Permalänk
Medlem

Kan man ha ADSL utan teleabb.?

Hej!

Jag ska flytta till helgen och undrar om man kan skaffa ADSL från nån operatör utan att behöva ha fast telefonabonemang?

Ser ingen vits med att ha fast telefon som man betalar massa för när man ändå ringer billigt med mobilen.

Teoretiskt måste det ju gå men Telia ska väl mjölka så mkt pengar som möjligt från folk. Mitt förra ADSL funkade en månad efter att jag flyttat och sagt upp telefonen. Så polaren som flyttade in surfade gratis ett tag!

EDIT: Japp det kan man tydligen! Hittade detta på PTS.se

"Telefonabonnemang från andra än Telia? Och ADSL utan att ha ett fast telefonabonnemang?

Sedan 18 februari 2005 har TeliaSonera skyldighet att ge andra operatörer möjlighet att sälja telefonabonnemang. TeliaSonera har nu tre månader på sig att ta fram ett referenserbjudande som andra operatörer ska få ta del av. För konsumenten innebär detta att man kan få både sina samtalskostnader och abonnemangskostnaden på samma räkning. Det innebär också att konsumenten inte behöver ha ett telefonabonnemang för att få ADSL.

Parallellt med detta har Telia redan lanserat ett eget erbjudande till andra operatörer, som vill erbjuda abonnemang till sina kunder. Flera operatörer har som en följd av det nu börjat erbjuda abonnemang till konsumenterna."

Visa signatur

- - - HP Pavilion dv6899eo - - -

Permalänk
Medlem

Du måste ha tlfabonnemang för att få en xDSL-tjänst inkopplad.

Fast det är fullt möjligt att inte ha telefoni vare sig vid installationen eller användandet.

Visa signatur

who's your mommy?

Permalänk

På nåt sätt så ser ju telia till att dra in sina kostnader för att koppartråden används, vare sig det är till ADSL eller vanlig telefoni.

Men jag skulle föreslå att kolla bolag som Tele2 om dom har en lösning som passar dig, finns säkerligen andra bolag som säljer en helhetslösning för ADSL.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk

Du måste haett tfnabb för ADSL, men du behöver inte ha det med Telia.

Permalänk
Medlem

Jag har adsl och har ingen hemtelefon.. kör med iptelefoni jag.. funkar alleleds utmärkt

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

Du måste ha fast tfn-abbonemang. Mailade Glocalnet angående detta och de bekräftade att så var fallet. Tyvärr.

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk
Medlem

Du måste ha ett telefonabonnemang hos valfri leverantör, innan du kan skaffa ADSL.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-birds
Jag har adsl och har ingen hemtelefon.. kör med iptelefoni jag.. funkar alleleds utmärkt

Vilket bolag? kostar?

Visa signatur

- - - HP Pavilion dv6899eo - - -

Permalänk
Medlem

När jag frågade Bostream för ett par månader sen så var svaret att jag kunde ha VDSL-uppkopplingen utan att ha ett telefonabbonemang men då höjs avgiften till Bostream med 100 kr/månad.

Telefonabbonemanget kostar 125 kr/månad så det kändes inte aktuellt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChalleQ
Vilket bolag? kostar?

jag har en lokal isp, jag ringde till dom helt enkelt och fråga.. sa typ hej har fundering på att skaffa iptelefoni och undrar om jag kan ha erat bredbad utan fast hemtelefon. dom sa ja bara.. det jag behövde göra va att ringa och säga till när min hemtele hadde blivigt uppsagd för det va nått dom måsta göra om jag behövde suport. Har kört så nu ett tag och det funkar alldeles yppiligt,kan tanka full lina in/ut och snacka i tel utan att ha en massa störningar,men det besta är att jag spar in 2500:- /år när jag nu slipper telia + så har tele2 billigare minutpriser

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-birds
jag har en lokal isp, jag ringde till dom helt enkelt och fråga.. sa typ hej har fundering på att skaffa iptelefoni och undrar om jag kan ha erat bredbad utan fast hemtelefon. dom sa ja bara.. det jag behövde göra va att ringa och säga till när min hemtele hadde blivigt uppsagd för det va nått dom måsta göra om jag behövde suport. Har kört så nu ett tag och det funkar alldeles yppiligt,kan tanka full lina in/ut och snacka i tel utan att ha en massa störningar,men det besta är att jag spar in 2500:- /år när jag nu slipper telia + så har tele2 billigare minutpriser

Men då hade du fast telefoni när du skaffade Internetabbonemanget?

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_real_Tobban
Men då hade du fast telefoni när du skaffade Internetabbonemanget?

det hadde jag.. men dom sa att det hadde inte spelat någon roll för jag hadde fått betalat lite mer då när det skulle kopplas in.. med tele 500:- utan tele 1000:- står även på deras hemsida ser jag.. hadde jag vetat det från början hadde jag sakt upp telefonen för länge sen:D

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

Så var det, det här med fakta innan man svarar!

Du kan skaffa en xDSL anslutning utan att ha ett fast abg.

Det är långt ifrån alla operatörer som erbjuder det, men det finns operatörer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Så var det, det här med fakta innan man svarar!

Du kan skaffa en xDSL anslutning utan att ha ett fast abg.

Det är långt ifrån alla operatörer som erbjuder det, men det finns operatörer.

Precis! Lustigt att det nästan ekade med "NEJ!" i tråden!
Fick tag på en lokal ISP som erbjöd ADSL fast jag inte ville ha teleabb.
MEN... Anslutningsavgiften blev 1250kr ist för 650kr och månadsavgiften ökade med 100-120kr beronde på hastigheten! Så jag letar nog upp nån granne med bredband och sätter in min router där och ger denne ett par hundra i månaden.

BBB skrek rätt ut när jag ringde dom... =/

Visa signatur

- - - HP Pavilion dv6899eo - - -