mitt nätverkskort fungerar inte

Permalänk
Medlem

mitt nätverkskort fungerar inte

Jag bad om hjälp i ett annat forum men hjälpen jag fick säger att jag får klara mig själv på den informationen han gav mig. Men jag hänger inte med...

Detta är en del av vad som skrevs:
I get the alternativ "8139cp.ko" that I think is the right one for me.

This could be the wrong driver, post the output of this:
code:
lspci | egrep -i ether

If lspci is not found, you need to boot with your livecd, chroot to your gentoo partition (taking care to follow all the steps listed (AFAIK those steps are: mount /mnt/gentoo, /mnt/gentoo/boot, /mnt/gentoo/proc, cp /proc/mounts /mnt/gentoo/etc/mtab, chroot /mnt/gentoo /bin/bash, source /etc/profile, env-update ) once this is done, execute:

code:
emerge sys-apps/pciutils

Hänger inte med vart jag ska ta vägen,
fick även höra att jag skulle "lsmod" och jämföra kortet som körs med live cdn (där nätverkskortet fungerar) och med vad som körs utan live cdn.
Så menar de på att jag ska kompilera in drivrutinen som live cdn använder i min kernel.
Men hur tar jag reda på vilken som live cdn använder och hur kompilerar jag den till kernel?

Permalänk
Medlem

Problemet är att du inte har kommandot lspci på din live cd med du bör har den på din installerade version. Så det du för göra är att mounta din hårddisk där du har installera linux och köra kommandot där ifrån. Min gissning är att det redan finns monterad någonstans. Kolla i katalogen /mnt/ eller /media/ om det finns något som kan vara din hårddisk. Annars får du mounta själv på följande sätt:

mkdir /mnt/harddisk mount /dev/hda /mnt/harddisk

Permalänk
Medlem

Jag testade och mounta min hd och alla partitioner men den säger att kommandot inte finns.
Men om jag skippar det, kan jag inte bara gå in i kernel och ändra "make menuconfig"?

Gå till device drivers -> networking eller liknande och välja det rätta kortet?

När jag kör Gentoos installation/Live CD så hittar den automatiskt mitt nätverkskort men inte när jag kör vanligt utan CDn med mitt installerade system.
Jag använde mig av genkernel som ska vara lite mera "auto" vad jag förstår. Eftersom jag inte visste hur jag skulle konfigurera manuellt.

Permalänk
Medlem

Det räcker inte med att bara monuta du måste också köra kommandot där ifrån så om du bara skrev lspci i terminalen händer inget nytt. Den mountade partitionens binärer liger inte atuomatiskt i din path, du måste hitta kommadofilen och köra den. Filen sökväg är /bin/lspci normalt men om du nu har den på din hd som är mountad har den nog sökvägen /mnt/harddisk/bin/lspc eller liknande.