Spotify konfronterar Apple – visar priser i IOS-applikationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Apple står dock inte för distributionen av musik, dvs det som egentligen kostar pengar för Spotify. Samtidigt vill Apple ha 30% av Spotifys intäkter medans de konkurrerar med Spotify med sin egen musiktjänst.

Apple kan rimligtvis ta betalt för nedladdningar istället, vilket kostar i princip ingenting. Om vi tar AWS S3 som exempel och en app storlek på 100MB (hittade en Android APK på 84MB) så skulle en användare behöva ladda hem hela sin app 10-20 gånger varje dag för att komma upp i kostnaden som Apple skulle ta av Spotify varje månad. Och då är S3 en relativt dyr tjänst och detta är utan rabatter, du kan göra det själv för en bråkdel av konstanden. Cloudflare R2 som exempel tar inte betalt alls för dataöverföring.

Problemet är alltså att det inte finns någon som helst koppling mellan avgiften Apple tar och tjänsten de levererar kostar dem att producera.

Avgiften för prenumerationer halveras till 15% efter första året

Bygger din beräkning på antal nedladdningar som behövs för att komma upp i 0,5€?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Avgiften för prenumerationer halveras till 15% efter första året

Bygger din beräkning på antal nedladdningar som behövs för att komma upp i 0,5€?

Vart får du 0,5€ ifrån?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Detta stämmer väl inte? Så länge inte appen används för betalningen så får väl inte apple några pengar?

Apple får pengar av alla utvecklare. Ett utvecklarkonto hos Apple kostar 99 dollar per år och krävs för att ha en app i AppStore. Detta oavsett om apparna är gratis, reklam eller betal. För företag är det 299 dollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Vart får du 0,5€ ifrån?

Det är väl vad Apple tänkt ta betalt per app, nedladdande användare och år för dom som distribuerar utanför Appstore?

Permalänk
Skrivet av RaXha:

Jämförelsen faller där eftersom Valve mig veterligen helt och hållet använder sin egen infrastruktur för att distribuera Steam och spelen som säljs där via sina egna servrar, de använder inte Microsoft infrastruktur för detta. Att jämföra en app som laddas ner direkt från utvecklarens egen server (t.ex. Steam), med en som t.ex. distribueras via en appbutik (som t.ex. spelen/apparna som säljs på Steam, App Store eller Google Play), blir lite skevt. I det senare fallet får ju företaget som tillhandahåller marknadsplatsen stå för notan för servrar, bandbredd, personalkostnader för att underhålla alltihop osv, något som blir en ren förlust vad gäller gratisappar.

För dem som har utvecklat en app för iOS så vet man att det inte direkt gratis. Man betalar en årlig avgift för att få ett utvecklarkonto hos Apple och därmed möjlighet att ladda upp sin app. 99 dollar/år är mer än tillräckligt i sig för att täcka kostnader för de flesta appars nedladdning. Så gratisappar kostar faktiskt utvecklaren pengar snarare än något annat.

Men det är lite av ett tveeggat svärd. Apple behöver utvecklare som utvecklar appar (tänk vad värdelös en iPhone hade känts utan annat än Apples egna inbyggda appar), men samtidigt vill Apple tjäna pengar på dem som hjälper dem att skapa ett värde till deras produkt.

Sedan är det nog inte att Apple vill ha en del av kakan som är problemet, utan snarare hur mycket och av vilka. Även om deras hårdvara är dyr är det inte bara försäljningen av hårdvara som ligger till grund för att de är ett av de rikaste bolagen idag, utan även avgifter från andra utvecklares appar.

30% av kostnaden innebär ju inte att de gjort 30% av jobbet med att utveckla och publicera appen.

Tänk en ensam utvecklare som gjort en app på sin fritid och sedan vill att andra ska kunna använda den gratis. Han kommer enligt Apples förslag (om jag förstått dem rätt) betala 50 cent per nedladdning, utan att få några som helst intäkter. Så ju fler som drar nytta av en gratis app, desto dyrare blir det för den utvecklare som snällt ville dela med sig av den gratis.
Och skulle han sedan lägga till reklam eller liknande i appen för att kunna kompensera för kostnaderna så skulle det drabba användaren som tycker det är irriterande med reklam och därmed mindre intresserade av appen. Och verkligheten är att reklambaserade appar ger nästan ingenting i intäkter så vida de inte är en succéapp.
Så i slutändan väljer de istället väljer en betalapp från ett företag som redan har pengar nog att ha råd med omkostnaderna. Så både utvecklaren och slutkunden blir förlorare

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweetnuts:

Tänk en ensam utvecklare som gjort en app på sin fritid och sedan vill att andra ska kunna använda den gratis. Han kommer enligt Apples förslag (om jag förstått dem rätt) betala 50 cent per nedladdning, utan att få några som helst intäkter.

Det gäller väl inte om appen ligger på AppStore utan bara om man väljer en alternativ plattform? Jag kan dock ha missförstått hur det är tänkt att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det gäller väl inte om appen ligger på AppStore utan bara om man väljer en alternativ plattform? Jag kan dock ha missförstått hur det är tänkt att fungera.

Nej, jag har också förstått samma som du

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Nej det är mer som om ett gigantiskt spelbolag vill släppa sin nästa AAA titel på steam, nyttja deras support, deras APIer, infrastruktur för att hantera nedladdning och all framtida patchning, steamworks etc. Använda steam för att hantera all multiplayer matchning etc.
Spelet är gratis på steam, sen måste spelarna betala en licens på 600kr för att kunna spela, och det görs utanför steam så inga pengar går till Valve.

Kul att du tar upp det för det är ju typ så det funkar där. Man kan sälja nycklar till spelet utanför steam som Valve inte får några pengar ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Det är väl vad Apple tänkt ta betalt per app, nedladdande användare och år för dom som distribuerar utanför Appstore?

Räknade på det jag skrev, 30%. Apple tar fortfarande 27% utanför EU.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Det gäller väl inte om appen ligger på AppStore utan bara om man väljer en alternativ plattform? Jag kan dock ha missförstått hur det är tänkt att fungera.

Det gäller även på App Store. Däremot gäller det bara OM utvecklaren väljer DMA-regelverket. Apple har två olika regelverk som EU-utvecklare får välja mellan. Det gamla som fanns igår, och det som följer DMA. Det som följer DMA innebär bland annat att du får lägga upp appen i andra butiker, och att du oavsett vilken butik du använder får betala €0.50 per installation efter första 1 000 000 installationer per år. Det gamla har inga sådana kostnader, men det är inte tillåtet att publicera i andra butiker heller (bland annat).

Edit:
Källa: https://developer.apple.com/support/fee-calculator-for-apps-i...

Citat:

For developers who choose to agree to the new business terms in the EU, membership in the Apple Developer Program includes one million first annual installs per year for free for apps distributed from the App Store and/or alternative marketplaces.

Källa
Permalänk
Medlem

Inget fan av Spotify men wow Apple är verkligen det värsta företaget som finns.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst kommentarer här och vid artikeln kring Apple och Epic så framstår det nästan bisarrt att se pro-Apple argument som kretsar kring att man inte ska jämföra med Microsoft eller Google på deras plattformar (förutom om det någon gång skulle vara fördelaktigt för Apple) utan det ska antingen argumenteras i ett vakuum eller med andra krystade jämförelser.

Det är trist att se hur vanliga människor försöker skydda stora företag som beter sig illa. Jag hoppas det inte sprider sig då det inte skulle båda gott för framtiden. Alla jättar måste ses över, och självklart även de som jag köper produkter från.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Bjirn:

Nej det är mer som om ett gigantiskt spelbolag vill släppa sin nästa AAA titel på steam, nyttja deras support, deras APIer, infrastruktur för att hantera nedladdning och all framtida patchning, steamworks etc. Använda steam för att hantera all multiplayer matchning etc.
Spelet är gratis på steam, sen måste spelarna betala en licens på 600kr för att kunna spela, och det görs utanför steam så inga pengar går till Valve.

Håller med dig. Måste finnas nån rimlighet i det hela.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]