PizzaClockers - pizzans hemligheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Såg riktigt nice ut. Får en nästan att önska att man bodde i hus, för då skulle jag definitivt skaffa ved/gas-eldad pizzaugn.

Jag bor ju i lägenhet där det är OK med gasol på balkongen. Har både gasolgrill och pizzagrill på balkongen! Var inte helt lätt att hitta BRF som var OK med det, men så jäkla bra.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Så här blev kvällen pizza. 300c ugn och pizzastål. Den kunde möjligen ha fått ytterligare lite färg men gott var det hursomhelst. Salame Ventricina, parmesanost, egenodlad basilika och så rev jag någon bit himpa-wimpaost som låg överbliven i kylen. Alla mätta och nöjda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av macmann1:

Ni som gräddar i vanlig ugn, vart i ugnen gräddar ni? Kör en sten näst högst upp i ugnen med grillfunktion ovanifrån, men känner att jag saknar lite lite värme underifrån trots stenen. Tycker dock det blir lite för klent ovanifrån om jag flyttar ner och kör undervärme. Är stål bättre än sten i det avseendet? Har inte riktigt lust att ta detta upp till pizzaugn-nivån ännu

Senaste försöket med vedrökt sidfläsk, räkor och egenodlat grönt, lite för tjock deg ut mot kanterna men det tar sig

https://i.imgur.com/TnuCMz5.jpg

Jag värmer stenen i mitten av ugnen ungefär, med över- och undervärme på max, i sådär 30-45 minuter efter att lampan slocknat första gången. Sen när pizzan ska på så hamnar det så högt som möjligt med grill-läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Så här blev kvällen pizza. 300c ugn och pizzastål. Den kunde möjligen ha fått ytterligare lite färg men gott var det hursomhelst. Salame Ventricina, parmesanost, egenodlad basilika och så rev jag någon bit himpa-wimpaost som låg överbliven i kylen. Alla mätta och nöjda.<Uppladdad bildlänk>

Ser fantastiskt fint ut.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Gjorde pizza förra helgen.
Ramslöksolja, gräddfil, stenbitsrom, rödlök persilja samt lite pressad citron över.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Ser fantastiskt fint ut.

Ah, tack. Det kan bli ganska bra i ugn också. Ska dock i hymla om att jag är ganska sugen på en gas-Ooni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Ah, tack. Det kan bli ganska bra i ugn också. Ska dock i hymla om att jag är ganska sugen på en gas-Ooni.

Helt rätt tanke. Det var exakt så jag började, (och så jag tycker man ska börja). Få till riktigt bra pizzor, (deg/jäsning/toppings), sen går man över till Ooni när man har koll på läget. Då blir det som bäst!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Hade lite överbliven deg sedan i onsdags, gick att baka ut till goda pizzor ändå. Dagens favorit: Nduja, Salami Milano, Pepperoni och Mozarella.

Bakad i en Surrentio i ett härligt sommarregn.

Visa signatur

"Give and you shall recieve"

Permalänk
Medlem

Var iväg i Norge här ett par dagar med vänner. Oonin fick självklart åka med!

Pizza med utsikt!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

@MuLLvaD3n vilken vy. Både pizza och utsikt.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Gjorde pizza i kamadon och det blev riktigt bra fast det är kanske inget jag rekommenderar. Har man en och inget annat så visst men det är trixigt med bla. för hög värme underifrån.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Var iväg i Norge här ett par dagar med vänner. Oonin fick självklart åka med!

https://imgur.com/tTipBn3.jpg

Pizza med utsikt!

Snyggt!

Permalänk
Medlem

Någon här som kör en Koda 12? Jag har blivit väldigt sugen. Vet att mullvaden har en 16 och där är det ju världsklass på pizzan ;), men prisskillnaden är ju ändå väsentlig. "Klarar" man sig på en 12, eller blir det krångligt att vrida på pizzan? Tror inte storleken på pizzan i sig blir så stort problem då nuvarande stål är ganska likt i storlek.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Jag är alldeles för impulsiv.. det blev en 12 😅

Gjorde ett par försök idag, det var väldigt roligt

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Ska försöka att inte lägga upp bilder på varenda pizza jag gör, men det är väldigt kul att ha fått till bra deg och börja få till gräddning också

Tomatsås, mozzarella, ’Nduja, buretta, ruccola och rostade valnötter på dagens. Tabbade mig en aning vid utbaket men den blev bra ändå till slut.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Ska försöka att inte lägga upp bilder på varenda pizza jag gör, men det är väldigt kul att ha fått till bra deg och börja få till gräddning också

Tomatsås, mozzarella, ’Nduja, buretta, ruccola och rostade valnötter på dagens. Tabbade mig en aning vid utbaket men den blev bra ändå till slut.

https://i.imgur.com/OK6nN4R.jpg

Vad kör du för deg?
Swr riktigt god ut.

Har köpt mig en burk Nduja men inte testat än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Vad kör du för deg?
Swr riktigt god ut.

Har köpt mig en burk Nduja men inte testat än.

Den här sättningen var det här receptet:

https://fridasbakblogg.se/2022/01/20/napolitansk-pizza-robert...

Dagens degboll hade legat i kylen i typ 65h (mest för att det var sista degbollarna som användes, inte för att jag nödvändigtvis var ute efter en sån lång jäsning)

Antar att Ndujan skiljer sig i styrka, jag hade gott kunnat ha på mer. Uppskattningsvis runt 40g (köpte 80g paket ur charken), men hade kunnat ta hela.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Är det någon som har erfarenhet av att det blir väldigt mycket vätska och att pizzan blir jäkligt saggig?
Jag misstänker att boven i dramat är mozzarellan, dock kör jag den i salladsslungan innan och får bort en hel del av vätskan tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Är det någon som har erfarenhet av att det blir väldigt mycket vätska och att pizzan blir jäkligt saggig?
Jag misstänker att boven i dramat är mozzarellan, dock kör jag den i salladsslungan innan och får bort en hel del av vätskan tycker jag.

Antingen det, för mycket tomat och topping eller både och skulle jag gissa.

Använder du den ”vanliga” mozzarellabollen? Den är inte jättebra för pizza då den gärna släpper vätska som du själv märkt. Mozzarella i block är att föredra. Fior di latte om man är bokstavstrogen neapolitansk pizza. Testa Galbanis mozzarella cucina som ett bra, lite billigare alternativ.

Den bollade mozzarellan passar enligt mig bäst att toppa med efter att pizzan är ute ur ugnen. Mycket gott det också.

När jag ändå använt mozzarellaboll som smältost har jag skurit den och låtit den rinna av i kylskåpet över natten. Det hjälper lite mot den värsta vattnigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Är det någon som har erfarenhet av att det blir väldigt mycket vätska och att pizzan blir jäkligt saggig?
Jag misstänker att boven i dramat är mozzarellan, dock kör jag den i salladsslungan innan och får bort en hel del av vätskan tycker jag.

Ja jag tror också på mozzarellan, har ofta haft problem med det men trodde det var någon av dom andra ingredienserna. Har kört ICAs rivna fior di latte nu och inte haft problemet, tyckte den fungerade väldigt bra.

Burrata är också gott att ha på efteråt tycker jag, har vispat runt den i en bunke så den blir som en sås istället för att riva den över.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Är det någon som har erfarenhet av att det blir väldigt mycket vätska och att pizzan blir jäkligt saggig?
Jag misstänker att boven i dramat är mozzarellan, dock kör jag den i salladsslungan innan och får bort en hel del av vätskan tycker jag.

Om jag använder den vanliga boll-mozzarellan så brukar jag börja flera timmar innan bakning med att strimla hela bollen och sedan lägga ut strimlorna på en bricka täckt med hushållspapper, sen får det ligga så tills det är dags att göra pizzan. Ta gärna flera lager hushållspapper då det är ganska mycket vatten i mozzarellan.
När man gör så tycker jag att det inte blir blött. Om du har en salladsslunga kan du ju med fördel först slunga den och sedan lägga på papper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Antingen det, för mycket tomat och topping eller både och skulle jag gissa.

Använder du den ”vanliga” mozzarellabollen? Den är inte jättebra för pizza då den gärna släpper vätska som du själv märkt. Mozzarella i block är att föredra. Fior di latte om man är bokstavstrogen neapolitansk pizza. Testa Galbanis mozzarella cucina som ett bra, lite billigare alternativ.

Den bollade mozzarellan passar enligt mig bäst att toppa med efter att pizzan är ute ur ugnen. Mycket gott det också.

När jag ändå använt mozzarellaboll som smältost har jag skurit den och låtit den rinna av i kylskåpet över natten. Det hjälper lite mot den värsta vattnigheten.

Testade att köra med mindre tomatsås nu men blev samma resultat så det måste vara mozzarellan, Ska testa Galbani, måste ha missat den helt i butiken, tack för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Testade att köra med mindre tomatsås nu men blev samma resultat så det måste vara mozzarellan, Ska testa Galbani, måste ha missat den helt i butiken, tack för tips!

Ja men gör det och se vad du tycker. Det är den här varianten jag menar (Galbani gör flera, bl.a. bollad mozzarella): Galbani Cucina

Permalänk
Medlem

För den som bor i Stockholm med omnejd kan jag passa på att tipsa om den här färdiga degen:https://degenbakery.se/

Med lätthet den absolut bästa färdiga pizzadeg jag testat i både smak, konsistens, smidighet o.s.v. Den är inte gratis men ett mycket bra alternativ när man inte har tid att göra/vänta på egen deg.

Permalänk
Medlem

Efter att ha fått ett gourmetstål när rundade året i mars så har jag provat mig fram en del. Degen är Caputo, Dinkel och kikärtmjöl. (Lite lustigt hur 15% kikärtmjöl luktar och verkar som 100% kikärtmjöl när man knådar. Det smakar inte läskigt dock, snarare tvärtom). Detta är första "bianco"-pizzan jag testat (ingen tomatsås). Gräddfil, smörstekta egenfunna kantareller med lite hackad vitlök, en egenodlad peachadew, solrosfrön, fräst purjo, nån italiensk hårdost. Tyckte den blev rätt så god.

För övrigt såg jag någon yt-video med en svensk som provade två svenska mjöler mot Caputo 00 och kom fram till att de svenska smakade bröd. Jag har provat Mollino och Caputo 00 och diverse svenska och kan inte säga att mina smaklökar är tillräckliga finlirare för att göra en sådan distinktion. Det är en typ av bröd och smakar alltid lite bröd, inte mer degigt och salt som på pizzakrog men ärligt talat tycker jag det blir rätt bra ändå. Det som blir skillnad med Caputo och Mollino 00 är att de är mycket gemytligare att knåda och knåda ut.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Söndagspizza!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Fredagspizza!

(Tre st, blir jämt en varmt direkt och två till kylen. 500g mjöl (vetemjöl special, 00 och kikärtmjöl), jäsa 2t i dagstemp). Lite allt möjligt på)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Pizzasöndag!

Tog lite överblivna pallar och bordets iläggskivor och höjde upp arbetsställningen till att börja med

Dags för utbak

In i ugnen!

Lite för välgräddad Margherita åt sambo..

..samt kebabpizza med lite för tjocka kanter åt mig

Gott var det ändå, och det är ju huvudsaken!

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Tjena pizzaälskare!

Fick nyligen en Ooni Koda 16 i present, men tycker inte den för upp värmen tillräckligt. Lyckades med nöd och näppe bli 400c längst in efter 45min uppvärmning. Någon annan som har liknande problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacchus:

Tjena pizzaälskare!

Fick nyligen en Ooni Koda 16 i present, men tycker inte den för upp värmen tillräckligt. Lyckades med nöd och näppe bli 400c längst in efter 45min uppvärmning. Någon annan som har liknande problem?

Har samma ugn, och får upp till runt 450 grader i mitten av stenen.
Nu har jag byggt en lucka så tar väl kanske runt 15 minuter, innan luckan så kanske det tog 20-30 minuter.

Kör du på maxläget?
Är det öppet där den står, så att vinden ställer till det?

Visa signatur

...