FireFox- varför alla snackar om det ?

Permalänk
Medlem

Jag körde FF i några veckor men jag fastnade aldrig för det riktigt, jag använder Alt + Tab för att växla mellan fönster så jag tyckte faktiskt att tabbarna var meningslösa, och körde jag olika FF-fönster så drog det faktiskt mer minne än vad IE gjorde med samma mängd fönster.
Sen så var det endel annat knas, bland annat (kommer inte ihåg exakt vad nu) så öppnades vissa länkar när jag surfade i IE när jag använde FF, kändes mystiskt och jag hittade aldrig nån lösning på det.

FF är kanonbra, men jag vet intem, det känns inte riktigt bra än, mycket strul med diverse saker som jag störde mig på, popup-blockare har jag numer i min Google-bar som jag kör med IE så det rä inga problem, samt att använder amn sunt förnuft och AV samt brandvägg som jag gör så har man inga prblem med läskiga saker som tar sig in.
Jag har aldrig haft några problem med IE (som givetvis inte är nån garanti för att det aldrig kommer hända) och jag skulel gärna köra FF men det känns som att det inte är ritkigt färdigt än.

Men jag kommer säkert testa FF snart igen för det är helt klart en bra grej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Nope, på så gott som alla. Nu går allt helt perfekt men det kan hända då och då att allt går segt.
Förvånad är jag inte om jag är den enda som stött på detta problem, har som en tendens och stöta på dom mest ovanligaste problemen med en dator. =/

Jag hade samma problem förr när jag bodde hemma och satt på telia bakom en router... varför vet jag inte.

Nu har jag iaf inga såna problem, samma dator med... iofs nyare version av FF men jag antar du har nyaste med.

Heja Sunet

Visa signatur

infowars - prisonplanet

Permalänk

Tycker man den lilla bannern är jobbig är man konstig, en banner som bara står där alltså den blinkar inte eller nått.
Då är swecs reklam 9999ggr jobbigare.
Tycker inte heller man kan säga att opera kostar, du får ju en gratisversion om du står ut med bannern som man inte märker

Visa signatur

Arsenal FC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av van Basten
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload4/operabanner.b...

Tycker man den lilla bannern är jobbig är man konstig, en banner som bara står där alltså den blinkar inte eller nått.
Då är swecs reklam 9999ggr jobbigare.
Tycker inte heller man kan säga att opera kostar, du får ju en gratisversion om du står ut med bannern som man inte märker

För mig är det mer principen.
Om jag kan välja mellan en kommersiell som jag får gratis och en fri mjukvara som är lika bra så väljer jag den fria.
Nu tror jag faktiskt att jag skulle välja Firefox före opera även om opera vore fritt, då jag tycker opera känns lite bloatat.

Jag tycker mjukvara ska vara gratis. I vissa fall går inte det, som i fallet photoshop och bra operativsystem, men där det går väljer jag det fria alternativet. Dock grunnar jag på att skaffa mig ett paypal-konto så man kan sponsra fri mjukvara.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av van Basten
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload4/operabanner.b...

Tycker man den lilla bannern är jobbig är man konstig, en banner som bara står där alltså den blinkar inte eller nått.
Då är swecs reklam 9999ggr jobbigare.
Tycker inte heller man kan säga att opera kostar, du får ju en gratisversion om du står ut med bannern som man inte märker

Med FF så kan du ju om du vill slippa all annan reklam oxå. Adblock gör livet så fruktansvärt mycket bättre.

Visa signatur
Permalänk

Jag har också sedan ett par dagar börjat köra FF, är ENORMT nöjd!

Man kan ju verkligen få programmet att bete sig precis som man själv vill! Jag har hittils installerat Tabbrowser extensions + Mouse gestures + SAGE (rss feed reader). Riktigt schysst!

/J

Visa signatur

Per aspera ad astra

Permalänk
Hedersmedlem

Har själv kört firefox ganska länge. Jag tycker den är bättre än IE och stort plus är ju att den går att köra på annat än windows... På universitetet, vid både windowsmaskiner och sun solaris terminaler finns firefox

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Kan någon säga vilket som är default-språket i Firefox? Har klantat till det så alla åäö är borta. =/

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albinsson
Kan någon säga vilket som är default-språket i Firefox? Har klantat till det så alla åäö är borta. =/

Har hört att det kommer tillbaks av sig själv av någon anledning. Mitt språk är engelska, laddade ner från firefox's hemsida.

Visa signatur

MacBook

Permalänk
Medlem

Körde Opera i typ 1.5 år, men för mågon månad sen gick jag helt över till FireFox då en kompis rekomenderade den, samt en annan kompis som berättade att han mer elle rmindre bodde i den. Så jag provade och gillade den direkt, då den känns smidigare (snabbare?) än Opera.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albinsson
Kan någon säga vilket som är default-språket i Firefox? Har klantat till det så alla åäö är borta. =/

View->character encoding.. välj ISO-8859-1, slå av auto-detect.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
View->character encoding.. välj ISO-8859-1, slå av auto-detect.

Dvs visa -> kodning -> bestäm automatiskt -> universal
Så får du alltid å, ä och ö på alla sidor som ska ha det. Default-installationen verkar vilja byta då och då på slumpmässigt valda sidor, men väljer man universal så funkar det

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Det verkar ha kommit en nyare versio nu.... 1.0 RC1... Den är snabbare och den läser sweclockers RSS-feed korekt

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köra internet explorer ? vad är det för skillnad på firefox o ie?

Visa signatur

:rullaögon:

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yim
Varför inte bara köra internet explorer ? vad är det för skillnad på firefox o ie?

Du har NIO sidor här som tar upp skillnaden mellan dem, prova att läsa.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem

*flyttad*

Visa signatur

Little white flowers Will never awaken you. Not where the black coach of Sorrow has taken you. Angels have no thoughts
Of ever returning you. Wouldn’t they be angry If I thought of joining you?

Not only did I disturb your precious Angels, I also shredded their silken wings and drank their holy icor

Permalänk
Medlem

Re: FireFox- varför alla snackar om det ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av psypuls
hej
Jag har sätt ett antal banners nu på välbesökta sidor som sponsrar firefox, och massa med kompisar har pratat om det, många kommentarer läser jag här också på sweclockers om firefox.

jag förstår liksom inte har aldrig hört talas om den här browsern sen några veckor tillbaks, dök den upp ur tomma intet :P? eller varför pratar alla så hemskt mycket om firefox?

funderar på att skaffa det om de inte slöar ner datorn

Jag läste inte dina andra svar i trådfen, men jag antar att du fått rätt många liknande svar, jag skulle starkt rekomendera denna underbara browser, bara tab-funktionen gör de thela värt det.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Du har NIO sidor här som tar upp skillnaden mellan dem, prova att läsa.

Kan vi inte klistra en Firefox-tråd som tar upp alla otroliga fördelar jämfört med IE.
Bara för den goda sakens skull. Verkar ju som det fortfarande finna massa folk som undrar vad fan man ska ha Firefox för.

Suveränt med ny version förresten. Ska testa om det bara är att uppgradera eller om man måste tanka och installera om igen...

Edit: Hittar inget nytt. Jaja, kommer väl senare. Vill ju ha svenskt också så då dröjer det väl ytterligare lite.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
View->character encoding.. välj ISO-8859-1, slå av auto-detect.

Tack så mycket. Nu fungerar allt igen.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Kan vi inte klistra en Firefox-tråd som tar upp alla otroliga fördelar jämfört med IE.
Bara för den goda sakens skull. Verkar ju som det fortfarande finna massa folk som undrar vad fan man ska ha Firefox för.

Suveränt med ny version förresten. Ska testa om det bara är att uppgradera eller om man måste tanka och installera om igen...

Edit: Hittar inget nytt. Jaja, kommer väl senare. Vill ju ha svenskt också så då dröjer det väl ytterligare lite.

Vill du ha firefox på svenska?
http://www.mozilla.se/

Eller vad menar du? Har du felaktiga språkinställningar?

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Jag menade bara att den nya RC för 1.0 kanske är svår att hitta översatt till svenska när den inte ens gick att hitta från officiella sidan.

Men nu är det skit samma för jag läste att det inte är rekommenderat att tanka den som vanlig användare, för det ska komma en final version 1 den 9:e november så jag väntar till dess

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReDog
Sparar den sidor man hade uppe förra gången man var inne? så man inte behöver spara adresser till sidor/trådar man vill följa c\:)

Hur gör man det!

JAg vet att tråden är gammal, men det spelar väll ingen roll,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av van Basten
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload4/operabanner.b...

Tycker man den lilla bannern är jobbig är man konstig, en banner som bara står där alltså den blinkar inte eller nått.
Då är swecs reklam 9999ggr jobbigare.
Tycker inte heller man kan säga att opera kostar, du får ju en gratisversion om du står ut med bannern som man inte märker

Permalänk

Funkar firefox nu med möss med sidoknappar som man kan använda som fram & bak i webbläsaren när man surfar?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Funkar firefox nu med möss med sidoknappar som man kan använda som fram & bak i webbläsaren när man surfar?

ehm...det har det gjort så länge jag minns?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
ehm...det har det gjort så länge jag minns?

Va, är du helt säker? Minns då när jag började med firefox funkade det då inte! Då gick det bara att använda nåt slags mouse gestures eller nåt sånt. Så det funkar BRA nu utan att behöva göra nåt speciellt?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Va, är du helt säker? Minns då när jag började med firefox funkade det då inte! Då gick det bara att använda nåt slags mouse gestures eller nåt sånt. Så det funkar BRA nu utan att behöva göra nåt speciellt?

För mig gör det det iallafall, och har gjort sen åtminstone firebird-tiden

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Nån annan som kan bekräfta detta? Funkar möss med sidoknappar med firefox för att backa och gå framåt till olika sidor på internet med dom knapparna?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Ja.

Visa signatur

infowars - prisonplanet

Permalänk
Hedersmedlem

Går alldeles utmärkt och har gjort så sen många många versioner tillbaka. skulle bli tokig utan det.
Kolla dina musinställningar.. du kanske har nån miffo specialfunktion bunden till de knapparna?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion