Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Tur? Inte en chans. Rätt skötta och steker på rätt temperatur och med rätt mängd fett.

Ser ingen anledning att köpa en non-stick, har inget behov av sådan. Har en emaljerad traktörpanna för saker som behöver låga temperaturer.

Kul att det funkar!
Emaljerade pannor har jag nog inte kört sedan 1970-talet.
Jag är nog jävla lat och bekväm. Eftersom man (jag) inte behöver passa non-stick-pannor vid äggstekning på samma sätt som när jag överklockar datorer.. (Går faktiskt att steka ägg på kylflänsar också!)

Bekväma valet är non-stick. (Bra resultat varje gång!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag vill fråga vad sweclockarna tycker om det i den här tråden. Varför ska man köpa teflon om det förminskar ens kön och gör en steril?

Mig veterligen är det endast en fara för hälsan när det är väldigt finfördelat, dvs. som i artiklen att det är löst i vattnet (och om du då dricker detta under längre tid) eller i stekpannesammanhang om man bränner pannan så hårt att partiklar från pannan börjar spridas i luften.

Som beläggning är den skapad för att inte interagera med sin omgivning, utöver värmespridningen då, så det sprids ju inte till maten du lagar under normala förhållanden, och även om du skulle råka slå loss en "flake" kommer den också passera kroppen utan vidare.

Edit: Kör för övrigt nästan uteslutande teflon. Har en mindre keramisk panna som jag inte tyckte var något vidare, började fastna saker i den efter några månader. Ska eventuellt testa Scanpan nästa gång jag köper nytt.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Jag är gammalmodig och tycker fortfarande bäst om gjutjärns pannor. Rätt skötta så kan de hålla i evigheter.
Men skulle jag ge mig på att köra ny som inte var gjutjärn så hade jag nog kört på Scanpan pannan jag med.
Såg att Scanpans CTX panna vann i test.
https://www.testlabbet.nu/basta-stekpanna-bast-i-test/

Permalänk
Medlem

Gjutjärn all the way för mig. Klarar hög värme och kommer kunna ha dem livet ut. Skönt att slippa köpa nytt vart och vartannat år.
Inga problem med ägg som fastnar om man bara använder stekpannan på rätt sätt 😊

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Rostfritt stål för mig. Gjutjärn är bra men man ska olja in och ta hand om. Rostfritt är mindre känsligt för det. Man kan skura och bara slänga in i diskmaskinen. Fast gjutjärn all the way när man ska göra stek eller liknande.

Eller så är ett trick att göra rent en gjutjärn eller stål panna med fläckar att steka eller tillaga mat som vanligt. Men medans du har värme i pannan häl en halv deciliter vatten i pannan och blanda, det kommer lyfta upp fläckarna och du kan bara häla av. (Och gratulerar ni har lärt er hur man gör en sky också, blanda i lite maizena och mjölk efter du stekt köttbullar, et voila brunsås.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min fru gör av med två pannor per år. Det används fel verktyg och temperaturen skyhög 🫣
Så här blir det bara billiga pannor numer.
😅

Enda pannan som ännu håller är en rostfri traktör.

Permalänk
Medlem

Det bästa är att köpa några teflon-pannor per år, inte så hållbart rent miljömässigt men väldigt smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Rostfritt stål för mig. Gjutjärn är bra men man ska olja in och ta hand om. Rostfritt är mindre känsligt för det. Man kan skura och bara slänga in i diskmaskinen. Fast gjutjärn all the way när man ska göra stek eller liknande.

Eller så är ett trick att göra rent en gjutjärn eller stål panna med fläckar att steka eller tillaga mat som vanligt. Men medans du har värme i pannan häl en halv deciliter vatten i pannan och blanda, det kommer lyfta upp fläckarna och du kan bara häla av. (Och gratulerar ni har lärt er hur man gör en sky också, blanda i lite maizena och mjölk efter du stekt köttbullar, et voila brunsås.)

Hur kan du steka köttfärs/falukorv utan att det bränner fast?

Permalänk
Medlem

Skulle vara lite intressant om någon eller några kan visa hur det går till när det steks ägg i gjutjärnspanna. Upp med ett klipp när ni gör det och även när det rengörs. Kul o se hur det ska gå till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Hur kan du steka köttfärs/falukorv utan att det bränner fast?

Varje dag, fisk är jobbigt däremot.
Temperatur kontroll, använd fet och inte pilla på maten förän du fått en maillardreaktion. En sak man gör fel framförallt när man använder rostfritt är att man pillar för mycket på maten när man lagar den i oro att den ska fastna eller bränna. Låt den vara, kontrollera din temperatur och sen kommer korven eller köttbullen lossna ifrån ytan när du fått maillardreaktionen helt av sig själv.

Min spis en glashäll går ifrån 1 till 10 steg jag brukar värma på 10 sänka till 6 (tipset om du steker med milda eller liknade, det slutar fräsa och bubbla när det har rätt temperatur, olja har också lite tecken för att visa rätt temp) och sen ligger det på den temperaturen tills maten är klar.

Rostfritt håller värmen och är jämn på samma sätt som gjutjärn. Så man behöver inte ösa så mycket som med aluminium pannor som tappar all värme när man lägger i maten i pannan.

Det handlar lite om erfarenhet och tålamod. När du kommit över tröskeln går det av sig själv. Tycker jag iallafall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Varje dag, fisk är jobbigt däremot.
Temperatur kontroll, använd fet och inte pilla på maten förän du fått en maillardreaktion. En sak man gör fel framförallt när man använder rostfritt är att man pillar för mycket på maten när man lagar den i oro att den ska fastna eller bränna. Låt den vara, kontrollera din temperatur och sen kommer korven eller köttbullen lossna ifrån ytan när du fått maillardreaktionen helt av sig själv.

Min spis en glashäll går ifrån 1 till 10 steg jag brukar värma på 10 sänka till 6 (tipset om du steker med milda eller liknade, det slutar fräsa och bubbla när det har rätt temperatur, olja har också lite tecken för att visa rätt temp) och sen ligger det på den temperaturen tills maten är klar.

Rostfritt håller värmen och är jämn på samma sätt som gjutjärn. Så man behöver inte ösa så mycket som med aluminium pannor som tappar all värme när man lägger i maten i pannan.

Det handlar lite om erfarenhet och tålamod. När du kommit över tröskeln går det av sig själv. Tycker jag iallafall.

Jo använder själv kolstål, fast ibland måste jag rengöra och bränna in olja för det ska fungera bra om man har gjort något misstag så jag tänker rostfritt borde vara ännu värre.

Med milda menar du? https://www.milda.se/produkter/milda-culinesse-flytande-marga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Jo använder själv kolstål, fast ibland måste jag rengöra och bränna in olja för det ska fungera bra om man har gjort något misstag så jag tänker rostfritt borde vara ännu värre.

Med milda menar du? https://www.milda.se/produkter/milda-culinesse-flytande-marga...

Nja rengöring är väldigt enkelt, iom att stekpannan inte har någon textur så fastnar det inte på samma sätt. Och att bränna in känns enkelt också, för att vara ärlig skaffa jag den pannan innan jag visste något om det och hade gjort det av "misstag" genom att hälla ett lager rapsolja för att fritera lite kyckling. (shallow fry)

Instruktionerna var tydligen. Det är bara hälla i olja så botten täcks, värm upp till oljan ryker och slå av värmen och ta av ifrån plattan och låt svalna långsamt. Men jag har aldrig satt mig ner för att faktiskt göra exakt så här.

Ja, fast själv använder jag den fasta formen istället för flyttande, margarin helt enkelt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det bästa är att köpa några teflon-pannor per år, inte så hållbart rent miljömässigt men väldigt smidigt.

Nej det är dags att sluta med dessa giftiga skitpannor. investera i nått ordentligt som gjutgjärn eller scanpan som inte behöver skrotas varje år.

Visa signatur

50,000 native americans used to live here... Now it's a burgertown.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara det här för mig att "ta hand" om gjutjärnspannor?
Jag tar och låter min stå och dra i diskmedel och vatten efter användning och diskar som vanligt.
Sen häller jag i en klick olja, smetar in stekytan och in i skåpet.
Är i perfekt skick när den åker fram igen (med en liten avsköljning för säkerhets skull).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Kan någon förklara det här för mig att "ta hand" om gjutjärnspannor?
Jag tar och låter min stå och dra i diskmedel och vatten efter användning och diskar som vanligt.

Det skall inte stå och 'dra' i diskmedel - gör man det så börja det äta på stekytan som är så viktig för att hålla pannan 'stick free'

Samma sak att inte låta köttfärssåser och andra såser som är vattniga och sura ligga länge i en panna med etablerad stekyta.

Själv brukar jag när pannan gått ned till strax över 100 grader (det bubblar bara lite när man när man skvätter på hetvatten), först torka ur överflödig flytande fett med hushållspapper (som sedan går ned i matrestpåsen), därefter skölja ur med hett vatten under kran och viska av panna med diskborsten och kanske ett par droppar diskmedel som hjälp - vilket går utmärkt om pannan har en etablerad stekyta och eventuellt fastsittande släpper fort. - torkar därefter av med en bit hushållspapper och ställer in den fortfarande varm i skåpet - viktigt att det fortfarande är varm så att ev. fukt från disken kvar på ytan efter avtorkningen får tid på sig att dunsta av med hjälp av värmen. Lite beroende på hur mycket diskmedel som användes så är stekytan lätt fettblank till lite halvmatt när det ställs in och det brukar inte vara något problem med fastbränning när det används nästa gång.

Används pannan nästan dagligen så görs ingen extra rengöring till nästa gång men har det stått mer än några veckor så brukar jag droppa in en skvätt matfett värma till bubbel och sedan torka av med hushållspapper och sedan efter det påbörja matlagningen.

upphettat fett på en stekpannayta till precis synligt rykande temperatur (malliard-reaktionstemperatur runt 160 - 200 grader C) som efter en stekning är inte särskilt benägen att vilja börja härskna då enzymerna som påskyndar detta är förstörda av värmen och det som är bildat i själva stekytan är bubbelbindningarna i fettet tvärkopplat på annat sätt redan med proteiner och kolhydraten som bildar stekytan från stekningen och härsknar inte, men det är annan sak med 'hälsosam' matfett (med mycket omättade och fleromättade fetter) som gnids in efteråt och inte är värmd - de kan - om man inte har antioxiderande tillsatser i oljan, härskna ganska fort med den stora ytan mot luft, medans kvarvarande ister, och andra fetter från djurriket, kokosfett, palmolja mm. som har låg andel med omättade och fleromättade fettsyror kan hålla sig många månader, ja tom årtal utan att härskna.

Men detta med risken för härskning behöver man bara bekymra sig om stekpannan används med månaders mellanrum medans används det veckovis och mer ofta så kommer inte härskningsprocessen att hunnit så långt innan det används igen och fettytan byts ut mot nytt hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Croowley:

Nej det är dags att sluta med dessa giftiga skitpannor. investera i nått ordentligt som gjutgjärn eller scanpan som inte behöver skrotas varje år.

Dom är ju jättesmidiga? Min gjutjärnspanna duger mest till att göra fina stekar i när man behöver temperaturen.

Permalänk
Medlem

bränner du in din gjutjärnspanna med jämna mellanrum och inte diskar den med diskmedel, har den ett bättre nonstick än en teflon panna. De som ofta klagar på gjutjärnspannor är såna som står och diskar dem i diskmedel och aldrig oljar in dem och klagar på att det bränner fast och rostar.
Lär er hur man tar hand om saker så älskar man sen en gjutjärnspanna, helt oförstörbara och klarar alla temperaturer.

Scanpan ser jag många rekommenderar och har haft en sån i ca 2,5 år nu, men den åker i sopen idag eftersom den blir likadan som samtliga teflonpannor

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det skall inte stå och 'dra' i diskmedel - gör man det så börja det äta på stekytan som är så viktig för att hålla pannan 'stick free'

Samma sak att inte låta köttfärssåser och andra såser som är vattniga och sura ligga länge i en panna med etablerad stekyta.

Själv brukar jag när pannan gått ned till strax över 100 grader (det bubblar bara lite när man när man skvätter på hetvatten), först torka ur överflödig flytande fett med hushållspapper (som sedan går ned i matrestpåsen), därefter skölja ur med hett vatten under kran och viska av panna med diskborsten och kanske ett par droppar diskmedel som hjälp - vilket går utmärkt om pannan har en etablerad stekyta och eventuellt fastsittande släpper fort. - torkar därefter av med en bit hushållspapper och ställer in den fortfarande varm i skåpet - viktigt att det fortfarande är varm så att ev. fukt från disken kvar på ytan efter avtorkningen får tid på sig att dunsta av med hjälp av värmen. Lite beroende på hur mycket diskmedel som användes så är stekytan lätt fettblank till lite halvmatt när det ställs in och det brukar inte vara något problem med fastbränning när det används nästa gång.

Används pannan nästan dagligen så görs ingen extra rengöring till nästa gång men har det stått mer än några veckor så brukar jag droppa in en skvätt matfett värma till bubbel och sedan torka av med hushållspapper och sedan efter det påbörja matlagningen.

upphettat fett på en stekpannayta till precis synligt rykande temperatur (malliard-reaktionstemperatur runt 160 - 200 grader C) som efter en stekning är inte särskilt benägen att vilja börja härskna då enzymerna som påskyndar detta är förstörda av värmen och det som är bildat i själva stekytan är bubbelbindningarna i fettet tvärkopplat på annat sätt redan med proteiner och kolhydraten som bildar stekytan från stekningen och härsknar inte, men det är annan sak med 'hälsosam' matfett (med mycket omättade och fleromättade fetter) som gnids in efteråt och inte är värmd - de kan - om man inte har antioxiderande tillsatser i oljan, härskna ganska fort med den stora ytan mot luft, medans kvarvarande ister, och andra fetter från djurriket, kokosfett, palmolja mm. som har låg andel med omättade och fleromättade fettsyror kan hålla sig många månader, ja tom årtal utan att härskna.

Men detta med risken för härskning behöver man bara bekymra sig om stekpannan används med månaders mellanrum medans används det veckovis och mer ofta så kommer inte härskningsprocessen att hunnit så långt innan det används igen och fettytan byts ut mot nytt hela tiden.

Tack för infon, det var ganska uttömmande.
Jo visserligen skulle man jag ju kunna värma upp oljan efter jag slagit i det, men har aldrig kännt någon härsken lukt och eventuella bakterier dör ju av värmen sen.

Angående den där non-stick funktionen kommer den ju automatiskt av de kopiösa och obligatoriska mängder smör man har i vid stekning. Det som ändå fastnar kan man skrapa bort med kniv eller gaffel.

Den stora fördelen jag ser med gjutjärnspannor är ju just att de kan misshandlas t.o.m med vinkelslip och svavelsyra men ändå kan återställas av en avsköljning och smör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

bränner du in din gjutjärnspanna med jämna mellanrum och inte diskar den med diskmedel, har den ett bättre nonstick än en teflon panna. De som ofta klagar på gjutjärnspannor är såna som står och diskar dem i diskmedel och aldrig oljar in dem och klagar på att det bränner fast och rostar.
Lär er hur man tar hand om saker så älskar man sen en gjutjärnspanna, helt oförstörbara och klarar alla temperaturer.

Scanpan ser jag många rekommenderar och har haft en sån i ca 2,5 år nu, men den åker i sopen idag eftersom den blir likadan som samtliga teflonpannor

Jag tycker det tar ca 30-40 år innan man får en bra yta på pannan, trots att man seasonat den bra...