Permalänk
Medlem

Samsung 193P+ minireview

Kunde äntligen gå och hämta ut min nya TFT-skärm idag, och med tanke på att det verkar vara tunnt med information om just den här modellen på forumet så skriver jag några rader...

Modell: Samsung SyncMaster 193P+
Storlek: 19"
Upplösning: 1280x1024
Svarstid: 8ms (g2g)
Kontrast: 1000:1
Ljusstyrka: 250cd/m^2
Bet. vinklar: 178/178
Panel: Samsung PVA med overdrive (ADCC).

Pris: 4900kr inkl. frakt

Jag valde den här skärmen efter mycket tvekande, hade egentligen tänkt köpa viewsonic vp191 men de flesta som testat båda sida vid sida verkade tycka att 193p+ var överlägsen när det gäller kontrast + färgåtergivning och samtidigt likvärdig när det gäller svarstid och betrakningsvinklar. Dessutom var samsungen lite billigare och snyggare, så det fick bli den.

Fronten är aluminium och har en mattsvart yta, medan baksidan är blanksvart. Power-knappen är den enda knappen på hela skärmen och är touch-aktiverad. Bredvid sitter en diskret blå power-LED.

Har letat efter döda pixlar, men bara hittat dammkorn

Har spelat lite Q3 och LFS enbart för att leta efter eftersläpningar, men kan knappt se några. Jag tror jag anar några, men skulle nästan lika gärna kunna vara inbillning - verkligen inget jag störs av.

Om jag skulle klaga på något så vore det att skärmen helt saknar OSD! Enda sättet att ändra inställningar är med mjukvara på datorn, och det försöker samsung sälja som en fördel!

Dessutom har skärmen extern nätdel, vilket känns lite primitivt.

Några halvtaskiga bilder (klicka för större version):

Ursäkta röran på skrivbordet (båda).

Permalänk
Medlem

Nice mannen! Den ser stilren ut, och det är nog tanken med den skärmen, tänker på den externa power grejjen. Sedan att OSD saknas tyckte jag var inte så bra direkt heller, det är enheldel man vill pilla med som ljusstyrka och magiccolor.
Iövrigt riktigt snygg och shysst skärm. Det är ju Samsung liksom behöver man säga mer.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem

Har fått min 193P+ idag också. Helt otroligt underbar skärm. Allting är perfekt. Förstår inte att folk kan sitta med CRT. Hade en syncmaster 757nf innan.

Det bästa med 193P+ är ändå den beröringskänsliga powerknappen och den blåa leden.

Betalade 5004:- inkl frakt och postförskott för min från komplett. Min har silverram och är pärlvit på baksidan.

Bra att det följde med en DVI-kabel också.

Permalänk
Medlem

Ni märker inga eftersläpningar alls ?

Permalänk
Medlem

Det kommer bli en sån för mej asså...
efter många om och men

DEN E SÅÅ FET VA (*skrek lite glädje*)

Visa signatur

AMD 3500+ newcastle | XFX geforce 6800GT | seagate barracuda 200GB | twinmos dual PC3200 512

Permalänk
Medlem

Man blir ju lite orolig när man läser recensioner som denna http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,122281,00.asp

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vilka extrema krav de har. Men jag ser då inga fel på skärmen. Och jag brukar vara rätt kräsen när det gäller sånt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MALmen
Man blir ju lite orolig när man läser recensioner som denna http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,122281,00.asp

*@#&#$¤ också! ! Inte nog med att jag är väldigt velig människa, när jag ändå hade bestämmt mej för en skärm så kom du och gjorde mej obeslutsam igen! TACK!

Visa signatur

AMD 3500+ newcastle | XFX geforce 6800GT | seagate barracuda 200GB | twinmos dual PC3200 512

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Artemis
Annan test: http://www.xyzcomputing.com/index.php?option=content&task=vie...

Tack för testerna... men jag måste tillägga att på papper och säkert för den vanliga användaren är denna en suverän skärm!

... Men sen så för konsumenten, så kan man inte sluta snegla på alla dessa tester! :S

Visa signatur

AMD 3500+ newcastle | XFX geforce 6800GT | seagate barracuda 200GB | twinmos dual PC3200 512

Permalänk
Medlem

Ja då var det bara att bestämma vilken färg man vill ha. Eller finns det någon annan skärm runt 6000 som är intressant?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MALmen
Man blir ju lite orolig när man läser recensioner som denna http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,122281,00.asp

Jag kan inte tänka mig annat än att de testat ett måndagsex, speciellt när de säger att den är mycket sämre än föregångaren (193P). Om jag inte fattat helt fel så är det i princip samma panel, bara med annan drivelektronik, i 193P+

Ett par andra länkar:

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=911752
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=923489

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cyr
Jag kan inte tänka mig annat än att de testat ett måndagsex, speciellt när de säger att den är mycket sämre än föregångaren (193P). Om jag inte fattat helt fel så är det i princip samma panel, bara med annan drivelektronik, i 193P+

Ett par andra länkar:

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=911752
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=923489

Jo jag faller det mycket märkligt att samsung skulle släppa en efterföljare som var sämre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cyr
Jag kan inte tänka mig annat än att de testat ett måndagsex, speciellt när de säger att den är mycket sämre än föregångaren (193P). Om jag inte fattat helt fel så är det i princip samma panel, bara med annan drivelektronik, i 193P+

Ett par andra länkar:

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=911752
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=923489

Att den nya skulle vara sämre har jag svårt att tro, men sidan med den negativa review'n verkade ha en del konstiga uppfattningar så tar inte den alltför allvarligt... Sitter och väljer mellan 193P+ och Xerox XA7-192i som det ser ut nu men jag har som starfall tidernas största köpångest...

Permalänk
Medlem

köp inte Xeroxen... Som att H&M skulle börja göra personbilar...

Dom får hålla sig till skrivare och kopiatorer, för skärmar kan dom då fan inte göra.

2 defekta skärmar av 2 prövade. Sen gick jag på samsung.

Visa signatur

.
.
.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kahn
köp inte Xeroxen... Som att H&M skulle börja göra personbilar...

Dom får hålla sig till skrivare och kopiatorer, för skärmar kan dom då fan inte göra.

2 defekta skärmar av 2 prövade. Sen gick jag på samsung.

Vet, men jag funderar på dem iaf Nämen du har ju uppenbarligen haft extrem otur med dina, skåningen med namnet som jag inte kommer ihåg, [Capp] typ har två stycken XA7-19i och är toknöjd och sen finns ju något som heter garanti. Något som jag kan ta så länge jag det bästa, gäller bara att komma fram til vad som är det bästa för 5000 kr

Permalänk
Medlem

Det är inte riktigt värt 5000 när man måste skicka tillbaka dem hela tiden. Och förmodligen har jag haft otur... men ändå, när jag beställt från två olika butiker och båda har varit totalt förstörda, den första pga 30subpixlar, den andra stendöd. Då är det förmodligen något mer än otur, de håller kanske tvivelaktig kontroll på fabriken.

Visa signatur

.
.
.

Permalänk

Är det någon som vet vad det kallas när man kan vrida skärmen så där 90 grader (vertikalt) och sen ställa in grafikkortet att köra så också, alltså typ 1024*1280 istället för tvärtom, om ni fattar vad jag menar.

är det det som kallas pivot? Jag hade för mig att pivot endast var att man kunde vrida skärmen vid foten lite...

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk
Medlem

Pivot är när man kan vrida (hade det på min gamla Samsung 710T men använde det aldrig).

Jag velade också ett tag, men köpte ViewSonics VP191s istället. Det avgörande var att de påstår att tekniken i VP191s har "äkta" 16-bitars färgåtergivning, medan alla andra TFT skärmar (på 8ms) har 12-bitar, och jag använder min mest till design och illustration.

Hittils så är jag nöjd, det känns som om den har något bättre färger än min 710T, men däremot så lyser det grått i hörnen på skärmen när rutan är svart (vilket det gör på alla TFT skärmar, men mer på VP191s än min 710T).

Permalänk

Verkar vara en bra skärm förutom avsaknaden av OSD. En gissning är att MagicTunes eller vad det heter enbart finns till Windows och eftersom jag kör linux så går den väll bort... ?

Permalänk
Medlem

Jag har pillat lite med Magictune men tycker ändå att default-inställningarna är bäst. Så för mig spelar det ingen roll omd et finns någon OSD eller inte.

193P+ är en grym skärm. Och inget grått i hörnen när det är svart heller. Inte vad jag kan se.

Både 193P+ och VP191s är ju VA-paneler så båda borde väl ha 16,7 miljoner äkta färger?

Permalänk
Medlem

Fick min 193P+ Silver idag, helt underbar skärm. Polarn fick sin svarta men han kommer byta den efter han såg min

Visa signatur

Woot!

Permalänk
Medlem

Lägg upp nårra bilder på din silvriga vettja

Visa signatur

AMD 3500+ newcastle | XFX geforce 6800GT | seagate barracuda 200GB | twinmos dual PC3200 512

Permalänk
Medlem

Silver är ju helt klart snyggaste.

Permalänk
Medlem

Fääätt beställde en sån dära supersnygg samsung 193p+ ida!
*hoppas dom e znabba nu och ja får den på den på mååndaa*

wiiieeepppiieee

Blev en zilver

Visa signatur

AMD 3500+ newcastle | XFX geforce 6800GT | seagate barracuda 200GB | twinmos dual PC3200 512

Permalänk
Avstängd

Starfall pc kungen har dom inne så då slipper du vänta köpte min igår jävligt nice skärm.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Hedersmedlem

En liten varning angående Xerox XA7-192i och XA7-19i.

Det finns 3st 8ms-varianter ute, en MVA, en P-MVA och en TN.

Det är helt olika skärmar. En är samma pannel som i Viewsonic VP191B (som är mycket dyrare). TFT'marknaden är ju helt vrickad, specar hit och dit, inget stämmer och totalt kaos. http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=17466934&pa... för mer info ang Xeroxen.

Edit, ang 193p+, den är på väg att gå ur produktion, enligt http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=17467146 .

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Hedersmedlem

Jäklar alltså. Först massor av recensioner som säger att den är kanon, att färgerna är fina (något är jag väldigt kinkig med) och att den kör över vp191 allt som allt.

Nästa gång jag läser något så säger de att den är klart sämre än t.ex. gamla 193p? (ej "...plus").
Vad ska man säga?

Det viktiga för mig är dock:
Är färgerna naturtrogna? - Att dom lyser och är starka spelar mindre roll för mig, men ser det realistiskt ut?
DVI kommer självklart att köras.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Förstår jag det rätt nu att dom slutar producera den pga av ett par halvtaskiga recentioner på behardware?? och att dom har påbörjat producera en uppföljare?

Hänger inte med alls...
Lite halvjobbit just nu, har ju beställt precis en sådan från komplett...

Men asså det är la ingen fel på den skärmen!?
Den har ju grymma specs!? Är det nån som har nåt att klaga över den, typ förgåtergivning coh mojs?!

*nojjig som fään nu :S*

Visa signatur

AMD 3500+ newcastle | XFX geforce 6800GT | seagate barracuda 200GB | twinmos dual PC3200 512

Permalänk
Medlem

Beställde också en 193P plus i svart utförande, det är lite av en djungel med skärmar, men efter vad jag har läst och hört så skall denna vara väldigt bra och någon gång måste man ju köpa, går inte att vänta efter nya modeller hela tiden, då blir man ju tokig

Jag beställde min från Dustin home inklusive frakt 5124:-

//Palle