PizzaClockers - pizzans hemligheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hal0:

Har samma ugn, och får upp till runt 450 grader i mitten av stenen.
Nu har jag byggt en lucka så tar väl kanske runt 15 minuter, innan luckan så kanske det tog 20-30 minuter.

Kör du på maxläget?
Är det öppet där den står, så att vinden ställer till det?

Kört på fullt, inglasad balkong. Blir inte i närheten av 400c i mitten, knappt 300.

Finns tyvärr inte jätte mycket att hitta kring detta, men någon pratade om att ta lös och sätta fast regulatorn igen. Att någon säkring(?) i den skulle löst ut, typ övertryck eller liknande. Tror dock inte på den då det är en fin låga i ugnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacchus:

Kört på fullt, inglasad balkong. Blir inte i närheten av 400c i mitten, knappt 300.

Finns tyvärr inte jätte mycket att hitta kring detta, men någon pratade om att ta lös och sätta fast regulatorn igen. Att någon säkring(?) i den skulle löst ut, typ övertryck eller liknande. Tror dock inte på den då det är en fin låga i ugnen.

Och bara för att absolut dubbekolla, du har reglaget åt sidan, inte nedåt, för fullt ös? Jag läste nämligen ett inlägg från någon som hade gjort den missen och tänkte att fullt ös var nedåt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Och bara för att absolut dubbekolla, du har reglaget åt sidan, inte nedåt, för fullt ös? Jag läste nämligen ett inlägg från någon som hade gjort den missen och tänkte att fullt ös var nedåt.

Reglaget är ställt så mycket uppåt det går, medsols. Motsols ger en lägre låga så antar att det är full fart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacchus:

Reglaget är ställt så mycket uppåt det går, medsols. Motsols ger en lägre låga så antar att det är full fart.

Yes, ja då låter det ju märkligt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Kan ju såklart vara en dålig regulator, kanske kan va värt att testa en ny.
Enda "säkringen" jag har på min regulator är en "pinne" man kan trycka på, men den är antingen helt öppen eller helt stängd vad jag vet.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Ska bli ett nytt test idag med tidtagning.
Tycker inte det borde vara något fel på regulatorn heller egentligen, det är ju en bra jäkla låga. Toppen av ugnen blir ju röd av hettan.

Permalänk
Medlem

Hur blir pizzorna då?
Tänker ifall det kanske är termometern du använder som är kass och visar fel.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Test utfört, 300 grader i mitten efter 45 minuter och ca 380 i hörnet. Kan ju vara så att termometern inte är bäst, 299 spänn på Biltema men tror inte den är alltför off.

Pizzorna blir ju inte dåliga, även om denna inte var finast, men det finns en liten degighet som inte vill ge med sig.

Har ju sett de som moddat ihop en egen lucka till Koda 16, kanske kan vara en grej.

Permalänk
Skrivet av Bacchus:

Test utfört, 300 grader i mitten efter 45 minuter och ca 380 i hörnet. Kan ju vara så att termometern inte är bäst, 299 spänn på Biltema men tror inte den är alltför off.
<Uppladdad bildlänk>

Pizzorna blir ju inte dåliga, även om denna inte var finast, men det finns en liten degighet som inte vill ge med sig.
<Uppladdad bildlänk>

Har ju sett de som moddat ihop en egen lucka till Koda 16, kanske kan vara en grej.

Har också samma ugn, hade precis samma problem som du i början, men efter att jag hade kört ugnen några gånger så kom den tillslut upp i temp och gör det varje gång sen dess. Jag såg dock till att det var helt vindstilla när jag testade tempen då minsta lilla vind kan påverka ganska mycket. Kolla om du kan låna en annan IR av någon och jämföra med. Kan vara läckage av gas också som påverkar. Degigheten kan ha med tempen att göra men oftast är det för tjock botten/för mycket topping som är problemet. Baserat på bilden med pizzan så kan jag nästan lova att den är alldeles för tjock i botten. Ligger pizzan inne tillräckligt länge fast tempen är låg så kommer den inte vara degig utan hinner bakas klart. Kan även vara så att din deg är underjäst, då kan den uppfattas degig.

Permalänk
Medlem

Som ovanstående är inne på så ser pizzan för tjock ut.
Jag kör på 240g bollar, och gör dom så stora det går utan att botten går sönder, svårt att uppskatta storlek men runt 30cm i diameter skulle jag gissa på.
Så testa och se om du kan få pizzan lite tunnare nästa gång

Visa signatur

...

Permalänk

Hur fasen gör ni ni som köper Västerviks ost på 5kg, hur i himmeln får ni tag i detta?

Permalänk
Skrivet av basickarl:

Hur fasen gör ni ni som köper Västerviks ost på 5kg, hur i himmeln får ni tag i detta?

Jag googlade "Västervisk ost" och tog andra träffen.

https://www.torebrings.se/produkt/vasterviks-graddost-38-file...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Ja men gör det och se vad du tycker. Det är den här varianten jag menar (Galbani gör flera, bl.a. bollad mozzarella): Galbani Cucina

Varit ett litet pizzauppehåll här men fick feeling i onsdags och gjorde deg, in på willys imorse och köpte Galbanin och vips blev det mycket bättre, tack för bra tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Varit ett litet pizzauppehåll här men fick feeling i onsdags och gjorde deg, in på willys imorse och köpte Galbanin och vips blev det mycket bättre, tack för bra tips!

Ja men toppen. Kul att det blev bra. Jag och dottern åt faktiskt varsin hembakad pizza ikväll också 😄

Permalänk
Medlem

Ni som kör med pizzaugn, det smakar inte bränt av allt förkolnat på kanterna?

Ser ut som ni kör på för hårt

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Ni som kör med pizzaugn, det smakar inte bränt av allt förkolnat på kanterna?

Ser ut som ni kör på för hårt

Svarta kanter kan man få även med vanlig ugn, oftast är det bara en extremt tunn yta som är svart och smakar inte mer än man får på lokala pizzerian.

Jag brukar pensla kanterna med olivolja för att få lite extra färg på mina kanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Ni som kör med pizzaugn, det smakar inte bränt av allt förkolnat på kanterna?

Ser ut som ni kör på för hårt

Håller med, personligen gillar jag inte alls "brända" pizzor men jag vet att det är så som man anser att "riktig" pizza ska vara. Visst kan lokala pizza hak ha lite bränd yta med men inte alls i den omfattningen.

Jag förstår ju att bränd yta ger smak men samtidigt är bränd mat allmänt dåligt att äta om jag förstått rätt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Pizzans hemlighet ligger i att man vet och förstår att;

* Den är och har aldrig varit italiensk! (greker och egyptier var långt, långt före)
* Den får absolut inte hava frukter eller bär på sig.
* Den tomatsåsen ska vara av högsta klass. (där ingår inte Ica Basic eller Mutti)
* Den osten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Pizzans hemlighet ligger i att man vet och förstår att;

* Den är och har aldrig varit italiensk! (greker och egyptier var långt, långt före)
* Den får absolut inte hava frukter eller bär på sig.
* Den tomatsåsen ska vara av högsta klass. (där ingår inte Ica Basic eller Mutti)
* Den osten...

Pizzan är ju svensk
Den ska ha kebab och blandad sås
Pommes får det vara på om man vill
Grönsaker och vad mer man vill är okej det med

Ingen gatekeeping!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Pizzan är ju svensk
Den ska ha kebab och blandad sås
Pommes får det vara på om man vill
Grönsaker och vad mer man vill är okej det med

Ingen gatekeeping!

medbor, med bor, merbror. Älskar dig också!
Svensk pizza "la ok"(göteborgare) kebab av nöt(!). Agreed. Kanske, men mest troligt ingen sås för min del.
Absolut Ingè Pommes.

Grönsaker for rabbits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

medbor, med bor, merbror. Älskar dig också!
Svensk pizza "la ok"(göteborgare) kebab av nöt(!). Agreed. Kanske, men mest troligt ingen sås för min del.
Absolut Ingè Pommes.

Grönsaker for rabbits.

Menade mer att man får separera härkomst och nutid. Lite som öl eller ost. Finns mycket bra pizza från många ställen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Pizzans hemlighet ligger i att man vet och förstår att;

* Den är och har aldrig varit italiensk! (greker och egyptier var långt, långt före)
* Den får absolut inte hava frukter eller bär på sig.
* Den tomatsåsen ska vara av högsta klass. (där ingår inte Ica Basic eller Mutti)
* Den osten...

Ordet Pizza kommer från Italien. Tror jag läst någonstans att Kina var först med platta ugnsbakade bröd med ingredienser på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Menade mer att man får separera härkomst och nutid. Lite som öl eller ost. Finns mycket bra pizza från många ställen

Skrivet av underd0g76:

Ordet Pizza kommer från Italien. Tror jag läst någonstans att Kina var först med platta ugnsbakade bröd med ingredienser på.

Ja ok.
Grekerna och/eller egyptierna var först.

Permalänk
Skrivet av Patrik1984:

Jag googlade "Västervisk ost" och tog andra träffen.

https://www.torebrings.se/produkt/vasterviks-graddost-38-file...

Hoppades på att det var på ett annat sätt... aja, måste väl gör utrymme i frysen då!

Permalänk
Medlem

Pizzalördag i snö och solsken

Jag har fortfarande lite för dålig timing på rotationen då inte jag heller är så förtjust i alltför brända kanter. Gräddar på lägsta värme så snart stenen är varm, men det är främst första rotationen som jag tycker är svår att få till nog tidigt när degen fortfarande är lite mjuk.

Pizzan var dock god ändå. Tomat, ost, färs, sidfläsk och rödlök.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Någon som har kört pizza i airfryer och som vill dela med sig av upplevelsen?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Någon som har kört pizza i airfryer och som vill dela med sig av upplevelsen?

Om du menar att värma överbliven pizza så fungerar det finemang förutsatt att det inte är sås på den. Vissa gånger blir det t.om godare än vad pizzan var när den kom till dörren, men det beror mycket på toppingen.

Ett foodora "knep" för att spara pengar när man vill byta från en sås till en annan eller vill ha såsen i burk istället för direkt på pizzan är helt enkelt att skriva i "kommentaren" längst ner på sidan där man beställer pizza vad man har för preferenser.
Det har jag gjort så länge jag beställt från Foodora och det är bara 1 enda pizzeria som har avbrutit min order. (Sen är jag inte helt hundra på att det ens berodde på det)

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Skrivet av hellmix:

Någon som har kört pizza i airfryer och som vill dela med sig av upplevelsen?

På youtube finns det en uppsjö av klipp med både recept och tester.

Permalänk
Medlem

Blev att ta upp det här med pizza igen ikväll. Körde för första gången med Caputo's pizzamjöl och det blev lite skillnad mot det jag kört med tidigare (Finax Ramlösa Kvarn). Har ingen pizzaugn, så det är vanlig ugn som gäller för min del. Känns som jag kom nåt steg närmare det resultat jag hoppas att kunna nå.

Permalänk
Medlem

Min pizzaspade håller på att falla isär.
Så kikar efter en ny.

Jag kör med en Ooni Koda 16 och hitta denna spade på rean.
Nån som kör med nått lkknande med hål i?
https://www.pizzastal.se/products/perforerad-pizzaspade-alumi...

Den är ju något mindre än ugnen men man gör ju aldrig så stora pizzor ändå tänker jag.
Eller ska man köra på en större variant?

Vad använder ni?