Permalänk

Vad göra med en server?

har två st servrar och comhem 8mbit/1mbit internet. den ena servern är en 1,4ghz, 256ram o den andra 433mhz, 192mb ram. båda har varsin 80gb hdd. funderar nu vad jag skall göra med dem? känns tråkigt o låta dem skräpa o sälja får man knappt några cash för....

ps kanske får möjlighet att sätta in en av servrarna i ett rum med 100mbit senare i sommar ds

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk

du kan ju göra en filserver. CS server. Ventrilo server alla soreters servrar men annars kan du ju använda den som din data

Visa signatur

Skyline

Permalänk
Medlem

Fil sever om du köper mera hdd...
Ftp,web.mail.ventrilo,spel,Ja vad som helst...
Sen tycker jag du kunnat söka lite då det finns liknande trådar...

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk

ventrilo?

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PlawsWorth
ventrilo?

Ja ett program där man pratar när man spelar(om man har mik) och så hör de andra som är inne på den servern det (mest first person shooter spel...)

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Ventrilo is a scalable Voice over IP (VoIP) communications system that solves a lot of the problems associated with network latency, packet loss, uptime and administration.

http://www.ventrilo.com/

Visa signatur

Ingen har anklagat mig för att vara intelligent..

Permalänk

Ska du bara ha en av dem så går det ju att flytta åtminstone disken från den långsammare, och kanske även minnen med lite tur.

På min server kör jag webserver, FTP-server, bredbandsdelning med brandvägg och skrivarserver. Men vad man ska ha sin server till beror ju såklart på vilka behov man har. Har man inga behov, men ändå vill ha en server så får man skapa sig behov eller bara sitta och räkna uptime.

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk

aha, så ventrilo är som team speak ungefär

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk

japp. Men en filserver om du skffar fler hårddiskar

Visa signatur

Skyline

Permalänk

va är en filserver da ??

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk

känns inte lönt att skaffa fler hdd's förens jag fått nytta av datorn. dessutom har jag inte så mkt filer precis...

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk

nej men om du använder t.ex DC++ så är det lönt att använda sig av en filserver

Visa signatur

Skyline

Permalänk

men vad ÄR en filserver da ?!?! lagrar man bara massa filer där på eller vad ??

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk

Nej du laddar ner.

Visa signatur

Skyline

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TroNi
men vad ÄR en filserver da ?!?! lagrar man bara massa filer där på eller vad ??

ja..

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TroNi
va är en filserver da ??

Server med en massa filer på.. ^o)

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk

ja men man laddar ju ner filer annars är det ju onödigt att ha den i ett 100 mbit rum senare

Visa signatur

Skyline

Permalänk
Medlem

Re: Vad göra med en server?

1:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PlawsWorth
har två st servrar och comhem 8mbit/1mbit internet. den ena servern är en 1,4ghz, 256ram o den andra 433mhz, 192mb ram. båda har varsin 80gb hdd. funderar nu vad jag skall göra med dem? känns tråkigt o låta dem skräpa o sälja får man knappt några cash för....

ps kanske får möjlighet att sätta in en av servrarna i ett rum med 100mbit senare i sommar ds

2:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PlawsWorth
känns inte lönt att skaffa fler hdd's förens jag fått nytta av datorn. dessutom har jag inte så mkt filer precis...

3:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TroNi
men vad ÄR en filserver da ?!?! lagrar man bara massa filer där på eller vad ??

1-2: Den sämre kan du ju kasta. Den andra kan du lägga upp en FTP-server på, men skaffa mer hårdiskar och några kontrollkort, ett stort och rymligt chassi med bra kylning. Det lönar sig. skaffa 2,5 tb eller ngt, ca 10 st 250 gb hdds. minst 1gb i minne också.
Ska du ha en FTP- så får du börja tanka filer, helst eller bara RaR (enligt mig och många), inga j*la 14-ripers, utan riktiga relesers. Lägger upp servern på DC++ också, där kan du skaffa lite fil-kontakter, men du måste ha lyckas skrappa ihop minst 100 gb RaR (hrmf hemagjorda familjefilmer???).
Sedan ställer du den på 100mbit linan.

3: Japp, där du lagrar massa spel, filmer, program, musik ect. (hrmf hemagjorda???), och sedan sprider dem vidare till folk.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk

2.5 tb är litte väll mycke kommer ju gå på en 10 tusen att skaffa de räcker ju att börja med typ 500 gb

Visa signatur

Skyline

Permalänk
Medlem

Bättre att sätta upp en server efter sina behov än att skapa behov för att sysselsätta en server. Använd dom om du behöver, annars kan man ju spara på elen.

Permalänk

ok, vilka spel finns som gratis server variant så man slipper köpa spelen för kunna sätta upp server o finns det ngn lista på lir's dator & bandbredds krav typ "CS - 1,4GHZ, 512MB RAM, 1/1Mbit"???

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk
Medlem

Jag hade skippat serveridéen och gjort en HEPC av den någorlunda bra datorn, går säkert och få tyst nog att ha vid tv:n.

Permalänk

har redan en bra xbox som lite htpc men vad är ett hepc?

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk
Medlem

Ja det är i princip detsamma (home entertainment pc), jag har med xbox med XBMC men det är alltid roligt att bygga nåt eget här är min t ex:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=41350...

Permalänk
Medlem

du kan hosta bnc:s i mirc och ta pengar för det

Visa signatur

GTX 780TI SC @1,28ghz med accelero hybrid, I7 3770K @4,6ghz, 16gb 1866mhz ram, 240gb intel SSD x2, 2TB 7200rpm, fractal arc, fractal modulärt nätagg 850w

Permalänk

bnc:s???

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk
Medlem

eller så kanske du moddar in dom i en gammal dvd spelare... TADAA!!! htpc!!

Visa signatur

[color="blue"]DET HETER CCFL, INTE NEON[/color].Neon är en ädelgas och används inte i en DATOR.
Har du försökt att söka? :)