Flytta lagringspool från en Synology till en annan.

Permalänk
Medlem

Flytta lagringspool från en Synology till en annan.

Har idag en 5-bay med en stor SHR2 lagringsvolym där även DSM är installerat.

Kan jag ta en 8-bay enhet, sätta i två diskar och spegla dom, installera DSM och sen stoppa i de 5 diskarna från den gamla NAS'en och då helt sonika se volymen som ligger på diskarna rakt upp och ner?

Permalänk
Medlem

Japp. Sätt dem i samma ordning bara.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Japp. Sätt dem i samma ordning bara.

Ok, tack! Plats 3-7 eller måste jag sätta de två nya diskarna i nån av de sista platserna ist?

Permalänk
Medlem

Vilken ordning man stoppar in diskarna i, utifrån en redan existerande RAID/SHR-volym, spelar ingen roll eftersom diskarnas identiteter ligger lagrat på respektive disk. Det huvudsakliga är att alla diskarna ansluts och att man gör detta med Synology:n avstängd.

Vill du inte bibehålla konfigurationen eftersom du skriver att du tänkte installera upp den nya Synology:n med en separat volym på nya diskar? Det vanligaste är ju nämligen att man stoppar in alla diskarna från den gamla Synology:n, startar upp den nya och gör en migreringsinstallation vilket då bibehåller all din konfiguration med användarkonton, Cloud-synk, backup-jobb och alla installerade appar så man slipper göra om allt.

Men visst, ibland kanske man bara vill börja om från början med nya användarkonton och lösenords osv. Men fördelen med Synology över andra konkurrerande produkter är att det är mer eller mindre plug'n play att uppgradera sig till en större modell.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Vilken ordning man stoppar in diskarna i, utifrån en redan existerande RAID/SHR-volym, spelar ingen roll eftersom diskarnas identiteter ligger lagrat på respektive disk.

Ah, jag har som praxis att alltid sätta diskar i samma ordning när jag fysiskt flyttar en array men det är ju nice att man slipper det med Synology. Hanterat så många olika varianter genom tiderna att det blivit en vana helt enkelt

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Vilken ordning man stoppar in diskarna i, utifrån en redan existerande RAID/SHR-volym, spelar ingen roll eftersom diskarnas identiteter ligger lagrat på respektive disk. Det huvudsakliga är att alla diskarna ansluts och att man gör detta med Synology:n avstängd.

Vill du inte bibehålla konfigurationen eftersom du skriver att du tänkte installera upp den nya Synology:n med en separat volym på nya diskar? Det vanligaste är ju nämligen att man stoppar in alla diskarna från den gamla Synology:n, startar upp den nya och gör en migreringsinstallation vilket då bibehåller all din konfiguration med användarkonton, Cloud-synk, backup-jobb och alla installerade appar så man slipper göra om allt.

Men visst, ibland kanske man bara vill börja om från början med nya användarkonton och lösenords osv. Men fördelen med Synology över andra konkurrerande produkter är att det är mer eller mindre plug'n play att uppgradera sig till en större modell.

Tack!

Det blir ingen vajsing att man har DSM på de 5 äldre diskarna också? tänkte bara så den fattar att den ska boota från de två nya diskarna där DSM är installerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Ah, jag har som praxis att alltid sätta diskar i samma ordning när jag fysiskt flyttar en array men det är ju nice att man slipper det med Synology. Hanterat så många olika varianter genom tiderna att det blivit en vana helt enkelt

Jo det är ju normalt brukligt att sätta i diskar i samma ordning, av extra stor vikt när man kör riktigt hårdvaru-raid. Men Synology hanterar detta riktigt smidigt eftersom diskarna innehåller raid metadata som säger vilket nummer den har som då gör det möjligt att stoppa in dem lite hursom. Och eftersom DSM är installerat i grundpartitionen på alla diskar så kan systenet boota upp oavsett disk som är primära boot-disken.

Skrivet av Linus:

Tack!

Det blir ingen vajsing att man har DSM på de 5 äldre diskarna också? tänkte bara så den fattar att den ska boota från de två nya diskarna där DSM är installerat.

Synology installerar ändå DSM på alla diskar i systemet, och jag tror inte du kan direkt välja vilken av dem den ska boota ifrån.

https://kb.synology.com/en-af/DSM/tutorial/Which_drive_is_DSM_installed_on#:~:text=Every%20drive%20you%20install%20in,settings)%2C%20and%20system%20logs.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se