beställning hos datorbutiken

Permalänk
Medlem

beställning hos datorbutiken

Någon som beställt ifrån DB de senaste dagarna och som också upplevt förseningar i leveransen? Det rör sig fortfarande bara om ett par dagar för mig, men det är fruktansvärt irriterande när det handlar om lagervaror och de på sin hemsida lovar expediering samma dag. Ni vet hur det är, man spenderar flera veckor med att undersöka precis de komponenter man vill ha; men när man sedan lagt in sin beställning vill man ha grejerna helst redan 1-2 dagar senare...

Permalänk
Antielefant

Du klagar över att ett postorderföretag har långsammare leveranser i December? Tre veckor före jul?

Irony aside, är det fullt normalt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Re: beställning hos datorbutiken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timbero
Någon som beställt ifrån DB de senaste dagarna och som också upplevt förseningar i leveransen? Det rör sig fortfarande bara om ett par dagar för mig, men det är fruktansvärt irriterande när det handlar om lagervaror och de på sin hemsida lovar expediering samma dag. Ni vet hur det är, man spenderar flera veckor med att undersöka precis de komponenter man vill ha; men när man sedan lagt in sin beställning vill man ha grejerna helst redan 1-2 dagar senare...

Jag har samma problem! Beställde i måndags kväll! Igår eftermiddag packningsbekräftelse, alltså att varorna skickats till posten! Men jag har inte fått mitt kollinr. än..

Börjar bli trött på det här! Moderkortet ifrån komplett ligger redan på bordet och glänser..

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem

Det är jultider, bara att inse. Sitter själv och väntar på ett minne samt en alpa pal 8045t. Det kommer när det kommer.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att det är jultider och stressigt för dem, men det är knappast mitt problem. Det står uttryckligen på deras sida att de levererar samma dag som beställningen kommer in (före 15.00). Det kan inte ta lång tid att ändra texten på hemsidan till "Det är jultider nu, bara att inse. Paketet kommer när det kommer..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timbero
Jag förstår att det är jultider och stressigt för dem, men det är knappast mitt problem. Det står uttryckligen på deras sida att de levererar samma dag som beställningen kommer in (före 15.00). Det kan inte ta lång tid att ändra texten på hemsidan till "Det är jultider nu, bara att inse. Paketet kommer när det kommer..."

Paketet expidieras, det leveras inte..

Men hur kommer det sig att mitt paket expidierades igår, men posten har inte skickat det än! Fast mitt moderkort ( som beställdes samtidigt ) har redan kommit..

Har db. kanske glömt att skicka mig kolliid och avi damper ner i lådan imorn / övermorn ?

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timbero
Jag förstår att det är jultider och stressigt för dem, men det är knappast mitt problem.

Det blir väl ditt problem när du inte får dina prylar?

Permalänk
Medlem

Nisse19: haha... ja, det är mitt problem nu

Mupp: Ja, jag menade såklart expedieras och inte levereras. Förmodligen har ditt paket kommit lika långt som mitt. Jag fick nämligen ett automatiskt utskick där det stod att min order gått till packning. Nu har jag kollat statusen för min order under ett par dagar, och den ligger fortfarande kvar på db och väntar på att bli packad.

Permalänk
Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Kanske läge att ringa dem och kolla vad som hänt? Telefonnumret är 046-238130 (telefontid 13.00 - 16.00).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timbero
Nisse19: haha... ja, det är mitt problem nu

Mupp: Ja, jag menade såklart expedieras och inte levereras. Förmodligen har ditt paket kommit lika långt som mitt. Jag fick nämligen ett automatiskt utskick där det stod att min order gått till packning. Nu har jag kollat statusen för min order under ett par dagar, och den ligger fortfarande kvar på db och väntar på att bli packad.

Permalänk
Medlem

Deras kundtjänst följde upp min order och skickade ett mail till mig med kollinummer så fort det blev tillgängligt. Mycket bra service. Kommer nu självklart att anlita dem även i fortsättningen. Hur har det gått för dig Mupp? Fått dina grejer ännu?

Permalänk

hmm jag beställde en massa delar i söndags och allt jag fått är en orderbekräftelse och när jag ska kolla hur långt de har kommit med min order står det bara "Ordern enligt ovan har ännu ej levererats ut från vårt ordersystem" grrr dåligt db (Jag fyller år på torsdag så jag hoppas det kommer senast då)

Permalänk
Medlem

att du fått grejorna från komplett, kan det kanske bero på att de är bra mycket större än db = mycket mera personal....

Visa signatur

Intel P4C 2.6@3.25GHz || Asus P4C800-E Deluxe || GeForce Ti4600 || 2048 MB PC4000 DDR || CNPS7000Cu || ZM80A-HP || 2x 17" EIZO TFT

Permalänk
Medlem

Ni ska va glada att det inte tar mer än nåra dar, själv sitter man och väntar på att man ska få nytt moderkort på garanti, moderkortet har legat hos db.com i 2½ vecka nu =/

AgentXTC: Vad baserar du det på? Alltså att komplett skulle vara mycket större än db..?

Permalänk
Medlem

hej.. jo att komplett är börsnoterade och finns i: sverige, norge, tyskland, england, irland + att jag vet att det jobbar runt 200 pers på komplett och på db är de väl typ 40pers eller nåt sånt..

Visa signatur

Intel P4C 2.6@3.25GHz || Asus P4C800-E Deluxe || GeForce Ti4600 || 2048 MB PC4000 DDR || CNPS7000Cu || ZM80A-HP || 2x 17" EIZO TFT

Permalänk
Medlem

"Förutom Internetbutikerna Komplett.se och Komplett.no finns vi representerade i följande länder:
Komplett.co.uk i Storbritannien, Komplett.ie i Irland och Komplett.de i Tyskland.
Antalet anställda inom Komplett ASA överstiger 250, varav ett 20 tal finns på vårt kundcenter i Göteborg."

Källa : http://www.komplett.se/k/k.asp?action=custserv&topic=about

Som jag fattar det har Sverige delen 20 anställda, man kan inte jämföra som AgentXTC precis gjorde och säga att dom minsann har 200 anställda, alla jobbar ju inte med sverige som huvuduppgift

Men ändå konstigt om nu sverige delen har 20 pers på komplett och ändå klarar att leverera fortare än db.com som enligt AgentXTC har runt 40 pers sammanlagt, sen att inte alla dom 40 jobbar med att packa paket och plocka varor på lagret är väl förståeligt så jag tippar på lika många hos båda företagen.

EDIT: Hittade mera matnyttig info för dom som är intresserade, lite gammalt men ger en bra bild över hur det funkar

http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_010730_komplett_s...

http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_010628_datorbutik...

Permalänk
Medlem

Hej igen, sverige har bara ett kundcenter med support, samt en returavdelning. Alla varor packas på centrallagret i norge därav de snabba leveranstiderna. Ingen distribution sker på sverigekontoret.

Visa signatur

Intel P4C 2.6@3.25GHz || Asus P4C800-E Deluxe || GeForce Ti4600 || 2048 MB PC4000 DDR || CNPS7000Cu || ZM80A-HP || 2x 17" EIZO TFT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AgentXTC
Hej igen, sverige har bara ett kundcenter med support, samt en returavdelning. Alla varor packas på centrallagret i norge därav de snabba leveranstiderna. Ingen distribution sker på sverigekontoret.

Det är då lustigt att mina paket från komplett alltid har skickats från göteborg med samma datum som orderdatum.

eller så har jag sett helt åt helsike fel...... hmmm

EDIT: bläää jag hittar ingen gammal kartong från komplett så jag kolla, kanske någon annan kan upplysa stackars mig som inte har koll?

Permalänk
Medlem

Hej igen, alla paket skickas från norge. Men avsändaradressen står till deras kundcenter i sverige. Anledningen till detta är för att folk inte skall bli förvirrade om de t.ex. måste skicka en sak i retur. Skulle tippa på att det är typ 150pers i norge som packar på deras lager.

Visa signatur

Intel P4C 2.6@3.25GHz || Asus P4C800-E Deluxe || GeForce Ti4600 || 2048 MB PC4000 DDR || CNPS7000Cu || ZM80A-HP || 2x 17" EIZO TFT

Permalänk
Hedersmedlem

komplett.se måste ha slavarbetare.
Lade en beställning vid 22 tiden en lördagskväll.
Vid 23:34 samma kväll var den packad och jag hade kolliID.

Sanslöst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
komplett.se måste ha slavarbetare.
Lade en beställning vid 22 tiden en lördagskväll.
Vid 23:34 samma kväll var den packad och jag hade kolliID.

Sanslöst

Lade också en beställning sent på kvällen runt 21-22, när jag kollade mailen på morgonen hade jag fått kollinummer:)
Komplett är verkligen snabba, och uppe sent på kvällarna:D

Permalänk
Medlem

Hejsan Jag beställde från db.se och alla saker var lagerförda.

Jag skickade ett mejl till dom och dom kunde garantera att det skulle komma fram före Julafton. Beställde i Tisdagskväll

Permalänk
Medlem

Jag köpte prylar från DB nyligen. Jag fick ingen orderbekräftelse via mail, men när jag ringde efter några dagar sa de att paketet skickats, så fick jag kolli-id och kunde hämta ut det på posten dagen efter.

Dessutom lönar det sig att sortera sopor. När jag rensade ur kartongen från frigolit-chips, hittade jag tre karameller i rött papper, med texten "God Jul önskar DatorButiken.com". Gott!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fick också tre karameller också Tror nog alla får det...

Permalänk
Medlem

Ja jag fick karameller från Komplett. Är mycket nöjd med deras service.

Visa signatur

:: joohn-pc ::Abit IC7-max3 / P4 3.0 (800) / Zalman 7000A-CU / Twinmos TwiSTER 2x512 DDR pc3200 cl2/ Hercules 3D Prophet 9800 pro 128 mb / 2x Barracuda 7200.7 120GB S-ATA + 1x Barracuda 7200.7 200 GB = 440 GB - S-ATA - Plextor PX-708A DVD+-RW - Syncmaster 193T

:: joohn-mac :: Powerbook 15'- 1,67 GHz PowerPC G4-processor - 1x1024 MB DDR333-minne - 100 GB Ultra ATA/100 -ATI Mobility Radeon 9700 (128 MB DDR)

Permalänk
Medlem

Re: beställning hos datorbutiken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timbero
Någon som beställt ifrån DB de senaste dagarna och som också upplevt förseningar i leveransen? Det rör sig fortfarande bara om ett par dagar för mig, men det är fruktansvärt irriterande när det handlar om lagervaror och de på sin hemsida lovar expediering samma dag. Ni vet hur det är, man spenderar flera veckor med att undersöka precis de komponenter man vill ha; men när man sedan lagt in sin beställning vill man ha grejerna helst redan 1-2 dagar senare...

Förseningar i leveransen? Du har väntat i ett par dagar.

Permalänk
Medlem

Någon som beställt från komplett de senaste dagarna? Hur snabbt gick det?

Jag beställde i torsdags men dom har inte skickat det än.

Visa signatur

Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, ASUS P5W Deluxe, 2048 MB DDR2 PC6400, ASUS Geforce 7600 GT SILENT, LG L1980Q (19" TFT 8 ms)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andyp
Någon som beställt från komplett de senaste dagarna? Hur snabbt gick det?

Jag beställde i torsdags men dom har inte skickat det än.

Beställde lite grejjor, som fanns i lager vid ordertillfället, den 13 December. Alltså förra lördagen och det är inte skickat än och hälften av sakerna är inte i lager nu längre. Man kan ju bara hoppas att dom reserverat allt. Då kommer nästa fråga. Varför i H-VETE dom inte har skickat det?

Dåligt, JA!. Någon ursäkt från dom, NEJ! Svarar dom på mail, NEJ!
Ska ringa på måndag, och får jag inte sakerna innan jul kan dom ta och stoppa upp dom nånstans. Hade det gått att avbeställa nu hade jag gjort det. Men order har blivit "Plocklista" enligt konto-sidorna nu.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drbrain
Beställde lite grejjor, som fanns i lager vid ordertillfället, den 13 December. Alltså förra lördagen och det är inte skickat än och hälften av sakerna är inte i lager nu längre. Man kan ju bara hoppas att dom reserverat allt. Då kommer nästa fråga. Varför i H-VETE dom inte har skickat det?

Dåligt, JA!. Någon ursäkt från dom, NEJ! Svarar dom på mail, NEJ!
Ska ringa på måndag, och får jag inte sakerna innan jul kan dom ta och stoppa upp dom nånstans. Hade det gått att avbeställa nu hade jag gjort det. Men order har blivit "Plocklista" enligt konto-sidorna nu.

Hade dom alla saker i lager när du beställde då?

Mina grejer är också status "plocklista". Jag fattar inte, om dom inte skickat iväg grejerna så har dom ju antaligen inte packat ner grejerna i nåt paket och då borde dom la ha beställningen öppen så man kan ändra eller ta bort saker.

Visa signatur

Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, ASUS P5W Deluxe, 2048 MB DDR2 PC6400, ASUS Geforce 7600 GT SILENT, LG L1980Q (19" TFT 8 ms)

Permalänk
Komplett.se

Hej,

Drbrain, om dina saker forfarande inte har skickats så är det definitivt något galet med beställningen. Min gissning är att du beställt något som inte finns i lager. Om nu detta är fallet så är alla övriga komponenter reserverade för dig tills den vara som fattas kommer in i lager, då hela beställningen skickas ut om man inte bett om delad leverans.

Vi har även haft en väldigt hög belastning innan jul både på mail och telefon, så det kan ta lite längre tid att få svar. Däremot svarar vi på alla mail som kommer in till oss.

Jag beklagar givetvis om vi har gjort något fel här, men jag hjälper dig gärna att kontrollera vad det är som har hänt om du förser mig med ordernummer, alternativt kundnummer, i ett PM. Om vi har gjort något fel här skall du givetvis ha både en ursäkt och någon form av rimlig kompensation.

MVH
Sebastian / Komplett.se

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram