Ok gaming dator utan gaming i namnet

Permalänk
Medlem

Ok gaming dator utan gaming i namnet

Jag ska starta eget inom programmering och behöver en laptop. Jag funderar på att köpa en dator och ha den i något år som sedan sonen kan ärva för att spela på.

Vad jag förstår kan Skatteverket vid revision bli gnälliga om det framgår att datorn är avsedd för gaming och min verksamhet inte har med det att göra.

Datorn ska även funka bra för mitt jobb (visual studio, köra SQL, Docker etc), minnesintensiva grejer. Jag vill gärna att datorn ska se "normal" ut, inte skrika gamer.

Budget tänker jag mig max 15k ink moms.

Finns denna dator? 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxDark:

Vad jag förstår kan Skatteverket vid revision bli gnälliga om det framgår att datorn är avsedd för gaming och min verksamhet inte har med det att göra.

Det handlar ju inte om vad den heter utan att ett faktiskt behov ska finnas. Dels så kan du motivera en "gaming" med att de är prisvärda jämfört med riktiga workstations om man behöver utveckla på en gpu, och dels finns det egentligen inget som förhindrar dig från att göra ett oinformerat/dåligt köp och köpa en gamingdator trots att du behöver en kontorsdator.

För 15k ink moms är det ingen som kommer ifrågasätta ditt köp, en laptop i den prisklassen är rimlig oavsett vad du ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxDark:

Jag ska starta eget inom programmering och behöver en laptop. Jag funderar på att köpa en dator och ha den i något år som sedan sonen kan ärva för att spela på.

Vad jag förstår kan Skatteverket vid revision bli gnälliga om det framgår att datorn är avsedd för gaming och min verksamhet inte har med det att göra.

Datorn ska även funka bra för mitt jobb (visual studio, köra SQL, Docker etc), minnesintensiva grejer. Jag vill gärna att datorn ska se "normal" ut, inte skrika gamer.

Budget tänker jag mig max 15k ink moms.

Finns denna dator? 🙂

HP har jäkligt läckra laptops som inte skriker gaming över sig. Kvaliten är ju verkligen en helt annan än tex MSI också!

https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=7L389EA&opt=UUW...