Microsoft utvidgar blockeringen av Start-menyfixare

Permalänk

Kör explorer patcher för att jag saknar att kunna göra fält med genvägar på taskbaren i win 11 aka gamla quick launch fältet med div bra att ha program som används från och till.

Kör open shell för att få tillbaka win 7 starmenyn och inte den bloatade touch anpassade win 11 menyn som täcker halva skärmen...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Vem använder ens startmenyn? 😃

Själv använder jag inga program som modifierar Windows då det kan hända märkliga saker efter exempelvis en Windows update. Föredrar en stabil miljö.

Själv har jag explorerpatcher för att ta tillbaka win10 aktivitetsfältet, så 7+ tasker funkar igen. jag har ett par appar jag vill kunna styra hur/om dom grupperas. annars grupperas dom som samma app och så kan jag inte sortera runt dom.

Jag har fortfarande win11 startmenyn för som du säger, vem använder den? man klickar upp den och skriver namnet på appen man ska ha och så vipps.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

För att man vill?
För de flesta är det nog en principfråga. Man ska inte behöva "tillåtelse" av något företag för att få göra ändringar på sin egen dator för personligt bruk.
Det är som om du köper dricksglas på IKEA men så säger IKEA att du får absolut inte ha hallonsoda i dem, då kommer någon från IKEA och slår sönder glasen.

Jaha ett i-lands problem.
Jag känner igen "motstånd för förändring" har haft arbetskamrater som går i taket vid förändringar.
Själv tycker jag det är bra med förändringar/utveckling.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kör explorer patcher för att jag saknar att kunna göra fält med genvägar på taskbaren i win 11 aka gamla quick launch fältet med div bra att ha program som används från och till.

Kör open shell för att få tillbaka win 7 starmenyn och inte den bloatade touch anpassade win 11 menyn som täcker halva skärmen...

optimera för mer pins så har du ju samma sak?
och halva skärmen tar den väl inte... knappt en tredjedel i bredd och sen inte hela i höjd så vad tyå en fjärdedel av ytan?
på min 1080p skärm i normal skalning.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

1. Reklamplats? Jag har då inte sett reklam varken i W10 eller 11:ans startmeny.

Vi kanske är befriade från det med Sverige som region?

Jag har sett reklam i form av rekommenderade appar från Microsoft Store vid ett flertal tillfällen i Windows 10. Inte ovanligt att jag kör med standardinställningar i VM-miljön här och får se hur Windows beter sig utanför Sverige.

I övrigt så är det främst startparametrar som jag lätt vill kunna lägga till programmen i startmenyn. Det är mycket enklare i alternativa startmenyer än i Microsoft egna.

Exempelvis vill jag tvinga Chrome att köra Dark Mode samt alltid öppna skärmtangentbordet, utan att behöva skapa unika genvägar för detta.

Sen tycker jag att sökresultaten i Windows 10/11 inte passar mitt arbetssätt, då jag endast vill få Win32-program från startmenyn i resultatet.

På en Windows 10 platta med pekskärm, så är även menyn smått värdelös, då det är svårt att snabbt bläddra bland apparna. Windows 11 i sig är ännu sämre i det avseendet.

Tänk om Microsoft kunnat skapa en bra App Drawer/App Library

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Jaha ett i-lands problem.
Jag känner igen "motstånd för förändring" har haft arbetskamrater som går i taket vid förändringar.
Själv tycker jag det är bra med förändringar/utveckling.

All förändring?
Gillade du Windows 8 start menyn också? Enda personer som jag hört snackat positivt om den är någon Microsoft MVP som hela tiden måste klappa Microsoft medhårs för att inte förlora sin status.

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

optimera för mer pins så har du ju samma sak?
och halva skärmen tar den väl inte... knappt en tredjedel i bredd och sen inte hela i höjd så vad tyå en fjärdedel av ytan?
på min 1080p skärm i normal skalning.

Jo men kan fortfarande inte få dubbla rader pins iaf inte vad jag hittat.

Och inget sätt att dela upp taskbaren i grupper

Vill inte ha hela taskbaren som en stor klump ikoner utan vill kunna dela upp ikonerna i olika grupper beroende på programtyp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

All förändring?
Gillade du Windows 8 start menyn också? Enda personer som jag hört snackat positivt om den är någon Microsoft MVP som hela tiden måste klappa Microsoft medhårs för att inte förlora sin status.

Hade inga problem med detta.😎

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Jo men kan fortfarande inte få dubbla rader pins iaf inte vad jag hittat.

Och inget sätt att dela upp taskbaren i grupper

Vill inte ha hela taskbaren som en stor klump ikoner utan vill kunna dela upp ikonerna i olika grupper beroende på programtyp.

4x6 grid har jag. finns en inställning i meny-beteende som heter nått i til med optimize for pins. sen kan man stänga av recommendations med vissa verktyg tror jag använde christitus script men den känns lite bloaty då den installerar chocolatey :/

men ja, man ska köra vad som funkar för en

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Själv använder jag inga program som modifierar Windows då det kan hända märkliga saker efter exempelvis en Windows update. Föredrar en stabil miljö.

Jag har tråkiga nyheter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

4x6 grid har jag. finns en inställning i meny-beteende som heter nått i til med optimize for pins. sen kan man stänga av recommendations med vissa verktyg tror jag använde christitus script men den känns lite bloaty då den installerar chocolatey :/

men ja, man ska köra vad som funkar för en

Tror du menar start menyn eller? Vet inte men ikonerna är typ 4x4cm på skärmen 5 brett å typ 4 rader högt på min 27" skärm.

Och var isf hittar du denna funktionen om de är i taskbar du menar för det har jag iaf inte hittat nån lösning för att få flera rader och i olika grupper

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Jag har tråkiga nyheter.

Vad menar du? W10 och 11 har varit stabila för mig (även på den dator som kör med insider preview versioner) på mina 4 datorer.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Jag har levt under en sten lång tid.
Varför använda "Start-menyfixare"?
Finns det något bra skäl?

Jag använder StartAllBack men inte för att fixa startmenyn (den kan kvitta då jag använder PowerToys Run istället) men för att den erbjuder fler inställningar på taskbar (nu vet jag inte om Microsoft har lagt in stöd för dessa) med att ha taskbar på olika sidor på olika skärmar (något som fanns i Windows 10 men inte Windows 11) och annat beteende för hur knappar ska kombineras (tyvärr inte heller lika bra mellan i 11 som det var i 10).

Sen använder jag även det för byta tillbaka till Windows 10 Explorer för jag avskyr Windows 11 versionen. Det finns en massa yta längst upp men ändå envisas dom om att flytta in saker i undermenyer (bland annat). Den erbjuder även den gamla högerklick menyn, ett annat åbäke till ändring.

Visa signatur

PC: i5 12600K | RTX4090 FE | ASUS ROG STRIX B660-I GAMING WIFI | 2x16 GB DDR5 5200Mhz Kingston Fury | 2TB WD Blue SN550, 2TB Samsung 970 EVO
Server: 1700X | HD 6870 | MSI B450I Gaming Plus AC | 2x8 GB DDR4 2933Mhz HyperX Fury CL17 | 128GB SSD
NAS: Synology DS918+ (4x8TB Red)
Misc: iPhone 14 Plus 128GB, iPad Pro (2021) 128GB

Permalänk
Medlem

Snacka om grisigt och omoget beteende utav Microsoft.
Behandlar man sina kunder sådär, så ska de inte få några pengar för sin mjukvara heller i framtiden.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

1. Reklamplats? Jag har då inte sett reklam varken i W10 eller 11:ans startmeny. 2. Jo då, det går alldeles utmärkt att trycka på startknappen och sedan skriva.

Du kanske har en annan definition av reklam än mig, men t.ex. candycrush, skype, solitaire, microsoft nyheter m.m. kommer upp. Minns inte allt, men det mesta som dyker upp från start är saker man inte använt som windows vill göra reklam för.

Se denna bild t.ex.:

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Än så länge.
Men numera (och det är windows 10) så vill den gärna söka på internet istället för bland dina installerade appar.
Vill jag starta en app som heter monitor och trycker win-knappen och börjar skriva så inte fan hittar den programmet bland mina appar utan den söker på nätet i första hand och jag får läsa om slagskeppet monitor eller om programmet monitor (som jag försöker starta) på deras egen hemsida.

Inte förrän jag med muspekaren väljer appar så hittar den appen. Så ävla irriterande.

Detta har jag inte märkt i windows 10? Trycker jag win-knappen på tgb o sedan söker jag på monitor hittar jag en app som heter monitor och inget websök?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Sikken tur att jag inte gillar Windows 11, utan håller mig till Windows 10 för i stort sett endast Battlefield 2042. Får dock se hur det blir när Microsoft kräver flera hundralappar per år (ett belopp som kommer att ökas för var år som går) från och med hösten 2025. Är dock knappt i Windows längre, då i stort sett alla de spel som jag spelar, funkar i Linux, till och med de som är Windows-exklusiva (till exempel Chivalry II).

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Mina vanligaste spel kör tyvärr enbart på windows.

Inte ens via Proton? Tusentals Windows-spel fungerar i Linux, tack vare Proton (stort tack, Valve <3). Men om det är Battlefield V och/eller 2042 som du spelar, så förstår jag. EA verkar hata Linux-spelare -.-

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Du kanske har en annan definition av reklam än mig, men t.ex. candycrush, skype, solitaire, microsoft nyheter m.m. kommer upp. Minns inte allt, men det mesta som dyker upp från start är saker man inte använt som windows vill göra reklam för.

Se denna bild t.ex.:
https://filestore.community.support.microsoft.com/api/images/b01d6310-36f8-4d50-befe-fb4e90bcbeda

Aha dom, det är ju en engångsföreteelse första gången man startar Windows. Och jag får inte dessa när jag loggar in med mitt MS konto som syncas längre i o med det. MS nyheter appen använder jag.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Aha dom, det är ju en engångsföreteelse första gången man startar Windows. Och jag får inte dessa när jag loggar in med mitt MS konto som syncas längre i o med det. MS nyheter appen använder jag.

Ja, du har gjort ett aktivt val att ta bort dem, så det är inte riktigt en engångsföreteelse om du aktivt behöver gå in i inställningarna och stänga av skiten, även om de inställningarna sedan synkas. Dessutom har ju Microsoft en historik att "glömma" den här sortens inställningar, hur många gånger har inte Microsoft försökt pracka på en Edge på ett eller annat sätt.

(Inget fel på Edge i sig, jag har det som alternativ webbläsare på min Linuxburk där inte Firefox funkar. Har hellre det installerat än Chrome. Men jag vill inte ha det som standard.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Jag har levt under en sten lång tid.
Varför använda "Start-menyfixare"?
Finns det något bra skäl?

Nu är det ett tag sedan, men sist jag provade Windows 11, grupperades automatiskt alla instanser av samma program under en och samma knapp. Det var inte det enda, men det var definitivt en stor faktor i att jag gav upp på Win11 och gick tillbaka till Win10.

Bakgrund:
Min situation är att jag vid varje givet tillfälle har 50+ webb-tabbar öppna, organiserade i olika webbläsarfönster.

När de i Win11 växlade till att packa in alla dessa webbläsarfönster under samma ikon i task bar:en, så blev det otroligt snabbt uppenbart att det funkade extremt dåligt med deras linje att köra 'allt möjligt olika' i webbläsaren.

Viktigt här är att "använda webbläsaren för en massa olika saker", är en utveckling *Microsoft drivit själva*.

I mitt fall kör jag allt från Office 365 (gärna flera Excelark öppna samtidigt, bredvid varandra, på olika skärmar), dokumentation i olika former (ofta samma dokument, bara framscrollat till olika positioner), forumtrådar, bevakningar på Blocket och Tradera, och diverse nöjestabbar i form av Spotify, YouTube, Netflix, HBO, Prime.

Att då baka ihop allt detta under en och samma ikon är... Ett fotskott av rang.

Jag undersökte olika sätt att lösa det, och då nämndes 'Start Menu Fixer' som ett av dem. Men eftersom det var ett sånt stort problem och desstom uppenbar konflikt med deras egna policy, kändes det logiskt att anta att det bara var en tidsfråga innan MS löste det.

Jag vet inte hur det är nu, men det senaste jag hörde var att det kommit tillbaka i vissa betaversioner av Win11.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Sikken tur att jag inte gillar Windows 11, utan håller mig till Windows 10 för i stort sett endast Battlefield 2042. Får dock se hur det blir när Microsoft kräver flera hundralappar per år (ett belopp som kommer att ökas för var år som går) från och med hösten 2025. Är dock knappt i Windows längre, då i stort sett alla de spel som jag spelar, funkar i Linux, till och med de som är Windows-exklusiva (till exempel Chivalry II).

Inte ens via Proton? Tusentals Windows-spel fungerar i Linux, tack vare Proton (stort tack, Valve <3). Men om det är Battlefield V och/eller 2042 som du spelar, så förstår jag. EA verkar hata Linux-spelare -.-

Jajjemen, tyvärr inte ens via Proton / wine.
League of Legends och Starsector (<3 indie) har problem på Linux.
LoL är ospelbart (blir det inom kort pga Vanguard) och Starsector har lite issues men är spelbart enligt vissa.
Och ett par andra som får lite buggar/choppy fps vad jag läst. Sen har jag ett par Windows-only program jag kör och även om det kanske finns alternativ så är det ett par för många steg att ta innan jag byter över.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja, du har gjort ett aktivt val att ta bort dem, så det är inte riktigt en engångsföreteelse om du aktivt behöver gå in i inställningarna och stänga av skiten, även om de inställningarna sedan synkas.

Inställningar? Nu syftade jag på apparna och det är bara att högerklicka på apparna i startmenyn och välja avinstallera.

Skrivet av pv2b:

Dessutom har ju Microsoft en historik att "glömma" den här sortens inställningar, hur många gånger har inte Microsoft försökt pracka på en Edge på ett eller annat sätt.

Har hänt väldigt få gånger det där med Edge, och då har jag fått frågan, de har inte ändrat något själv. Inga andra inställningar har MS ändrat på hos mig.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Oavsett vad man har för åsikt i tråden måste man medge att det är lustigt att ett operativsystem som ska finnas för att köra andra mjukvaror är ett problem som måste hela tiden hanteras och ändras på.

Ett bra operativsystem skulle knappt märkas att det finns, och där det syns borde användaren själv få anpassa det efter behag.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lincoln:

Nu är det ett tag sedan, men sist jag provade Windows 11, grupperades automatiskt alla instanser av samma program under en och samma knapp. Det var inte det enda, men det var definitivt en stor faktor i att jag gav upp på Win11 och gick tillbaka till Win10.

Bakgrund:
Min situation är att jag vid varje givet tillfälle har 50+ webb-tabbar öppna, organiserade i olika webbläsarfönster.

När de i Win11 växlade till att packa in alla dessa webbläsarfönster under samma ikon i task bar:en, så blev det otroligt snabbt uppenbart att det funkade extremt dåligt med deras linje att köra 'allt möjligt olika' i webbläsaren.

Viktigt här är att "använda webbläsaren för en massa olika saker", är en utveckling *Microsoft drivit själva*.

I mitt fall kör jag allt från Office 365 (gärna flera Excelark öppna samtidigt, bredvid varandra, på olika skärmar), dokumentation i olika former (ofta samma dokument, bara framscrollat till olika positioner), forumtrådar, bevakningar på Blocket och Tradera, och diverse nöjestabbar i form av Spotify, YouTube, Netflix, HBO, Prime.

Att då baka ihop allt detta under en och samma ikon är... Ett fotskott av rang.

Jag undersökte olika sätt att lösa det, och då nämndes 'Start Menu Fixer' som ett av dem. Men eftersom det var ett sånt stort problem och desstom uppenbar konflikt med deras egna policy, kändes det logiskt att anta att det bara var en tidsfråga innan MS löste det.

Jag vet inte hur det är nu, men det senaste jag hörde var att det kommit tillbaka i vissa betaversioner av Win11.

Ett sätt att lösa detta är PWA (Progressive Web App). PWA låter dig i princip "installera" en kompatibel webbsida som om den vore en applikation, men utan att installera ytterliga en webbläsarmotor på din dator. Funkar tyvärr inte med Firefox, men kör du Edge eller Chrome, och dina web-appar stödjer det, kan det vara ett alternativt.

Du går in på en sida som stödjer PWA, och om siten stödjer PWA så finns det en appinstallationsknapp i adressfältet (se skärmdump). Skärmdumpen är för Linux och Edge men det funkar typ likadant på Windows. Gissar på att det ser ungefär likadant ut i Chrome.

Webbsidan beter sig då som en ganska vanlig "app", på datorn, med egen startmenyikon, ikon i aktivitetsfältet, etc.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Inställningar? Nu syftade jag på apparna och det är bara att högerklicka på apparna i startmenyn och välja avinstallera.

Har hänt väldigt få gånger det där med Edge, och då har jag fått frågan, de har inte ändrat något själv. Inga andra inställningar har MS ändrat på hos mig.

När jag menar inställningar så menar jag till exempel Microsofts funktion med Nyheter och Intressen, som annars brukar lägga in en ikon med allt möjligt konstigt i aktivitetsfältet annars, som t.ex. växelkurser, väder, eller annat konstigt.

Hade inte varit en jättedålig funktion om det var konsekvent vad som visas, men MS väljer själv vad som visas vilket gör det distraherande. Det bästa med funktionen är att den går att stänga av.

Info: https://support.microsoft.com/sv-se/windows/h%C3%A5ll-dig-upp...

Och ja, det har ju hänt minst en gång det där med Edge, det är sannolikt att det händer igen, Microsoft har en tendens att tjata på en när man inte har datorn inställd som man vill ha den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

När jag menar inställningar så menar jag till exempel Microsofts funktion med Nyheter och Intressen, som annars brukar lägga in en ikon med allt möjligt konstigt i aktivitetsfältet annars, som t.ex. växelkurser, väder, eller annat konstigt.

Hade inte varit en jättedålig funktion om det var konsekvent vad som visas, men MS väljer själv vad som visas vilket gör det distraherande. Det bästa med funktionen är att den går att stänga av.

Info: https://support.microsoft.com/sv-se/windows/h%C3%A5ll-dig-upp...

Jaha, den, det var inte den jag pratade om alls när du citerade mig. Den har jag inte rört utan den finns framme för mig både i 10:an o 11:an

Skrivet av pv2b:

Och ja, det har ju hänt minst en gång det där med Edge, det är sannolikt att det händer igen, Microsoft har en tendens att tjata på en när man inte har datorn inställd som man vill ha den.

Det har nog bara skett 2-3 gånger/dator under 10 år för mig och var minst något år sedan frågan kom. Använder Firefox dock som huvudwebbläsare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Playboy_1338:

Snacka om grisigt och omoget beteende utav Microsoft.
Behandlar man sina kunder sådär, så ska de inte få några pengar för sin mjukvara heller i framtiden.

betaversionerna
det gäller betaversionerna av windows
Det står i artikeln

låt bli att vara med i betaprogrammet om du kör saker som modifierar standardfunktioner, som kräver en specifik build av windows och som rutinmässigt pajar explorer vid varje uppdatering. Dina felrapporter hjälper ingen.

Är du inte med i betaprogrammet?
Nyheten gäller inte dig
Somna om.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

betaversionerna
det gäller betaversionerna av windows
Det står i artikeln

låt bli att vara med i betaprogrammet om du kör saker som modifierar standardfunktioner, som kräver en specifik build av windows och som rutinmässigt pajar explorer vid varje uppdatering. Dina felrapporter hjälper ingen.

Är du inte med i betaprogrammet?
Nyheten gäller inte dig
Somna om.

Själva frågan är ju vad som gäller om ett halvår?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kör open shell för att få tillbaka win 7 starmenyn och inte den bloatade touch anpassade win 11 menyn som täcker halva skärmen...

Detta är enkelt att göra i den befintliga startmenyn. Du behöver bara "unpinna" ikonerna i det utökade fältet och när alla är borta kan du ta tag i högra kanten och dra ihop menyn så den liknar den klassiska.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jag har t.o.m W10 kört med Classic Shell som i princip återskapar startmenyn från W7. Men i.o.m att startmenyn i W11 går att konfigurera ganska hyggligt (tex att menyn poppar upp till vänster) så har jag inte brytt mig om Classic Shell. Att menyn som standard poppar upp i mitten på skärmen och med bamsestora ikoner är en styggelse.

/ B