Permalänk
Medlem

Bandbredd

hej. jag har funderat på det att. det måste va bättre med IDE anslutning till hårddisken i ställer för sata. Man ska ju ha så brettband som möjligt. jag har kollat vilket som va bredast och det är ju helt klart en IDE kabel. betyder det att informationen går snabbare genom en IDE kabel än en S ATA ?????????

Permalänk
Medlem

Nu när du säger det så bör det ju vara så.

Permalänk
Medlem

jaaaa.....vi skapar en hårddisk med en 50cm flatkabel så kommer det gå sååååå mycket snabbare!

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Inaktiv

Jag har en föreläsare som har bytt alla sina sata-diskar mot pata för att han menar på att de har högre "sustained transfer rate". Det jag gillar är dock formatet på kablarna, men det är mer för det estetiska än tekniska. Blir inte så rörigt i burken.

Permalänk
Medlem

Intelligens maffian eller ett skämt, frågan är vilket det är

Sen att Pata skulle ha en högre konstant max hastighet är BULLSHIT!

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Parallell överföring är snabbare än seriell...om det sker med samma klocka.

Problemet med p-ata är att vid för hög hastighet blir signalen korrupt. Därmed kan man inte överföra snabbare.
(löstes temporärt med att införa 80-tråds kablar (varannan kabel jord - mindre störning)).

Att gå över till seriell överföring är en bättre lösning. Visserligen skickas informationen efter varandra, men ingen störning mellan kontakter sker...och kretsarna klarar numera mycket högre klocka....vilket totalt sett ger att det blir snabbare med s-ata.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem

Om vi tar ett bilexempel
Vi bygger en bilväg med 10 filer i bredd i varje riktning och en fartgräns på 13,3 km/h. Sedan bygger vi en annan väg med bara en fil fast fartgränsen är 150 km/h eller kanske 300 km/h.
Avståndet i längdled mellan bilar är konstant och lika på båda vägarna.
Vilken väg kan transportera flest bilar per tidsenhet?...
Dessutom brukar förare slumra till och köra in i bilarna bredvid varandra på vägen där 13,3 är maxgräns

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

men enligt mina beräkningar så är det så att en ide kabel måste va bättre, som ud sa där med bilar, kör de i 300km/h då kommer man lättare in på fel avfart osv osv, vilket betyder att strömen kommer kanske gå fel väg i den smala`?...därför ar jag ganska säker på att ide är bättre om du vill ha en "stabilare" överföring, right?...därför väljer jag ide framför sata

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GozZLeY
men enligt mina beräkningar så är det så att en ide kabel måste va bättre, som ud sa där med bilar, kör de i 300km/h då kommer man lättare in på fel avfart osv osv, vilket betyder att strömen kommer kanske gå fel väg i den smala`?...därför ar jag ganska säker på att ide är bättre om du vill ha en "stabilare" överföring, right?...därför väljer jag ide framför sata

Förklara för oss andra hur du räknat.

Klubb IQ har sammanträde? Hade det varit någon annanstans än just sweclockers hade det varit ett skämt, men här är man aldrig säker.

Permalänk
Medlem

jag mätte me skutmått, stämmer ganska exakt då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GozZLeY
men enligt mina beräkningar så är det så att en ide kabel måste va bättre, som ud sa där med bilar, kör de i 300km/h då kommer man lättare in på fel avfart osv osv, vilket betyder att strömen kommer kanske gå fel väg i den smala`?...därför ar jag ganska säker på att ide är bättre om du vill ha en "stabilare" överföring, right?...därför väljer jag ide framför sata

Det finns inga avfarter på en SATA-kabel För det andra går aldrig strömmen fel om det inte är något överslag, kortslutning eller liknande.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

så äre förmodligen

Permalänk
Medlem

kom ni ihåg att räkna med alla rondeller?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Dags för nån att antingen gå i körskole teori eller läsa lite mera om hur PATA och SATA standarderna fungerar tekniskt.

http://www.sata-io.org/docs/serialata%20-%20a%20comparison%20...

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Bandbredd är inte fysiskt tjockleken på kabeln, ditt purjo!
Det är frekvensomfånget som ett medium klarar av att överföra.

Permalänk
Medlem

SCSi har ju tokbreda kablar och är dyrt och snabbt. Därför måste ju storleken på kabeln spela roll.
SATA - små kablar == kasst.
PATA - bredare kablar == halvbra.
SCSI - tokbreda == super bra shit.

Permalänk

Fibre channel är det ända som gäller. Och även det ultimata beviset på att bandbredd är omvänt proportionellt mot kabelns bredd.

Permalänk
Medlem

Fibre Channel? Fibre Channel säger inget om kabelns storlek (typ).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dirty
SCSi har ju tokbreda kablar och är dyrt och snabbt. Därför måste ju storleken på kabeln spela roll.
SATA - små kablar == kasst.
PATA - bredare kablar == halvbra.
SCSI - tokbreda == super bra shit.

Är du pantad eller? Vadå SATA kasst? Det har minst lika hög överföringshastighet som PATA och lite bättre tillochmed.
SATA2 är mycket snabbare än PATA.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har gjort yttligare mätningar nu (mät med på nanometern)

och vet nu att ide ÄR bredare än S-ata alltså är det snabbare!

någon som har nån invändning?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GozZLeY
Har gjort yttligare mätningar nu (mät med på nanometern)

och vet nu att ide ÄR bredare än S-ata alltså är det snabbare!

någon som har nån invändning?

att PATA. Eller ribbon cable som vi snackar om är bredare är inte direkt relaterad till hastigheten. crosstalk och buss skew är problem som parallella gränssnitt får bråttas med när frekvenserna skruvas upp. Med 80-pin ribbon så är ju varannan bara jordad för att försöka minska crosstalk.
SATA som bara kör en ledare kan köra mycket högre frekvens och överföra mera på samma tid.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GozZLeY
Har gjort yttligare mätningar nu (mät med på nanometern)

och vet nu att ide ÄR bredare än S-ata alltså är det snabbare!

någon som har nån invändning?

Går att komma runt. Jag brukar köra mina satakablar genom en mangel så blir de nästan lika breda som en vanlig 80 ledares flatkabel. Kyler man dessutom mangelns rullar så blir resultatet en supraledande extra platt deluxe satakabel som helt klart spöar din sketna patakabel. HA!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Sluta bumpa och trolla i trådarna, GozZLeY.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GozZLeY
Har gjort yttligare mätningar nu (mät med på nanometern)

och vet nu att ide ÄR bredare än S-ata alltså är det snabbare!

någon som har nån invändning?