EU enas om digital plånbok

Permalänk
Melding Plague

EU enas om digital plånbok

I veckan enades EU om en digital plånbok som ska hålla både ID-handlingar och fungera för att legitimera sig hos stora jättar som Apple, Meta och Google.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra nu kan dom även förbjuda hittepå currency på spel som 3000 prismogems för 400kr

Permalänk
Medlem

Det enda positiva med detta som jag ser för mig personligen är att slippa behöva stressa över att boka tid hos och ta sig till polisen för att fixa nytt ID och pass när man ser att det nuvarande närmar sig giltighetsdatumet

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Bra nu kan dom även förbjuda hittepå currency på spel som 3000 prismogems för 400kr

Dom kan ju börja med den som är artikelern.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Alltså jag vetefan om jag vill legitimera mig med ett riktigt ID för något som Meta eller Google har tassarna i...?

Känns ju oerhört likt ett stort single-point-of-failiure för att få en identitetskapning i julklapp...

Edit*
...för att inte tala om att man därmed kan koppla annonser etc till enskilda, lätt identifiera individer...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

China here we come!

Permalänk
Medlem

Kom igen, lägg till pass. Tröttsamt att behöva ta med sig varje gång man ska till utlandet.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Det enda positiva med detta som jag ser för mig personligen är att slippa behöva stressa över att boka tid hos och ta sig till polisen för att fixa nytt ID och pass när man ser att det nuvarande närmar sig giltighetsdatumet

Även lite trevligt i allmänhet med någon form av konkurrens till bankernas (bank-id) monopol på våra digitala id-handlingar.

Är det inte egentligen lite skumt att privata banker ska sköta den primära digitala motsvarigheten till id-kort/körkort/pass?

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanhead:

China here we come!

Du menar att vårat nuvarande bankid kan inte köpas av China?

Permalänk
Medlem

Alla sidor försöker får medborgarna att se detta som positivt men egentligen gömmer sig massa skit i samma.

https://last-chance-for-eidas.org/

Permalänk
Medlem

Låter som ett bra initiativ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Kom igen, lägg till pass. Tröttsamt att behöva ta med sig varje gång man ska till utlandet.

Du menar att du litar på en känslig, ömtålig, stöldbegärlig elektronisk pryl som enda ID-handling om du reser utomlands? Nej fy fasen, ID-handlingar ska vara 100 % fysiska!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du menar att du litar på en känslig, ömtålig, stöldbegärlig elektronisk pryl som enda ID-handling om du reser utomlands? Nej fy fasen, ID-handlingar ska vara 100 % fysiska!

Är inte pass stöldbegärliga och telefoner fysiska?

Permalänk
Medlem

Kommer sluta som i Kina där man måste ha ID för att spela spel....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Är inte pass stöldbegärliga och telefoner fysiska?

Mobilen är fysisk, men funktionen är inte det. En död, krossad mobil är fortfarande ett fysiskt objekt, men funktionen är helt borta. Ett pass som man spillt kaffe över är fortfarande ett pass. Och pass är inte i närheten lika stöldbegärliga, eller lika stöldmöjliga, som mobiler. Pass har man undanstoppade i innerfickor eller liknande, medan mobiler används "i det fria" stora delar av tiden, lätta att norpa för en förbipasserande skurk.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Mobilen är fysisk, men funktionen är inte det. En död, krossad mobil är fortfarande ett fysiskt objekt, men funktionen är helt borta. Ett pass som man spillt kaffe över är fortfarande ett pass. Och pass är inte i närheten lika stöldbegärliga, eller lika stöldmöjliga, som mobiler. Pass har man undanstoppade i innerfickor eller liknande, medan mobiler används "i det fria" stora delar av tiden, lätta att norpa för en förbipasserande skurk.

Jag hör aldrig om mobilstölder längre, en död telefon går att byta ut betydligt enklare än ett pass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Kom igen, lägg till pass. Tröttsamt att behöva ta med sig varje gång man ska till utlandet.

Pass? Har inte använt pass på snart 10 år inom EU, använder mitt id-kort överallt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

början på slutet av anonymitet och det fria ordet på nätet och internet vandrar sakta men säkert mot en låst trädgård där konsumtion är fokus. Ett 2020talets kabel-tv där du är fri att välja kanal men vad som visas styrs av vad de styrande vill att du ska se och förtrycket i samma form som i kina men med en liten twist så att det ska se bättre ut.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Alla sidor försöker får medborgarna att se detta som positivt men egentligen gömmer sig massa skit i samma.

https://last-chance-for-eidas.org/

Det är i sömmarna i lagstiftningens filt som skiten gömmer sig som inte går att tvätta bort.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Vi lever i en intressant tid. Men världens förändras och samhället måste anpassas.
Vad som blir den bästa lösningen är en bra fråga, jag anser att sverige är ett för litet land för att själva försöka hitta på något.

Fysiska Idkort har en gång varit ett bra bevis på något, idag anser jag inte de är värt ett piss. Såklart att "idkort proffs", kan se skillnad på ett äkta och oäkta körkort utan elektronisk utrustning, men kan vi alla andra det?

Permalänk
Medlem

Jag föredrar att vara anonym hos Apple, Meta och Google, men det dröjer nog inte länge tills man inte kan skaffa en anonym e-postadress.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Pass? Har inte använt pass på snart 10 år inom EU, använder mitt id-kort överallt

Funkar det 100% så är det ju fint.

Skulle ändå hellre ha ett digitalt pass och slippa id-kort och som jag kan använda när jag reser utanför länder som är medlemmar i Schengensamarbetet.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du menar att du litar på en känslig, ömtålig, stöldbegärlig elektronisk pryl som enda ID-handling om du reser utomlands? Nej fy fasen, ID-handlingar ska vara 100 % fysiska!

Va, du skulle ju inte ens behöva en egen pryl om det görs på ett vettigt sätt.
Borde med dagens teknik vara möjligt att identifiera sig med biometrisk data och då ge flygplatsen, i detta fallet, godkännande att se dina detaljer.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Funkar det 100% så är det ju fint.

Skulle ändå hellre ha ett digitalt pass och slippa id-kort och som jag kan använda när jag reser utanför länder som är medlemmar i Schengensamarbetet.

Nationellt ID-kort fungerar inom HELA EU, inklusive länderna som är utanför Schengensamarbetet men med i EU och även inom EES (Ja, det fungerade även i UK när de var med i EU) FYI Mitt id-kort är i min plånbok så har ändå med mig den så länge jag har en jacka på mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nationellt ID-kort fungerar inom HELA EU, inklusive länderna som är utanför Schengensamarbetet men med i EU och även inom EES (Ja, det fungerade även i UK när de var med i EU) FYI Mitt id-kort är i min plånbok så har ändå med mig den så länge jag har en jacka på mig

Är väl bara jag som inte riktigt ser poängen med nationellt id-kort då pass funkar överallt.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Undrar ju så smått om detta verkligen är Sweclockers, ett forum för *teknikentusiaster* eller om jag hamnat på Vaken.se eller kanske Facebook?

Bakåtsträvande teknofober, konspirationsteorier och annat nonsense i mängder. Hoppas några här iaf är betalda ryska troll, annars blir jag på allvar orolig för folkhälsasan.
På vilket sätt är dagens system, där *bankerna har monopol* bättre och mindre sårbart än ett system där staten har kontroll?
sist jag kollade är enskilda banker lättare att muta, och har fler allvarliga dataintrång, än staten har.
Vidare kan detta användas i *hela EU* till skillnad får bank-Id.

Sist men inte minst så kan man på sikt skrota fysiska pass som varannan jeppe på darknet trycker så kriminella har sjutioelva identiteter och kan röra sig fritt. Att förfalska en digital handling och kontinuerligt undvika kontroll är markant svårare än ett fake-ID, de kan du ju köpa på Etsy och lyra folk på bolaget.

Näe, teknofober gärna vara kvar i anno 1900 blankt.
Moderna människor som inte tror internet är en fluga, kan med nöje kliva in i 2000-talet med bättre service och möjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Är väl bara jag som inte riktigt ser poängen med nationellt id-kort då pass funkar överallt.

spot on…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Undrar ju så smått om detta verkligen är Sweclockers, ett forum för *teknikentusiaster* eller om jag hamnat på Vaken.se eller kanske Facebook?

Bakåtsträvande teknofober, konspirationsteorier och annat nonsense i mängder. Hoppas några här iaf är betalda ryska troll, annars blir jag på allvar orolig för folkhälsasan.
På vilket sätt är dagens system, där *bankerna har monopol* bättre och mindre sårbart än ett system där staten har kontroll?
sist jag kollade är enskilda banker lättare att muta, och har fler allvarliga dataintrång, än staten har.
Vidare kan detta användas i *hela EU* till skillnad får bank-Id.

Sist men inte minst så kan man på sikt skrota fysiska pass som varannan jeppe på darknet trycker så kriminella har sjutioelva identiteter och kan röra sig fritt. Att förfalska en digital handling och kontinuerligt undvika kontroll är markant svårare än ett fake-ID, de kan du ju köpa på Etsy och lyra folk på bolaget.

Näe, teknofober gärna vara kvar i anno 1900 blankt.
Moderna människor som inte tror internet är en fluga, kan med nöje kliva in i 2000-talet med bättre service och möjligheter.

Jag tror att du missar poängen som en del av svaren bottnar i. Den sofistikerade kritiken mot förslaget är inte riktat mot eID-biten i sig. Det är snarare välgrundad kritik av säkerhetsfolk, akademiker, och frihetsorganisationer som EFF, Mozilla Foundation etc. som reagerat mot andra bitar i förslaget som helhet. Det handlar om obligatoriskt tilltro till EU som certifikatsutfärdare och som på så vis skulle kunna MITM:a all trafik på webben som passerar EU:s servrar. För att skydda sig mot detta krävas en förståelse som få personer har och implikationerna är stora.

Läs på här:
https://last-chance-for-eidas.org/
Ett öppet brev som är läsvärt
Ett förklarande podavsnitt med Nikka

Syftar du endast på biten "ID-kort ska vara av plast" och de ska utfärdas av min bank så håller jag med, men det finns som sagt fler bottnar i förslaget.

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

Det enda positiva med detta som jag ser för mig personligen är att slippa behöva stressa över att boka tid hos och ta sig till polisen för att fixa nytt ID och pass när man ser att det nuvarande närmar sig giltighetsdatumet

hah tror du ja...

kolla bara Swedbanks senaste policy.

du behöver pass eller ID kort (ej körkort) för att skaffa nytt bank-id...

skaffa ny telefon förra veckan å skulle ha in bank id på den tänkte de borde väl gå att identifiera med mitt redan befintliga bank-id eller säkerhetsdosan till internetbanken kan man tycka.

men oj så fel jag hade behövdes att man fotade nått på sitt id eller pass för att kunna skaffa ett...

så är nu mer bank-id lös pga detta.

tur jag knappt använde bank-id innan och fortfarande kör med säkerhetsdosan till internetbanken för tänker fan inte pröjsa för ett idkort som håller 3 år eller vad det nu är för att använda det 1 gång under dessa "3 år" och sen slänga det i nån random böhslåda.

så de lär nog hitta nått system för att kunna tvinga dig betala för fysiska id korten
personligen fattar jag inte varför körkort inte bara kan va likvärdigt med ett id kort de är ju typ exakt samma sak och ser nära på identiska ut...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows