Sony backar om Discovery-innehållet – ingenting försvinner

Permalänk
Melding Plague

Sony backar om Discovery-innehållet – ingenting försvinner

Den som sedan tidigare äger filmer och serier från Discovery via Playstation-butiken kan fortsätta titta i åtminstone 30 månader.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nyheten att kunder som tidigare köpt serier och filmer från Discovery via Playstation-butiken

Ni menar långtidshyrt?

Permalänk
Medlem

Man måste ju sondera terrängen och sedan pudla om det behövs, klart som korvspad.

Permalänk
Medlem

Och efter 30 månader?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Och efter 30 månader?

Ny förhandling.

Visa signatur

Why!?

Permalänk
Medlem

Måste ju bara komma någon ny regel gällande digitala filmer & serier att köpt är köpt (permanent)...

Det är mycket prat om det just nu där frasen "If purchasing isn't owning, then piracy isn't stealing" uppkommer ofta.

Permalänk
Medlem

Problemet är att man köpt något som man inte äger. Väl bra att det förlängs men det borde vara att det går att se för evigt. Köper man en bli ray så behöver ingen förhandla om det om och om igen och plötsligt travade den för att de inte ville förlänga avtalet.

Jag har full förståelse för att saker kan tas bort om man premenurerar eller att de kan tas bort från att köpas.

Men har man köpt något så bör man äga det. Annars är det bara långtidshyrning.

Problemet är hela konceptet och inte just dessa serier på Playstation utan urholkandes av äganderätten överlag.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

30 månader är inte heller ägande, de bara skjuter upp det oundvikliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Problemet är att man köpt något som man inte äger. Väl bra att det förlängs men det borde vara att det går att se för evigt. Köper man en bli ray så behöver ingen förhandla om det om och om igen och plötsligt travade den för att de inte ville förlänga avtalet.

Jag har full förståelse för att saker kan tas bort om man premenurerar eller att de kan tas bort från att köpas.

Men har man köpt något så bör man äga det. Annars är det bara långtidshyrning.

Problemet är hela konceptet och inte just dessa serier på Playstation utan urholkandes av äganderätten överlag.

Köp behöver inte betyda övergång av äganderätt. Här handlar det om köp av en nyttjanderätt med vissa avtalade förbehåll. Det är inget fel alls med det, även om man kan tycka att det är en dålig affär.

Permalänk
Medlem

Om folk hade brytt sig tillräckligt mycket om vad de köpte så hade de vetat att det inte är ett ägandeskap de köper, utan rätten till tidsbegränsat nyttjande.

Som exempel om du köper en biobiljett så äger du inte rätten att kolla på filmen på bio obegränsat med gånger.

Jag kan dock hålla med om att det uppenbarligen behövs ett förtydligande eftersom det är så många som inte förstår vad det är de köper, EULA eller ej.

Visst kan EULOr vara dryga att läsa igenom. Men om man aktivt väljer att inte bry sig om vad som står i det avtal man själv tecknat har jag svårt att köpa att man kan klaga när det som står i avtalet träder i kraft. Det räcker för övrigt att man läser en EULA en endaste gång för att man ska kunna skapa sig uppfattningen att det inte är jämställt med ägandeskap av en produkt bara för att du trycker på köpknappen.

Det går ju dessutom fortfarande att köpa en majoritet av spel/filmer eller vad det nu må vara så att man har permanent ägandeskap. Men det är antingen för "dyrt", eller för "komplicerat". Men det finns alltså fortfarande alternativ, men konsumenterna väljer aktivt bort detta till förmån sin egna bekvämlighet, priset man betalar för lättja tror jag kanske man kan beskriva det med.

Givetvis vill bolagen sälja det tidsbegränsade alternativet, det tenderar att generera mer pengar. Men lata konsumenter fortsätter att gladeligen bara trycka på köpknappen utan minsta eftertanke för att man ska ha något "nu". Som man bäddar får man ligga är ett annat taletsätt som jag tror väl kan passa in.

Nu låter jag några lass bitter i min text, men jag är helt ärligt less på att det klagas över situationer som personer placerar sig själv i för att försöka skylla det på något annat. Företagen säljer det KONSUMENTERNA vill konsumera. Så enkelt är det. Vårt konsumptionsbaserade samhälle har ett rejält behov av omvärdering.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Musikälskare

30 månader haha...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Man måste ju sondera terrängen och sedan pudla om det behövs, klart som korvspad.

Nja.. Om det inte ska pudlas så finns det rimligen bättre slag för PR.

Eller kanske är naturfilmsentusiasterna extra jobbiga på influncer media.

Jag har gnällt på ett par spel (alltså PS huvudsak..) som försvann. Men då är det bara "Hårda bud, men nu är det som det är.. Vill du få en återbetalning?"

Kan man inte komma överens med utgivares ändrade villkor eller saker tas bort av innehållsskäl så är det vad som kommer hända fottsatt med. Det kommer inga regleringar rå på hller, för företagen kommer inte acceptera det sålänge lagverkandet samtidigt medger saker som force majeure. I princip skulle det innebära att ägandet (eller hyresrätten då) vid tvist övergår till distributören.

Låter som ett väldigt bra incitament att aldrig komma överens, för distributionen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Om folk hade brytt sig tillräckligt mycket om vad de köpte så hade de vetat att det inte är ett ägandeskap de köper, utan rätten till tidsbegränsat nyttjande.

Kallas inte det hyra? Inte köpa.

Det står väl om jag inte minns fel köp och/eller hyr denna filmen. Inte enbart hyr. Ett köp uppfattas som man har äganderätt över det man köper. Att hyra något däremot innebär en tidsbegränsat nyttjande.

Så varför har dom två olika alternativ, isåfall skulle det enbart finnas hyr denna film/serie som alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Köp behöver inte betyda övergång av äganderätt. Här handlar det om köp av en nyttjanderätt med vissa avtalade förbehåll. Det är inget fel alls med det, även om man kan tycka att det är en dålig affär.

Står det nåt i stil med "Köp filmen" så är det ägande som är det förväntade. Man ska inte behöva läsa något finstilt när det handlar om något så enkelt som att köpa en film.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Står det nåt i stil med "Köp filmen" så är det ägande som är det förväntade. Man ska inte behöva läsa något finstilt när det handlar om något så enkelt som att köpa en film.

Då har du fel förväntningar.

Permalänk
Medlem

Diskussion om äganderätt vs nyttjanderätt åsido så marknadsfördes ju dessa transaktioner ändå som ett "köp" (kontra "hyra"), utan något tydligt utsatt upphörandedatum. Kanske det fanns något finstilt att "köpet" enbart gällde så länge avtalet var giltigt, men ändå så kan det ju trots allt anses vara rimligt att har ett köp utförts så bör ju i alla fall tillgång till den köpta varan bevaras oavbrutet.

Oavsett hur mycket (eller lite) av innehållet som köparen faktiskt äger, så marknadsfördes varorna inte som tidsbegränsade köp, utan enbart som "vanliga" köp. Alltså, även om det "bara" är en nyttjanderätt som köpet gäller, så är det väl ändå rimligt att antaga att det fortfarande bör bibehållas möjlighet att på oavtalad tid då kunna nyttja det man köpt, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Kallas inte det hyra? Inte köpa.

Det står väl om jag inte minns fel köp och/eller hyr denna filmen. Inte enbart hyr. Ett köp uppfattas som man har äganderätt över det man köper. Att hyra något däremot innebär en tidsbegränsat nyttjande.

Så varför har dom två olika alternativ, isåfall skulle det enbart finnas hyr denna film/serie som alternativ.

Mja. Kanske borde de två konsumentverksgodkända alternativen vara.

"Hyr" & "Långtidsleasing på obestämd tid."

Fast om inte det expiderar en snabb övergång till att enbart GamePass-liknande tjänster är det enda som existerar så vet jag inte vad som skulle göra det bättre.. : /

Skrivet av Timmy Fox:

Alltså, även om det "bara" är en nyttjanderätt som köpet gäller, så är det väl ändå rimligt att antaga att det fortfarande bör bibehållas möjlighet att på oavtalad tid då kunna nyttja det man köpt, eller?

Tänk om den förväntningen expanderas till köp av bostadsrätt.

Det är alltid en massa om.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Diskussion om äganderätt vs nyttjanderätt åsido så marknadsfördes ju dessa transaktioner ändå som ett "köp" (kontra "hyra"), utan något tydligt utsatt upphörandedatum. Kanske det fanns något finstilt att "köpet" enbart gällde så länge avtalet var giltigt, men ändå så kan det ju trots allt anses vara rimligt att har ett köp utförts så bör ju i alla fall tillgång till den köpta varan bevaras oavbrutet.

Oavsett hur mycket (eller lite) av innehållet som köparen faktiskt äger, så marknadsfördes varorna inte som tidsbegränsade köp, utan enbart som "vanliga" köp. Alltså, även om det "bara" är en nyttjanderätt som köpet gäller, så är det väl ändå rimligt att antaga att det fortfarande bör bibehållas möjlighet att på oavtalad tid då kunna nyttja det man köpt, eller?

Du köper en nyttjanderätt på obestämd tid, till skillnad från hyra på begränsad tid. Vad som är rimligt att antaga är tämligen irrelevant när det finns ett tydligt avtal där villkoren framgår. Du kan liksom inte bara strunta i villkoren och utgå ifrån din personliga rimlighetsbedömning.

För övrigt är det inte alls en rimlig bedömning.

Du köper inget med äganderätt. Du får ingen vara du kan byta eller sälja.

Allt tillhandahålls av den valda plattformen. Om plattformen försvinner står du tomhänt.

Plattformen äger inte IP;t utan har olika licensavtal för att tillhandahålla materialet till sina kunder. Om plattformen förlorar licensen, och inget finns avtalat om att befintliga kunder inte påverkas, står du återigen tomhänt.

Det är den grundläggande konstruktionen bakom det hela och det rimliga i det här läget är att ta reda på vad fan som gäller, egentligen, istället för att strunta i avtalet och göra en massa antagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Kallas inte det hyra? Inte köpa.

Det står väl om jag inte minns fel köp och/eller hyr denna filmen. Inte enbart hyr. Ett köp uppfattas som man har äganderätt över det man köper. Att hyra något däremot innebär en tidsbegränsat nyttjande.

Så varför har dom två olika alternativ, isåfall skulle det enbart finnas hyr denna film/serie som alternativ.

När man köper en fysisk bok, eller en film på DVD/Blueray, så köper man väl en icke-tidsbegränsad och överföringsbar nyttjanderätt. Dvs man äger sin fysiska kopia och får nyttja den enligt något regelverk och man är också fri sälja boken eller filmen vidare.

Man har i mångt och mycket marknadsfört online-böcker som en digital variant av att man köper en bok och den jämförelsen haltar ju. Samma med filmer och spel. Fysiska kopior kan man sälja när man inte vill ha dom längre och vraken Sony eller något annat företag kan lagligen gå in i mitt hem och ta tillbaka en bok eller film, eller ett spel, som jag köpt. Men så fort det är "online" så verkar folk ha accepterat detta.

Företagen blir mer och mer gnidna. Har för mig att jag läste något om nån biltillverkare som planerade att ha värmesäten som prenumerationstjänst; först betalar man extra för att få hårdvaran, sen får man betala extra för att kunna slå på sätesvärmen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du köper inget med äganderätt. Du får ingen vara du kan byta eller sälja.

Så här är det med andra saker också. Du "äger" ett gymkort, men man kan inte räkna med att man kan överlåta det till någon annan.

Citat:

Allt tillhandahålls av den valda plattformen. Om plattformen försvinner står du tomhänt.

Så här är det med många grejer. Gymmet kan gå i konkurs och då står man där tomhänt. Men om de väljer att lägga ner, t ex för att de tyckte hyresvärden höjde hyran för mycket, utgår jag från att kunna få tillbaka pengar.

Citat:

Plattformen äger inte IP;t utan har olika licensavtal för att tillhandahålla materialet till sina kunder. Om plattformen förlorar licensen, och inget finns avtalat om att befintliga kunder inte påverkas, står du återigen tomhänt.

Om plattformen kan förlora sin licens gentemot befintliga kunder som har gjort ett köp hade de uppenbarligen ingen rätt att låta folk köpa material på plattformen från början. Om jag säljer en bostadsrätt jag inte äger kommer jag om jag gjort det medvetet åka dit för bedrägeri. Men även om problemet skulle uppstå utan att jag varit i "ond tro" så skulle jag iaf blir skadeståndsskyldig och tvingas betala tillbaka köpesumman.

Citat:

Det är den grundläggande konstruktionen bakom det hela och det rimliga i det här läget är att ta reda på vad fan som gäller, egentligen, istället för att strunta i avtalet och göra en massa antagen.

Avtal man förhandlar fram måste man vara väldigt noga med, men när det är standardavtal som konsumenten inte har något rådande över är det annorlunda. Ingen kan läsa flera A4-sidor med villkor för varenda liten grej man vill göra och man får helt enkelt utgå från praxis för vad köp betyder i olika situationer. Om jag t ex ska åka buss när jag besöker en ny stad är inte det första jag gör att ladda ner avtalsvillkoren från kommunaltrafikens hemsida och gå igenom dem tillsammans med min advokat, utan jag köper helt enkelt en bussbiljett och åker. Avtalsvillkoren kan skilja sig åt vad gäller småsaker som t ex om jag får ersättning vid förseningar eller hur länge biljetten är giltig, men i stort kan jag förvänta mig att få åka buss.

På samma sätt är det här, köper jag en rättighet att streama filmen kan jag väl iaf förvänta mig att det fungerar under enhetens förväntade livstid. Att den som sålt rättigheten inte har rätt att streama filmen mer än 3 år och sedan väljer att inte förnya avtalet, och förväntar sig att kunderna ska godta det utan ersättning, finns inte i min sinnesvärld.

Permalänk
Medlem

Modus operandi:
1. Hota med en försämring.
2. De som drabbas klagar.
3. Berätta att man skjuter upp förändringen, en viss tid, "åtminstone..." eller "tills vidare".
4. De som drabbas känner att de har vunnit.
5. Men egentligen är ingenting förändrat. Försämringen kommer att ske vid planerad tid ändå.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

"ingenting försvinner..." förutom alla kunder

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=YAx3yCNomkg

Denna passar nog rätt bra här.
Håller med han fullständigt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

...
Givetvis vill bolagen sälja det tidsbegränsade alternativet, det tenderar att generera mer pengar. Men lata konsumenter fortsätter att gladeligen bara trycka på köpknappen utan minsta eftertanke för att man ska ha något "nu". Som man bäddar får man ligga är ett annat taletsätt som jag tror väl kan passa in.
...

Jämförelsen med biobiljetter är kass.
Biljett ger dig rätt till entre, vistelse, åskådning på en specifik plats under en viss specifik/begränsad tid.
Även på digitala biografer köper man en "biljett", inte en "film".

Tidsbegränsat äganderätt är uthyrning med massor med restriktioner.

Om jag "köper" en Blue Ray skiva, äger jag den. Jag kan till och med sälja den dagen efter jag köpte den. Kan man "sälja" en digital film till en annan människa på samma plattform eller någon annanstans? Nej.

Jag har aldrig sett en "hyr" knapp, bara "köp" knapparna överallt.

Stora bolag får betala böterna för vilseledande marknadsföring

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Om jag "köper" en Blue Ray skiva, äger jag den. Jag kan till och med sälja den dagen efter jag köpte den. Kan man "sälja" en digital film till en annan människa på samma plattform eller någon annanstans? Nej.

Jag har aldrig sett en "hyr" knapp, bara "köp" knapparna överallt.

Stora bolag får betala böterna för vilseledande marknadsföring

Här finns både köp och hyr. Från Google Play Store som exempel
https://play.google.com/store/movies/details/Oppenheimer?id=_...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

<Uppladdad bildlänk>
Här finns både köp och hyr. Från Google Play Store som exempel
https://play.google.com/store/movies/details/Oppenheimer?id=_...

Vi pratar om Sonys platformen...

Permalänk

Sjukt äckliga företag är.
AI kommer ge oss alla medborgarlön och total frihet eftersom AI ägs och kommer ägas av...

Permalänk
Medlem

Dom borde följa samma modell som GOG. Du äger och behåller det du köpt, även om det tas bort från butiken. Dessutom kan du alltid ladda ner och lagra det på egen disk. Helt utan DRM.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Sjukt äckliga företag är.
AI kommer ge oss alla medborgarlön och total frihet eftersom AI ägs och kommer ägas av...

AI är en fluga och den är redan typ bortglömd.

Den är för låst helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

När man köper en fysisk bok, eller en film på DVD/Blueray, så köper man väl en icke-tidsbegränsad och överföringsbar nyttjanderätt. Dvs man äger sin fysiska kopia och får nyttja den enligt något regelverk och man är också fri sälja boken eller filmen vidare.

Man har i mångt och mycket marknadsfört online-böcker som en digital variant av att man köper en bok och den jämförelsen haltar ju. Samma med filmer och spel. Fysiska kopior kan man sälja när man inte vill ha dom längre och vraken Sony eller något annat företag kan lagligen gå in i mitt hem och ta tillbaka en bok eller film, eller ett spel, som jag köpt. Men så fort det är "online" så verkar folk ha accepterat detta.

Företagen blir mer och mer gnidna. Har för mig att jag läste något om nån biltillverkare som planerade att ha värmesäten som prenumerationstjänst; först betalar man extra för att få hårdvaran, sen får man betala extra för att kunna slå på sätesvärmen.

Frågan är om folk accepterat det eller helt enkelt att företagen marknadsför det fel. Som jag skrev i mitt förra inlägg och du är inne på samma linje här. Köpa en dvd i en butik kontra köpa en "dvd" online. Det uppfattas som ett köp. Att hyra en dvd i butik och hyra online är ju samma sak. Du har tillgång till filmen under en bestämd tid för ett bestämt pris.

Skillnaden då här i Sonys fall så borde det stå hyra och vilken tid. 24h för ett pris, 3 dagar för att annat pris och 30 månader för ett pris. För det är ju bara en längre period av en hyrd produkt. Inte ett köp.