Permalänk
Medlem

Acer Aspire 1353LC

Hej!
Jag har trubbel med en kompis laptop. Den är nyformaterad och med Win xp (SP1) på.

Det är en Acer Aspire 1353LC med:
AMD Athlon XP-M 2400+
256 mb sdram

Problemet är den att processorn pendlar mellan 350 och 796 mhz. Och ram-minnet ligger stadigt på 196 mb. Finns ingenstans i BIOS som jag hittar inställningar att pilla med...

Någon som har en aning om vad som är fel? Moderkortet som jävlas månne?

Har lagt in alla drivisar som finns att ladda på acers hemsida.

(Tyvärr har jag ingen aning om allt funkade som det skulle innan formateringen, men datorn är ca 2 månader gammal så...)

Permalänk
Medlem

Att processorn pendlar mellan olika frekvenser är helt normalt. Det är AMD PowerNow! som används för att spara batterier. För att processorn ska gå i maxfrekvens måste du ändra energialternativ. Du hittar den funktionen i Kontrollpanelen-->Energialternativ.

Jag rekommenderar dock att du struntar i XP´s energischema och istället installerar SpeedswitchXP som går att tweaka efter eget önskemål.

Ramminnet är som sagt 256 mb. Tyvärr använder grafikkortet 64 mb av den totala minnesmängden. Detta går inte att ändra i BIOS, eftersom en sådan funktion saknas.

Crucial har billiga 256 mb stickor som din kompis kan köpa. Använd minneskonfiguratorn för att få rätt märke.

Permalänk
Medlem

Grejjen är den att jag stängt av allt vad energialternativ heter...

Kan det vara en bra idé att ladda hem och testa speedswitch alltså?

Permalänk
Medlem

Det är ingen idé att köra SpeedswitchXP om inte syftet är att dra ner processorhastigheten, och på så vis minska värmeutvecklingen samt hur mycket fläktarna snurrar.

Ändrar du energischemat till "Hem eller kontorsdator" eller "Alltid på" höjs processorfrekvensen. Jag ser dock ingen vits med att använda något av dessa alternativ eftersom processorn blir varmare och fläktarna snurrar oftare. Det fina med AMD PowerNow! är just att processorn ska kunna klocka ner sig själv när den inte belastas hårt.

Permalänk
Medlem

Men amd 2400+ borde väl klara mer än 796 mhz utan att börja jävlas? Jag testade ändra de olika energialternativen utan att något hände. Datorn borde inte vara hårt belastad av att bara stå på utan program igång...

Permalänk
Medlem

Jag startade precis min 1353LC för att se om jag fick samma hastighet vid samma energischema som du använde. Jo visst tusan visar den 769 mhz vid "Hem och kontorsdator" samt "Alltid på".

Nu tror jag inte en sekund på att dom värdena stämmer. Processorn pendlar endast mellan 3 fasta värden enligt "högerklick på den här datorn". Dessa är som du faktiskt påpekade 350 Mhz, 469Mhz och slutligen 796 Mhz. Jag misstänker att Windows XP inte visar korrekta värden.

När du ändrade energischemat till alltid på märkte du säkert att fläkten snurrade som en galning?

Jag tar tillbaka mitt påstående i den tidigare posten och hänvisar istället till SpeedswitchXP. Jag kontrollerade alla scheman som finns färdigkonfigurerade i det programmet och där visas processorhastigheten korrekt. I alternativet Max. Performance går processorn i 1795 Mhz. Vilket jag även tror att den gör i Windows egna energischema. Men som jag sa tidigare tror jag inte värdena är att lita på.

Installera SpeedswitchXP och konfigurera alla olika scheman efter egen smak. Det finns mycket mer alternativ att välja på, och framförallt kan du lita på hastigheten som visas i det programmet. "Dynamic switching" tror jag passar din kompis dator ganska bra. "Switches between the lower and maximum speed according to current CPU load". Ja du märker väl själv när du sätter dig in i programmet.