Problem med Seagate 200GB HD, RAW filsystem.

Permalänk

Problem med Seagate 200GB HD, RAW filsystem.

Jag har i datorn, 2st Seagate HDD, en 120GB och en 200GB (inköpt 30/8). Det är den nya stora disken som problemen uppstår med.

Jag har disken partitionerad i två lika stora partitioner med NTFS.
3 gånger på en vecka har det nu hänt att när jag startat datorn så är den första av dessa två partitioner ej åtkomlig. Jag går in under "Disk management" och ser där att den partitionen är "RAW", alltså det finns inget filsystem ---> den har alltså tappat bort NTFS.
Jag gör en ny omformatering och sedan funkar det ett par dagar igen.

Vad kan detta bero på? Varför är det bara den ena (första) partitionen som det är problem med?

Jag har kört med Norton Antivirus och den hittar inga virus eller dylikt i alla fall. Den här disken är bara min DL-disk så jag har ju inte tappat bort något viktigt förutom en del nedladdningar som var typ 95%.

Skall jag skicka tillbaka disken eller?

Skulle vara väldigt tacksam för svar. Jag har läst i FAQ, men där står inget direkt svar om detta händer flera gånger.

Visa signatur

Per aspera ad astra

Permalänk
Medlem

dök på google efter DFT . tror hitachi har hand om DFT nu var IBM som tog fram det. Kollar om din disk är ricktig. Inga fel där bör den vara OK.

Har själv 5st 200Gb seagate en 80 och några 160Gb vill jag minnas och morsan har nog en 80 med. Alla fungerar.

Permalänk

Hej!

Har samma disk(ar) som dig och ett liknande problem uppstod för mig med. Kollade som du mjukvaran men vände mig senare på hårdvaran. Hittade en glappande ide-kabel som jag bytte ut och nu verkar det ha ordnat sig (peppar, peppar ta i trä). Bifogar en bild på mitt problem, möjligt att du har detsamma. Dock har jag endast en enda stor partition så det kan vara något annat för din del.

[edit] Bytte alltså ut hela ide-längan och inte den lilla kabeln, så att det inte missuppfattas.[/edit]