror? Jag föredrar enkelhet framför massa tillägg av siffror.
AMD är för mig skräckexempel i namngivning.

Permalänk
Medlem

Borde verkligen inte vara dyrare än 7800X3D

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Blir förvånad över att ni gav den bra produkt med tanke på pris, effektuttaget och "förbättringen" från 13 till 14 serien..

Tycker det hade varit intressant o se ett cpu test där ni frågar t ex inet om snittpriset folk köper en cpu kylare (kanske runt 800-1200kr) och tar t ex en nh d15 o kör cpu tester så vi får se hur cpuerna presterar. Jag kan inte tänka mig att det är många som lägger 2000+ för en cpu kylare?