Bahnhofs .st domän med epost-tjänst (t.ex. icloud, outlook, protonmail)?

Permalänk
Medlem

Bahnhofs .st domän med epost-tjänst (t.ex. icloud, outlook, protonmail)?

Hej, har fixat en .st domän via bahnhof (det ingår för bredbandskunder) och tänkte försöka använda den som custom domain på min iCloud. På bahnhofs sida står det att man administrerar domänen via "mina sidor" men det ända alternativet som finns där är "vidarebefodring av domän" där man kan skriva in en URL. Det iCloud vill ha för att kunna använda custom domain är MX, TXT, SPF och DKIM (se bild). Jag är helt novis på detta, hur går jag vidare?

Kan tillägga att deras kundtjänst inte verkade särskilt hjälpsam här

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så erbjuds bara omdirigering, inte full kontroll av DNS records för domänen. Det är bättre att du köper en egen domän för någon hundralapp per år, som samtidigt inte knyter dig till Bahnhof som ISP för evigt.

En del registrarer har börjat ta betalt för användning av deras NS-servrar, något du enkelt kommer runt genom att peka om den till Cloudflare. Deras DNS-tjänst är ändå både bättre och gratis.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med ovanstående till fullo. Största fördelen med att ha mail på egen domän är ju att man äger den och ingen annan kan tvinga dig att byta adress.
Jag har haft samma adress i 22 år nu, med olika ISPs under tiden. Har även växlat mellan olika mailtjänster under tiden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

löste du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

löste du det?

Har inte hört något om att Bahnhof ska ha ändrat sig rörande detta, så svaret är sannolikt nej. TLD:n .st känns ändå inte lika seriös som .se eller en mer vanlig variant. Man knyter sig som sagt också till Bahnhof som ISP för evigt, vilket inte är någon bra idé.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Har inte hört något om att Bahnhof ska ha ändrat sig rörande detta, så svaret är sannolikt nej. TLD:n .st känns ändå inte lika seriös som .se eller en mer vanlig variant. Man knyter sig som sagt också till Bahnhof som ISP för evigt, vilket inte är någon bra idé.

Vad gäller knytandet till Bahnhof så är det väl bara i form av att ha domänen gratis?

Fanns ju t.o.m. val i TS skärmdump att flytta domänen, så det ser ju inte ut att vara särskilt knutet egentligen, däremot så är det väl så att om man "oknyter" sig så får man väl börja betala som alla andra.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad gäller knytandet till Bahnhof så är det väl bara i form av att ha domänen gratis?

Fanns ju t.o.m. val i TS skärmdump att flytta domänen, så det ser ju inte ut att vara särskilt knutet egentligen, däremot så är det väl så att om man "oknyter" sig så får man väl börja betala som alla andra.

Ja, det är i och för sig samt att TS screenshot indikerar att det går att flytta domänen till en annan registrar. Det hade jag missat. Det gör det i alla fall lite bättre.

En .st-domän verkar dock kosta mer än en .se så jag ser inte riktigt poängen i så fall, även om det är bra att möjligheten åtminstone finns. Min rekommendation att köpa ett eget domännamn från en vettigare TLD kvarstår därmed.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, det är i och för sig samt att TS screenshot indikerar att det går att flytta domänen till en annan registrar. Det hade jag missat. Det gör det i alla fall lite bättre.

En .st-domän verkar dock kosta mer än en .se så jag ser inte riktigt poängen i så fall, även om det är bra att möjligheten åtminstone finns. Min rekommendation att köpa ett eget domännamn från en vettigare TLD kvarstår därmed.

nu bryr jag mig inte riktigt om alternativ, har inte och behöver ingen webbplats, tänkte bara det hade vart kul att testa göra en egen då det ingår gratis i abonnemanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

nu bryr jag mig inte riktigt om alternativ, har inte och behöver ingen webbplats, tänkte bara det hade vart kul att testa göra en egen då det ingår gratis i abonnemanget.

Vill du bara göra en webbsida så fungerar det ju bra såvitt jag vet. Problemet TS hade var ett annat.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q