Permalänk
Medlem

Ljudnivån

Hej Grabbar, Jag har planerat att jag ska göra min dator supertyst. : ) med endsat kylflänsar och fläktar. Just nu letar jag efter den mest tystande cpu fläkten tillen socket 775 3.0GHZ, Den ska fortfarande vara kyld och inte "överhettas" i spel dvs. Sitter på en boxad cpu fläkt idag och den låter tyvär lite för högt:P Dock så är jag ute efter en tyst till grafikkortet har en artic cooling 5 på den. Den susar lite för högt den med tycker jag.! Allt fårn passivt till fläktar:P Och bra kylt. Kom med lite förslag skulle sitta kanon! // Niclas

Visa signatur

i5 750, 8gb Kingston DDR3 1333mhz, 1TB HD, 5850 Black Edition Allt stock!

Permalänk
Permalänk
Medlem

den zalman passin GPU kylaren är inte särskilt bra. det står tillomed att om man har ett bättre kort ärn 9600xt eller 5950ultra så ska man ha en fläkt som blåser på den
http://komplett.se/k/ki.asp?sku=311012
sås tror jag det är, men vf900/700 är välsigt tysta och kyler bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av benadam
den zalman passin GPU kylaren är inte särskilt bra. det står tillomed att om man har ett bättre kort ärn 9600xt eller 5950ultra så ska man ha en fläkt som blåser på den
http://komplett.se/k/ki.asp?sku=311012
sås tror jag det är, men vf900/700 är välsigt tysta och kyler bra.

Zalmans 700 låter mer än AC5an som han redan har.

Permalänk
Medlem

kanske ska överväga att köpa dämpmattor till chassit istället?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yogge
Zalmans 700 låter mer än AC5an som han redan har.

i mitt chassi är det tystare med zalman 700 på 6600gt än AC? på 9800pro. men det är väl olika antar jag

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

6800LE är inte speciellt varmt om man inte kör överklockat och voltmoddat. Många av de äldre korten, t.ex. FX5950 och 9800PRO är faktiskt hetare.

Till processorn rekomenderar jag Scythe Ninja alt. Thermalright SI-120. SI-120 har fördelen att den kyler även voltregulatorerna och i viss mån ett passivt grafikkort, medan Scythe Ninja utnytjar flödet i chassit mycket bättre och kyler CPU effektivare.

På grafikkortet kan du nog köra Aerocool VM-102 alt. BeQuiet! Polar Freezer. Kolla bara så du har plats (VM-102 tar upp ca 35-40mm ovanför PCBn på grafikkortet) så inte GPU- och CPU-kylare krockar.

Vad har du för chassi, nätagg och hårddiskar? Det blir nästa steg för dig i så fall.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WmB
i mitt chassi är det tystare med zalman 700 på 6600gt än AC? på 9800pro. men det är väl olika antar jag

Och åt mig var det tvärt om. Förmodligen varierar kvaliten på både Zalmans och Arctic Coolings fläktar. Det gäller att ha tur och få ett tyst ex.

Permalänk

Kylare till CPU: Scythe Ninja

Fläkt: Nexus 120 mm

Denna fläkt är tyst samtidigt som den kyler bra. Vinnare i test med 20-30 fläktar i test för ca 2 månader sedan. Har dock inte länk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WmB
i mitt chassi är det tystare med zalman 700 på 6600gt än AC? på 9800pro. men det är väl olika antar jag

det kan ha vart ett dåligt x.

Permalänk
Medlem

Re: Ljudnivån

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XioBe
Hej Grabbar, Jag har planerat att jag ska göra min dator supertyst. : ) med endsat kylflänsar och fläktar. Just nu letar jag efter den mest tystande cpu fläkten tillen socket 775 3.0GHZ, Den ska fortfarande vara kyld och inte "överhettas" i spel dvs. Sitter på en boxad cpu fläkt idag och den låter tyvär lite för högt:P Dock så är jag ute efter en tyst till grafikkortet har en artic cooling 5 på den. Den susar lite för högt den med tycker jag.! Allt fårn passivt till fläktar:P Och bra kylt. Kom med lite förslag skulle sitta kanon! // Niclas

Sweclockers är fullt med personer som menar att en fläkt är "tyst" om den inte låter mer än deras 10 hårddiskar och nätagg.
Jag gjorde detta misstag för länge sedan, 2 papst-fläktar pluss 1 hdd är den ungefära gränsen vad som stör mig på natten.
Mer än det så kan jag inte sova, även om det knappt låter när man arbeter vid datorn.

Vill du ha datorn "tyst" så kan du mycket väl lyssna på alla här.

Men om du vill ha datorn tyst så skulle jag säga passiv vattenkylning.
Pumpen i vatten och i ljuddämpad låda, en hårddisk som är upphängd och dämpad, passivt kylt nätagg.

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.