PizzaClockers - pizzans hemligheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Ni som bakar massor av pizzor, hur gör ni för att inte få degen att fastna i bänken eller spaden? Har testat olika degar, olika länge i jäsning och knådning men alla blir lite för klibbiga. Använder mannagryn idag för att det inte ska fastna men behövs så väldans mycket, så bottnen blir ju mer mannagryn än botten Någon som har en lösning?

Köp Semolina istället och häll ut på en tallrik.
Sen kan du lägga lite på spaden också.
Kolla här vilken mjölhög de har för att baka ut pizzan.

Permalänk
Medlem

Såg denna på lidl igår, kanske är något för någon här?

Benämns som en ’vändspade’ och ser ut att vara metall

Permalänk
Medlem
Skrivet av secretlyunknown:

Se där, stort tack!!

jag har varit inne typ varje dag och kollade men det verkar som att jag missade den ändå?

https://shop.lillanapoli.se/products/gasregulator

Finns på hemsidan nu men helt slutsåld. Fan.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

jag har varit inne typ varje dag och kollade men det verkar som att jag missade den ändå?

https://shop.lillanapoli.se/products/gasregulator

Finns på hemsidan nu men helt slutsåld. Fan.

Jag har också varit inne och kikat typ var och varannan dag. Jag tror att de kan vara så att de har aktiverat produkten på hemsidan men kanske väntar på att släppa för försäljning..... hoppas jag iaf

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det kallas pâte fermentée. Så här gör man om man ska göra det på riktigt.

Permalänk
Medlem

Årets leksak inhandlad, en ooni koda16, detta är första testpizzorna. Detta var något helt annat än pizzastål i ugnen, knepigt värre, förvärmde för lite (blev snabb beställning av en ir-termometer ) och hade nog för hög effekt på under gräddning. På'et igen, synd att man inte kan äta pizza varje dag!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Efter mycket om och men har jag nu gjort min första pizza i en Ooni (Koda 12). Orkar inte vara långrandig just nu, men det är en otrolig skillnad mot ugn även om man har stål upplever jag. Skitkul. På bild en vit pizza med burrata, mortadella och pistage.

Permalänk
Medlem

Försök nummer två med oonin, men får ingen riktig leoparding av botten, vad borde jag ändra på? Värmde stenen på full effekt i 30 minuter, för lite?

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Försök nummer två med oonin, men får ingen riktig leoparding av botten, vad borde jag ändra på? Värmde stenen på full effekt i 30 minuter, för lite?
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Skulle gissa på för låg temp på stenen. Min sten mätte ca 420 grader och då blev det en riktigt fin botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Skulle gissa på för låg temp på stenen. Min sten mätte ca 420 grader och då blev det en riktigt fin botten.

Har beställt termometer, så ska kolla nästa gång.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Jag kör 58% hydration. Jag har även i 5-7% olja i degen, då det hjälper mot längre tid i ugnen. Då blir den mer som en svensk pizza.
Precis efter jag satt in pizzan i ugnen så växlar jag över till grill-funktionen så elslingorna tänds. Jag inbillar mig att det ger en liten extra boost i temperatur i början.

Vad är en svensk pizza? Jag har inte stött på en enda svensk på dom pizzeriorna jag har varit på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad är en svensk pizza? Jag har inte stött på en enda svensk på dom pizzeriorna jag har varit på.

Om vi ovan bortser från sarkasmen så är väl den jugoslaviske pizzabagaren som ligger bakom den svenska pizzan med lägre glutenhalt och korta jästider. Topping är hushållsost och burkchampinjoner. Pizza har historiskt nästan bara bakats i ugn i Sverige.
Nu har jag inte ätit pizza i Sverige senaste 25 åren så jag har inte koll på kebabiseringen av pizzan.

Permalänk
Snusfri

Lidl har lite pizzatillbehör som stenar och spadar samt pizzaugn till bra priser den här veckan.

https://www.lidl.se/l/sv/reklamblad/gaeller-6-5-12-5-erbjudan...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Om vi ovan bortser från sarkasmen så är väl den jugoslaviske pizzabagaren som ligger bakom den svenska pizzan med lägre glutenhalt och korta jästider. Topping är hushållsost och burkchampinjoner. Pizza har historiskt nästan bara bakats i ugn i Sverige.
Nu har jag inte ätit pizza i Sverige senaste 25 åren så jag har inte koll på kebabiseringen av pizzan.

99 % av pizzerior i Sverige har någonting som jag inte tycker ska kallas pizza. Otroligt dåliga råvaror och smaklösa. I tex New York där jag har varit många gånger där har dom pizzor på en helt annan nivå än här hemma. Pizzorna var bättre här för över 20 år sedan. Då fick man alltid lite oregano i hörnet på pizzakartongen.

Nu för tiden är pizzorna smaklösa, dålig deg etc. Jag undrar vad den utvecklingen beror på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Lidl har lite pizzatillbehör som stenar och spadar samt pizzaugn till bra priser den här veckan.

https://www.lidl.se/l/sv/reklamblad/gaeller-6-5-12-5-erbjudan...

Synd att det inte var gasol

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

99 % av pizzerior i Sverige har någonting som jag inte tycker ska kallas pizza. Otroligt dåliga råvaror och smaklösa. I tex New York där jag har varit många gånger där har dom pizzor på en helt annan nivå än här hemma. Pizzorna var bättre här för över 20 år sedan. Då fick man alltid lite oregano i hörnet på pizzakartongen.

Nu för tiden är pizzorna smaklösa, dålig deg etc. Jag undrar vad den utvecklingen beror på?

Skatteverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Nu för tiden är pizzorna smaklösa, dålig deg etc. Jag undrar vad den utvecklingen beror på?

Tror inte det går att driva en pizzeria med lönsamhet i Sverige.
Det fanns väl en anledning till att man aldrig fick kvitto när man beställde pizza och ägaren åkte en svart AMG Mercedes.

Permalänk
Medlem

Ikväll blir det ett gäng pizzor då vi får besök, så Oonin tänds för andra gången. Ska testa detta same-day-dough recept den här gången och se hur det blir. Inte riktigt modig nog att prova en napoletansk deg än, känns mycket mer riskfritt när man kör en deg som inte behövt jäsa så länge.

https://youtu.be/pEdgh99nEiw?si=CibiTngmtbBlVe6G

Permalänk
Medlem

Jag kör med en betongsten platta jag tog ute från baksidan och värmer upp på full grill i ugnen.

Blir perfekt att grädda pizzan på sen.

Billigt och bra

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Jag kör med en betongsten platta jag tog ute från baksidan och värmer upp på full grill i ugnen.

Blir perfekt att grädda pizzan på sen.

Billigt och bra

Hur är det med gifter osv?
Tänker att betongen inte är så hälsosam.

Är det någon som provat pizzaugnen från Lidl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Ikväll blir det ett gäng pizzor då vi får besök, så Oonin tänds för andra gången. Ska testa detta same-day-dough recept den här gången och se hur det blir. Inte riktigt modig nog att prova en napoletansk deg än, känns mycket mer riskfritt när man kör en deg som inte behövt jäsa så länge.

https://youtu.be/pEdgh99nEiw?si=CibiTngmtbBlVe6G

Blev superbra. Insåg dock att bollarna jäste alldeles för fort och körde in alla i kylen en 45 min för att lugna ned jäsningen. Nästa gång blir det 15% mindre jäst, så hoppas jag på något luftigare kanter om möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

<Uppladdad bildlänk>

Blev superbra. Insåg dock att bollarna jäste alldeles för fort och körde in alla i kylen en 45 min för att lugna ned jäsningen. Nästa gång blir det 15% mindre jäst, så hoppas jag på något luftigare kanter om möjligt.

Låt de bara jäsa 16-24h som man brukar, så smakar de inte jäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Låt de bara jäsa 16-24h som man brukar, så smakar de inte jäst.

Ursäkta min uppenbara okunskap, men med receptet jag hade (för jäsning på 4-6h) så hade jag väl inte kunnat låta dom vara till 16-24h?

för 6 degar
1050g 00 mjöl
4,5g instant yeast
675g rumstempat vatten
27g salt

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Ursäkta min uppenbara okunskap, men med receptet jag hade (för jäsning på 4-6h) så hade jag väl inte kunnat låta dom vara till 16-24h?

för 6 degar
1050g 00 mjöl
4,5g instant yeast
675g rumstempat vatten
27g salt

vatten skall vara iskallt om du skall låta det jäsa en längre tid, sedan kan du tillägga isbitar (räknas inte som vatten utan mer som en torrvara) för att få en mjukare deg

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Ursäkta min uppenbara okunskap, men med receptet jag hade (för jäsning på 4-6h) så hade jag väl inte kunnat låta dom vara till 16-24h?

för 6 degar
1050g 00 mjöl
4,5g instant yeast
675g rumstempat vatten
27g salt

Nej, du tar 0.25g färsk jäst till 1kg mjöl
https://www.svt.se/recept/pizzadeg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

vatten skall vara iskallt om du skall låta det jäsa en längre tid, sedan kan du tillägga isbitar (räknas inte som vatten utan mer som en torrvara) för att få en mjukare deg

Skrivet av Bozzeta:

Nej, du tar 0.25g färsk jäst till 1kg mjöl
https://www.svt.se/recept/pizzadeg

Hmm…

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Ja men det smakar papp.
Det går inte att baka gott bröd på några timmar utan att även tillsätta surdeg.
Du börjar på kvällen och låter det jäsa till morgonen. Sen bollar du och låter det jäsa klart till kvällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Ja men det smakar papp.
Det går inte att baka gott bröd på några timmar utan att även tillsätta surdeg.
Du börjar på kvällen och låter det jäsa till morgonen. Sen bollar du och låter det jäsa klart till kvällen.

Då är jag verkligen en amatör vad gäller bröd 😂
Jag har kikat på Lilla Napolis recept - mitt hushåll har en rumstemp på ca 24,5-25. Har du ett kreativt tips på hur jag löser det tas det tacksamt emot!