Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk

@anders190

Hoppas det går bra med cellgiftbehandlingen!

Själv har jag bara det klassiska problemet jobb, jobb, jobb. Först nu kan jag äntligen ta helg och vara ledig till måndag morgon..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allexz:

Fan vad häftigt!

Ellerhur! Ingen byråktrati eller väntetider heller. Supersmidigt! Det svåra är väl att hitta in till rätt del av polisen. Fick rådet att ringa 112 om det när jag ringde 11414. Larmcentralenpå 112 var inte superimponerade av att jag ringde dit för en stulen cykel hehe. Jag förstår dem! Men de kopplade mig rätt iaf.

Skrivet av medbor:

Fy fan vad härligt

Nog för att kriminella är dumma, men blocket?!

Jag är dock lite chockad att han inte hade koll på att du bodde där cykeln kom ifrån
Använde blocket öppet (det kräver väl bankid?)
Polisen brydde sig tillräckligt för att dyka upp
Du fick tillbaka cykeln och påföljder för tjuven

Nästan som att du får skriva en bok/film om detta

Japp. Flera steg gick långt bättre än väntat!

Tjuven mådde kanke inte super. Det behövdes rimligen snabba pengar för tyngre grejer så flertalet beslut var dåliga där. Han hade en del droger och verktyg på sig också när han greps.
Att lämna kvar det inbyggda låset på bakhjulet som inte var låst - där jag hade nyckeln på plats men inte tjuven var en annan sån grej. Ser inge bra ut för den andra parten när jag är den som kan låsa/låsa upp cykeln ;).
Jag hade också köpkvitto, hade precis gjort ett svetsjobb för andra lampor som cykelbutik kunde intyga att de gjort och lite sådana grejer.

Polisen hade nån form av snabbhanteringsmöjlighet som de tog till. Bestäms på högre ort så inte av poliserna på plats. Men ja - en lådcykel kan de inte ta in i en vanlig polisbil. Stor och tung som ett as. Lastbil för transport, skrymmande lagerhållning och allt det där ger en hel del merjobb som de säkerligen är glada att slippa när bevisläget är bra nog.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ellerhur! Ingen byråktrati eller väntetider heller. Supersmidigt! Det svåra är väl att hitta in till rätt del av polisen. Fick rådet att ringa 112 om det när jag ringde 11414. Larmcentralenpå 112 var inte superimponerade av att jag ringde dit för en stulen cykel hehe. Jag förstår dem! Men de kopplade mig rätt iaf.

Japp. Flera steg gick långt bättre än väntat!

Tjuven mådde kanke inte super. Det behövdes rimligen snabba pengar för tyngre grejer så flertalet beslut var dåliga där. Han hade en del droger och verktyg på sig också när han greps.
Att lämna kvar det inbyggda låset på bakhjulet som inte var låst - där jag hade nyckeln på plats men inte tjuven var en annan sån grej. Ser inge bra ut för den andra parten när jag är den som kan låsa/låsa upp cykeln ;).
Jag hade också köpkvitto, hade precis gjort ett svetsjobb för andra lampor som cykelbutik kunde intyga att de gjort och lite sådana grejer.

Polisen hade nån form av snabbhanteringsmöjlighet som de tog till. Bestäms på högre ort så inte av poliserna på plats. Men ja - en lådcykel kan de inte ta in i en vanlig polisbil. Stor och tung som ett as. Lastbil för transport, skrymmande lagerhållning och allt det där ger en hel del merjobb som de säkerligen är glada att slippa när bevisläget är bra nog.

Hittade min frus stulna cykel ståendes parkerad mitt på stan någon månad efter den försvann, fortfarande låst med hennes lås som jag hade nyckel till. Ringde polisen och sa som det var, de kan lägga ner ärendet, då sa de att jag skulle vänta där så de kan ta in den och undersöka…

Jag svarade att jag låser upp den med min nyckel och åker hem, då blev det lite tyst en stund sen sa de okej. Gissar att det var något liknande din process. Känns väldigt stolpigt, framförallt när de ändå inte kommer utreda fallet alls

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Hittade min frus stulna cykel ståendes parkerad mitt på stan någon månad efter den försvann, fortfarande låst med hennes lås som jag hade nyckel till. Ringde polisen och sa som det var, de kan lägga ner ärendet, då sa de att jag skulle vänta där så de kan ta in den och undersöka…

Jag svarade att jag låser upp den med min nyckel och åker hem, då blev det lite tyst en stund sen sa de okej. Gissar att det var något liknande din process. Känns väldigt stolpigt, framförallt när de ändå inte kommer utreda fallet alls

Det gick rätt smidigt för min del ändå. De var chyssta. Men jag hade också en game plan där jag kunde sätta tid och plats - med cykel - och med den andra parten i fråga. Allt sådant var liksom fixat.

På 11414 var de väl lite undrande kring sammanhanget. Varför jag ringt dem när jag hittat säljaren. Jag behövde förklara att jag inte får ta tillbaka cykeln själv och det är därför jag ringer polisen så att de också kan vara med. För att få hjälp med den delen. Jaha! Ja ok! Ring 112 så hjälper de dig.

Det var sedan polisen skåne som hjälpte mig. Annan instans - och de hade inga frågor eller betänkligheter utan var med på spåret hela vägen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

De flesta som har gått igenom livsavgörande händelser burkar säga:
a) vad ska jag med [så mycket] prylar till
b) ta vara på varje sekund
c) ta hand om er och varandra
d) tala [ut] med anhöriga.

Livet äro förgängligt. Jag hjälper till i "det där landet som ligger i krig med det andra landet". Och det gör jag just för att livet är så kort (och en massa andra skäl som humanism etc.) eftersom jag anser att man ska ta vara på livet, inte ha ihjäl det...

Jag skickar en sekulariserad bön till alla att de ska ta hand om sig och att jag hoppas att alla får ha hälsan. (Tror ej på gud).

@anders190: Jag hoppas att du under omständigheterna har det b r a, ja så BRA man kan ha det under den stationära och statliga cocktail 🍹 som benämns cellgiftsbehandling. Ta hand om dig och TALA med familjen så mycket det går. Jag hoppas att Du blir frisk snart 🔜.

Paket och "julfirande" är inte viktigt...det är viktigare att vara med familjen och andra nära och kära. Paket med omtanke är bäst. Take big care of yourself. 🤗 🦊

Tack så mycket!
Jodå, har nog mer kontakt med familjen nu efter jag blivit sjuk, men inte lika mycket att vi träffas, i och med immunförsvaret blivit så försämrat. Det blir nog bra.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

@anders190

Hoppas det går bra med cellgiftbehandlingen!

Själv har jag bara det klassiska problemet jobb, jobb, jobb. Först nu kan jag äntligen ta helg och vara ledig till måndag morgon..

Tack!

Hoppas det inte blir för mycket för dig, tänker speciellt just utbrändhet. Men sen vill man ju alltid har tid för mer i livet än att jobba och sova. Kanske jag som resonerar lite konstigt men finns ju mycket runt jobbandet man börjar sakna när man inte gör det längre. Tänker framförallt på gemenskapen med kollegor (och eventuella frenemies och nemesisar) men också utmaningen, känslan av att fylla dagarnarna. Och lönen förstås.

Hoppas verkligen att "vara ledig till måndag morgon" inte var nu imorse bara, ingen lång ledighet isåfall. Men julen närmar sig ju om inte annat.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

När man köpt dyra hörlurar å väntat över en månad på leverans så kommer dom fram trasiga Det var den jullyckan det. nästa leverans tidigast februari verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av o0Oo:

Det är som en oskriven regel att man träffar en kvinna och sen skaffar ett socialt liv via henne, varför är det så?

Kanske är en generationsgrej men i mitt fall så har det aldrig varit så. Inte för mina vänner heller. Vi har egna vänner (både killar och tjejer) även om vi såklart kan umgås med partnerns vänner också.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Sarato:

Kanske är en generationsgrej men i mitt fall så har det aldrig varit så. Inte för mina vänner heller. Vi har egna vänner (både killar och tjejer) även om vi såklart kan umgås med partnerns vänner också.

Beror på vad du menar med genaration men tror inte det. Det var ju inte så innan barn och 30årsåldern för mig heller.

Permalänk

Angående det sociala så tror jag trenden går för män åt det mer "professionella vänskaps hållet" eller vad man ska kalla det för. Man är vän med andra män för att de ger något tillbaka.
Detta något tillbaka kan vara att få låna deras verkstad eller få hjälp med något, där man såklart gör likadant tillbaka. Inte att man sniker, men båda tjänar på det.
Men att umgås bara för att umgås tror jag man växer ifrån. Eller växer ifrån, man har helt enkelt inte tid att åka till någon bara för att kallprata.
Kallprata med grannar är dock superbra, det ger en trygghet i närområdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående det sociala så tror jag trenden går för män åt det mer "professionella vänskaps hållet" eller vad man ska kalla det för. Man är vän med andra män för att de ger något tillbaka.
Detta något tillbaka kan vara att få låna deras verkstad eller få hjälp med något, där man såklart gör likadant tillbaka. Inte att man sniker, men båda tjänar på det.
Men att umgås bara för att umgås tror jag man växer ifrån. Eller växer ifrån, man har helt enkelt inte tid att åka till någon bara för att kallprata.
Kallprata med grannar är dock superbra, det ger en trygghet i närområdet.

Jag måste vara ett unikt objekt för jag umgås med mina vänner och ser på film och spelar spel som jag alltid har gjort med dem. Skillnaden är mest att det är svårt att få tid att ses pga barn men annars är det mycket av samma.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Sarato:

Jag måste vara ett unikt objekt för jag umgås med mina vänner och ser på film och spelar spel som jag alltid har gjort med dem. Skillnaden är mest att det är svårt att få tid att ses pga barn men annars är det mycket av samma.

Jag tror inte det är så ovanligt om man haft sina vänner sen länge. Men att skaffa nya vänner att göra det med när man blir äldre är en helt annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av o0Oo:

Jag tror inte det är så ovanligt om man haft sina vänner sen länge. Men att skaffa nya vänner att göra det med när man blir äldre är en helt annan femma.

Kan stämma. Några av dem har jag känt sedan tidiga tonåren och några sedan tidiga 20-årsåldern.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Får in en summa vilken dag som helst från försäljning av sådant jag inte använder längre och inte direkt har plats för. Pengarna skulle ha gått till en räkning och räknade även med att det skulle bli lite till bensin eller annat behövligt. Men så dimper det ned ett brev från fogden idag. Helt plötsligt dubbla summan. Pengarna räcker till denna uppgradering av summan, men det blir ju inget över till annat.
Jaja, är väl bara att dra ned brallorna och tacka och ta emot.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Gruvar mig lite inför veckan. Röntgen igen för att se hur cellgiftsbehandlingen faktiskt tar (såg rätt bra ut men data sedan tidigare var inte riktigt bra nog som jag förstod det), ny runda cellgiftsbehandling bara dagar innan jul samt huruvida jag får gå över till blodtunnande tabletter istället för sprutorna jag behöver ta idag.

Noll julstress för mig då jag inte kommer göra annat än att stanna hemma och ta det lugnt och vila. Kanske blir något typ en vecka efter behandlingen då ork och energi och sådant börjar återvända lite smått. Är inte någon stor julfirare som det är ändå. Men får se. Fokuserar ändå mest på behandlingen ändå, av uppenbara skäl. Klenare pga cellgift så blir mer riskabelt att umgås med folk ändå. Vaccinerad mot allt som går att skydda sig mot men vinterkräksjuka och liknande finns det ju inget för.

Sen blev jag lite påmind om att det nu denna vecka var 3 månader sedan första symptomen och fick tidiga besked. Tiden går ganska fort på något sjukt vis.

Hoppas ni har det bra där ute och håller er friska och pigga iallafall.

Nu har jag nästan fått klart alla hälsorelaterande ären innan julen så gruvandets tider är för stunden förbi. Röntgen gick bra men blir ny runda PET-kameraundersökning i början av nästa år. Bara åka fram och tillbaks är nästan en hel arbetsdag i tid. Men överkomligt.

Något som dock var ganska stressande var att en del remisser för olika prover försvann och fick veta ganska sent att dessa behövdes ta om inför behandlingen. Lyckades med nöd och näppe få dessa gjorda men försenade behandlingen något. Hade de inte kommit in hade förmodligen behandlingen behövts skjutas lite på, typ det sista både de och jag vill.

Får gå över till tabletter, årets andra tidiga julklapp är att jag på julaftonsmorgonen får ta första blodförtunnande tabletten då sista Fragminsprutan tas kvällen innan. Första "julklappen"? Beskedet för en månad sedan att cellgiftsbehandlingen tar väldigt bra så här långt.

Nu ska jag bara försöka sova lite mer. Blev typ 3 timmar inatt, vaknade kl 4 och då hade läkemedlen från behandlingen tydligen kickat igång igen så jag var "pigg" trots att jag var toktrött. Lär nog slumra till under dagen, förhoppningsvis är kroppen lugnare ikväll då den dosen bör ha gått igenom nu och dagens och morgondagens behandling är betydligt lindrigare så sett.

Hoppas ni fortfarande har det gott där ute, nu lär det bara vara timmar bort för de av er som får julhelg redan idag, annars hoppas jag på kort dag imorgon för er. Just denna vecka saknas lite extra på jobbet för egen del då den oftast inte är tokstressig men rätt mysig, det varvas ner. Folk pratar om året som gått, allmänt och jobbrelaterat men också vad som händer över julhelgen och nyår. Lite städning av kontor och mest ett lugn som sprider sig. Hoppas ni alla får det med i år så ni inte får sluta året med stress och hopplöshet.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Får in en summa vilken dag som helst från försäljning av sådant jag inte använder längre och inte direkt har plats för. Pengarna skulle ha gått till en räkning och räknade även med att det skulle bli lite till bensin eller annat behövligt. Men så dimper det ned ett brev från fogden idag. Helt plötsligt dubbla summan. Pengarna räcker till denna uppgradering av summan, men det blir ju inget över till annat.
Jaja, är väl bara att dra ned brallorna och tacka och ta emot.

Ouch! Har du möjlighet att skjuta på betalningen lite på den som väntar? Mindre kul med fogden med. :/

Det är ju ändå jul trots allt. Misstänker att fogden är svårare att skjuta på betalningen hos men hoppas det löser sig för dig utan att det är helt tomt på kontot!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Ouch! Har du möjlighet att skjuta på betalningen lite på den som väntar? Mindre kul med fogden med. :/

Det är ju ändå jul trots allt. Misstänker att fogden är svårare att skjuta på betalningen hos men hoppas det löser sig för dig utan att det är helt tomt på kontot!

Det är just den räkningen som fogden har skickat om som jag tänkte bettala härnäst. Så lite småtjurigt att det han dimpa ned från dem.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Det är just den räkningen som fogden har skickat om som jag tänkte bettala härnäst. Så lite småtjurigt att det han dimpa ned från dem.

Betala "räkningen innan KFM" så slipper du KFM avgifterna... Skönt dock att du kan betala räkningen.

För många år sedan bodde jag tillfälligt som inneboende. Det dök upp en räkning till någon person som hade bott där innan...på 40.000:- "som krav" (minns inte om det var från KFM) och jaaa det är ju en del kronor och ören ja... 😮

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Betala "räkningen innan KFM" så slipper du KFM avgifterna... Skönt dock att du kan betala räkningen.

För många år sedan bodde jag tillfälligt som inneboende. Det dök upp en räkning till någon person som hade bott där innan...på 40.000:- "som krav" (minns inte om det var från KFM) och jaaa det är ju en del kronor och ören ja... 😮

Som jag tolkar det är situationen inte så lättlöst i detta fallet, borde vara en försvinnande liten del av skulder som går till kronofogden som bara beror på att personen är lite förvirrad och glömmer betala trots flera påminnelser.

Ser att ditt konto är mindre än en månad gammalt, så du får ett litet tips av mig som är otroligt motsägelsefullt då jag själv bryter mot det jag skriver genom att posta detta inlägg:

Vi har en oskriven regel att låta denna tråden vara en plats för att ventilera känslorna i rubriken, utan att någon kommer in och dömer eller skriver ett tillrättavisande inlägg. Ditt inlägg ger inget stöd till den du citerar, utan upplevs mest som ett svar från bror duktig plus en icke relaterad anekdot.

Man ska kunna skriva av sig i tråden för att ventilera och få stöd, det är ingen som söker ett "bUt AcKcHyUaLLy"-svar.

Självklart får man tycka annorlunda än vad andra skriver på forumet, men just här ifrågasätter vi inte. Då finns gubbgnällstråden, där det kan argumenteras trafiksituationer och allt annat man vill internetkriga om i 20 sidor i sträck.

Tack för mig, förlåt för OT och god jul till alla ledsna/arga/galna människor i tråden.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Kommit hem från päronen och firat jul.
Tanke på att man jobbar hela julhelgen och därtill.

Träffar päronen ca 4-6 ggr per år.
Och nu när man jobbar inom vården och demens.
Så ser man på farsan att , ja han är inte den han va förr.
Visst, går inte säga att ooo han är dement osv, men man ser mönster och beteende att det går åt ett håll.
hänger inte med, lyssnar inte, förstår inte osv osv.

Gör ont i kropp o själ att se.
Hade ja inte jobbat med det man gör, skulle ja inte reflektera över detta, och att föräldrarna lever i evighet och kommer aldrig gå bort.

Men så är inte fallet, vet att en vacker dag står man där...ensam.
Vilket gör att man blir ledsen vid tanken och man försöker ta vara på stunderna när man kan träffa dom.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Som jag tolkar det är situationen inte så lättlöst i detta fallet, borde vara en försvinnande liten del av skulder som går till kronofogden som bara beror på att personen är lite förvirrad och glömmer betala trots flera påminnelser.

Ser att ditt konto är mindre än en månad gammalt, så du får ett litet tips av mig som är otroligt motsägelsefullt då jag själv bryter mot det jag skriver genom att posta detta inlägg:

Vi har en oskriven regel att låta denna tråden vara en plats för att ventilera känslorna i rubriken, utan att någon kommer in och dömer eller skriver ett tillrättavisande inlägg. Ditt inlägg ger inget stöd till den du citerar, utan upplevs mest som ett svar från bror duktig plus en icke relaterad anekdot.

Man ska kunna skriva av sig i tråden för att ventilera och få stöd, det är ingen som söker ett "bUt AcKcHyUaLLy"-svar.

Självklart får man tycka annorlunda än vad andra skriver på forumet, men just här ifrågasätter vi inte. Då finns gubbgnällstråden, där det kan argumenteras trafiksituationer och allt annat man vill internetkriga om i 20 sidor i sträck.

Tack för mig, förlåt för OT och god jul till alla ledsna/arga/galna människor i tråden.

Stödet var just att "betala med den gamla räkningen" för att slippa mer kostnader.

Man kan alltid tolka hur som helst ("Som f@n läser bibeln"). Jag har aldrig utgett mig för att vara Bror Duktig. Anekdotiska upplevelser är det flera som tar upp. Jag blev bara förvånad 😲 över 40.000-: jag sa aldrig något negativt omdöme om den summan.

För mig får folk göra vad de vill med sina liv och skulder. Jag är inte moraltant. Ser ingen mening med det.

Svårt att försvara sig mot en upplevelse ("det upplevs mest som...") men som jag tolkar det på ditt inlägg så upplevs mitt svar "mest som x sak" men att det inte upplevs som så till 100% utan medelst "mest som" i slutändan.

Mjo jag förstår att i Sverige ska det ofta vara en "snygg övergång från vädret till Kvart i 10".

Jag har gett råd till personer med skulder. Så ja jag moraliserar inte. Oftast är skulder uppkomna på grund av situationer utanför din kontroll. Jag har sett många skulder och de flesta skulderna eller lånen folk har tagit är för att överleva.

Jag tycker hela inkasso industrin är helt fel. När en del inkassobolag "skruvar upp" skulderna (jag tänker inte säga hur men jag misstänker att det förekommer) och tjänar En Miljard kronor per år på de skuldsatta, ja då är det något som är väldigt fel i hela branschen. :/

Jag dömer ingen utan jag är de skuldsattas bästa vän på så sätt. Jag donerar till fattiga personer.

Jag ber också om ursäkt för off topic.

Jag önskar alla en riktigt god jul. Skulderna räknas inte. Det som räknas är hur man är som person. Skulder är icke ett mått på detta. ❤️

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk

Vad är det med företag i allmänhet och säkerhetstänk?

Min hyresvärd har troligen lämnat dens fakturaförfrågan för hyran till ett annat företag som istället ska ha pengarna, detta företag har självklart betyg 1/5 på alla recensionssidor, med kommentar som de ej går att kontakta, de ej svarar på mail. Och denna information får man veta genom att de har levererat ett brev i min postlåda där någon påstår detta. Och det gör de idag precis innan storhelg och de är helt okontaktbara på telefon och svarar ej på mail. Inget information om detta finns på deras websida.
Hyran måste vara inne senast den 2023-12-31 annars blir det påminnelseavgift och dröjsmålsränta.

Jag pratade med grannar och de förstod inte problemet, det är bara att betala fakturan.

*edit*
Lyckades komma i kontakt. Det var hyresvärden som hade bytt vem man skulle betala in pengar in.
Man kan diskutera hur en korrekt ändring av sådan information ska ske säkert utan en massa administrativt arbete. Jag gillar inte alls deras lösning. Att bara lägga ut denna information på hyresgästportalen eller också mailar ut det hade varit 1000 gånger säkrare än endast ett brev i postlådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vad är det med företag i allmänhet och säkerhetstänk?

Min hyresvärd har troligen lämnat dens fakturaförfrågan för hyran till ett annat företag som istället ska ha pengarna, detta företag har självklart betyg 1/5 på alla recensionssidor, med kommentar som de ej går att kontakta, de ej svarar på mail. Och denna information får man veta genom att de har levererat ett brev i min postlåda där någon påstår detta. Och det gör de idag precis innan storhelg och de är helt okontaktbara på telefon och svarar ej på mail. Inget information om detta finns på deras websida.
Hyran måste vara inne senast den 2023-12-31 annars blir det påminnelseavgift och dröjsmålsränta.

Jag pratade med grannar och de förstod inte problemet, det är bara att betala fakturan.

*edit*
Lyckades komma i kontakt. Det var hyresvärden som hade bytt vem man skulle betala in pengar in.
Man kan diskutera hur en korrekt ändring av sådan information ska ske säkert utan en massa administrativt arbete. Jag gillar inte alls deras lösning. Att bara lägga ut denna information på hyresgästportalen eller också mailar ut det hade varit 1000 gånger säkrare än endast ett brev i postlådan.

Jag håller med dig, jag förstår inte hur det kan vara tillräckligt med ett brev till adressen man är skriven på. Kanske man är utomlands i några veckor, eller särbo och inte är hemma på ett tag, eller vad som helst däremellan

Eller kanske för den delen knappt ens får post, eller det hamnade under något när det droppades in i brevinkastet, …

Finns mycket som kan gå fel, och då antar vi ens att brevet ens når fram hela vägen

Nej, mycket trevligare med epost så man snabbt kan söka och gå tillbaka till informationen senare, och snabbt läsa allt på ett ställe

Vår hyresvärd gjorde för övrigt tvärt om en gång med ett viktigt tidskritiskt meddelande, bara mailade min fru. Det var nära att missas det med, så ingen lösning kanske är perfekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Kommit hem från päronen och firat jul.
Tanke på att man jobbar hela julhelgen och därtill.

Träffar päronen ca 4-6 ggr per år.
Och nu när man jobbar inom vården och demens.
Så ser man på farsan att , ja han är inte den han va förr.
Visst, går inte säga att ooo han är dement osv, men man ser mönster och beteende att det går åt ett håll.
hänger inte med, lyssnar inte, förstår inte osv osv.

Gör ont i kropp o själ att se.
Hade ja inte jobbat med det man gör, skulle ja inte reflektera över detta, och att föräldrarna lever i evighet och kommer aldrig gå bort.

Men så är inte fallet, vet att en vacker dag står man där...ensam.
Vilket gör att man blir ledsen vid tanken och man försöker ta vara på stunderna när man kan träffa dom.

Sant att sånt här är jätte jätte trist... Jag identifierar mig med det du nämner. Just denna julen så - rent mentalt - slungades jag tillbaka 🔙 till en jul i mellanstadiet (jag minns vagt det målade hjärtat av lera jag hade gjort, som det skulle stoppas i en ljusstake i, medelst ställas på skolbänken som prydnad, ren ingenjörskonst så klart...nä men).

Det var något som jag såg på film 📼 (YouTube) som fick hjärnans Allfarväg som kallas för minnet att minnas ånyo: neurotransmittorer, neutroner, synapsar ja du vet...

Då kom jag på hur kort livet är. Låt oss säga att man jobbar, får in lön, köper och betalar för mat och omkostnader, har semester, ja allt det där vanliga. Låt vidare säga att man skulle vilja uppleva 100 saker mer att göra (jag skulle vilja testa på att vara elektriker, vara president för ett år, jobba med teckenspråk, gå med i kustjägarna, vara kock, resa i de flesta länder i världen och haft tid att bo i dem så att man får känna länderna av sitt val 🐳 på djupet avseende levnadsvillkor och sociala mönster, bygga ett slott etc.) ja då inser man att om man skulle vilja besöka och BO i alla städer i USA en månad var så skulle man behöva Två liv till - eller nio liv som katten.

Att få leva 75+++ är inte så mycket när man tänker 💭 på det. Härvidlag är jag beredd att förstå varför folk fifflar med pengar = livet är kort. Jag säger inte att det är Bra jag säger bara att jag kan förstå varför direktörer av udda slag kan få för sig att skatteplanera som man så fint kallar det... Jag är emot fiffel så klart.

Hittills har jag haft tur 🍀 och sluppit gå på alla begravningar, men som det sägs: sin egen kommer man inte att slippa undan.

Man informerade mig om att en person har fått cancer och är under behandling. Så ja livet är skört och kort.

Jag hoppas därför att alla har det superbra och att alla tar hand om varandra. 🤗 Som jag sa i en annan tråd, jag hoppas att vi kan hjälpa varandra som en enda teknisk familj. Alla förtjänar det bästa (förutom psykopater och våldsverkare, men det ligger ju i öppen dag).

Jag önskar er alla en G O D Jul och vi får vara glada att vi lever och har hälsan. - Även om man kanske inte kan göra den där 200 saker listan. Hugs. 🎄

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Så besviken på ett evigt väntande.

I oktober bestämde vi oss för att skaffa större bil.

Riddermark hade en bil vi verkligen ville ha men den stod i Stockholm 50mil

Var lovad 48h leverans
...
..
.
3 veckor senare med en massa strul och lovande kom bilen.

Bilen var trasig som satan!
Tvingade de att ge tillbaka 5% handpenning

.....

Nu åkte vi till en riktigt stor bilfirma som hade en bil vi verkligen ville ha. Tacka riddermarkbil att deras var skit.

Men denna hade inte vinterdäck och jag betalade in 40.000 kr handpenning och blev lovad bil idag med nya däck.

De ringer vid 11 och säger att däcken kommer kl 13.. 13.30 ringer de och säger att däcken kommer 15.00.

15.30 ringer de och säger att det inte kommer några däck idag...

Nu är det helger osv..

Orka

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Så besviken på ett evigt väntande.

I oktober bestämde vi oss för att skaffa större bil.

Riddermark hade en bil vi verkligen ville ha men den stod i Stockholm 50mil

Var lovad 48h leverans
...
..
.
3 veckor senare med en massa strul och lovande kom bilen.

Bilen var trasig som satan!
Tvingade de att ge tillbaka 5% handpenning

.....

Nu åkte vi till en riktigt stor bilfirma som hade en bil vi verkligen ville ha. Tacka riddermarkbil att deras var skit.

Men denna hade inte vinterdäck och jag betalade in 40.000 kr handpenning och blev lovad bil idag med nya däck.

De ringer vid 11 och säger att däcken kommer kl 13.. 13.30 ringer de och säger att däcken kommer 15.00.

15.30 ringer de och säger att det inte kommer några däck idag...

Nu är det helger osv..

Orka

Drygt :/ finns det ingen däckverkstad i närheten där du kan fixa fälgar + vinterdäck?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Så besviken på ett evigt väntande.

I oktober bestämde vi oss för att skaffa större bil.

Riddermark hade en bil vi verkligen ville ha men den stod i Stockholm 50mil

Var lovad 48h leverans
...
..
.
3 veckor senare med en massa strul och lovande kom bilen.

Bilen var trasig som satan!
Tvingade de att ge tillbaka 5% handpenning

.....

Nu åkte vi till en riktigt stor bilfirma som hade en bil vi verkligen ville ha. Tacka riddermarkbil att deras var skit.

Men denna hade inte vinterdäck och jag betalade in 40.000 kr handpenning och blev lovad bil idag med nya däck.

De ringer vid 11 och säger att däcken kommer kl 13.. 13.30 ringer de och säger att däcken kommer 15.00.

15.30 ringer de och säger att det inte kommer några däck idag...

Nu är det helger osv..

Orka

Stackars Jävel. 🤗 🎄 Men jag hoppas att Du har hälsan (som jag skrev om länge upp) även om det är surt, just för att man vill ha det man blivit lovad en viss dag... Ta en snapps. Du kör ju inte bil. 😁

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Drygt :/ finns det ingen däckverkstad i närheten där du kan fixa fälgar + vinterdäck?

Hade jag vetat om att de skulle haft problem med att fixa fram däck hade jag gjort det dagen efter vi köpte bil.

Riktigt irriterande.

Han beställde däcken tisdags förmiddag och de fanns i lager. Borde varit frame senast torsdag tycker man när det handlar om en av Sveriges största bilfirmor.

Permalänk
Medlem

Fan så lack jag är!

Först kommer inte orignalfakturan, så spec saknas. Jag har fått ett element upphängt, som jag själv köpt. Samt 2 avstängningsventiler monterade, ventilerna har jag själv införskaffat. Så det som har sålts tilll mig är 1m 38mm kopparrör, några pressfittings, avstängningsventiler(för elementet) och kopplingarna på elementet.

Eftersom VVSaren inte hann klart dag 1..från kl 13-16.00 Återkom han även dagen efter då det tog han 40 minuter att hänga upp elementet.

Jag är inte sosse eller så, tar själv 590kr+moms och jobbar som tekniker.

Men då 1 väggkonsol för avstängningsventiler, lite rör och 6 kopplingar. samt 3 timmars arbete 2 resor?

9.000kr, INK RUT??? saknar spec så ska be om den. Men 9K för dessa 2 bilder, skulle tagit OFFERT och fast pris inser jag..
En av Kalmars största VVS firmor..

https://ibb.co/H47J6p1
https://ibb.co/mX3tNZ0

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Skrivet av atego:

Eftersom VVSaren inte hann klart dag 1..från kl 13-16.00 Återkom han även dagen efter då det tog han 40 minuter att hänga upp elementet.

Hantverkare, cant live with em, cant kill em.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Hantverkare, cant live with em, cant kill em.

Det är ju så! Hantverkare kostar alltid satan.. bävrar inför badrumsrenoveringen Men fan va gott 9K satt för ett par kopplingar och en pipa!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"