Fps - lägsta möjliga?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dougremer
Människan kan väl inte uppfatta så mycket mer än 30 fps?? så jag förstår inte varför man gnäller?

Edit: jag kan ha fel ...

Det har du..

http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZD
Jag upplever det som att det finns en del ungar, speciellt CS-spelande, som bara stirrar blint på FPS-mätaren och inte bryr sig om det hackar eller inte.

Så mitt svar är att Du får testa själv om Du tycker det hackar.

Edit: Sådär, var det lilla missödet rättat

De där cs-ungarna har läst att siktet inte går ihop lika snabbt om man har lägre fps och det är detta de klagar på, du hittar inte någon sådan unge som klagar på att det _hackar_ då de kommer under 99 fps. Däremot finns det säkert flera sådana ungar som klagar på fps-dropps som ger upphov till lagg.

Citat:

dougremer
Människan kan väl inte uppfatta så mycket mer än 30 fps?? så jag förstår inte varför man gnäller?

Edit: jag kan ha fel ...

Du har väldigt fel Känner extrem skillnad på 45 och 75 samt mindre skillnad på 75 och 100 i det fps jag spelar online.

Permalänk
Medlem

LotiX menar du "fps" eller fps? Skulle tro att du spelar cs med 100 fps eller? Men hur många hz ligger din skärm på? Ifall den inte ligger på 100hz så har du inte 100 fps då skärmen inte updateras 100 ggr/s så den gång du märker skillnad är när du går under skärmens hz då pratar jag om ögat inte känslan av att spelet blir snabbare.

Permalänk

vad e allas fps rekord då?
när jag spelar wow så brukar det frysa helt när jag kommer in i IF, så mitt rekord ligger på 0.2 fps:D slå det ni!

Permalänk
Medlem

Jag har 0 fps i nästan 30sec när jag går in i IF står helt stilla

Visa signatur

*-'

Permalänk

men 0 räknas inte det måste vara nått....hmmm....överhuvudtaget, för det fryser ju för dom flesta

Permalänk
Medlem

jag ligger i 30 40 med radeon 9800 pro . 1000 i ram 1600 mhz

Permalänk
Medlem

Okej, detta med att csspelare reagerar på låg fps osv etc m.m. Det är enkelt, jag skiter i om miljön / spelare osv, men. Siktet har en tendens till att inte vilja flyta ihop igen om fpsen är låg. Om ni kört cs med 90+ fps och 40 fps, så märker ni att efter en burst / spray så är tiden till att siktet är minimalt igen oerhört mkt lägre när fpsen är 90+.

Därav allt whine om fps i cs. ( tror jag, iaf från min sida :] )

Visa signatur

I wasn't born with enough middle fingers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Notera att "lagg" är ett nätverksrelaterat problem. Om det hackar däremot, då har man för låg fps (så tänker jag iallafall )

Tänker likadant...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alltså det brukar ju vara så att det flyter och sen är det nån jävel som slänger en handgranat så det hackar som fan. Vilket innebär att man inte kan göra nåt mer än att vänta ut explosionen, då blir det icke spelbart i min syn.

I Vampire the Masquerade: Bloodlines så kan det hacka till när man går runt ett hörn och grafikkortet ska rita upp allt som är runt hörnet. Det går att spela ändå för det är så kort stund. Så lite olika är det allt från spel till spel.

Permalänk
Sötast

Jag tror tråden har fryslaggat sedan 2005-07-05

Permalänk
Medlem

Körde med ett 9200SE, då nöjde jag mig med 15-25FPS, men nu när jag kör 9800pro nöjjer jag mig inte med under 30.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Kul att se folk som fortfarande inte vet att människan kan se mer än 30 fps. precis som våra ögon och hjärna skulle kunna jämföras med en skärm överhuvud taget.
Vi har miljoner synceller. Dessa jobbar helt oberoende av varandra. Dom sänder sin signal till hjärnan "osynkat". Det betyder att hjärnan tar imot miljontals informationer om ljus/rörelse/färg varje sekund. Vi har alltså ingen begränsning igentligen. man kan säga att hjärnan får en flytande info hela tiden.
Sen är vissa individer väldigt kännsliga för flimmer. Jag Tex, får migrän av ljusrör och datamonitorer som har 60 hz. Inte av TV apparater dock, även om jag ser att det flimmrar (kolla lite vid sidan av din tv så ser du det tydligt)
HZ och FPS är inte samma sak, det vet ni ju. På en CRT monitor byts bilden ut 60 ggr i sekunden vid 60 FPS. Alltså HELA bilden. På en TFT monitor byts bara färgen ut i de pixlar som ändrat sig mot föregående FPS, vilket inte ger samma effekt. Det upplevs som mindre hackigt . Vi människor har inga problem med att se detta alls på en CRT monitor och det upplevs som att gubben hackar fram, speciellt i CS. Nu är detta väldigt vaneberoende. En som aldrig spelat CS förut märker nog ingenting igentligen. Därimot en som spelat på 100-120 fps länge och sen måste spela på 60 FPS kommer nog att få panik.

Jag tycker faktiskt att moderatorerna skall göra dom där 2 länkarna om Human eye sticky här på forumet så slipper folk förklara om och om igen att den tesen från 30 talet där dom trodde att människan inte kunde se mer än 30 fps, är helt fel.
Det är vetenskapligt bevisat att människan kan se upp till 1000 FPS och troligtvis mer. Sen beror allt på kännslighet hos spelaren.

EDIT:
Glömde förklara en sak. Hjärnan får info och skall tolka den. OM nu informationen är väldigt ojämn (ett mörkt rum med blinkande lampa tex) så försöker hjärnan tolka och skapa en trovärdig info av vad den får. Allt handlar om överlevnad. Hjärnan VILL förstå vad den får info om och "lurar" sig själv. Ungefär som man ibland kan "se" saker i mörka skogar som inte finns där
Därför kan 60 FPS kännas helt hackfritt en längre tid (hjärnan fixar hacken). men när man spelat på 100 FPS så VET hjärnan att det är fel så att säga... den jämför med tidigare erfarenheter och registrerar hacken som ett fel på informationen.
Spelar man längre på 60 FPS så kommer hjärnan att ombedöma vad den ser och accepterar 60 FPS som normalt igen (och börjar lura dej, hacken försvinner)

Så jämför ALDRIG våra ögon/hjärna med en CRT/TFT monitor igen PLZ!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeliMastah

jag och dom ja känner har alltid sagt lagg till både och under dom senaste 10 - 11 åren, så det är nog bara en personlig sak hur man känner att det heter

Då bör det vara OK om jag säger att motorn inte fungerar i bilen även om det egentligen bara är punktering på däcket? Eftersom lagg och låg FPS inte har något med varandra att göra från början. Innan CS kom så var det alltid att Lagg var nätverksrelaterat och "hacka" är datorrelaterat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mustafva
Man måste ju skilja på "lagg" och "hack" eftersom det är två olika problem. Använder man "lagg" för att beskriva båda problemen blir det förvirrande.

Exakt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd

Skrivs det FPS och lagg i samma mening så kan det inte vara alltför svårt att förstå vad som avhandlas...eller??
Lag=Fördröjning/Tidsförskjutning.

Personligen tycker jag att i CS bör man ha över 80fps och i CSS över 40FPS för att det ska kännas som att det flyter hyfsat..
Däremot tror jag inte jag spelar bättre eller sämre beroende på om jag har 70 eller 100 FPS..

Varför över huvud taget skriva fel med flit för? Varför inte bara skriva att det hackar istället?

"hej, jag har problem med att CS laggar (FPS lagg)" eller
"hej, jag har problem med att CS hackar"

Finns alltså inte ens något positivt med att skriva fel, hade ju vart mer förståeligt om det blev kortare, men det blir det ju inte heller.

Permalänk

Ang. TV så uppdateras bilden 50/60 gånger per sekund, men bara halva bilden skickas varje gång (varannan linje). Alltså uppdateras vanlig tv normalt 25 gånger per sekund, och NTSC ligger på runt 29,7 nånting.

Det stora problemet är inte FPSen, utan FPS-drops.
Exempelvis är det mycket bättre att köra i 40fps än 40-60 som går upp och ner hela tiden.

Mitt tips är att kolla din medelfps, och sedan låsa fpsen till något över den.
Tänk på att det är enbart dumt att låta datorn rendera saker snabbare än vad skärmen kan visa det.
En TFT-skärm klarar normalt mellan 60 och 75 uppdateringar per sekund (Ja, det är skillnad på hz, jag vet, etc), en CRT klarar alltifrån 60 till >100. Kolla upp vilka inställningar du har (i winxp: högerklicka på skrivbordet, egenskaper, fliken inställningar, knappen avancerat, fliken bildskärm och där bör uppdateringsfrekvensen stå.

Hur mycket FPS man bör kräva är helt personligt, likaså så gör det inget om din inte är över 20cm!

Runt 40 FPS (konstant!) är fullt dugligt för 99% av alla, enda anledningen till att cs-spelare vill ha mer är pg. det dom skyller på "men siktet går inte ihop lika fort!". FPS-drops är däremot något som jag störa ganska mycket. Själv har jag inget problem att känna skillnaden på 60 och 50 fps i vissa spel (i huvudsak snes-SHMUPS).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Exakt, det är helt och hållet personligt hur man upplever 60 FPS. Känner man att 60 FPS är störande så är det så för DEN spelaren. 60 är ju bara en siffra.. men när det gäller FPS kan man säga att det rör sig om en känsla. 60 FPS för en som är van att spela på 100 FPS är otroligt irriterande (snackar om CS nu). Man känner att bilden är hackig och jobbig helt enkelt. Det går att spela alldeles utmärkt, ja! men det känns inte alls bra. Man saknar "flytet" och jämnheten på 100 FPS. Efter en månad med 60 FPS har man vant sig och spelet känns OK igen
Jag själv spelade CS väldigt mycket för ett år sen och kunde helt enkelt inte konsentrera mig på samma sätt om jag inte hade 100 FPS. jag SÅG/KÄNDE skillnaden direkt.
Så sluta lagga... f´låt hacka, på de som vill ha mer än 60 FPS, dom har faktiskt rätt, även om du själv inte lider av 60 FPS.

Inte riktat till Random-person över. Bäst att tillägga det.

PS!
Spelar nu WoW där FPS inte blir jobbigt förrän jag kommer under 20 FPS Vilket det gör i IF ibland...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

En månad? Två timmar snarare.
Det handlar mer eller mindre bara om siktet. När du var sådär handikappad, testade du med att köra utan HUD? (och därmed utan sikte).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Under 30fps = laggit
Under 20fps = ej spelbart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lanbonden
tycker du att filmerna du har på datorn laggar? de spelas upp i 24 fps. dock blir det jobbigt att spela under 30.

Vilka filmer? Filmer man har på datorn kan variera mellan 15 och 30 FPS, särskilt om det gäller "roliga klipp" man laddar hem från nätet.

Spelfilm (DVD och VHS) däremot, går i 25 FPS (24 FPS på bio, men egentligen 72), men på tv blir ju denna interlaced, vilket egentligen betyder att det blir 50 bilder per sekund, dessutom blir det ju rörelseoskärpa på film, vilket höjer effekten av att det är högre bilduppdatering.

Man kan alltså inte jämföra detta med spel rakt över. Enda jämförbara enligt min mening är om du släpar fram din fars gamla Super8-projektor, där får du (i bästa fall) 24 FPS i tja, progressive scan, typ. Dock är det ju rörelseoskärpa på dessa filmer. En sådan bild upplever man som rätt flimrig, iaf jag.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Allt under 40 FPS upplever jag som hack..

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Jag klarar mig på 40fps i bf2... Och nej, jag är inte noob.

Permalänk

Är det bara över 40 så är jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu

MEN! detta är det stora problemet som många inte förstår. Att man vill ha HÖG FPS när man gamar på en CRT skärm / TV är för att den annars FLIMMRAR, denna effekt existerar inte på en LCD/TFT skärm t.ex. eller plasma, och det gäller oxå LCD/DPL projjar.

Att man vill ha hög fps i fps-spel(heh) har inte bara att göra med sånt, utan även att spelet fungerar optimalt under en viss fps(t ex 100 i CS och 125 i Q3)

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

aa 40+ så flyter det ^^

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Det dära med vissa stör sig på 90 är endast från den sketa gamla hl grafikmotorn.

Över 30fps flyter allt, över 40-60 får man en konstig behaglig smooth känsla över det så är det knappt märkbart.

Fast man kan också få delaylag även på 60fps, jag är inte säkert på vad som får detta att ske. T.ex man drar musen och du svänger efter någon sekund. Gummibands effekten?

NAD: Tänk också på att FPS skillnad mellan spel och filmer är att i spel så är det man skälv som kontrollerar gubben. Om jag inte rör något och det rullar på 26fps märker jag inget, rör jag på mig så märker jag FPS lagg(på samma fps nivå).

Edit: Ploppade bara upp i huvudet, det som får en att få känna fps lagg under 30fps är nog assosiationen mellan dina rörelser med armed och vad dina ögon ser.

Äsch klockan är 6 här och jag är säkert helt vilsen med min edit.

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThE_KnOl
Jjaha ok så det är ingen skriven regel? Typ: Om det är under 25fps så laggar det fett

Ja det finns väl mer eller mindre en regel, under 30 FPS brukar det vara, samtidigt som det räknas som optimalt, då det finns vissa spel som låser FPS så att det inte överstiger 30 FPS (t.ex Halo), san andreas har 25 FPS lock, men det kan man stänga av i options.

Annars anser jag att 3D spel med effekter, menar alltså spel som är snyggare än CS, spel som har fler texturer och varierande färger, skall ha över 60 FPS. Om man hamnar på under40 FPS så försvinnen dendära "reality" känslan, man känner sig inte längre inne i spelet, samtidigt som man sitter och undrar hur många FPS man har, såvida man inte har Fraps eller liknande för att se FPS, men även om man har det så kollar man ju på det, annars om man har mer än 60 FPS så tänker/märker man inte det, man försvinner in i spelet och kan i vissa fall spela hur länge som helst...

I min del är det oftast hack som gör att jag spelar kortare tid... jaja visst, blir man totalägd online så blir det Alt+F4 också ibland

kom på just på, att i bilspel brukar man vara helnöjd med 30 FPS (iaf jag), tycker nästan att det är som skönast, det känns mera som en film då, ett exempel är "most wanted"

(hemlis maxade änkomt ALLA grafikinställningar med 1600x upplösning för att få 30 FPS som minimum ;-P)

Visa signatur

AMD Athlon 64 3700+ "San Diego"
ASUS Extreme 7800 GTX
4 x 512 mb DDR TwinMOS PC3200

Permalänk

Jag börjar inte klaga förräns jag har runt 10-15 fps vilket spel det än är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knasterband
Jag börjar inte klaga förräns jag har runt 10-15 fps vilket spel det än är.

Jag lovar att du klagar vid 20 FPS i Half life 1 :). Om du inte gör det så håller du bara in din frustration

Permalänk
Medlem

Gränsen för mig i t.ex. WoW går vid 25-30. I FPS-spel börjar framerates under 45-50 gå ut över spelandet, helst vill jag ligga på minst 70.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ricke
Okej, detta med att csspelare reagerar på låg fps osv etc m.m. Det är enkelt, jag skiter i om miljön / spelare osv, men. Siktet har en tendens till att inte vilja flyta ihop igen om fpsen är låg. Om ni kört cs med 90+ fps och 40 fps, så märker ni att efter en burst / spray så är tiden till att siktet är minimalt igen oerhört mkt lägre när fpsen är 90+.

Därav allt whine om fps i cs. ( tror jag, iaf från min sida :] )

Det är väl bara en myt att det är så? Nu vet inte jag, men är det inte bara helt klientrelaterat hur fort siktet blir större eller mindre? Den faktiska spridningen på skotten bedöms väl endast av servern, nätverksaktiviteten och hur man rör sig? Siktets storleksförändring torde inte ha någon annan funktion är att simulera att en spridning på skotten inträffar, men representerar inte den faktiska spridningen.